ekpaideytikoi
Η αντιπαράθεση για τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών που εργάστηκαν στον ιδιωτικό τομέα

Δεκατέσσερις σύλλογοι αναπληρωτών και μονίμων εκπαιδευτικών με κοινή τους ανακοίνωση, θίγουν το ζήτημα της αναγνώρισης  προϋπηρεσίας που αποκτήθηκε στα ιδιωτικά σχολεία, ζητώντας να υπάρξει μεγαλύτερη διαφοροποίηση της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας μεταξύ των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολείων.

Αντίστοιχη διαμαρτυρία έχει κάνει και η Πρωτοβουλία Φιλολόγων με επιστολή της. Αντίθετα, η Ομοσπονδία των ιδιωτικών εκαπιδευτικών  ΟΙΕΛΕ μίλησε για «μια σημαντική νίκη για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς με την πρόσφατη τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία επιτρέπει τη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας τους σε όλες τις περιπτώσεις λύσης της σύμβασης εργασίας, χωρίς την ανάγκη γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ. Η Ομοσπονδία, με τη βοήθεια του νομικού συμβούλου της, πέτυχε να προστατεύσει τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, ενώ καλεί τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων σε έναν εποικοδομητικό διάλογο για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας στον τομέα της ιδιωτικής εκπαίδευσης», ενώ διένειμε και κείμενο με διευκρινίσεις για τη διάταξη

Γιατί όμως προκύπτει αυτή η αντιπαράθεση; Οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι το Υπουργείο Παιδείας, με τη διάταξη του νόμου 5166/2024, σχεδόν εξισώνει την προϋπηρεσία των ιδιωτικών με εκείνη των δημόσιων σχολείων.

«Επί της ουσίας, απαξιώνει τον αγώνα των εκπαιδευτικών που εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση, στερούμενοι το σπίτι και την οικογένειά τους. Συχνά αφήνουν πίσω παιδιά και ηλικιωμένους γονείς και περιπλανώνται με έναν σάκο στον ώμο, αναγκασμένοι να διαμένουν σε σκηνές ή αυτοκίνητα, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν διαθέσιμα καταλύματα. Με πενιχρούς μισθούς πασχίζουν να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της εποχής, ενώ οι οικονομικές θυσίες για την κατάρτισή τους παραμένουν δυσανάλογες των αποδοχών τους» τονίζουν και ζητούν δύο αλλαγές:

Α) Η μοριοδότηση να είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή που ανακοινώθηκε, ώστε να μην αδικούνται οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων που προσλαμβάνονται σε μεταγενέστερες φάσεις ή εργάζονται ως Αναπληρωτές Μειωμένου Ωραρίου και ωρομίσθιοι.

Β) Η προϋπηρεσία των 20 μηνών σε δημόσιο σχολείο, που αποτελεί προϋπόθεση για μόνιμο διορισμό των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, να υπολογίζεται έως την τελευταία ημερομηνία υποβολής αιτήσεων για τους πίνακες του ΑΣΕΠ και όχι έως την προκήρυξη για μόνιμο διορισμό.

Το κοινό δελτίο Τύπου των εκπαιδευτικών

ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΙΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ, ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΥ ΒΟΗΘΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΥ 5166/2024.

Η απόφαση του ΣτΕ  υπ’ αριθ. 1251/2024 και 1252/2024, η οποία αναγνωρίζει την προϋπηρεσία που αποκτήθηκε στα ιδιωτικά σχολεία, προκαλεί νέες ανακατατάξεις στην εκπαιδευτική κοινότητα. Δυστυχώς, ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός, που στηρίζει τη δημόσια εκπαίδευση μετακινούμενος συνεχώς εντός της ίδιας του της χώρας, ζημιώνεται και αδικείται, καθώς καλείται, για ακόμη μία φορά, να υποστεί τις επιπτώσεις άδικων και πρόχειρων αποφάσεων.

Ως Έλληνες πολίτες, σεβόμαστε την απόφαση του ΣτΕ, αν και θεωρούμε ότι δεν συνυπολογίστηκαν όλες οι παράμετροι του ζητήματος. Ειδικότερα, δεν ζητήθηκε ποτέ η γνώμη των εκπαιδευτικών των δημόσιων σχολείων, ώστε να εκθέσουν τις απόψεις και τις προτάσεις τους. Αντιθέτως, η απόφαση ανακοινώθηκε αιφνιδιαστικά, χωρίς προηγούμενο διάλογο. Η υφιστάμενη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας έχει διαμορφωθεί με τρόπο που αναγνωρίζει τις θυσίες του εκπαιδευτικού της δημόσιας εκπαίδευσης, ο οποίος μοχθεί υπό αντίξοες συνθήκες (χαμηλούς μισθούς, συνεχή μετακίνηση, αποχωρισμό από την οικογένειά του) για να συγκεντρώσει προϋπηρεσία. Έτσι, δικαίως έχει προβάδισμα έναντι των συναδέλφων το ιδιωτικού τομέα.

Παρά ταύτα, το ΣτΕ, λαμβάνοντας υπόψη, έστω και εν μέρει, τις στερήσεις που βιώνει ο εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης, αναγνώρισε την ανάγκη διαφοροποίησης της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας μεταξύ των δημόσιων και των ιδιωτικών σχολείων. Υποστήριξε ότι δεν πρέπει να υπάρχει εξίσωση, αλλά προβάδισμα για την προϋπηρεσία που αποκτάται στη δημόσια εκπαίδευση.

Αντίθετα, το Υπουργείο Παιδείας, με τη διάταξη του νόμου 5166/2024, σχεδόν εξισώνει την προϋπηρεσία των ιδιωτικών με εκείνη των δημόσιων σχολείων. Επί της ουσίας, απαξιώνει τον αγώνα των εκπαιδευτικών που εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση, στερούμενοι το σπίτι και την οικογένειά τους. Συχνά αφήνουν πίσω παιδιά και ηλικιωμένους γονείς και περιπλανώνται με έναν σάκο στον ώμο, αναγκασμένοι να διαμένουν σε σκηνές ή αυτοκίνητα, καθώς σε πολλές περιοχές δεν υπάρχουν διαθέσιμα καταλύματα. Με πενιχρούς μισθούς πασχίζουν να ανταποκριθούν στις διαρκώς αυξανόμενες απαιτήσεις της εποχής, ενώ οι οικονομικές θυσίες για την κατάρτισή τους παραμένουν δυσανάλογες των αποδοχών τους.

Επιπλέον, οι υποδομές συχνά βρίσκονται σε άθλια κατάσταση, με σχολικές αίθουσες όπου «πέφτουν» σοβάδες, ενώ ο αναπληρωτής συχνά έρχεται αντιμέτωπος με ζητήματα προσβασιμότητας. Πολλές φορές αναγκαζόμαστε να καλύπτουμε οι ίδιοι τα έξοδα των σχολείων, τη στιγμή που τα επιδόματά μας είναι συρρικνωμένα ή και ανύπαρκτα. Δεν υπάρχει καμία ουσιαστική μέριμνα για τη μεγαλύτερη εσωτερική μετανάστευση που συντελείται με την έναρξη κάθε σχολικού έτους (ιατρική περίθαλψη, ενοίκια, διατροφή, σχολικά υλικά, ανάγκες των παιδιών μας).

Δυστυχώς, παραμένουμε οι «φτωχοί συγγενείς» των εκπαιδευτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμη και χώρες με ανάλογες οικονομίες και χαμηλότερους δείκτες ανάπτυξης από την Ελλάδα προσφέρουν συνολικά καλύτερες παροχές στους εκπαιδευτικούς τους.

