Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διδακτόρων Δημοσίου (ΠΑΣΥΔ) εκφράζει ανησυχία για τις νομοθετικές αλλαγές που υπονομεύουν την αξία των διδακτορικών τίτλων στην Ελλάδα, πλήττοντας την αξιοκρατία και την ακαδημαϊκή αριστεία.
Συγκεκριμένα, η κατάργηση της μοριοδότησης των διδακτορικών τίτλων στις διαδικασίες επιλογής στελεχών του Δημοσίου και η απαγόρευση διδασκαλίας στους διδακτόρους δημοσίου στα ΑΕΙ, υπονομεύουν το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων.
Ο ΠΑΣΥΔ ζητά την άμεση αποκατάσταση της μοριοδότησης και την άρση της απαγόρευσης διδασκαλίας, προκειμένου να ενισχυθεί η αξιοκρατία και η σύνδεση Εκπαίδευσης και Δημόσιας Διοίκησης.
Αναλυτικά το Δελτίο Τύπου:
Τα τελευταία χρόνια, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με έντονη κριτική για νομοθετικές αλλαγές που υπονομεύουν την αξία των διδακτορικών τίτλων, δημιουργώντας μια ιδιαίτερα επικίνδυνη κατάσταση για τον αξιοκρατικό χαρακτήρα των θεσμών μιας χώρας που στοχεύει στον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού της συστήματος και στην αξιοποίηση των Διδακτόρων, με απώτερο στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών Πανεπιστημίων.
Στην Ελλάδα, τον Μάιο του 2024, συστάθηκε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διδακτόρων Δημοσίου (ΠΑΣΥΔ), ο οποίος δημιουργήθηκε λόγω αυτών των εκφυλιστικών φαινομένων, ώστε να εκφράσει σοβαρές ανησυχίες για αποφάσεις που απαξιώνουν τον ανώτατο ακαδημαϊκό τίτλο, ενώ παράλληλα κινδυνεύουν να ακυρώσουν τις φιλοδοξίες της χώρας για αριστεία στην ακαδημαϊκή και διοικητική της δομή, καθώς και για την προώθηση του επιτελικού κράτους και την αξιοποίηση των κατόχων διδακτορικών τίτλων.
Δύο ζητήματα που υπονομεύουν την Ακαδημαϊκή
και τη Διοικητική Αξιοκρατία στην Ελλάδα
- Κατάργηση Μοριοδότησης Διδακτορικών Τίτλων στις
Διαδικασίες Επιλογής Ανώτερων Στελεχών μέσω ΑΣΕΠ
Η απόφαση να μη μοριοδοτούνται οι διδακτορικοί τίτλοι στις διαδικασίες επιλογής στελεχών του Δημοσίου συνιστά σοβαρό πλήγμα για την αξιοκρατία και το κύρος του ΑΣΕΠ. Για πρώτη φορά στην ιστορία, ο ύψιστος ακαδημαϊκός τίτλος απαξιώνεται πλήρως, ενώ ευνοούνται άλλες κατηγορίες υποψηφίων, όπως οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων και οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, οι οποίοι πριμοδοτούνται με τα περισσότερα μόρια. Αντίθετα, οι διδάκτορες, παρά την πολυετή ακαδημαϊκή και ερευνητική τους πορεία και την ειδίκευση και προσφορά που έχουν σε θέσεις ευθύνης, λαμβάνουν μηδενική μοριοδότηση, και ως εκ τούτου στερούνται κάθε δυνατότητας ανταγωνισμού.
Με την πρακτική αυτή, υπονομεύεται κάθε πνεύμα αξιοκρατίας και δίκαιης αντιμετώπισης ενός επίλεκτου σώματος στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, καθώς, αν και το ανώτατο ακαδημαϊκό προσόν τους λαμβάνεται υπόψη για την πρόσληψή τους ή την υπηρεσιακή τους εξέλιξη στο Δημόσιο, ακολούθως μηδενίζεται κατά την επιλογή των Ανώτατων Στελεχών Διοίκησης και Οργανισμών. Η υποκριτική δήθεν ερμηνεία του Υπουργείου Εσωτερικών ότι ο διδακτορικός τίτλος λαμβάνεται «υπόψη» κατά τη διενέργεια της συνέντευξης του υποψηφίου/της υποψήφιας δεν έχει καμία τεκμηρίωση και προσβάλλει κάθε έννοια λογικής, αφού ούτε στο στάδιο της συνέντευξης προβλέπεται η ποσοτική μοριοδότηση του διδακτορικού τίτλου.
