Στις αρχές Νοεμβρίου, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, στο πλαίσιο ομιλίας του στο CEO Initiative Forum για την επενδυτική δραστηριότητα στην Ελλάδα, αποκάλυπτε ότι εκπονείται σχέδιο για την ένταξη της Τεχνητής Νοημοσύνης (Τ.Ν.) στα ελληνικά σχολεία, προαναγγέλλοντας έτσι το πέρασμα του εκπαιδευτικού συστήματος στη νέα τεχνολογική εποχή.
Στόχος, σύμφωνα με τον υπουργό, η Τ.Ν. να λειτουργήσει, μέσα στα επόμενα χρόνια, ως ατομικός «βοηθός» του εκπαιδευτικού που «θα βλέπει τις αδυναμίες του μαθητή και θα ενημερώνει τον δάσκαλο». Δεν ήταν η πρώτη φορά που μοιραζόταν το εν λόγω... όραμα. Λίγες βδομάδες νωρίτερα, από την έδρα του OOΣΑ στο Παρίσι, ως προεδρεύων στη σύνοδο του Global Strategy Group, με εκπροσώπους από ακόμη 50 κράτη, ο υπουργός έδινε μια πρόγευση λέγοντας πως «η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι μια τεράστια ευκαιρία την οποία οφείλουμε να προσεγγίσουμε τόσο με φιλοδοξία όσο και με προσοχή», ειδικά στο ευαίσθητο πεδίο της εκπαίδευσης, όπου «η επίδρασή της είναι ήδη καταλυτική». Κεντρικό θέμα της φετινής συνόδου ήταν ακριβώς οι μελλοντικές δυνατότητες αξιοποίησης της Τ.Ν. στην Παιδεία.
Η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα που εκδηλώνει τη διάθεση να λάβει μια τέτοια πρωτοβουλία· μία μία οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιχειρούν να ανέβουν στο τρένο αυτής της ραγδαία αναπτυσσόμενης τεχνολογίας, προκειμένου να «κλείσουν» την ψαλίδα που τις χωρίζουν από τους διεθνείς ανταγωνιστές τους, Κίνα και ΗΠΑ. Κυβερνήσεις της Ε.Ε. έχουν στραμμένο το βλέμμα σε αυτό που βλέπουν ως το απόλυτο υπερόπλο καινοτομίας που θα αλλάξει όλους τους τομείς, από την άμυνα ώς τη γεωργία, ενώ στη Μ. Βρετανία, η νέα κυβέρνηση των Εργατικών έχει προαναγγείλει την επένδυση 32 εκατομμυρίων λιρών σε ερευνητικά προγράμματα για την αξιοποίηση της Τ.Ν. στο Δημόσιο. Ακόμη 4 εκατομμύρια λίρες θα διατεθούν για να χρηματοδοτηθεί η ενσωμάτωσή της στα σχολεία όλης της χώρας.
Μπορεί η Τεχνητή Νοημοσύνη να αξιοποιηθεί με τέτοιο τρόπο στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έτσι ώστε να βοηθήσει ουσιαστικά τους μαθητές αλλά και τους εκπαιδευτικούς, πέρα από το να καταλήξει ένα εκσυγχρονισμένο «λυσάρι» ή ένα εργαλείο για λίγους;
Μπορεί να διασφαλιστούν η ασφάλεια στη χρήση της και η επαρκής προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών;
Πώς αντιμετωπίζεται ο κίνδυνος «η ανάπτυξη των τεχνολογιών αυτών να σταθεί τροχοπέδη στην αυτονομία και τη σκέψη των μαθητών αφού παρέχει έτοιμες και προκαθορισμένες λύσεις», όπως υπογραμμίζει η UNESCO σε έκθεσή της το 2023;
Μήπως οι εξαγγελίες Πιερρακάκη αποτελούν ένα μεγαλόπνοο σχέδιο ενσωμάτωσής της στο πολύπαθο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπου ένας δάσκαλος δεν έχει πρόσβαση σε βασικά τεχνολογικά αγαθά και ενώ υπάρχουν χιλιάδες ελλείψεις σε καθηγητές;
Ο επίκουρος καθηγητής του Παντείου Κώστας Καρπούζης μιλάει στην «Εφ.Συν.» για τους ορίζοντες που ανοίγει στους μαθητές η ένταξη της Τ.Ν. στο εκπαιδευτικό σύστημα
«Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αξιοποιηθεί σε αυτό που λέμε διαφοροποιημένη μάθηση και προσωποποιημένη υποστήριξη μαθητών, δηλαδή ανάλογα με τις δυνατότητες και τις κλίσεις του κάθε μαθητή», σημειώνει ο Κώστας Καρπούζης, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και μέλος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής και των Επιτροπών Ηθικής και Δεοντολογίας στην Ερευνα του ΕΜΠ.
Για τον ίδιο, η ενσωμάτωση της Τ.Ν. στο εκπαιδευτικό σύστημα με την παραγωγή προσωπικοποιημένου περιεχομένου και τη δυνατότητα χρήσης των εργαλείων της για την εκπαίδευση μαθητών και διδασκόντων στις νέες τεχνολογίες «αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ευκαιρίες».
Οπως σημειώνει, μία από τις πιο χαρακτηριστικές δυνατότητες του ChatGPT είναι η επεξήγηση ενός φαινομένου ή γεγονότος με τέτοιο βάθος και λεξιλόγιο που να ταιριάζει σε συγκεκριμένο ηλικιακό ακροατήριο. «Εφαρμογές και συστήματα μπορούν να παράξουν αξιόλογο εκπαιδευτικό υλικό και ασκήσεις ακόμη και για παιδιά Δημοτικού που θα αφορούν τη γραφή και την ανάγνωση. Ενας δάσκαλος δηλαδή, που εντοπίζει ότι ένα παιδί αντιμετωπίζει πρόβλημα με ένα γραμματικό φαινόμενο, θα μπορούσε να φτιάξει με τη βοήθεια του αλγόριθμου εξειδικευμένες ασκήσεις με συγκεκριμένες λέξεις για να χτυπήσει το πρόβλημα στη ρίζα του. Το ίδιο και αν εντοπίσει μια πτώση στην επίδοση ενός μαθητή».
Οξυμένο κριτήριο
Οι τεχνολογίες που υποστηρίζονται από την Τεχνητή Νοημοσύνη μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα στους μαθητές με ειδικές ανάγκες να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να συμμετάσχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία. Ενα παράδειγμα αποτελεί ένας μαθητής με προβλήματα όρασης, ο οποίος χρησιμοποιεί ένα εξειδικευμένο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που μετατρέπει το κείμενο σε ήχο, επιτρέποντάς του να έχει πρόσβαση σε εκπαιδευτικό περιεχόμενο χωρίς κόπο.
Μπορεί όμως να γίνει η Τ.Ν. ένα χρήσιμο εργαλείο για πιο ευάλωτους ή λιγότερο καλούς μαθητές;
«Αν ξεκινήσουμε έχοντας δεδομένο πως όλα τα παιδιά έχουν ένα κινητό τηλέφωνο και wifi, η απάντηση είναι ναι. Η τεχνολογία δυνητικά βοηθά να μειωθούν οι ανισότητες: ένα παιδί που έχει πρόσβαση σε υψηλή τεχνολογία, δυνητικά έχει ευκαιρίες, όπως όλα τα άλλα παιδιά. Ομως αν δεν αξιοποιήσει αυτό το εργαλείο, θα μείνει πίσω. Γι' αυτό πρέπει να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά και να τους δώσουμε πρόσβαση μέσα στο σχολείο», υπογραμμίζει ο κ. Καρπούζης.
Ο ίδιος σημειώνει πως, όπως σε κάθε τεχνολογική εξέλιξη, πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος τα παιδιά να καταφεύγουν στην Τ.Ν. για να διευκολυνθούν: «Από τότε που ξεκινήσαμε να έχουμε αυτοκίνητα, π.χ., σταματήσαμε να περπατάμε. Αυτό κάνει η τεχνολογία». Ωστόσο συμπληρώνει: «Τα παιδιά που σήμερα πηγαίνουν στο Δημοτικό, όταν μεγαλώσουν θα ζήσουν σε έναν κόσμο που θα είναι φτιαγμένος από την Τ.Ν. ή απόλυτα επηρεασμένος από αυτήν. Οπότε αφ' ενός πρέπει να είναι πολίτες που θα έχουν οξυμένο κριτήριο και θα μπορούν να εντοπίσουν, λ.χ., τα fake news που παράγονται από τις εφαρμογές της Τ.Ν. σήμερα, αφ' ετέρου πρέπει να έχουν την κατάλληλη κατάρτιση στην αγορά εργασίας».
● Το άρθρο αυτό γράφτηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος PULSE, στο οποίο συμμετέχει κατά αποκλειστικότητα η «Εφ.Συν.». Συνεργάστηκαν οι: Ana Somavilla (El Confidencial - Iσπανία), Ieva Kniukštienė (Delfi - Λιθουανία).
Η ομάδα του PULSE
Εφ.Συν.- Ελλάδα
OBCT [1] - Ιταλία
Delfi [2] - Λιθουανία
Deník Referendum [3] - Τσεχία
Der Standard [4] - Αυστρία
El Confidencial [5] - Ισπανία
Gazeta Wyborcza [6] - Πολωνία
Hotnews [7] - Ρουμανία
HVG [8] - Ουγγαρία
Il Sole 24 Ore [9] - Ιταλία
Mediapool [10] - Βουλγαρία
n-ost [11] (Γερμανία)
VoxEurop [12] (Γαλλία)
Links:
------
[1] https://www.balcanicaucaso.org/eng/
[2] https://www.delfi.lt/
[3] https://denikreferendum.cz/
[4] https://www.derstandard.at/consent/tcf/
[5] https://www.elconfidencial.com/
[6] https://wyborcza.pl/0,75247.html
[7] https://www.hotnews.ro/
[8] https://hvg.hu/
[9] https://www.ilsole24ore.com/
[10] https://www.mediapool.bg/
[11] https://n-ost.org/
[12] https://voxeurop.eu/it/
[13] https://drive.google.com/drive/folders/1YXurKE3SX7Lz6ekPFiYxPoXjHS6yZsab?usp=sharing
[14] https://ec.europa.eu/regional_policy/information-sources/logo-download-center_en
[15] http://www.efsyn.gr
[16] http://www.miir.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τα 5 ιδιωτικά σχολεία που εξαγοράστηκαν από funds και τα 2 που επίκειται
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