Με τη νέα διάταξη περί αναγνώρισης της ιδιωτικής προϋπηρεσίας άνευ όρων, απαξιώνονται οι προσπάθειες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, γιατί δεν διεξήχθη διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα για το συγκεκριμένο ζήτημα; Θέλει το Υπουργείο τους εκπαιδευτικούς συνοδοιπόρους του ή μας αντιμετωπίζει ως τον τελευταίο τροχό της αμάξης; Επιπλέον, γιατί ούτε η ΔΟΕ ούτε η ΟΛΜΕ είχαν ενημερωθεί για το ζήτημα και δεν κλήθηκαν ποτέ να συμμετάσχουν σε συνάντηση, ώστε να υπερασπιστούν τις θέσεις των δημόσιων εκπαιδευτικών και να προκύψει ένας γόνιμος διάλογος;

Γιατί τέτοια βιασύνη να αναγνωριστεί άμεσα η προϋπηρεσία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και να μοριοδοτηθεί, όταν σε άλλα φλέγοντα ζητήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας δεν επιδεικνύεται η ίδια θέρμη;

Θέλει το Υπουργείο να συμμορφώνεται με τις δικαστικές αποφάσεις; Τότε γιατί δεν μονιμοποιούνται όλοι οι νεοδιόριστοι συνάδελφοι που δεν έχουν αξιολογηθεί, εφόσον, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του δικαστηρίου, η μονιμότητα δεν εξαρτάται από την αξιολόγηση;

Γιατί δεν εξισώνονται οι άδειες των αναπληρωτών με εκείνες των μονίμων; Γιατί μια αναπληρώτρια μητέρα δικαιούται μόνο 3,5 μήνες άδεια ανατροφής, ενώ η μόνιμη συνάδελφός της δικαιούται 9 μήνες; Είναι λιγότερο άνθρωποι οι αναπληρωτές ή έχουν λιγότερες υποχρεώσεις συγκριτικά με τους μόνιμους συναδέλφους τους; Έχουν λιγότερα δικαιώματα και, αν ναι, για ποιον λόγο;

Στο δια ταύτα:

Με τη μοριοδότηση 0,9 ανά μήνα για προϋπηρεσία που αποκτήθηκε σε ιδιωτικό εκπαιδευτήριο (με αναδρομική ισχύ, άραγε;) και με τη μοριοδότηση του 1 ανά μήνα για προϋπηρεσία σε δημόσια σχολική μονάδα, δημιουργείται πληθώρα αδικιών, μερικές εκ των οποίων είναι οι εξής:

  • Οι συνάδελφοι που εργάζονται σε ιδιωτικά σχολεία δεν αναγκάστηκαν ποτέ να φύγουν από τα σπίτια τους ούτε να αποχωριστούν τις οικογένειές τους και τα παιδιά τους.

  • Δεν βρέθηκαν ποτέ στη δύσκολη θέση να υπηρετήσουν σε μια περιφέρεια, έχοντας μαζί τους ένα βρέφος, χωρίς να υπάρχει διαθέσιμη θέση για το παιδί τους σε βρεφικό ή παιδικό σταθμό, καθώς οι εγγραφές είχαν ολοκληρωθεί.

  • Δεν χρειάστηκε να νοικιάσουν και να συντηρούν δύο σπίτια (σε περίπτωση που ήταν ζευγάρι εκπαιδευτικών) ή και τρία, αν υπήρχε παιδί που σπούδαζε σε άλλη πόλη.

  • Οι συνάδελφοι αυτοί δεν προσλήφθηκαν με τις ίδιες διαδικασίες με τους εκπαιδευτικούς της δημόσιας εκπαίδευσης. Με ποια κριτήρια προσλήφθηκαν; Ήταν τα ακαδημαϊκά τους προσόντα ισότιμα; Επιλέχθηκαν οι καλύτεροι και πιο καταρτισμένοι, όπως υποστηρίζει το Υπουργείο; Ήταν διαφανείς οι συνθήκες πρόσληψής τους;

  • Δεν χρειάστηκε να αλλάζουν 2, 3 ή 4 σχολεία μέσα στην εβδομάδα ή ακόμη και καθημερινά, για να συμπληρώσουν το ωράριό τους.

  • Δεν εργάστηκαν ποτέ ως ωρομίσθιοι και λάμβαναν κανονικά το δώρο Χριστουγέννων και Πάσχα, παροχές που στερούνται εδώ και χρόνια οι εκπαιδευτικοί της δημόσιας εκπαίδευσης.

  • Δεν προσλήφθηκαν ποτέ στη Β’, Γ’, Δ’, Ε’ ή ΣΤ’ φάση, ούτε σε κάποια ειδική πρόσκληση. Αντίθετα, προσλαμβάνονται όλοι τον Σεπτέμβρη και λαμβάνουν όλα τα μόρια του σχολικού έτους, χωρίς να ξενιτεύονται για να συγκεντρώσουν 2-4 μόρια.

  • Δεν βρέθηκαν ποτέ αντιμέτωποι με ασφυκτικά γεμάτες τάξεις, κάτι που θα ήταν απαράδεκτο για τους γονείς που πληρώνουν τα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων.

Αυτές οι αδικίες δεν μπορούν να συνεχιστούν χωρίς σοβαρό προβληματισμό και άμεσες διορθωτικές κινήσεις.

Ας δούμε, όμως, και μεταξύ των συναδέλφων στον ιδιωτικό τομέα τα προβλήματα που δημιουργούνται:

Αρχικά, δεν έχουν όλοι οι συνάδελφοι ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, καθώς τα περισσότερα βρίσκονται στις μεγάλες πόλεις. Αυτό σημαίνει ότι, ακόμη κι αν κάποιος εκπαιδευτικός επιθυμεί να εργαστεί στην ιδιωτική εκπαίδευση, η πρόσβαση σε αυτήν δεν είναι εξίσου εύκολη για όλους. Επιπλέον, δεν δηλώνονται όλοι οι εκπαιδευτικοί των ιδιωτικών σχολείων στο Υπουργείο, αλλά μόνο όσοι είναι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, με αποτέλεσμα να αδικούνται όλοι οι υπόλοιποι που προσφέρουν τις ίδιες υπηρεσίες και έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις. Η απλή συνένωση δύο διαφορετικών μοντέλων (κοινώς, ένα “μπάλωμα”) θα φέρει μόνο προβλήματα, αντί να δώσει δίκαιες λύσεις.

Επιπρόσθετα, η διάταξη αυτή θα δημιουργήσει ένα ακόμη πρόβλημα στα πολλά που ήδη υπάρχουν στην εκπαίδευση. Θα επιφέρει μεγάλο πλήγμα στην κάλυψη των κενών στα σχολεία της χώρας, ειδικά στην περιφέρεια και τη νησιωτική Ελλάδα. Οι εκπαιδευτικοί θα προτιμούν να παραμένουν στις περιοχές τους, εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, αντί να υπηρετούν στα νησιά που, αν και βρίσκονται μακριά από την ηπειρωτική χώρα, δεν χαρακτηρίζονται δυσπρόσιτα. Γιατί να περιμένει ο εκπαιδευτικός την εκάστοτε “φάση”; Γιατί να εργαστεί μειωμένου ωραρίου μακριά από τον τόπο του, όταν μπορεί να επιλέξει ένα ιδιωτικό σχολείο στην περιοχή του, να προσληφθεί από την αρχή της σχολικής χρονιάς, να δουλέψει πλήρες ωράριο και να επωφεληθεί οικονομικά, αποκτώντας ταυτόχρονα μόρια; Πώς θα καλύπτονται τα κενά που προκύπτουν στη μέση της σχολικής χρονιάς; Πώς θα εξασφαλιστεί το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό στα νησιά και τα απομακρυσμένα μέρη, ώστε να λειτουργούν ομαλά; Δεν θα δημιουργηθούν επιπλέον ανισότητες μεταξύ των παιδιών που ζουν στον αστικό ιστό και εκείνων που ζουν σε νησιωτικές περιοχές ή απομακρυσμένους δήμους;

Επιπλέον, οι συνθήκες εργασίας στον ιδιωτικό τομέα ενδέχεται να δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο για τους συναδέλφους που θα εργάζονται εκεί, καθώς θα αυξηθεί ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα αναζητούν εργασία στον συγκεκριμένο κλάδο. Αυτό θα οδηγήσει σε φαινόμενα όπου το εργασιακό ωράριο δεν θα τηρείται, ενώ η εργασιακή εκμετάλλευση και οι μισθοί πείνας θα γίνουν συχνότερα φαινόμενα. Δεν θα πρέπει να μας εκπλήξει αν εμφανιστούν σύγχρονοι είλωτες, που θα πληρώνονται, ουσιαστικά, μόνο με μόρια.

Κύριε Υπουργέ, έχετε αποδείξει ότι αναγνωρίζετε τα προβλήματα των εκπαιδευτικών και προσπαθείτε να βρείτε λύσεις. Μετά από πολλά χρόνια, το 2024, υλοποιήθηκαν 10.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση, κάτι που αποτελεί και δική σας προσωπική επιτυχία. Επιπλέον, ανταποκριθήκατε άμεσα στην κρίση των πλημμυρών στη Θεσσαλία, δίνοντας στους εκπαιδευτικούς τον απαραίτητο χρόνο για να φτάσουν στα σχολεία τους. Θεωρούμε, λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη διάταξη είναι κατάφωρα άδικη, καθώς δεν αναγνωρίζει ουσιαστικά όσα αναπτύξαμε παραπάνω. Μας προσβάλλει και, αντί να επιλύει το πρόβλημα, το εντείνει.

Τονίζουμε προς όλους ότι επιθυμούμε μόνο την εξεύρεση μιας δίκαιης λύσης για όλους τους συναδέλφους. Είμαστε όλοι συνάδελφοι, ο καθένας με τις δικές του επιλογές, και αναζητούμε μια λύση που θα σέβεται τους κόπους και την προσπάθεια όλων. Δεν υπάρχει δικαιοσύνη όταν λησμονούμε το παρελθόν, κύριε Υπουργέ!

Οι λύσεις που προτείνουμε είναι δύο:

Α) Η μοριοδότηση να είναι σημαντικά χαμηλότερη από αυτή που ανακοινώθηκε, ώστε να μην αδικούνται οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων που προσλαμβάνονται σε μεταγενέστερες φάσεις ή εργάζονται ως Αναπληρωτές Μειωμένου Ωραρίου και ωρομίσθιοι.

Β) Η προϋπηρεσία των 20 μηνών σε δημόσιο σχολείο, που αποτελεί προϋπόθεση για μόνιμο διορισμό των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, να υπολογίζεται έως την τελευταία ημερομηνία υποβολής αιτήσεων για τους πίνακες του ΑΣΕΠ και όχι έως την προκήρυξη για μόνιμο διορισμό.

Για τους παραπάνω λόγους ζητούμε άμεση συνάντηση με το Υπουργείο Παιδείας και καλούμε τις Ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να υποστηρίξουν τα δίκαια αιτήματά μας. Επιθυμούμε λύσεις, που θα βασίζονται στη δικαιοσύνη, αναγνωρίζοντας τις θυσίες και την προσφορά όλων των εκπαιδευτικών.

ΟΙ ΣΎΛΛΟΓΟΙ

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων – ΠΑ.ΣΑ.Δ

  • Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας – Π.Ε.Α.Δ

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ειδικής Αγωγής – ΠΑ.ΣΥ.Δ.Ε.Ε.Α

  • Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής – Σ.Α.Τ.Ε.Α

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών – ΠΑ.ΣΑ.Ν

  • Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων – Σ.Α.Φ

  • Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Μαθηματικών Ειδικής Αγωγής – Π.Ε.Σ.Μ.Ε.Α

  • Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής –Π.ΕΝ.Α.Φ.Α

  • Σύλλογος Καθηγητών Αγγλικής Γενικής Ειδικής – ΣΥ.Κ.Α.Γ.Ε

  • Σύλλογος Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδος –ΠΕ88.01

  • Σύλλογος Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας - ΣΥ.Γ.ΕΚ.Ε

  • Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Οικονομίας -ΠΑ.Σ.Ε.ΟΙΚ

  • Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών – Π.Ε.Ε.Κ.Ε

  • Εκπαιδευτικοί Διατροφής Διαιτολογίας Τροφίμων -ΠΕ 88.04

Τι λέει ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ

Κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή τροπολογία που αναθεωρεί το Ν. 4589/2019 για τον Πίνακα του ΑΣΕΠ μετά τις υπ. αριθμ 1251/2024 και 1252/2024 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την τροπολογία, που η Ομοσπονδία την κρίνει θετική, αλλά με περιθώρια βελτιώσεων, προβλέπεται η προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των ιδιωτικών εκπαιδευτικών σε όλες τις περιπτώσεις λύσης της σύμβασης εργασίας τους.

Με αφορμή την τροπολογία, είδαν το φως της δημοσιότητας άρθρα εκπαιδευτικών sites που ήταν ανακριβή και μπέρδεψαν πολλούς συναδέλφους. Για παράδειγμα, αναφέρθηκε ότι η αναγνώριση της προϋπηρεσίας των εκπαιδευτικών στην ιδιωτική εκπαίδευση μπορεί να επιτευχθεί μόνο αν έχουν υπηρετήσει δύο πλήρη έτη σε δημόσιο σχολείο. Φυσικά αυτό δεν ισχύει, καθώς, όπως θα δούμε και πιο κάτω στην αναλυτική μας έκθεση, για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας απαιτείται η συμπλήρωση δύο σχολικών ετών (ή με αναγωγή στο υποχρεωτικό) σε ιδιωτικό – και όχι σε δημόσιο – σχολείο. Οι συντάκτες των κειμένων των ιστοσελίδων προφανώς μπέρδεψαν την αναγνώριση της προϋπηρεσίας με τη δυνατότητα πρόσληψης με μόνιμο διορισμό που γίνεται, εάν ο κάτοχος της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση που βρίσκεται ήδη στον Πίνακα έχει διανύσει δύο πλήρη διδακτικά έτη ως αναπληρωτής ή ωρομόσθιος σε δημόσιο σχολείο.

Για το λόγο αυτό, προβαίνουμε σήμερα σε μια συγκριτική ανάλυση της τροπολογίας με την προηγούμενη διάταξη (άρθρο 61 του Ν. 4589/2019).

Α. Αναγνώριση προϋπηρεσίας

1. Τι ισχύει με την τροπολογία

Η πραγματική προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των
ιδιωτικών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
προσμετράται, εφόσον οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν συμπληρώσει έως τη λήξη
προθεσμίας υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων Α.Σ.Ε.Π. συνεχή υπηρεσία
τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών (σε ιδιωτικό σχολείο) με πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό.

2. Τι ίσχυε μέχρι σήμερα με το Ν. 4589/2019

Η πραγματική προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών όλων των κλάδων και ειδικοτήτων των ιδιωτικών σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης προσμετράται μόνο εφόσον:

αα) οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν απολυθεί για κατάργηση των ιδιωτικών σχολικών μονάδων, τάξεων ή τμημάτων ή με καταγγελία της σύμβασης εργασίας και

ββ) έχουν συμπληρώσει κατά την ημέρα της απόλυσης συνεχή υπηρεσία τουλάχιστον δύο (2) σχολικών ετών με πλήρες εβδομαδιαίο ωράριο ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό. Δεν προσμετράται η προϋπηρεσία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών των οποίων η σχέση εργασίας λύεται λόγω παραίτησης. 

Ερμηνεία:

Η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο ρυθμίσεις είναι ότι πλέον αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία συναδέλφων που έχουν παραιτηθεί. Οι συνάδελφοι μπορούν να εργάζονται κανονικά μέχρι το άνοιγμα του Πίνακα και στη συνέχεια απλώς να δηλώσουν στον ΟΠΣΥΔ την προϋπηρεσία που έχουν λάβει μέχρι εκείνη την ημέρα με απλή αίτηση στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης που ανήκει το σχολείο τους. Άρα, δεν απαιτείται πια να έχει απολυθεί συνάδελφος για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας του.

