makronisos
«Και ναι, μας ταιριάξαν οι στίχοι του Γιάννη Ρίτσου: «Μιλούσαμε για μια ποίηση αιγαιοπελαγίτικη, ναι, ναι. ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ—ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ—ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ»

Μετά από ένα εικοσάλεπτο κούνημα στο καΐκι, πατάς στεριά, βλέπεις κάνα δυο κτήρια  και πολλά απομεινάρια ντουβάρια, ενώ σε υποδέχονται μαύροι κορμοράνοι που τους χαλάς την ησυχία και μαύρα κατσίκια που όσο προχωράς, απομακρύνονται τρέχοντας…

Μακρόνησος! Η πρώτη εικόνα!

Πατάμε το πόδι μας στο υποτυπώδες λιμανάκι και προσπαθούμε να προσανατολιστούμε.

Θα κατευθυνθούμε και θα κάνουμε την πρώτη μας στάση στο πρώτο μεγάλο κτήριο στους Αρτοκλίβανους Μακρονήσου-στους οποίους ζύμωναν κι έψηναν οι Σκαπανείς το ψωμί της ημέρας-και θα κινηθούμε στην περιοχή του Α’ Τάγματος Σκαπανέων (Α’ ΕΤΟ-Πρώτο Εθνικό Τάγμα Οπλιτών)-το οποίο αποκαλούσαν και ως “κόκκινο τάγμα” γιατί οι στρατιώτες αρνήθηκαν να υπογράψουν “δήλωση μετανοίας” όταν έφτασαν στη Μακρόνησο-λέει ο ιστορικός, ξεναγός μας, Θανάσης Γάλλος. 

Μέχρι να μαζευτούμε για την ξενάγηση, περιεργαζόμαστε τα φυλάκια, τις εισόδους. Διαβάζουμε σε κάδρο, το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «Οι ρίζες του κόσμου»: 

«Διψάσαμε πολύ. Πεινάσαμε πολύ. Πολύ πονέσαμε… Δεν το πιστεύαμε ποτές να’ ναι τόσο σκληροί οι ανθρώποι. Δεν το πιστεύαμε ποτές νάχει τόση αντοχή η καρδιά μας»…

Τα μάτια βουρκωμένα! Μυρίζουμε το θυμάρι σε όλη τη διαδρομή της ξενάγησής μας, σαν μνημόσυνο ελπίδας…

Μακρόνησος!!! Παρά τη διαδεδομένη άποψη ότι ήταν τόπος εξορίας, το νησί, τουλάχιστον τα πρώτα δύο χρόνια, 1947-1949, δεν λειτούργησε ως τέτοιος τόπος. Στόχος δεν ήταν-θεωρητικά τουλάχιστον- η τιμωρία, αλλά η μετάνοια και η «ανάνηψη» των κρατουμένων. Ένα πείραμα δηλαδή αποανθρωποποίησης των ανθρώπων…

Μακρόνησος!! Το στρατόπεδο «εθνικής αναμορφώσεως» για χιλιάδες ανθρώπους με αριστερές πεποιθήσεις, με την πιο «ένδοξη» περίοδο λειτουργίας, 1947-1950. Το στρατόπεδο «εθνικής αναμορφώσεως» για χιλιάδες ανθρώπους, αρχικά οπλίτες, οι οποίοι οδηγούνταν εκεί για να «εκκαθαρισθούν οι στρατιωτικές μονάδες, από αριστερίζοντες ή υπόπτους αριστερισμού», ενώ αργότερα μεταφέρονται και πολιτικοί εξόριστοι. Όλοι οι εκτοπισμένοι δέχονται ψυχολογική πίεση με μαθήματα «εθνικού προβληματισμού», αλλά και βασανιστήρια  ώστε να αποκηρύξουν με γραπτές «δηλώσεις μετανοίας» τα φρονήματά τους....
Στη λεπτομερή ξενάγηση του ιστορικού μας Θανάση Γάλλου, μας εντυπώθηκαν όλα τα γεγονότα του κολαστηρίου ψυχών, η αναισθησία αλλά και η προπαγάνδα για τις «αρετές» του αναμορφωτηρίου που δεν δίσταζε να παρουσιάζει πως «...όσοι επεσκέφθησαν την Μακρόνησο έμειναν κατάπληκτοι μπροστά στο θαύμα της πλήρους εθνικής αναγεννήσεως Ελλήνων, εθνικώς νεκρών ή τραυματισμένων»…

Ακούσαμε για τον υποχρεωτικό εκκλησιασμό ως βασανιστήριο… Για τους αναμορφωμένους που ανακοινώνονταν επίσημα… Για τις πέτρες που έσπαγαν οι κρατούμενοι για να γίνουν τα κτήρια… Για την άσκοπη εργασία της μεταφοράς πέτρας από το ένα μέρος του στρατοπέδου σε ένα άλλο, με σκοπό τη σωματική κούραση και την εξάντληση… Για τα κτήρια που έχτισαν οι ίδιοι οι κρατούμενοι…

Είδαμε το θέατρο που στήριξαν ο Θανάσης Βέγγος και ο Νίκος Κούνδουρος!!!

Είδαμε την πολυκάμαρη ανοιχτή εκκλησία του Αγίου Αντωνίου, στην οποία χωρούσε να εκκλησιαστούν 10000 άνθρωποι…

Ακούσαμε για το αδύνατον της δραπέτευσης με κολύμπι, λόγω των δυνατών ρευμάτων που υπάρχουν στην περιοχή…

Για τα βασανιστήρια της έκθεσης  των κρατουμένων, γυμνών στον ήλιο της Μακρονήσου… Για τους διαρκείς ξυλοδαρμούς και την αφόρητη ψυχολογική βία… Για τους ανθρώπους που τρελάθηκαν ή επιχείρησαν να αυτοκτονήσουν ή έμειναν ανάπηροι…

Για την επίσκεψη του βασιλιά Παύλου και της Φρειδερίκης, οι οποίοι παρουσιάζονται να επαινούν τη αναμορφωτική παιδαγωγική που εφαρμόζεται και τους στρατιώτες να τους χειροκροτούν…

Ακούσαμε για τη Μακρόνησο που η προπαγάνδα την εμφάνισε και ως  σύγχρονο Παρθενώνα, εξομοιώνοντας αυτό που συνέβαινε εκεί με το πολιτιστικό επίτευγμα του Παρθενώνα… Ακούσαμε για την κακογουστιά του χτισίματος Παρθενώνα και Αγια-Σοφιάς, για τα ιδεώδη του εμφυλιοπολεμικού κράτους…

Ακούσαμε για την νύχτα της σφαγής, της 29ης Φεβρουαρίου-1ης Μαρτίου 1948, στο Α’ΕΤΟ, κατά την οποία η φρουρά έκανε χρήση όπλων με δεκάδες νεκρούς, με δημόσιες αντεγκλήσεις σχετικά με τον αριθμό τους-από 70 έως 350 αναφέρονται... 
Ακούσαμε πως  λιγότερο από το 1% των κρατουμένων, δεν υπέγραψαν δήλωση «μετανοίας»... Ο τρόμος για τα ό¬σα συνέβαιναν ήταν τέτοιος, ώστε πολλοί υπέγραφαν ήδη στο πλοίο που τους μετέφερε από το Λαύ¬ριο στο νησί.

Ακούσαμε για τη σιωπή που επικράτησε για τα όσα διαδραματίστηκαν στη Μακρόνησο, σιωπή μετά το 1961, χρονιά που η φρουρά φύλαξης των εγκαταστάσεων εγκατέλειψε το νησί. Για την καταστροφή που οργανώθηκε από το ελληνικό δημόσιο μετά την εγκατάλειψη…

Για τον Νίκο Μάργαρη, κρατούμενο στο νησί κατά την περίοδο 1947-1950, τον μοναδικό άνθρωπο που ασχολήθηκε με την ιστορία της Μακρονήσου προδικτατορικά. 
Για τη σιωπή ακόμη και στα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης…

Μακρόνησος!!! Μια επίσκεψη που αποδεικνύει πόσο σημαντική είναι η μελέτη των μελανών-σκοτεινών σημείων της ιστορίας μας.

makronisos-eisodos

Σήμερα η Μακρόνησος αποτελεί Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς, αλλά μέχρι σήμερα δεν έγινε τίποτε για να ανταποκρίνεται στον χαρακτηρισμό αυτό.
Στο δρόμο του γυρισμού στο λιμάνι, κάνουμε στάση στο μνημείο του αγωνιστή-δεσμώτη της Μακρονήσου, του αγωνιστή που έχει αποτυπώσει ο αείμνηστος πλέον γλύπτης και αρχιτέκτονας Μακρονησιώτης, Γρηγόρης Ριζόπουλος. Δίπλα από το επιβλητικό άγαλμα,  ένα μνημείο από την Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας, αφιερωμένο στις γυναίκες της Μακρονήσου που μέσα στα σπλάχνα τους  «βογγούνε οι σκοτωμένοι και τραγουδούν οι αυριανοί μας ζωντανοί!». 

Τη μυρωδιά του θυμαριού που μας συντρόφεψε σε όλη τη διαδρομή μας, την αισθανόμαστε τώρα πιο έντονα και ναι, παίρνοντας το καραβάκι της επιστροφής, μιλούσαμε κι εμείς για μια εικόνα αιγαιοπελαγίτικη…

Και ναι, μας ταιριάξαν οι στίχοι του Γιάννη Ρίτσου: «Μιλούσαμε για μια ποίηση αιγαιοπελαγίτικη, ναι, ναι. ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ—ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ—ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΣ. 

Κι η θάλασσα είναι ακόμη γαλάζια όπως πάντοτε»… Κι ας κρατάμε στο μυαλό μας και την ψυχή μας την εικόνα της γραφής του Μενέλαου Λουντέμη για κείνο το βράδυ που σώπαιναν οι λύκοι γιατί ούρλιαζαν οι Άνθρωποι…Και για τους ανθρώπους που παρακολουθούσαν και «σάστιζαν πως, αυτό που γινόταν αντίκρυ, δεν το είχε γράψει ακόμα η Αποκάλυψη»…

Με μεγάλο σεβασμό και ιδιαίτερη συγκίνηση ως φόρος τιμής σε ένα προσκύνημα που διοργάνωσε ο Σύλλογος Φίλοι του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Λάρισας, το Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024.

Ξενάγηση: Δρ Θανάσης Γάλλος, ιστορικός Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας(ΑΣΚΙ).

*Κείμενο: Αρχοντία Γιαννακάκη, εκπαιδευτικός, μέλος του Συλλόγου Φίλοι του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Λάρισας.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/10

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

chatgpt texniti noimosini
Χιλιάδες νέοι εκπαιδευτικοί πιστοποιούνται στο ChatGPT για το σχολείο
Τα πάνω κάτω στην εκπαίδευση φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη - Χιλιάδες εκπαιδευτικοί επιμορφώνονται μέσω του 1ου πιστοποιημένου Πανεπιστημιακού...
Χιλιάδες νέοι εκπαιδευτικοί πιστοποιούνται στο ChatGPT για το σχολείο
εκπαιδευτικος
Μεταθέσεις: Πήγαν περίπατο οι υποσχέσεις για ισονομία των εκπαιδευτικών ΑμεΑ και Ειδικών κατηγοριών
Φασφαλής:«Όλο αυτό το διάστημα, των τριών και πλέον μηνών, η πολιτική ηγεσία και άλλοι πολιτικοί παράγοντες πουλούσαν ελπίδα στην ευαίσθητη αυτή...
Μεταθέσεις: Πήγαν περίπατο οι υποσχέσεις για ισονομία των εκπαιδευτικών ΑμεΑ και Ειδικών κατηγοριών