taksi
Η αναβάθμιση του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου και οι ανησυχίες των διδασκόντων - Ο κίνδυνος πίσω από τα «δώρα»

Η είδηση της «αναβάθμισης» του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου σε Δημόσιο Ωνάσειο Σχολείο, που δημοσιοποιήθηκε αμέσως μετά τις γιορτές, φαινόταν αρχικά ως μια θετική εξέλιξη για την περιοχή των Δειλινών. Η χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση για την ανακαίνιση των υποδομών και την ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας προμηνυόταν ως μια μοναδική ευκαιρία για την περιοχή, η οποία επί χρόνια παλεύει με κοινωνικές και οικονομικές δυσκολίες.

Ωστόσο, η αντίδραση των διδασκόντων του σχολείου, όπως εκφράζεται στην ανοιχτή επιστολή τους, αποκαλύπτει μια σκοτεινότερη πλευρά αυτής της αναβάθμισης. Όπως τονίζουν, η «αναβάθμιση» του σχολείου με εισαγωγικές εξετάσεις και κριτήρια επιτυχίας που ευνοούν τα παιδιά με οικονομική δυνατότητα δημιουργεί αποκλεισμούς, κυρίως για τις οικογένειες της περιοχής. Οι μαθητές που δεν πληρούν τα αυστηρά κριτήρια θα αναγκαστούν να φοιτήσουν σε υπερπλήρη σχολεία, στερώντας από τα παιδιά της περιοχής την ευκαιρία να απολαύσουν τα οφέλη της αναβάθμισης.

Η μεγάλη ανησυχία αφορά την πιθανή απομάκρυνση των διδασκόντων, οι οποίοι είχαν χτίσει με κόπο και αφοσίωση μια ζωντανή και ανθρωπιστική σχολική κοινότητα, με δράσεις που ενίσχυαν τη μαθησιακή εμπειρία των παιδιών. Η ιδέα ότι αυτοί οι εκπαιδευτικοί θα χάσουν τη θέση τους και θα περιφέρονται σε αναμονή για άλλη οργανική θέση δεν είναι μόνο αδικία, αλλά και απογοητευτική για την ίδια τη λειτουργία του σχολείου.

Αυτό που έρχεται στο προσκήνιο είναι η πραγματική φύση της «αναβάθμισης». Αντί να ενισχυθεί το δημόσιο και δωρεάν σχολείο για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, η προώθηση του σχολείου ως πρότυπο της χρησιμοθηρικής και εξετασιοκεντρικής εκπαίδευσης κινδυνεύει να απομακρύνει τα παιδιά από τις ευάλωτες κοινωνικά περιοχές και να δημιουργήσει έναν εκπαιδευτικό αποκλεισμό.

Οι διδάσκοντες του 10ου ΓΕΛ ζητούν να παραμείνει το σχολείο δημόσιο και να αναβαθμιστεί με τη στήριξη της Πολιτείας, έτσι ώστε να παραμείνει προσιτό και ουσιαστικό για όλα τα παιδιά της περιοχής. Η εκπαίδευση δεν πρέπει να είναι μια ανταγωνιστική «μάχη» για τον καλύτερο, αλλά ένα πεδίο για ίσες ευκαιρίες και την ανάπτυξη του παιδιού σε όλη του τη διάσταση.

Η αναβάθμιση του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου μπορεί να αποτελέσει πραγματική ευκαιρία, αρκεί να διασφαλιστεί ότι δεν θα γίνει σε βάρος των μαθητών που το χρειάζονται περισσότερο. Το σχολείο δεν πρέπει να είναι μόνο μια βιτρίνα για φιλανθρωπικές ενέργειες, αλλά μια πραγματική εκπαιδευτική κοινότητα που στηρίζει κάθε μαθητή, ανεξαρτήτως κοινωνικής ή οικονομικής θέσης.

Aναλυτικά

Ωνάσειο σχολείο Δειλινών:

«Φοβοῦ τούς Δαναούς και δῶρα φέροντας…»

Μια ανοικτή επιστολή του Συλλόγου Διδασκόντων του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου. Αμέσως μετά τις γιορτές, ως πρωτοχρονιάτικο «δώρο» στην ευάλωτη περιοχή των Δειλινών, αφίχθη η είδηση της «αναβάθμισης» του σχολείου μας σε Δημόσιο (;) Ωνάσειο Σχολείο, με κριτήριο επιλογής την «ευάλωτη περιοχή με τις κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις». 

Στην αρχή, τα συναισθήματα των μαθητών και των κατοίκων της περιοχής εναλλάσσονταν από ενθουσιασμό σε αμηχανία ακόμα και επιφυλακτικότητα: «Επιτέλους! Η εργατική συνοικία των Δειλινών θα αναβαθμιστεί με την «προαγωγή» του σχολείου σε Ωνάσειο με μία γενναία χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση για την ανακαίνιση των υποδομών, για καινοτόμες διδακτικές μεθόδους, για την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού, για σύνδεση με τα ΑΕΙ και για ομίλους και σύνολα, όλα πολλά υποσχόμενα… 

Όμως, με το πέρασμα των ημερών ήρθαν στη δημοσιότητα και πολλές άλλες λεπτομέρειες για τον τρόπο λειτουργίας και τη σύνθεση του νέου σχολείου όσον αφορά στο μαθητικό και διδακτικό δυναμικό: Οι μαθητές του σχολείου αυτού θα εισάγονται με εξετάσεις κατά τον ανταγωνιστικό θεσμό των Πρότυπων σχολείων, που απαιτεί γερή και κοστοβόρα προετοιμασία με ιδιαίτερα μαθήματα και φροντιστήρια. Αβίαστα λοιπόν ήρθε στο μυαλό μας η σοφή ρήση των προγόνων μας «Φοβοῦ τούς Δαναούς και δῶρα φέροντας». Μόνο που αυτά τα δώρα δε θα τα δεχτούν οι ευπαθείς οικογένειες της ευάλωτης περιοχής των Δειλινών, αλλά μαθητές που θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να εισαχθούν στο «αναβαθμισμένο» σχολείο του ιδρύματος Ωνάση με μια εκπαίδευση χρησιμοθηρική, εξετασιοκεντρική και ανταγωνιστική, μακριά από κάθε πνεύμα ουσιαστικής, πολύπλευρης και ανθρωπιστικής παιδείας. Πώς, λοιπόν θα καρπωθούν τα οφέλη του εκσυγχρονισμού οι μαθητές αυτής της περιοχής, από τη στιγμή που δε θα φοιτήσουν σε αυτό το σχολείο, αλλά αντιθέτως θα εκδιωχθούν από αυτό, ψάχνοντας θέση στα όμορα και ήδη υπερπλήρη σχολεία του Ηρακλείου; 

Όσο για τους εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν τόσα χρόνια σε αυτό το σχολείο και δίνουν καθημερινό αγώνα για την εκπαίδευση αυτών των μαθητών με αντίπαλο τις
οικονομικές, κοινωνικές και μαθησιακές δυσκολίες, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, έστω με τη μεταβατική διάταξη που ισχύει και στα Πρότυπα σχολεία, που προβλέπει την παραμονή των εκπαιδευτικών με διετή θητεία και αξιολόγηση με τη λήξη της. Αντιθέτως, απομακρύνονται βιαίως και ξαφνικά, χωρίς καμία ενημέρωση και συζήτηση σχετικά με την απορρόφησή τους σε άλλες οργανικές θέσεις. Θα περιφέρονται ως πρόσφυγες, παραμένοντας στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ και αναμένοντας πού και πότε θα βρεθεί οργανική θέση για αυτούς… 

Στο σχολείο αυτό που οι εκπαιδευτικοί όλα αυτά τα χρόνια, πέραν των διδακτικών τους καθηκόντων μέσα από ποικίλες δράσεις, (αναρτημένες στην ιστοσελίδα μας
και γνωστές στην τοπική κοινωνία) πέτυχαν την εξωστρέφεια του σχολείου με Ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus (2019-2025) με ανταλλαγές μαθητών, με 
επιμόρφωση σε φορείς του εξωτερικού, με συμμετοχή σε διεθνή, εθνικά και τοπικά δίκτυα, με περιβαλλοντικές, πολιτιστικές και φιλανθρωπικές δράσεις… Αυτοί που
ταξίδεψαν τους μαθητές των Δειλινών στην Ευρώπη (Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία Φινλανδία, Δανία), που ενθάρρυναν τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμούς και έλαβαν
σημαντικές διακρίσεις (σε διαγωνισμούς διηγήματος, συγγραφής θεατρικού έργου, ποίησης και φιλοσοφίας (2019-2024), στα εθνικά δίκτυα «Ταπερίστας» και «Eco
Schools» (2023-2025). Αυτοί που έκαναν Ομίλους (Σκακιστικούς, Αστρονομίας, Δημιουργικής Γραφής και Δραματοποίησης) χωρίς μείωση ωραρίου, χωρίς
επιμίσθιο, με μόνο κίνητρο τη διάθεση να προσφέρουν δημιουργικές διεξόδους στους μαθητές τους. Είναι αυτοί που φρόντισαν να φοιτήσουν ισότιμα σε αυτό οι
μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες σε ένα σχολείο συμπερίληψης και ενσωμάτωσης, χάρη στην προσπάθεια των συναδέλφων καθηγητών της Ειδικής Αγωγής. Και
κυρίως αυτοί που έχουν καλλιεργήσει ένα ζεστό και οικογενειακό κλίμα στο σχολείο με τα παιδιά και τις οικογένειές τους και που, εν ολίγοις το νιώθουν σαν το δεύτερο
σπίτι τους… 

Αυτή είναι η ταυτότητα ενός σχολείου που κρίνεται σκόπιμο από κάποιους να κλείσει, ενός σχολείου χωρίς βαρύγδουπους τίτλους και περγαμηνές. Ένα σχολείο που αναβαθμίζει τόσα χρόνια την περιοχή των Δειλινών, που αποτελεί καταφύγιο για τους μαθητές του, που υπηρετείται από τους εκπαιδευτικούς του με κέφι και αγάπη για το λειτούργημά τους. 

Στο μυαλό και κυρίως στην καρδιά όλων μας, αυτή η δήθεν αναβάθμιση του σχολείου - που όμως δε θα είναι το σχολείο μας, αφού δε θα έχει τους μαθητές της περιοχής μας - καταγράφεται ως διάλυση και κατάργηση μιας μαθησιακής κοινότητας που είχε καταφέρει μέσα σε μια ανθρώπινη και ζεστή ατμόσφαιρα, που δύσκολα συναντά κανείς σε αστικά σχολεία, να διδάσκει αξίες, ήθος και αγάπη για τη μάθηση.

Με την επιστολή αυτή εκφράζουμε την ανησυχία μας για το όφελος της περιοχής των Δειλινών, της οποίας οι γονείς και οι μαθητές θα βιώσουν την ταλαιπωρία και
τον αποκλεισμό. Μια ολόκληρη περιοχή μιας μεγάλης πόλης, όπως είναι το Ηράκλειο, μένει χωρίς σχολείο. Αυτή είναι η πραγματικότητα. Καταργείται το Γυμνάσιο και το Λύκειο και απειλείται το μέλλον και του Δημοτικού. Ευελπιστούμε ότι οι προβληματισμοί μας θα ληφθούν υπόψη και θα τεθούν στη βάσανο της κοινοβουλευτικής συζήτησης που θα ακολουθήσει στη Βουλή. 

Χωρίς να εκπροσωπούμε καμία πολιτική παράταξη , πέρα από την ιδιότητά μας ως παιδαγωγοί που αγαπούν και σέβονται το λειτούργημά τους, ζητούμε να παραμείνει δημόσιος ο χαρακτήρας του σχολείου μας με χορηγό για την αναβάθμισή του την Πολιτεία, για να υποστηριχθεί το αγαθό της γνώσης για όλους τους μαθητές των Δειλινών, αν πραγματικά η ευαλωτότητα της περιοχής δεν αποτελεί απλά προμετωπίδα για την επιβολή του νέου θεσμού ως μία κεκαλυμμένη «ευγενική χορηγία του δημόσιου σχολείου μας στο Ίδρυμα Ωνάση!» 

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του 10ου ΓΕΛ Ηρακλείου.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παισ
Ηράκλειο: Αγωνία για την εξαφάνιση 8χρονου στο Ατσαλένιο – Συναγερμός στην ΕΛ.ΑΣ.
Ο μικρός φορούσε ένα κόκκινο μπλουζάκι και μαύρη φόρμα όταν εθεάθη για τελευταία φορά. Η οικογένειά του και οι κάτοικοι της περιοχής είναι σε μεγάλη...
Ηράκλειο: Αγωνία για την εξαφάνιση 8χρονου στο Ατσαλένιο – Συναγερμός στην ΕΛ.ΑΣ.
isotita_fylon_0.jpg
Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων: Τελικά υπάρχουν γυναίκες και άνδρες μόνο;
Το βιολογικό φύλο είναι ένα χρήσιμο κλινικό στοιχείο για την ιατρική αντιμετώπιση, ενώ το κοινωνικό φύλο είναι αποτέλεσμα ελεύθερης επιλογής του...
Πανελλήνια Ένωση Βιοεπιστημόνων: Τελικά υπάρχουν γυναίκες και άνδρες μόνο;
astynomia
Σοκ στη Μεταμόρφωση: Άγρια συμπλοκή μεταξύ νεαρών – 19χρονος τραυματίστηκε στην κοιλιά με κατσαβίδι
Παράλληλα, δύο ακόμη νεαροί, ηλικίας 17 και 19 ετών, υπέστησαν ελαφρότερα τραύματα κατά τη διάρκεια της συμπλοκής
Σοκ στη Μεταμόρφωση: Άγρια συμπλοκή μεταξύ νεαρών – 19χρονος τραυματίστηκε στην κοιλιά με κατσαβίδι
taksi
Ανήλιο: Παραίτηση δασκάλου αφήνει τους μαθητές της Α Δημοτικού εκτός μαθημάτων
Ο δάσκαλος, που παραιτήθηκε για να διοριστεί στο Υπουργείο Εργασίας, είχε γνωστοποιήσει την αποχώρησή του από καιρό, και η κωλυσιεργία των αρμοδίων...
Ανήλιο: Παραίτηση δασκάλου αφήνει τους μαθητές της Α Δημοτικού εκτός μαθημάτων