Διατηρείται η υποχρέωση συμπλήρωσης δύο συνεχόμενων σχολικών ετών (δηλ. από 1ης Σεπτεμβρίου του έτους ν μέχρι την 31η Αυγούστου του χρόνου ν+2) στον ίδιο εργοδότη ή με αναγωγή αυτού στο υποχρεωτικό. Αυτό σημαίνει ότι, αν για παράδειγμα κάποιος εκπαιδευτικός έχει το μισό του υποχρεωτικού ωράριο, θα χρειαστεί 4 χρόνια για να μπορεί να αναγνωρίσει την προϋπηρεσία του.

Για την αναγνώριση προϋπηρεσίας ενός πλήρους έτους, απαιτείται ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός να έχει εβδομαδιαίο ωράριο τουλάχιστον18 ωρών.

Β. Προσμέτρηση προϋπηρεσίας

1. Τι ισχύει με την τροπολογία

Με ανώτατο όριο τα 120 μόρια, ο υπολογισμός της προϋπηρεσίας γίνεται με συντελεστή 0,9 ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας. Αυτό αντιστοιχεί σε 9 μόρια ανά έτος. (Όπως προαναφέρθηκε, η προϋπηρεσία πλέον αναγνωρίζεται και σε περίπτωση παραίτησης).

2. Τι ίσχυε μέχρι σήμερα με το Ν. 4589/2019

Με ανώτατο όριο τα 120 μόρια, οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λάμβαναν ένα μόριο ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας, άρα έως 10 το χρόνο. Η μεγάλη διαφορά όμως είναι ότι δεν υπήρχε η δυνατότητα αναγνώρισης της προϋπηρεσίας με παραίτηση.

Ερμηνεία:

Η απόφαση του ΣτΕ έφερε μια ιδιαίτερα δυσμενή για εμάς εξέλιξη. Έδινε τη δυνατότητα στον νομοθέτη για ευνοϊκότερη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών και ωρομοσθίων σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς με ιδιωτική προϋπηρεσία. Με αφορμή αυτό, υπήρξαν πιεστικές προτάσεις προς τον Υπουργό Παιδείας για ουσιαστική εξαφάνιση της προϋπηρεσίας μας (ζήτησαν να προσμετράται η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών στην ιδιωτική εκπαίδευση με συντελεστή 0.2 έως 0.4 ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας, το οποίο πρακτικά σημαίνει ότι για μια δεκαετία υπηρεσίας, θα λαμβάναμε το πολύ 20 έως 40 μόρια, δηλ. 2 έως 4 !).

Μετά από πολύμηνη προσπάθεια της ΟΙΕΛΕ και του νομικού της επιτελείου πετύχαμε τη μικρότερη δυνατή απώλεια με τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας να γίνεται με βάση συντελεστή 0,9 ανά μήνα πραγματικής προϋπηρεσίας (άρα, όπως προαναφέρθηκε, 9 μόρια ανά έτος). Αυτό, ιδιαίτερα για τους παλιότερους συναδέλφους, δεν προκαλεί καμιά ιδιαίτερη διαφορά, καθώς διατηρείται το όριο των 120 μορίων. 

Γ. Μόνιμος διορισμός

Εδώ δεν υπάρχει καμιά απολύτως αλλαγή με την τροπολογία. Ισχύει ό,τι ακριβώς ίσχυε και με το νόμο, δηλαδή:

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί για τους οποίους προσμετράται η προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση σύμφωνα με την παρούσα περίπτωση, δεν διορίζονται αν κατά το χρόνο του διορισμού δεν έχουν συμπληρώσει υπηρεσία αναπληρωτή ή ωρομίσθιου σε δημόσια σχολεία επί δύο (2) τουλάχιστον πλήρη διδακτικά έτη.

Δ. Αναδρομικότητα ισχύος της νέας ρύθμισης

Πολλοί συνάδελφοι ρωτούν, αν η νέα ρύθμιση με την τροπολογία ισχύει αναδρομικά για συναδέλφους που παραιτήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, πριν δηλαδή την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ. Θα αναδημοσιεύσουμε εδώ το κείμενο που είχε ετοιμάσει η νομική μας υπηρεσία για την ερμηνεία της απόφασης του ΣτΕ:

Τελικά, ποιους αφορά η απόφαση του ΣτΕ και ποιοι μπορούν να προχωρήσουν σε προσφυγές;

Όπως είναι εύλογο, η απόφαση αφορά άμεσα τους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς που προσέφυγαν στο ΣτΕ και κέρδισαν την προσφυγή. Επειδή πολλοί συνάδελφοι ρωτούν, αν αυτομάτως η απόφαση ισχύει και για όσους παραιτήθηκαν από το 2019 κι έπειτα, η απάντηση είναι «όχι».

Ποιοι, ωστόσο, μπορούν να προσφύγουν και ποιοι όχι;

  • Είναι αυτονόητο ότι δεν μπορούν να προσφύγουν κατά της συγκεκριμένης προκήρυξης (2ΓΕ/2019 ΑΣΕΠ) όσες και όσοι έχουν παραιτηθεί πριν την έκδοση της προκήρυξης (δηλ. το 2019)
  • Επίσης, αυτοί οι οποίοι δεν συμμετείχαν στην προσβαλλόμενη προκήρυξη 2ΓΕ/2019 ΑΣΕΠ, επειδή αποτράπηκαν, γιατί θεώρησαν ότι δεν θα προσμετράτο η ιδιωτική προϋπηρεσία τους λόγω προγενέστερης παραίτησης, η άποψή μας είναι ότι δεν έχουν πιθανότητα επιτυχίας σε περίπτωση δικαστικής προσφυγής.
  • Αυτοί οι οποίοι συμμετείχαν στην προσβαλλόμενη προκήρυξη και των οποίων δεν προσμετρήθηκε η ιδιωτική προϋπηρεσία λόγω παραίτησης και έτσι, είτε δεν διορίστηκαν, είτε δεν διορίστηκαν στην πρώτη θέση προτίμησης, είτε διορίστηκαν σε επόμενο χρονικά στάδιο, έχουν το δικαίωμα να αξιώσουν αναδρομικό διορισμό (υπό την προϋπόθεση ότι με την προσμέτρηση της ιδιωτικής προϋπηρεσίας θα κατατάσσονταν σε αντίστοιχη θέση) καθώς και καταβολή των αποδοχών τις οποίες απώλεσαν από το μη διορισμό. Για αυτό θα απαιτηθεί υποβολή αίτησης στη Δ/νση Εκπαίδευσης και στο ΑΣΕΠ σε εύλογο χρόνο από σήμερα και (λόγω της σιωπηρής απόρριψης της αίτησης αυτής), προσφυγή στο Διοικητικό Εφετείο (για τον διορισμό) και άσκηση αγωγής στο Διοικητικό Πρωτοδικείο (για τις αποδοχές).
  • Τα ίδια ακριβώς δικαιώματα έχουν και όσοι συμμετείχαν και δεν διορίστηκαν στην αντίστοιχη προκήρυξη του 2023.

Για περαιτέρω πληροφορίες και απορίες, μπορείτε να αποτανθείτε με e-mail με τίτλο «Ερώτημα στη Νομική Υπηρεσία της ΟΙΕΛΕ σχετικά με την απόφαση του ΣτΕ και την έκδοση της τροπολογίας για την προϋπηρεσία» στο mail της ΟΙΕΛΕ ([email protected])

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μπέργκερ
Συνταγή για τέλειο μπέργκερ σε 15 λεπτά
Το καλύτερο είναι ότι μπορείτε να δημιουργήσετε το τέλειο smashed burger στο σπίτι σε μόλις 15 λεπτά, αρκεί να ακολουθήσετε τα σωστά βήματα και να...
Συνταγή για τέλειο μπέργκερ σε 15 λεπτά