Την Τετάρτη 05.02.2025, ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) παρευρέθηκε στο Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων & Αθλητισμού για την προγραμματισμένη συνάντηση με τον Γ.Γ. ΥΠΑΙΘΑ κο Ιωάννη Κατσαρό και τον Σύμβουλό του κο Α. Παπακωνσταντίνου.
Τα θέματα που συζητήθηκαν επιγραμματικά αφορούν στους διορισμούς, στην Ειδική Αγωγή, στην αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και στις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση
«Συνάντηση στο Υπουργείο Παιδείας: Αιτήματα και Προτάσεις των Φιλολόγων»
Την Τετάρτη 05/02/2025, ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) παρευρέθηκε στο Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων & Αθλητισμού για την προγραμματισμένη συνάντηση με τον κ. Κατσαρό Ι., Γεν. Γραμματέα του Υπουργού, και κ. Παπακωνσταντίνου Α., Σύμβουλο του Υπουργού. Οι εκπρόσωποι του ΣΑΦ είχαν μια εκτενή, πολύωρη και εποικοδομητική συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς για ζητήματα που αφορούν τον κλάδο μας και τη γενικότερη εκπαιδευτική πολιτική. Τα θέματα που συζητήθηκαν επιγραμματικά αφορούν τους διορισμούς, την ειδική αγωγή, την αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών. Με σοβαρότητα και προσοχή εξετάστηκαν αναλυτικά τα θέματά μας, σε ένα πολύ θετικό κλίμα συζήτησης και αποδοχής.
Αναλυτικά παραθέτουμε τα θέματα που συζητήθηκαν:
- Νέες προσλήψεις, Διορισμοί και Διαδικασία Κατάταξης
Ενημερωθήκαμε πρώτοι στις 5/2/25 ότι θα ακολουθήσει άμεσα η Δ’ φάση των προσλήψεων, κάτι που επιβεβαιώθηκε καθώς στις 7/2/25 αναρτήθηκαν τα ονόματα των προσληφθέντων εκπαιδευτικών. Η διαδικασία των προσλήψεων της Δ’ φάσης βρίσκεται σε εξέλιξη με τους εκπαιδευτικούς να αναλαμβάνουν υπηρεσία και καθήκοντα τις προσεχείς ημέρες.
Ζητήθηκε από το ΣΑΦ να υπάρξει η μέριμνα ώστε να καλύπτονται όλες οι λειτουργικές ανάγκες από την πρώτη φάση. Η απάντηση που λάβαμε είναι πως αυτό δεν είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί λόγω της ανάγκης εύρεσης πόρων που αναμένονται μέχρι τελευταία στιγμή πριν από κάθε φάση προσλήψεων.
Τονίσαμε την ανάγκη για ομαλή ροή φάσεων με προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα από ΑΜΩ σε ΑΠΩ για την αποφυγή κενών στα σχολεία λόγω των επικείμενων αναβαθμίσεων. Όσον αφορά τους μόνιμους διορισμούς, προτεραιότητα φαίνεται πως θα δοθεί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ωστόσο ο Σύλλογός μας θα συνεχίσει να διεκδικεί υψηλούς αριθμούς διορισμών και για τους φιλολόγους, πέραν των συνταξιοδοτήσεων. Η προκήρυξη για τους πίνακες της Ειδικής Αγωγής αναμένεται (εκτός απροόπτου) τον Μάρτιο και η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί μέσω του ΟΠΣΥΔ, με στόχο την αυτοματοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών, γεγονός που θα εφαρμοστεί και στους πίνακες της γενικής αγωγής στο μέλλον.
Ειδική Αγωγή και Παράλληλη Στήριξη
Το ζήτημα της Παράλληλης Στήριξης παραμένει υπό αναπροσαρμογή και μελετάται νέο νομοθετικό πλαίσιο. Αν και η πρότασή μας για οργανικές θέσεις δεν φαίνεται να προχωρά άμεσα, η ιδέα του Υπευθύνου Ειδικής Αγωγής σε κάθε σχολείο έτυχε θετικής αποδοχής. Πληροφορηθήκαμε πως οι δομές της ειδικής αγωγής, όπως τα Τμήματα Ένταξης, θα λειτουργούν με πιο αυτοματοποιημένες διαδικασίες, ώστε να ιδρυθούν και σε σχολεία που δεν διαθέτουν αυτή τη στιγμή. Ως ΣΑΦ τονίσαμε την ανάγκη ίδρυσης νέων Τμημάτων Ένταξης χωρίς η απόφαση να εξαρτάται από το διευθυντή του εκάστοτε σχολείου ενώ πρώτοι ζητήσαμε τη σύσταση νέων οργανικών θέσεων για τους φιλολόγους στα ΤΕ. Οι διορισμοί στην ειδική αγωγή θα συνεχίσουν να έχουν προτεραιότητα, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο οργανικών θέσεων στα ΚΕΔΑΣΥ.
