Στις αρχές του 2024 με πολλά «ταρατατζούμ» προβλήθηκε η οικονομική ενίσχυση με Voucher για πρώιμη παρέμβαση σε παιδιά από 0-6 ετών που «δίνεται για πρώτη φορά φέτος από το τέλος του έτους για πρόσβαση σε εξειδικευμένα κέντρα».
Για πολλούς μήνες, προβλήθηκε άπειρες φορές από τα ΜΜΕ η νέα αυτή πρωτοβουλία, με τις γνωστές συνεντεύξεις τύπου «λιβανιστήρι», που έρχονται να «δεξιωθούν» τις κυβερνητικές παρεμβάσεις φορώντας τους το φωτοστέφανο της αθωότητας.
Πόσο όμως αποτελεί μια πραγματική προσφορά;
Αυτές τις μέρες δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ «Πιλοτικό πρόγραμμα Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης για Παιδιά Ηλικίας μηδέν (0) έως έξι (6) ετών». Σύμφωνα με την απόφαση, εξειδικεύονται το περιεχόμενο και οι όροι χωρικής και χρονικής υλοποίησης του πιλοτικού Προγράμματος Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης των άρθρων 51 και 52 του ν. 4997/2022 (Α’ 219), καθορίζονται οι αναγκαίες διαδικασίες και ρυθμίζονται τα συναφή, ειδικά, τεχνικά και λεπτομερειακά θέματα για την υλοποίησή του και αφορά σε οικογένειες έχουν παιδί με αναπηρία ή αναπτυξιακή διαταραχή ή βρίσκεται σε επικινδυνότητα για αναπτυξιακή διαταραχή.
Η πραγματικότητα που κρύβεται με επιμέλεια
Τουλάχιστον ως κακόγουστο αστείο γίνεται αντιληπτό το ενδιαφέρον του υπουργείου Παιδείας για την πρώιμη παρέμβαση στο νηπιαγωγείο για παιδιά με αναπηρία και αναπτυξιακή διαταραχή, όταν δεν έχουν ιδρυθεί τμήματα ένταξης σε όλα τα νηπιαγωγεία, όταν μοιράζονται οι παράλληλες στηρίξεις, όταν το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό και μάλιστα όχι μόνο σε πολλούς/ες μαθητές/τριες αλλά και σε διαφορετικά σχολεία.
Και βέβαια όταν έχουμε διακοπή φοίτησης των νηπίων λόγω των ελλείψεων του αναγκαίου ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού.
Με την Υπουργείο Απόφαση 4510/2024 - ΦΕΚ Β 6068/01.11.2024, το κράτος αποσύρεται από μια ακόμα βασική του ευθύνη , αυτή της πρώιμης παρέμβασης στο Νηπιαγωγείο, και εντάσσει στο δημόσιο σχολείο ιδιώτες -παρόχους που θα καρπωθούν από το ταμείο ανάκαμψης ένα ακόμα κονδύλι.
Κοντολογίς, το Υπουργείο Παιδείας ανοίγει και επίσημα τις πόρτες για την είσοδο κουπονιών- voucher στα δημόσια νηπιαγωγεία, ιδιωτικοποιώντας με τον τρόπο αυτό πλευρές της λειτουργίας τους, την ίδια στιγμή που επιδιώκει να καλλιεργήσει κλίμα αποδοχής των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ακόμα και στο περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κι όλα αυτά προς όφελος των ιδιωτικών κέντρων και ΜΚΟ που ανθίζουν στο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης.
Όπως επισημαίνει το μέλος του Δ.Σ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Τάσος Γκαραγκάνης το νέο πολυδιαφημιζόμενο από το 2021 πιλοτικό πρόγραμμα της ΝΔ, που αφορά την πρόληψη/ ή και την ελαχιστοποίηση των περιορισμών που εμφανίζουν ή μπορεί να εμφανίσουν λόγω αναπηρίας ή αναπτυξιακής διαταραχής βρίσκεται εκτός ενός αναγκαίου κεντρικά σχεδιασμένου, δημόσιου και δωρεάν συστήματος Πρωτοβάθμιας Υγείας, που θα έπρεπε να αφορά όλα τα παιδιά και βρέφη που το έχουν ανάγκη. Ενός συστήματος που θα πρέπει να ακολουθείται από μια δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση όλων των βαθμίδων, για όλους τους μαθητές ανάλογα με τις ανάγκες κάθε εκπαιδευτικής ομάδας.
Αντ΄ αυτού επιλέγουν να δώσουν 35 εκ. ευρώ από το ταμείο ανάκαμψης σε ιδιώτες παρόχους, σε περιορισμένο αριθμό νηπίων (2.500 παιδιά ηλικίας 0-6 ετών) και να θεσπίσουν οικονομικά κριτήρια για την επιλογή των μαθητών/τριών, βάζοντας την κερδοφορία των ιδιωτών πάνω από τις ανάγκες και τα δικαιώματα των νηπίων και των μαθητών.
Το υπουργείο Παιδείας, πατώντας στην ανάγκη εφαρμογής της πρώιμης παρέμβασης, ανοίγει διάπλατα την πόρτα στους ιδιώτες, τους γεμίζει με ζεστό ρευστό χρήμα, θέτει τις προϋποθέσεις για το ξήλωμα έως και την κατάργηση των ΚΕΔΑΣΥ.
ΜΚΟ και ιδιώτες αντικαθιστούν τις απαραίτητες κρίσιμες δομές που όφειλε να έχει το κράτος για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, συμπληρώνει το επίσης μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ Βιολέττα Πατέλη. «Καθόλου τυχαία δεν είναι η είσοδος ιδιωτών εντός της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού ότι το ταμείο ανάκαμψης έχει «ιδιαίτερη αδυναμία» στα κριτήρια απορρόφησης των κονδυλίων του και ευνοεί κυρίως, αν όχι αποκλειστικά, τον ιδιωτικό παράγοντα».
Την ίδια ώρα πριμοδοτείται ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον περικοπών και συγχωνεύσεων καθώς το δημόσιο νηπιαγωγείο στενάζει κάτω από το βάρος μιας υποχρηματοδότησης που αποκτά ταξικότερο πρόσημο και νοηματοδοτεί την εκποίηση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρία από την πολύ τρυφερή ηλικία που τα παιδιά εισέρχονται στο δημόσιο νηπιαγωγείο.
Αντί να σχεδιαστεί κεντρικά με ευθύνη του κράτους η δημόσια και δωρεάν πρώιμη παρέμβαση σε δημόσιες δομές για όλα τα παιδιά, αντί το υπουργείο παιδείας να προσλάβει το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό για την στελέχωση των ΚΕΔΑΣΥ, των ΕΔΥ και των δημόσιων νηπιαγωγείων, αντί να μειώσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα, «επιλέγει» συγχωνεύσεις τμημάτων, περικοπές δαπανών, ελαστικές εργασιακές σχέσεις προσωπικού που πάντα υπολείπεται των πραγματικών αναγκών. Προκρίνει την ιδιωτικοποίηση πλευρών της λειτουργίας του δημόσιου σχολείου και επεκτείνει τα ΣΔΙΤ από την κατασκευή των σχολικών κτιρίων έως την ίδια τη ζωή του σχολείου.
Στο πλαίσιο αυτό, οι γονείς των μαθητών με αναπηρία/ ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οδηγούνται είτε να ξαναβάλουν το χέρι στην τσέπη (ιδιώτες ειδικοί βοηθοί ακόμα και στα ειδικά πλαίσια) είτε να «αποδεχτούν» τις πολιτικές ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου, ευελπιστώντας να γίνουν «ωφελούμενοι» για όσο διάστημα υλοποιηθεί το πιλοτικό πρόγραμμα.
Ακόμη μεγαλύτερη εντατικοποίηση στη ζωή του νηπιαγωγείου & των νηπιαγωγών
Οι πάροχοι του προγράμματος θα καθορίζουν δραστηριότητες εντός του ωρολογίου προγράμματος, θα συναποφασίζουν (!) για αυτές με το σύλλογο διδασκόντων του νηπιαγωγείου, θα δραστηριοποιούν τις ΕΔΥ όπου υπάρχουν, τα υποστελεχωμένα ΚΕΔΑΣΥ, τους συμβούλους εκπαίδευσης (ειδικής, γενικής και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού) προκειμένου να εξασφαλίσουν την υλοποίηση ενός εξατομικευμένου προγράμματος που θα είναι απόρροια μιας αξιολόγησης που θα «έρχεται» από ιδιώτες. Και επειδή οι πάροχοι θα αξιολογούνται τακτικά για να παραμείνουν πάροχοι (να συνεχίζουν δηλαδή να παίρνουν ζεστό χρήμα), όλοι καταλαβαίνουν το πώς αυτό θα επηρεάσει την ίδια τη ζωή του νηπιαγωγείου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη