ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
INTIME NEWS
Αποφάσισα να γράψω αυτό τον οδηγό γιατί πιστεύω ότι η δημόσια εκπαίδευση είναι το σημαντικότερο εργαλείο μεταμόρφωσης της σύγχρονης κοινωνίας

Αφορμή στάθηκε κάποια πληροφορία για δύο σχολεία στο Νομό Δωδεκανήσων και τις προσπάθειες των διευθυντών αφενός να ξεχωρίσουν από τους υπόλοιπους συναδέλφους τους και αφετέρου να αφήσουν κάποιο «έργο» στο σχολείο τους. Λέγοντας «έργο» αναφέρομαι στην απαίτηση του Διευθυντή μιας σχολικής μονάδας για υποχρεωτική παραμονή των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και όχι όλων των συναδέλφων, έως το πέρας των μαθημάτων χωρίς να τους έχει ανατεθεί κάποια συγκεκριμένη εξωδιδακτική ασχολία.

Δεν θα αναφέρω ονόματα αφού με ενδιαφέρουν τα γεγονότα και πως αυτά επιδρούν και μετασχηματίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Άλλωστε μπορεί κάποιος με μικρή αναζήτηση να βρει παρόμοια παραδείγματα στην δική του δευτεροβάθμια διεύθυνση.

Πώς μπορεί λοιπόν ένας αρχάριος διευθυντής να παράγει «έργο».

Αρχικά θα πρέπει να επιβληθεί στους υφιστάμενους καθηγητές του. Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία και θα πρέπει ο διευθυντής να δείξει ποιος έχει τη διαχείριση στο σχολείο. Η εκπαίδευση δεν είναι σαν τις άλλες επιχειρήσεις όπου ο διευθυντής προσπαθεί να εμπνεύσει, να καθοδηγήσει, να ενθουσιάσει τους εργαζόμενους για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα. Όχι τα καλύτερα αποτελέσματα έρχονται υποχρεωτικά από άλλους συνήθως εξωσχολικούς φορείς (βλέπε φροντιστήρια) και αυτοί μόνο μπορούν να είναι αποτελεσματικοί.

Τι οφείλει να σκεφτεί ο αρχάριος διευθυντής για να κάνει περισσότερο ανταγωνιστικό το σχολείο του; Ένας διευθυντής σε κάποια επιχείρηση θέλει τους εργαζόμενους διαθέσιμους περισσότερο χρόνο. Αν είναι δυνατόν 24 ώρες την ημέρα και 7 ημέρες την εβδομάδα. Άρα και στην «επιχείρηση» του σχολείου, θα πρέπει οι εργαζόμενοι να είναι διαθέσιμοι περισσότερο χρόνο. Ας έρχονται λοιπόν κάποιοι στις οκτώ το πρωί και να φεύγουν στις δύο το μεσημέρι.

Ας θυμηθούμε όμως τον κοινωνικό αυτοματισμό. Οι υπόλοιποι συνάνθρωποί μας, που δεν είναι καθηγητές, δίκαια θα αναρωτηθούν. Γιατί μόνο έξι ώρες την ημέρα να δουλεύει ο «τεμπέλης» καθηγητής; Όλοι δουλεύουμε οκτάωρο (κάποιοι πολύ παραπάνω) και αν ξεκινάει αυτό στις οκτώ θα πρέπει να σταματάει στις τέσσερεις. Γιατί να φεύγουν οι καθηγητές στις δύο; Σιγά την προετοιμασία που κάνουν, σιγά τα διαγωνίσματα που διορθώνουν. Όλα μπορούν να γίνουν μέσα στο σχολείο.

Μάλλον αυτό σκέφτεται και ο αρχάριος διευθυντής. Ας έχω κάποιους καθηγητές μου μέσα στο σχολείο, αφού όλα γίνονται στο σχολείο, να ετοιμάζουν τα διαγωνίσματα, τα μαθήματα, τις βαθμολογίες και κυρίως να συνειδητοποιήσουν ποιος είναι το αφεντικό.

Σε αυτό το σημείο ταιριάζει ένα τραγούδι του Θανάση Παπακωνσταντίνου με τίτλο «ο δάσκαλος» για κάθε αρχάριο διευθυντή που δεν πρέπει να ξεχνάει ότι κάποτε πριν γίνει διευθυντής ήταν καθηγητής, ενώ μετά που θα τελειώσει η θητεία του θα συνεχίσει να είναι καθηγητής δηλαδή δάσκαλος.

«Με τις παλάμες ανοιχτές τρεις μαθητές στην έδρα,

αντίκρυ απ’ τον δάσκαλο τα μάτια τους κλειστά

Κι αυτός τη βίτσα σήκωσε σα να ‘τανε ρομφαία

κι αντί για γνώση, απόγνωση μαθαίνει στα παιδιά.

Τα σύνεργα της τρέλας σου παράτα δασκαλάκο.

Μ’ αυτή τη βέργα που κρατάς και νοιώθεις σαν θεός,

τα χέρια σκάβεις των παιδιών και το δικό σου λάκκο.

Άβουλοι πολίτες ίσον άχρηστος λαός.

Το ‘να θα γίνει ναυτικός, το πρώτο, το χαμίνι.

Στον τάφο σου ρε δάσκαλε κατούρησε κρυφά.

Θα ‘χει έναν κόμπο στο λαιμό και πίσω του θα φτύνει

είναι στο μεταίχμιο να πει το “άντε γεια!”

Το δεύτερο αποφάσισε το γένος του ν’ αφήσει,

να γίνει πικραμύγδαλο μαζί με τα καλά,

να σας χαλάει τη νοστιμιά, να σας χαλάει τη γεύση

απάνω που νομίζετε πως είστε αφεντικά.

Το τρίτο, το πιο δύστυχο, που όλα τα υπομένει,

θα μεγαλώσει στη σκιά και -δες την μια ζαριά-

κι αυτό θα γίνει δάσκαλος, θα μοιάσει του δασκάλου.

Μόνος θα πορεύεται μες στην ερημιά.

Θα φτιάξει βίτσα αγκαθωτή απ’ τα ριζά της βάτου,

τη γνώση θα ‘χει πρόφαση για να ‘χει να ξεσπά

και θα χτυπάει τους μαθητές σα να ‘σαι συ μπροστά του.

Φουκαρά μου δάσκαλε δεν πήρες μυρουδιά.»

Αν λοιπόν θέλει κάποιος να καταστρέψει τη δημόσια εκπαίδευση θα ξεκινήσει από τους νεοδιόριστους δημόσιους λειτουργούς της. Θα τους επιβάλλει με την πρόφαση της αξιολόγησης το υποχρεωτικό ωράριο, τις ώρες που δεν κάνουν μάθημα θα τους υποχρεώσει να παραμένουν στο σχολείο ίσως να κάθονται και στο ένα πόδι ακίνητοι ή σε μια καρέκλα χωρίς γραφείο, χωρίς υπολογιστή, και όλη η προετοιμασία για το επόμενο μάθημα να γίνεται μέσα στο χώρο του σχολείου. Γιατί είναι γνωστό σε όλους ότι ένας καθηγητής εκτελεί καλύτερα τα καθήκοντα του (διδασκαλία, μάθηση, αξιολόγηση) όταν είναι υπό πίεση. Το εκπαιδευτικό έργο δεν είναι δημιουργία, έμπνευση, ενθουσιασμός, είναι παιδοφύλαξη. Αρκεί να υπάρχει μέσα στην τάξη κάποιος που να έχει την ευθύνη αν κάτι συμβεί.

Όπως καταλαβαίνεται όλα τα γράφω με σκωπτική διάθεση. Δεν γίνεται η εκπαίδευση να μεταμορφώσει την κοινωνία με αυτό τον τρόπο. Εδώ και πολλά χρόνια για εμάς τους εκπαιδευτικούς – λειτουργούς της δημόσιας εκπαίδευσης είναι ζητούμενο το ωράριο οκτώ δύο. Μακάρι να έχουμε τα μέσα να διεκπεραιώνουμε στο σχολείο όλες μας τις εργασίες. Δεν αναφέρομε στα εξωδιδακτικά καθήκοντα που κάποιος διευθυντής οφείλει να απαιτεί από τους καθηγητές του να γίνουν. Δεν είναι υποχρεωτικό το ωράριο οκτώ δύο. Υποχρεωτικό είναι το μάθημα στο δημόσιο σχολείο να είναι ενδιαφέρον, δημιουργικό, αποτελεσματικό και όχι διεκπαιρεωτικό. Το σχολείο δεν είναι parking μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι απλά παρόντες. Θέλουμε να γυρνάμε στο σπίτι και να ζούμε τη ζωή όπως οι υπόλοιποι άνθρωποι. Αλλά τα σχολεία δεν έχουν τα στοιχειώδη. Δεν μιλάμε για γραφεία και υπολογιστές, μιλάμε για air condition, που έχουν μόνο τα γραφεία των διευθυντών, μιλάμε για γραφεία καθηγητών που είναι τριάντα άνθρωποι μέσα σε μια αίθουσα όπου δεν μπορείς να συζητήσεις με τον διπλανό σου, όχι να προετοιμάσεις το μάθημα της επόμενης ημέρας. Όσοι έχουν εργαστεί σε θέσεις ευθύνης για παράδειγμα σε βαθμολογικά κέντρα, γνωρίζουν ότι η βαθμολόγηση των γραπτών των πανελλαδικών εξετάσεων ολοκληρώνεται σε συγκεκριμένες ημερομηνίες ανεξάρτητα ωραρίου. Για πολλούς εκπαιδευτικούς δεν υπάρχει ωράριο, όχι μόνο εκείνες τις ημέρες των εξετάσεων, αλλά και σε καθημερινή βάση. Για ένα πείραμα Φυσικής που διαρκεί στην τάξη ελάχιστα, θα χρειαστεί σχέδιο μαθήματος, φύλλο εργασίας, υλικά για το εργαστήριο και όλα αυτά θα πρέπει να ετοιμαστούν εκτός της τάξης. Το ωράριο του εκπαιδευτικού της τάξης είναι εικοσιτετράωρο αφού όλη την μέρα σκέφτεται πως θα γίνει καλύτερη η εκπαιδευτική διαδικασία. Σίγουρα θα έχετε φίλους εκπαιδευτικούς. Οι συζητήσεις τους εκτός τάξης, αφορούν σχεδόν πάντα τη διαχείριση της τάξης, τους αδύνατους μαθητές, τα μαθησιακά προβλήματα, την αξιολόγηση των μαθητών, τις δυσκολίες μαθησιακών αντικειμένων και άλλα παρόμοια. Δεν έχω διπλώματα και περγαμηνές και όσα γράφω στηρίζονται στην καθημερινή τριβή με μαθητές, εκπαιδευτικούς και διευθυντές. Αυτό που έχω κερδίσει στα σχολεία είναι το γεγονός ότι είμαι ένας εκπαιδευτικός της τάξης. Αν μας ενδιαφέρει ο μαθητής θα πρέπει πρώτα να ενδιαφερθούμε για τον εκπαιδευτικό. Τα σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα που συνήθως γράφονται ερήμην των εκπαιδευτικών, οι πρωτότυπες ιδέες των διευθυντών περί ωραρίου, οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας, αν δεν λάβουν σοβαρά υπ’ όψη τους τον εκπαιδευτικό θα καταστρέψουν με ασφάλεια την δημόσια εκπαίδευση. Το υπογράφω!

Η φωτογραφία είναι από την παρατήρηση της επιφάνειας τη ήλιου από το ΕΠΑΛ ΚΩ

Η φωτογραφία είναι από την παρατήρηση της επιφάνειας τη ήλιου από το ΕΠΑΛ ΚΩ.

 

* Παναγιώτης Πετρίδης Φυσικός στα 1ο Νυχτερινό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, Αθωνιάδα Εκκλησιαστική Ακαδημία, 15ο ΤΕΕ Ευκλείδης, ΓΕΛ Σιδηροκάστρου, 1ο ΓΕΛ Ευόσμου, 7ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, 2ο ΓΕΛ Ευόσμου, 28ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 3ο ΓΕΛ Ευόσμου, 27ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 20ο ΓΕΛ Κάτω Τούμπας, ΓΕΛ Χαλάστρας, 1ο ΓΕΛ Καλαμαριάς, 16ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 30ο ΓΕΛ Χαριλάου, 8ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 2ο Γυμνάσιο Εχεδώρου, 1ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 11ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 7ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 15ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, 23ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης, ΕΠΑΛ Κω, Εσπερινό γυμνάσιο με Λ.Τ. Κω και Εσπερινό ΕΠΑΛ Κω.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pierrakakis new2
Πιερρακάκης: Νέα ομάδα εργασίας για τη βελτιστοποίηση της διαδικασίας προσλήψεων των εκπαιδευτικών - Ονόματα
Το αντικείμενο της ομάδας περιλαμβάνει τον συντονισμό, την οργανωτική και διαδικαστική υποστήριξη, τον σχεδιασμό, καθώς και την παρακολούθηση της...
Πιερρακάκης: Νέα ομάδα εργασίας για τη βελτιστοποίηση της διαδικασίας προσλήψεων των εκπαιδευτικών - Ονόματα
ekav-650_0_0_0.jpg
Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Νεκρό 10χρονο παιδί– Κατέρρευσε μπροστά στη μητέρα του
ο 10χρονος ψώνιζε με τη μητέρα του σε εμπορικό κέντρο όταν ξαφνικά ένιωσε αδιαθεσία λέγοντας ότι δεν μπορεί να αναπνεύσει.
Τραγωδία στη Θεσσαλονίκη: Νεκρό 10χρονο παιδί– Κατέρρευσε μπροστά στη μητέρα του
texniti noimosini
Τεχνητή Νοημοσύνη: Βγαίνουν οι πρώτοι 1000 πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα
Ραγδαίες οι εξελίξεις με την Εισαγωγή εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης στο σχολείο - Πότε θα βγουν οι πρώτοι 1000 εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα έχουν στα...
Τεχνητή Νοημοσύνη: Βγαίνουν οι πρώτοι 1000 πιστοποιημένοι εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα
pinakas_kimolia_163.jpg
Εκπαιδευτικοί Θεσσαλονίκης: Καταγγέλλουν εκβιαστικές μεθοδεύσεις στο Διαπολιτισμικό Σχολείο
«Εκβιασμούς και απαράδεκτες συνθήκες για τους εκπαιδευτικούς στο Διαπολιτισμικό Σχολείο Θεσσαλονίκης», καταγγέλλει η Α' ΕΛΜΕ
Εκπαιδευτικοί Θεσσαλονίκης: Καταγγέλλουν εκβιαστικές μεθοδεύσεις στο Διαπολιτισμικό Σχολείο