Αναθέσεις Μαθημάτων και Εκπαιδευτικά Προγράμματα
Σε σχέση με το μάθημα της Ιστορίας, λάβαμε ισχυρή στήριξη για το αίτημα να παραμείνει αποκλειστικά στις αναθέσεις των φιλολόγων. Ως ΣΑΦ, επισημάναμε πως το μάθημα της ιστορίας δεν μπορεί να δίνεται σε άλλες ειδικότητες καθώς θεωρούμε πως είμαστε οι μόνοι που πρέπει και δικαιούμαστε να το διδάσκουμε καθώς έχουμε την επιστημονική επάρκεια. Το μάθημα της Ηθικής παραμένει υπό διαβούλευση, με τον Σύλλογό μας να υπογραμμίζει ότι οι φιλόλογοι είναι η καταλληλότερη ειδικότητα. Ωστόσο, προτεραιότητα θα δοθεί στην αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών, προτού εξεταστούν οι αναθέσεις. Παράλληλα, επισημάναμε τη σημασία της διατήρησης των ωρών διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα, αποτρέποντας πιθανές μειώσεις.
Ολοήμερο Γυμνάσιο και Υποστηρικτικές Δομές
Η πρόταση του ολοήμερου γυμνασίου συζητήθηκε ξανά και, παρότι δεν υπάρχει άμεση απόφαση, φάνηκε να κεντρίζει το ενδιαφέρον, συμβάλλοντας στην αποτροπή της εφηβικής βίας και της αυξανόμενης παραβατικότητας, λαμβάνοντας υπόψη τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Για το Λύκειο, η πιθανότητα επέκτασης του ολοήμερου φαίνεται δυσκολότερη, ωστόσο υπογραμμίστηκε η ανάγκη τα προγράμματα να λειτουργούν από τον Σεπτέμβριο, ώστε να υπάρχει έγκαιρη προετοιμασία.
Ενισχυτική διδασκαλία
Ζητήθηκε η έγκαιρη έναρξη του προγράμματος σε όλα ή τουλάχιστον στο 50% των Γυμνασίων κάθε ΔΔΕ ενώ προτάθηκε η δυνατότητα δήλωσης ενισχυτικής διδασκαλίας από τους αναπληρωτές σε περισσότερες από το δύο ΔΔΕ. Ακόμη, προτάθηκε η επέκταση του προγράμματος της Ενισχυτικής Διδασκαλίας και στο Λύκειο τουλάχιστον μέχρι τη Β’ Λυκείου ώστε να ενισχυθεί το σύνολο του μαθητικού πληθυσμού. Η απάντηση που λάβαμε είναι πως το πρόγραμμα καθυστερεί μέχρι να γνωρίσει ο εκπαιδευτικός της τάξης τους μαθητές του και να τους παροτρύνει να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για ένταξη στην ενισχυτική διδασκαλία. Τέλος, σημειώθηκε πως αν εφαρμοστεί τελικά η πρόταση του ολοημέρου τότε θα επικαλύψει το θεσμό της ενισχυτικής.
Ψηφιακό Φροντιστήριο
Αναφορικά με το Ψηφιακό Φροντιστήριο, οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών δεν θα ακολουθούν τη λογική των πινάκων αναπληρωτών, καθώς το πρόγραμμα απαιτεί στοχευμένη προετοιμασία και κατάλληλες συνθήκες εργασίας. Ο έλεγχος των προσόντων γίνεται από το ΙΕΠ και το Υπουργείο Παιδείας ώστε να αναζητηθούν οι καταλληλότεροι εκπαιδευτικοί που θα στελεχώσουν το πρόγραμμα. Ζητήθηκε να δημοσιευτεί ο πίνακας μοριοδότησης των επιλέξιμων υποψηφίων καθώς και των προσληφθέντων σε αυτό, ώστε να ικανοποιείται η διαφάνεια της διαδικασίας.
ΖΕΠ και Μοριοδοτήσεις
Ζητήθηκε η πρόσληψη αναπληρωτών πλήρους ωραρίου στις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (ΖΕΠ). Αν και η μείωση της μετανάστευσης ενδέχεται να περιορίσει την ανάγκη για πλήρες ωράριο, το ζήτημα παραμένει υπό συζήτηση. Σε ό,τι αφορά τη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών του δημόσιου σχολείου, αν και δεν προβλέπεται επιπλέον προσαύξηση, τονίσαμε την ανάγκη αναγνώρισης της προσφοράς όλων των αναπληρωτών που έχουν εργαστεί σε απομακρυσμένες ή μη περιοχές της χώρας.
Ωνάσεια Σχολεία
Η διαδικασία τοποθέτησης στα Ωνάσεια Σχολεία θα ακολουθήσει τη διαδικασία των υπόλοιπων προτύπων σχολείων μέσω της δήλωσης από το ΟΠΣΥΔ. Μας διαβεβαίωσαν πως δε θα κλείσουν τα Τμήματα Ένταξης αλλά ούτε θα καταργηθούν οι παράλληλες στα σχολεία που μετατρέπονται σε Ωνάσεια. Θα υπάρξει στήριξη στους μαθητές που φοιτούν στην περιοχή με ποσόστωση 60% - 40% όπως έχει ήδη ψηφιστεί. Εξετάζουν τον τρόπο εισαγωγής ώστε να είναι δίκαιος για όλους τους μαθητές με τη μορφή αξιολόγησης δεξιοτήτων.
Εκπαιδευτικοί με Αναπηρία
Τονίστηκε η σημασία της μείωσης του ποσοστού αναπηρίας των εκπαιδευτικών από 75% σε 50%, ωστόσο το ποσοστό του 67% φαίνεται πιο ρεαλιστικό προς εξέταση. Η αύξηση των αδειών των ΑμεΑ εκπαιδευτικών έτυχε θετικής αποδοχής.
Επιδόματα και Άδειες αναπληρωτών
Αναφορικά με το επίδομα ανεργίας μας ενημέρωσαν πως τίθεται στη διακριτική ευχέρεια της ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας. Συζητήθηκε εκ νέου η πρόταση για άδεια ανατροφής αναπληρωτών καθώς και η άδεια επαπειλούμενης για τις αναπληρώτριες μητέρες. Η πρόταση για εξίσωση των αδειών των αναπληρωτριών μητέρων με των μόνιμων εκπαιδευτικών, αν και δύσκολη προς υλοποίηση, βρίσκεται υπό εξέταση.
Οικονομικές Διεκδικήσεις και Εργασιακές Συνθήκες
Το επιμίσθιο για τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε νησιά αποτέλεσε πρόταση του Συλλόγου μας και έχει τεθεί ως ζήτημα που αφορά την τοπική αυτοδιοίκηση, μέσω της οποίας θα πρέπει να διεκδικηθεί. Τέλος, ζητήσαμε την επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού, θέμα που παραμένει ανοιχτό σε πολιτικό επίπεδο.
Εξορθολογισμός συγχωνεύσεων
Οι συγχωνεύσεις τμημάτων παραμένουν ένα κρίσιμο θέμα, όπου επιμείναμε στη μη εφαρμογή τους, παρουσιάζοντας συγκεκριμένα παραδείγματα και τονίζοντας την αναγκαιότητα μείωσης των μαθητών ανά τμήμα για καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.
Προτάσεις για την Εκπαιδευτική Πολιτική
Η δημιουργική γραφή, αν και δεν συζητήθηκε εκτενώς, φάνηκε να αποτελεί αντικείμενο ενδιαφέροντος, δεδομένου ότι υπήρξαν σχετικές εισηγήσεις από διάφορες ειδικότητες. Το ζήτημα του αναλφαβητισμού τέθηκε ως μείζον, με την ανάγκη στοχευμένων παρεμβάσεων. Επιπλέον, προτείναμε τη μείωση του ωραρίου για τους Συμβούλους Σχολικής Ζωής, χωρίς να υπάρξει προς το παρόν συγκεκριμένη απάντηση.
Γραπτός ΑΣΕΠ
Λάβαμε διαβεβαιώσεις από το υπουργείο πως ο διαγωνισμός ΑΣΕΠ δεν βρίσκεται στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης, ενώ προσλήψεις και διορισμοί θα γίνονται κανονικά για όσα χρόνια θα βρίσκονται σε ισχύ οι πίνακες Ειδικής και Γενικής Αγωγής. Οι πίνακες της ειδικής αγωγής θα συνεχίσουν να λειτουργούν με το υφιστάμενο σύστημα μοριοδότησης, το οποίο θα εφαρμοστεί και στη γενική αγωγή. Ως ΣΑΦ, προβάλαμε ξανά την αντίδρασή μας και τονίσαμε πως δεν θα έρθουμε σε διάλογο ενώ είμαστε κατά σε κάθε ενδεχόμενο γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ.
Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) συνεχίζει τις διεκδικήσεις του με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των συνθηκών εργασίας των φιλολόγων του δημόσιου σχολείου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση