Σχολεία: Τι αλλάζει στα μαθήματα Ιστορία και Γεωγραφία από το σχολικό έτος 2025/26
Πώς θα εφαρμοστεί το νέο πρόγραμμα

Από το σχολικό έτος 2025-2026, η τοπική ιστορία και γεωγραφία θα αποτελούν υποχρεωτικό μέρος του προγράμματος σπουδών στο δημοτικό και το γυμνάσιο.

Η πρωτοβουλία αυτή του Υπουργείου Παιδείας εντάσσει οργανικά την ιστορία και τη γεωγραφία κάθε περιοχής στην καθημερινή διδασκαλία, εμπλουτίζοντας τη γνώση των μαθητών για τον τόπο τους. Πρόκειται για μια προσέγγιση που στοχεύει όχι μόνο στην ενίσχυση της ιστορικής και πολιτιστικής συνείδησης των νέων αλλά και στη σύνδεσή τους με τον κοινωνικό και γεωγραφικό περίγυρο.

Γιατί είναι σημαντική η τοπική ιστορία και γεωγραφία;

Βαθύτερη κατανόηση της τοπικής ταυτότητας

Μέσα από τη μελέτη ιστορικών γεγονότων και γεωγραφικών χαρακτηριστικών, οι μαθητές θα αποκτήσουν μια πιο προσωπική σχέση με τον τόπο τους. Η γνώση αυτή συμβάλλει στην κατανόηση των ριζών τους και στη διαμόρφωση πολιτών με ισχυρό αίσθημα πολιτιστικής κληρονομιάς.

Σύνδεση της θεωρίας με την πραγματικότητα

Η βιωματική μάθηση αποτελεί κεντρικό στοιχείο του νέου προγράμματος. Οι μαθητές δεν θα περιορίζονται σε βιβλία, αλλά θα επισκέπτονται αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και γεωγραφικά τοπόσημα, συμμετέχοντας σε εκπαιδευτικά εργαστήρια και αναπαραστάσεις γεγονότων.

Ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας και κριτικής σκέψης

Οι μαθητές θα ερευνούν ιστορικές πηγές, θα δημιουργούν τρισδιάστατους χάρτες και θα γράφουν δικές τους αφηγήσεις βασισμένες σε τοπικά γεγονότα. Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων, θα μάθουν να αξιολογούν πληροφορίες, να δουλεύουν ομαδικά και να παρουσιάζουν τα ευρήματά τους σε κοινό.

Πώς θα εφαρμοστεί το νέο πρόγραμμα

Στο Δημοτικό

  • Η τοπική ιστορία και γεωγραφία θα ενταχθούν στα μαθήματα Ιστορίας και Γεωγραφίας.
  • Οι μαθητές θα μελετούν τον τόπο τους μέσα από χαρτογραφήσεις, αφηγήσεις και επισκέψεις σε τοπικά μνημεία.

Στο Γυμνάσιο

  • Η τοπική ιστορία θα ενσωματωθεί στο μάθημα της Ιστορίας.
  • Η τοπική γεωγραφία θα ενταχθεί στο μάθημα της Γεωλογίας-Γεωγραφίας.
  • Υπολογίζεται ότι το 10% της ύλης κάθε μαθήματος θα είναι αφιερωμένο σε τοπικά ζητήματα. 

Καλές πρακτικές και παραδείγματα

Παράδειγμα 1: Μαθητές του ΓΕΛ Πλατέος-Κορυφής (Ημαθία) παρουσίασαν τα «κονάκια» του Ρουμλουκιού, τα ιστορικά πυργόσπιτα των Οθωμανών αξιωματούχων.

Παράδειγμα 2: Μαθητές του 2ου ΓΕΛ Μεσολογγίου ανέδειξαν τη Μάχη της Κλείσοβας (1826), λίγες ημέρες πριν την ηρωική Έξοδο των Μεσολογγιτών.

Διεθνή πρότυπα: Φινλανδία και Ιαπωνία

Το νέο ελληνικό πρόγραμμα αντλεί στοιχεία από τις πρακτικές χωρών όπως η Φινλανδία και η Ιαπωνία, όπου:

  • Οι μαθητές επισκέπτονται τακτικά ιστορικά μνημεία και φυσικά τοπία.
  • Χρησιμοποιούνται διαδραστικά εργαλεία μάθησης, όπως εκπαιδευτικά παιχνίδια και ντοκιμαντέρ.
  • Η τοπική ιστορία αντιμετωπίζεται ως βασικό στοιχείο κοινωνικής συνοχής.

Συνεργασίες και Εκπαιδευτικό Υλικό

Η εφαρμογή του νέου προγράμματος θα περιλαμβάνει:
Συνεργασίες με τοπικούς φορείς (ιστορικούς, αρχαιολόγους, γεωλόγους, καλλιτέχνες).
Ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό διαθέσιμο στο digitalschool.gov.gr από το Σεπτέμβριο του 2025.
Επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς.
Συνεχή καθοδήγηση από συμβούλους εκπαίδευσης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 13/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

limeniko_skafos
Συγκρούσεις στο Αιγαίο: Τουρκικό σκάφος άνοιξε πυρ κατά σκάφους του Λιμενικού ανοιχτά της Λέσβου
Ανταλλαγή πυρών στο Αιγαίο - Σοβαρό επεισόδιο με τουρκικό σκάφος ανοιχτά της Λέσβου
Συγκρούσεις στο Αιγαίο: Τουρκικό σκάφος άνοιξε πυρ κατά σκάφους του Λιμενικού ανοιχτά της Λέσβου
εκπα
Συνάντηση Ζαχαράκη με ΔΔΕ και ΔΠΕ: «Συνεχιζόμενη αντιεκπαιδευτική πολιτική και αντιδράσεις», λένε οι εκπαιδευτικοί
Σχολιασμός της ΑΣΕ για την πολιτική της υπουργού Παιδείας - «Συνεχιζόμενη αντιεκπαιδευτική πορεία»
Συνάντηση Ζαχαράκη με ΔΔΕ και ΔΠΕ: «Συνεχιζόμενη αντιεκπαιδευτική πολιτική και αντιδράσεις», λένε οι εκπαιδευτικοί
panepstimio aigaiou
Προγράμματα Εκπαιδευτικών Παν.Αιγαίου: Μεγάλη Δευτέρα κλείνει η διορία
15 θέσεις έχουν μείνει για τα προγράμματα του Πανεπιστημίου Αιγαίου που αφορούν εκπαιδευτικούς - Οι αιτήσεις για τις θέσεις κλείνουν την Μεγάλη...
Προγράμματα Εκπαιδευτικών Παν.Αιγαίου: Μεγάλη Δευτέρα κλείνει η διορία