Παραβιάζεται ευθέως η αρχή της αξιοκρατίας, όπως αυτή θεμελιώνεται ερμηνευτικά στο άρθρο 4 παρ. 1 και άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος, σε συνδυασμό με την δημοκρατική αρχή (άρθρο 1, παρ. 2 και 3, του Συντάγματος) και την αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος). Οι ως άνω αρχές υπαγορεύουν η πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις και αξιώματα να γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των ενδιαφερομένων για την κατάληψή τους (ΣτΕ 2099/2000, 5094/1996, 3675/1996 κ.ά.). Ως εγγύηση τήρησης των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας και, ειδικότερα, της ελεύθερης πρόσβασης και σταδιοδρομίας κάθε Έλληνα στις δημόσιες θέσεις κατά τον λόγο της προσωπικής του αξίας και ικανότητας (άρθρο 4 παρ. 1 και 4 και άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος), της διαφάνειας (άρθρο 103 παρ. 7 του Συντάγματος), καταλαμβάνουν όχι μόνο τη διαδικασία εισόδου στο υπαλληλικό σώμα αλλά και εν γένει τις διαδικασίες εξέλιξης (προαγωγής και ανάθεσης καθηκόντων) των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και του κράτους δικαίου (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος).
Οι ως άνω αρχές δεσμεύουν τα συντεταγμένα όργανα της Πολιτείας και ειδικότερα τόσο τον κοινό νομοθέτη όσο και την Διοίκηση, όταν θεσπίζει κανονιστικές πράξεις. Η παραβίαση των συνταγματικών αυτών αρχών ελέγχεται δικαστικώς, ώστε να διασφαλίζεται η πραγμάτωση του κράτους δικαίου και η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας έκαστου με ίσους όρους.
Εν προκειμένω, η νομοθετική επιλογή να τραπεί η κατοχή διδακτορικού από αντικειμενικό μοριοδοτούμενο προσόν σε «συνεκτιμούμενο» στο πλαίσιο της δομημένης συνέντευξης και δη της καταλληλότητας για την κατάληψη της θέσης, ουδόλως παρίσταται δικαιολογημένη και σύμφωνη προς την αρχή της ισότητας και της αξιοκρατίας, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την εν λόγω διάταξη ουδόλως εκτίθενται οι σκέψεις με τις οποίες θα επιχειρούνταν να δικαιολογηθεί η εν λόγω νομοθετική επιλογή.
- Απαγόρευση Διδασκαλίας Διδακτόρων Δημοσίου στα ΑΕΙ
Η απαγόρευση αυτή αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της ακαδημαϊκής ελευθερίας και στερεί από τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την επιστημονική και επαγγελματική εμπειρία των διδακτόρων που τυγχάνει να υπηρετούν στο Δημόσιο. Οι διδάκτορες διαθέτουν βαθιά γνώση και εξειδίκευση που μπορούν να εμπλουτίσουν την ακαδημαϊκή κοινότητα και να ενισχύσουν τη σύνδεση μεταξύ Δημόσιας Διοίκησης και Εκπαίδευσης. Η διδασκαλία αποτελεί κυρίως κοινωνική αποστολή και όχι επαγγελματική δραστηριότητα.
Η παράδοξη αντίφαση της Πολιτείας
Η Ελλάδα προσπαθεί να εδραιώσει τη θέση της ως κέντρο ακαδημαϊκής αριστείας, επιδιώκοντας την είσοδο ξένων πανεπιστημίων στη χώρα. Πώς, όμως, μπορεί να φιλοξενήσει διεθνή ακαδημαϊκά ιδρύματα, όταν απαξιώνει τα δικά της πανεπιστήμια και τους τίτλους που αυτά απονέμουν; Αυτή η αντίφαση ενισχύει τη φυγή επιστημονικού δυναμικού στο εξωτερικό και υπονομεύει το κύρος του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διδακτόρων Δημοσίου ζητά την επαναφορά της μοριοδότησης των διδακτορικών τίτλων στις διαδικασίες επιλογής ανώτερων στελεχών του Δημοσίου Τομέα, προασπίζοντας την αξιοκρατία και την επιστημονική αριστεία και την άμεση άρση της απαγόρευσης διδασκαλίας των διδακτόρων δημοσίου στα ΑΕΙ, ενισχύοντας την ακαδημαϊκή ελευθερία και τη σύνδεση Εκπαίδευσης και Δημόσιας Διοίκησης.
Οι αλλαγές αυτές είναι απαραίτητες για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στους θεσμούς, τη διασφάλιση της ισότητας και τη θωράκιση του κύρους των ελληνικών πανεπιστημίων. Η ακαδημαϊκή αριστεία και η αξιοκρατία δεν είναι απλώς ζητούμενα αλλά βασικές προϋποθέσεις για την πρόοδο μιας σύγχρονης κοινωνίας.
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διδακτόρων Δημοσίου - ΠΑΣΥΔ καλεί την Ελλάδα να δράσει άμεσα, επαναφέροντας την αξιοκρατική μεταχείριση των διδακτορικών τίτλων και αναγνωρίζοντας την αξία της ανώτατης ακαδημαϊκής εκπαίδευσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση