Μεταπτυχιακά με δίδακτρα και στο ΕΜΠ, το τελευταίο οχυρό της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, προωθεί η διοίκηση του Ιδρύματος, καταστρατηγώντας τον κανονισμό του ιστορικού Ιδρύματος, που ισχύει και τηρείται από το 1997, και μάλιστα πραξικοπηματικά. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Εφ.Συν.», στη Σύγκλητο που συνεκλήθη προχθές, ο πρύτανης υπέβαλε προφορικά τη «γνωμοδότησή του» (;) για την επιβολή διδάκτρων σε μεταπτυχιακά προγράμματα που σκέφτεται να δημιουργήσει στην Κύπρο και προχώρησε στην επικύρωσή της χωρίς καν να γίνει ψηφοφορία των μελών της Συγκλήτου. Η κοινότητα του Ιδρύματος είναι ανάστατη. Πολλά μέλη ΔΕΠ κατηγορούν την επιδίωξη επιβολής διδάκτρων στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) του Ιδρύματος μέσω... Κύπρου, ενώ έντονα έχουν αντιδράσει και οι υποψήφιοι διδάκτορες, οι οποίοι καταγγέλλουν την κατάλυση του αυτοδιοίκητου του ΕΜΠ και τις επιδιώξεις της διοίκησης για μπίζνες στην πλάτη των φοιτητών.
Ψηφοφορία
Η «νομική γνωμοδότηση» του πρύτανη του ΕΜΠ δεν βασίστηκε στον νόμο που επιτρέπει ούτως ή άλλως τα δίδακτρα, αν και απαιτεί «απόφαση Συγκλήτου» διά της ορθής οδού, δηλαδή με ψηφοφορία των μελών της (ν. 4485/2017, Αρθρο 32). Είχε να αντιμετωπίσει σοβαρότερα ως επικεφαλής αυτού του Ιδρύματος. Αφενός την ίδια τη φυσιογνωμία του ΕΜΠ, συστατικό στοιχείο της οποίας είναι η παροχή και η πάγια υποστήριξη της δημόσιας δωρεάν παιδείας, και αφετέρου τον σχετικό κανονισμό για τα ΠΜΣ που ορίζει ρητά ότι αυτά, «σύμφωνα με την πολιτική του Ιδρύματος για δωρεάν φοίτηση, δεν απαιτούν την καταβολή διδάκτρων».
Έτσι, πήγε διά της πλαγίας. Αφού πρώτα ανακοίνωσε τις φιλοδοξίες για ΠΜΣ στην Κύπρο και συγκεκριμένα για ένα πρόγραμμα σε συνεργασία με κυπριακό πανεπιστήμιο, αμέσως μετά έθεσε ζήτημα βιωσιμότητάς του. Δεν διέθετε καμία έγκριση από καμία σχολή του Ιδρύματος, ούτε καν μελέτη εγκριθείσα από κάποια σχολή για την επιστημονική και οικονομική βιωσιμότητα του ΠΜΣ. Με άλλα λόγια, ο στόχος ήταν ένας. Η ακύρωση της υπάρχουσας οριζόντιας απαγόρευσης διδάκτρων στο Ιδρυμα.
Από πότε «γνωμοδοτεί» ο πρύτανης, αναρωτιούνται διδάσκοντες, διδάκτορες -και πολλοί φοιτητές που άρχισαν να μαθαίνουν τα τεκταινόμενα-, υποστηρίζοντας πως είναι πρωτόγνωρο να επιβάλλεται μια απόφαση στη Σύγκλητο και μάλιστα χωρίς τη στοιχειώδη προϋπόθεση της ψηφοφορίας. Σημειωτέον, η συνεδρίαση ήταν ανοιχτή και υπήρξαν πολλοί αυτόπτες μάρτυρες... Με το έτσι θέλω ακυρώνεται, ουσιαστικά, ο κανονισμός των μεταπτυχιακών, υποστηρίζουν ακόμη και μέλη της Συγκλήτου, καθώς, βάσει αυτού, κάθε ΠΜΣ, ανεξαρτήτως αν προβλέπει δίδακτρα ή όχι, απαιτεί έγκριση από τη σχολή και από τη Σύγκλητο, ενώ βασική προϋπόθεση για την έγκριση είναι η επιστημονική και οικονομική βιωσιμότητά του.
Θεσμικά ιδεώδη
Αξίζει να σημειωθεί πως το ΕΜΠ έχει ΠΜΣ με δίδακτρα, αλλά πρόκειται για διατμηματικά προγράμματα σε συνεργασία με άλλα ανώτατα Ιδρύματα. Μονοτμηματικά ή διατμηματικά εντός ΕΜΠ, που πραγματοποιούνται, δηλαδή, αποκλειστικά από τους διδάσκοντές του, παρέχονται δωρεάν. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι οι εκάστοτε διοικήσεις του ΕΜΠ έχουν τηρήσει στάση αφοσίωσης στα θεσμικά ιδεώδη του Ιδρύματος. Και αυτό καταγγέλλουν και οι υποψήφιοι διδάκτορες:
«Η πλειοψηφία της διοίκησης του ΕΜΠ στοιχίζεται ανοιχτά με όλες τις κεντρικές κυβερνητικές επιλογές. Η μοναδική ανακοίνωση για την υποχρηματοδότηση, τα τελευταία χρόνια, έγινε πέρυσι, εν μέσω φοιτητικών κινητοποιήσεων, ενώ παράλληλα η διοίκηση τις υπονόμευε με κάθε τρόπο. Στο επιχείρημα της κυβέρνησης “δεν υπάρχουν πόροι”, το ΕΜΠ δεν αντιπαραθέτει τα υπερκέρδη, για παράδειγμα, στην ενέργεια (εξάλλου, μπορεί οι “ενεργειάδες” να δώσουν και κάνα ερευνητικό) ή στις κατασκευές (πώς, άλλωστε, όταν 2 μέλη του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΜΠ είναι διευθύνοντες σύμβουλοι στην “ΑΚΤΩΡ” και στην Ολυμπία Οδό;) ή των εφοπλιστών (με τους οποίους συνάψαμε μνημόνια συνεργασίας λίγους μήνες αφότου δήλωσαν ότι… αφοδεύουν επί του εκλεγμένου πρωθυπουργού). Δεν διακηρύσσει ότι πιο ακριβή από τη μόρφωση είναι η αμορφωσιά. Και, πάνω από όλα, το ΕΜΠ δεν έχει τολμήσει εδώ και χρόνια να προτάξει σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης και εκβιομηχάνισης της χώρας μας, έτσι ώστε να αυξηθεί η πίτα και να μη γίνεται ο ελληνικός λαός τα γκαρσόνια της Ευρώπης».
Προϋπολογισμός
Παράλληλα, τονίζουν πως «πλέον ο ΕΛΚΕ (χωρίς το ΕΠΙΣΕΥ) είναι 11 φορές μεγαλύτερος του τακτικού προϋπολογισμού και εμείς σπαταλάμε πάνω από τον μισό μας χρόνο:
α) προσπαθώντας να αποδείξουμε σε κάποιο πάνελ πόσο «digital» και «sustainable» είμαστε, διαρκώς αναλογιζόμενοι αν έχει νόημα για τον ελληνικό λαό αυτό που κάνουμε ή
β) ψάχνοντας, συνήθως μάταια εκείνη την εταιρεία που θέλει να κάνει όντως έρευνα και όχι να πάρει μια (σχεδόν) τσάμπα σφραγίδα ή
γ) ανοιχτά παρέχοντας υπηρεσίες που δεν μπορούν παρά να μας αποσπούν από τα κύρια καθήκοντά μας. Διότι, αν δεν το κάνουμε, ο τακτικός προϋπολογισμός δεν φτάνει ούτε για τη ΔΕΗ –όχι για έρευνα. Αλλά τίποτε από αυτά δεν θα υπήρχε λόγος να γίνει, αν η κυβέρνηση χρηματοδοτούσε τα Πανεπιστήμια όπως θα έπρεπε, αντί να βαφτίζει την εφάπαξ καταβολή 12Μ€ ως «ενίσχυση». 12Μ€ παραπάνω ήταν το 2009 ο τακτικός προϋπολογισμός κάθε χρόνο και όχι εφάπαξ, απευθείας και χωρίς παράσιτα συμβουλευτικές-μεσάζοντες να μασουλάνε».
Αν μπορούμε να βρούμε χρήματα χαρατσώνοντας τους φοιτητές, όπως μας προτρέπει η κυβέρνηση, γιατί να αυξηθεί η τακτική χρηματοδότηση, ρωτούν οι υποψήφιοι διδάκτορες. Ρητορικά, μάλλον.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη