εκπαιδευτικος
Εμφανίζεται ακόμα και το φαινόμενο της... «ανταλλακτικής οικονομίας» μεταξύ των σχολικών μονάδων, για παράδειγμα σε είδη υγιεινής και καθαριότητας!

Σε καθεστώς οικονομικής ασφυξίας και αδυναμίας κάλυψης άμεσων και καθημερινών αναγκών τους βρίσκονται εκατοτάδες σχολικές μονάδες από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Αυτό καθώς η κυβέρνηση της Ν.Δ., με νόμο του ΥΠ.ΕΣ. (Κεραμέως) το 2023, κατήργησε τις σχολικές επιτροπές σε Δήμους με κάτω από 100 σχολικές μονάδες. Η κάλυψη των πάγιων αναγκών των σχολικών μονάδων πέρασε απευθείας στους Δήμους, στο πλαίσιο της γενικής οικονομικής διαχείρισης, ενώ για τρέχουσες ανάγκες ορίστηκε, με εγκύκλιο του ΥΠ.ΕΣ., πάγια προκαταβολή στο πόσο των 500€.

Οταν κατάλαβαν ότι το ποσό αυτό ήταν αστείο, και αφού είχαν προκύψει προβλήματα και φαιδρότητες, όπως να εμφανίζεται ακόμα και το φαινόμενο της... «ανταλλακτικής οικονομίας» μεταξύ των σχολικών μονάδων, για παράδειγμα σε είδη υγιεινής και καθαριότητας, αναγκάστηκαν να αυξήσουν το ποσό, αλλά όχι για όλα τα σχολεία....

Το εκαναν ανάλογα με το μέγεθος, δηλαδή παρέμειναν τα 500 ευρώ για τις σχολικές μονάδες στις οποίες λειτουργούν έως και 11 αίθουσες διδασκαλίας, και αυξήθηκαν σε 1000 ευρώ για τις σχολικές μονάδες στις οποίες λειτουργούν από 12 αίθουσες διδασκαλίας και άνω, και σε 4000 ευρώ για τα Εργαστηριακά Κέντρα.

Στη συνέχεια, όταν είδαν ότι για διάφορα χρέη των σχολείων υπήρχε και περίπτωση... κατασχέσεων, πέρασαν τροπολογία να μην μπορούν να κατασχεθούν. Η προχειρότητα στο μεγαλείο της... Εντελώς ενδεικτικά, καταγράφουμε ότι στα σχολεία της Αγίας Παρασκευής, (οι ανάλογες περιπτώσεις ειναι πάρα πολλές...) όπως αναφέρουν οι γονείς:

-Με την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπή από τις 30/6/2024 & την  ανάθεση όλων των αρμοδιοτήτων στις υπηρεσίες των Δήμων, η καθημερινή  λειτουργία των σχολείων ήδη από τον πρώτο μήνα λειτουργίας τους είναι τραγική αφού πλέον της συνεχούς υποχρηματοδότησης των σχολείων:

Ø  ακόμη δεν έχει καταβληθεί ούτε η ελάχιστη «πάγια προκαταβολή» των 500€ στους Διευθυντές / ντριες και Προϊστάμενες των σχολείων μας.

Ø  τα ταμεία των σχολείων είναι μηδενικά, τα αποθέματα τελειώνουν, ενώ οι λειτουργικές ανάγκες τρέχουν.

Ø  δεν έχουν λειτουργήσει οι επιτροπές, που προβλέπονταν από το νόμο, για την εύρυθμη άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων σχολικών επιτροπών.

Ø  δεν έχει γίνει η αποτύπωση των λειτουργικών αναγκών των σχολικών μονάδων και πλέον δεν μπορεί να γίνει ούτε η προμήθεια χαρτιού Α4, καθαριστικών.

Ø  δεν έχει ξεκαθαριστεί ο τρόπος λειτουργίας των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου για την κατανομή των χρηματοδοτήσεων και την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολικών μονάδων βάσει των αναγκών και του πλήθους των παιδιών.

Μεταξύ των σοβαρότατων συνεπειών της κατάργησης των σχολικών επιτροπών, όπως καταγράφονται και καταγγέλλονται από την εκπαιδευτική κοινότητα, είναι:

Γραφειοκρατία, μείωση λογοδοσίας και έμμεση ιδιωτικοποίηση

Πρώτον, κατακόρυφη αύξηση της γραφειοκρατίας. Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών έχει οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της γραφειοκρατίας, με αποτέλεσμα οι διευθυντές των σχολείων να αναγκάζονται να διαχειρίζονται επιπλέον ευθύνες πέρα από τα παιδαγωγικά τους καθήκοντα. Πλέον, για να εξασφαλίσουν πόρους, πρέπει να υποβάλλουν αιτήματα προς τον δήμο, τα οποία απαιτούν έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο.

Αυτή η διαδικασία καθυστερεί την άμεση κάλυψη των αναγκών των σχολείων, καθιστώντας την κατάσταση πιο περίπλοκη και χρονοβόρα. Ενδεικτικά, η προμήθεια αναλώσιμων και η εκτέλεση μικρών επισκευών πραγματοποιούνται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, προκαλώντας επιπρόσθετες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις σε επείγουσες ανάγκες, όπως η αποκατάσταση ζημιών ή η εξασφάλιση γραφικής ύλης.

Στην πράξη, ακόμη και οι πιο απλές ανάγκες απαιτούν περίπλοκες και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες, με αποτέλεσμα τα σχολεία να μην μπορούν να ανταποκριθούν σε επείγοντα προβλήματα έγκαιρα.

Δεύτερον, μείωση ελέγχου και λογοδοσίας. Οι σχολικές επιτροπές αποτελούσαν σημαντικό μηχανισμό διαφάνειας, καθώς η συμμετοχή των διευθυντών και των εκπροσώπων των πολιτών εξασφάλιζε την ορθολογική κατανομή των πόρων. Η απουσία αυτού του άμεσου ελέγχου από την εκπαιδευτική κοινότητα μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή εποπτεία από τους δήμους, οι οποίοι, ακόμη κι αν διαθέτουν την πρόθεση και τη βούληση, συχνά δεν έχουν τα απαιτούμενα μέσα για να ανταποκριθούν αποτελεσματικά σε αυτήν την αποστολή.

Τρίτον, έμμεση ιδιωτικοποίηση σχολικών λειτουργιών που αποτελούν ευθύνη και καθήκον της Πολιτείας. Το νέο πλαίσιο μετά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών ενισχύει την ανάγκη αναζήτησης χορηγιών από ιδιωτικούς φορείς, μια τάση που είχε ήδη ενσωματωθεί στην κανονική σχολική λειτουργία με τον νόμο 4692/2020.

Αυτό έχει ήδη οδηγήσει σε μια θεσμικά και συνταγματικά απαράδεκτη ανισότητα στην πρόσβαση σε πόρους μεταξύ σχολείων, ανάλογα με τη δυνατότητα κάθε σχολείου να προσελκύει χορηγούς.

Για το ζήτημα κατέθεσε χτες ερώτηση στη Βουλή ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Μπάρκας, προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείαςμε θέμα: «Λειτουργικό χάος σε σχολεία και δήμους λόγω της κατάργησης των σχολικών επιτροπών».

ΔΟΕ: Χαριστική βολή...

Σύμφωνα με τη ΔΟΕ εξάλλου, μετά τη συνεχή υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης στον κρατικό προϋπολογισμό και την πολιτική επιλογή της απόσυρσης των ευθυνών της κυβέρνησης από τη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης από τη μία και τη μεταφορά της ευθύνης των λειτουργικών δαπανών, συντήρησης κλπ. στον οποιονδήποτε από την άλλη, δίνεται τώρα και η χαριστική βολή οδηγώντας σε αδιέξοδο χιλιάδες σχολικές μονάδες!

Από την καταληκτική ημερομηνία που είχαν οι διευθυντές/τριες να επιστρέψουν τα χρήματα, που υπήρχαν στα ταμεία τους, και έπειτα, έχει διαμορφωθεί μια τραγική κατάσταση, που καταδεικνύει ότι το περίφημο «επιτελικό κράτος» είναι ένα «πουκάμισο αδειανό», όταν πρόκειται να ικανοποιήσει τις ανάγκες των πλατιών κοινωνικοοικονομικών στρωμάτων. Ενδεικτικά μόνο αναφέρουμε:

  • Η πάγια προκαταβολή των 500€ δεν έχει καταβληθεί σε όλους τους Δήμους. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει απαγόρευση να αξιοποιείται για κωδικούς που υπάγονται στην κεντρική διαχείριση των Δήμων (π.χ. χαρτί φωτοτυπίας), ενώ ορισμένοι Δήμοι αναγκάζουν τα σχολεία να αγοράζουν ακόμα και τα ξενόγλωσσα βιβλία με αυτό το ποσό.

  • Πολλοί Διευθυντές/ντριες αναγκάζονται να βάζουν χρήματα από την τσέπη τους, προκειμένου να υπάρξουν τα στοιχειώδη για τη λειτουργία των σχολείων.

  • Εμφανίζεται το φαινόμενο της «ανταλλακτικής οικονομίας» μεταξύ των σχολικών μονάδων, για παράδειγμα σε είδη υγιεινής και καθαριότητας!!!

  • Σε πολλές περιπτώσεις, η διαβόητη «σχολική λίστα», πέρα από το καθιερωμένο χαρτί φωτοτυπικού, εμπλουτίστηκε και με κάθε λογής υλικά καθαριότητας κλπ. !

  • Δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το πλαίσιο της διαχείρισης από το Υπουργείο Εσωτερικών και ταυτόχρονα οι υπάλληλοι των Δήμων είναι στο σκοτάδι του νέου επιτελικού μπάχαλου της κυβέρνησης της Ν.Δ.!

  • Διακυβεύεται η ασφαλής λειτουργία των σχολικών μονάδων και αυτό δεν οφείλεται στην «ανικανότητα» της κυβέρνησης, αλλά στην πολιτική της επιλογή να αποτινάξει από πάνω της τα οικονομικά βάρη που αφορούν σε τομείς του κοινωνικού κράτους τους οποίους θεωρεί περιττό κόστος.

Ψάχνουν χορηγούς...

Άμεσο αποτέλεσμα θα είναι τα σχολεία να επιλέξουν ανάμεσα στην υπολειτουργία, στο να βάλουν οι γονείς ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη πληρώνοντας εκείνοι και αυτόν τον «λογαριασμό» ή να αρχίσουν να ψάχνουν για χορηγούς και «ευεργέτες». Άλλωστε, υπάρχει και το νομοθετικό πλαίσιο (ν. 4692/20 και 4823/21), μέσα από το οποίο η κυβέρνηση της ΝΔ έχει θεσμοθετήσει την αναζήτηση πόρων και χορηγών από την ίδια τη σχολική μονάδα και μάλιστα, στο νομοθετικό πλαίσιο της επιλογής στελεχών συνεκτιμάται η ικανότητα του/της Διευθυντή/τριας να βρίσκει “χορηγούς”.

Η ΔΟΕ καλεί την κυβέρνηση της Ν.Δ. να λύσει επιτέλους το πρόβλημα που γιγάντωσε και να προχωρήσει άμεσα στα εξής:

  • Αναστολή της εφαρμογής του νόμου και την επανέναρξη λειτουργίας των σχολικών επιτροπών με παράλληλη διαβούλευση για δημιουργία ενός λειτουργικού και άμεσα εφαρμόσιμου μοντέλου πριν την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς (2025-2026).

  • Να αυξηθεί άμεσα η κρατική χρηματοδότηση για τα σχολεία. Δεν μπορεί το ποσό των ΚΑΠ να παραμένει ίδιο, όταν όλα τα κόστη που σχετίζονται με την καθημερινή λειτουργία ακριβαίνουν.

  • Να υπάρξει σαφές θεσμικό πλαίσιο και διαδικασίες, που θα εξασφαλίζουν ότι θα καλύπτεται έγκαιρα το σύνολο των αναγκών των σχολικών μονάδων.

  • Να εξασφαλιστούν από το κράτος άμεσα, όλες οι βασικές λειτουργικές δαπάνες των σχολικών μονάδων (π.χ. πετρέλαιο, ρεύμα, νερό, τηλέφωνο).

  • Να υπάρξει άμεσα πρόγραμμα επισκευών σχολικών κτιρίων και αγοράς νέου εξοπλισμού και υλικοτεχνικής υποδομής με βάση τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/10

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

idiotika_sholeia.jpg
ιδιωτική εκπαίδευση: Η αλήθεια για το εύρος της «στροφής» των μαθητών
H αύξηση του δυναμικού της ιδιωτικής εκπαίδευσης (μονάδες, μαθητές κλπ) που σημειώθηκε μετά το 2019 καταρχάς δεν ξεκίνησε το…2019, αλλά από το...
ιδιωτική εκπαίδευση: Η αλήθεια για το εύρος της «στροφής» των μαθητών