Η πρώτη συνεδρίαση της Ειδικής Επιτροπής για τον Αυτισμό πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, και αποτέλεσε ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της πολιτικής της κυβέρνησης για την υποστήριξη των ατόμων στο αυτιστικό φάσμα. Η Επιτροπή, που συστάθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο, έχει ως στόχο την ανάπτυξη και την προώθηση διεπιστημονικών συστάσεων για τη βελτίωση της δια βίου υποστήριξης των ατόμων με αυτισμό και των οικογενειών τους.
Ψηφιακός Οδηγός για τον Αυτισμό
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης, αναδείχθηκαν οι πρώτες προτεραιότητες της Επιτροπής, με έναν από τους πιο σημαντικούς στόχους να είναι η δημιουργία και ολοκλήρωση του ψηφιακού Οδηγού για τον Αυτισμό. Ο Οδηγός αυτός θα παρέχει χρήσιμες και πρακτικές συμβουλές, κυρίως για τους γονείς, οι οποίοι θα μπορούν να βρουν ενδεδειγμένες ενέργειες για την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουν μετά τη διάγνωση του αυτισμού στα παιδιά τους.
Οδικός Χάρτης για Στρατηγικές Πολιτικές Αντιμετώπισης
Ένα άλλο σημαντικό θέμα που συζητήθηκε ήταν η ανάγκη για τον καθορισμό ενός οδικού χάρτη με συγκεκριμένες πολιτικές για κάθε ηλικιακή ομάδα. Οι πολιτικές αυτές θα βασίζονται στις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές και θα επικεντρωθούν στην εξασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής των ατόμων με αυτισμό στην κοινωνία. Ο Πρωθυπουργός και ο Υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, υπογράμμισαν τη σημασία της δημιουργίας ευκαιριών επαγγελματικής αποκατάστασης, με στόχο την αποφυγή των διακρίσεων και την ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης των ατόμων με αυτισμό.
Κατάρτιση Εκπαιδευτικών για Παράλληλη Στήριξη
Σχετικά με την εκπαίδευση, υπογραμμίστηκε ότι τα περισσότερα παιδιά που διαγιγνώσκονται με αυτισμό μπορούν να παρακολουθήσουν κανονικά τα μαθήματα στο σχολείο, αρκεί να παρέχεται η κατάλληλη παράλληλη στήριξη. Η Επιτροπή συζήτησε τη σημαντικότητα της περαιτέρω κατάρτισης των δασκάλων και καθηγητών, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά στο αυτιστικό φάσμα λαμβάνουν τη σωστή εκπαιδευτική υποστήριξη.
Απόκτηση Επαγγελματικών Δεξιοτήτων και Εργασιακή Ενσωμάτωση
Για την ενήλικη ζωή των ατόμων με αυτισμό, η Επιτροπή επισήμανε την ανάγκη για υψηλού επιπέδου επαγγελματική κατάρτιση. Στη χώρα μας ήδη υπάρχουν πολλά καλά προγράμματα κατάρτισης, και συζητήθηκε η δυνατότητα καθιέρωσης επίσημης πιστοποίησης για τους νέους που ολοκληρώνουν τα σχετικά προγράμματα. Επίσης, εξετάστηκαν στρατηγικές για την καλύτερη σύνδεση των αποφοίτων αυτών με την αγορά εργασίας, με τη βοήθεια εξειδικευμένων συμβούλων ή μέσω προγραμμάτων της ΔΥΠΑ.
Ταχεία Διάγνωση και Πρόληψη
Ένα ακόμα σημαντικό θέμα που συζητήθηκε ήταν η ανάγκη για ταχεία διάγνωση του αυτισμού, με στόχο την έγκαιρη παρέμβαση. Η Επιτροπή εξέτασε την πιθανότητα καθιέρωσης τυποποιημένων εξετάσεων για τον αυτισμό σε μικρή ηλικία, προκειμένου να εντοπίζονται παιδιά που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο να εμφανίσουν συμπτώματα στο μέλλον.
Κατά την έναρξη της σύσκεψης ο Πρωθυπουργός έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ευχαριστώ για την παρουσία σας και για τη συμμετοχή σας σε αυτή την Επιτροπή την οποία έχουμε δημιουργήσει. Είχα πάντα πολύ δυνατές αναμνήσεις από αυτή τη συνάντηση την οποία είχαμε κάνει, η οποία -πότε ήταν περίπου, πριν από ένα χρόνο και κάτι; Ναι, ένα χρόνο και κάτι- ήταν για μένα πολύ αποκαλυπτική και μία ευκαιρία να εξοικειωθώ πολύ περισσότερο με τα ζητήματα τα οποία αφορούν τον αυτισμό και τις μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και τα ίδια τα παιδιά και οι οικογένειες, και προφανώς την έλλειψη δημόσιων πολιτικών, συντονισμένων, για να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα. Όπως ξέρετε, έχουμε ασχοληθεί αρκετά με ζητήματα τα οποία αφορούν την αναπηρία. Κάναμε, νομίζω, σημαντικές παρεμβάσεις από την πρώτη θητεία μας. Και έχοντας ουσιαστικά μεταφέρει την αρμοδιότητα στο επίπεδο της Προεδρίας της Κυβέρνησης μας δίνεται η ευκαιρία να μπορούμε να συντονίσουμε πιο αποτελεσματικά σύνθετες οριζόντιες επιτροπές. Και νομίζω ότι ο σκοπός αυτής της Επιτροπής είναι να μας υποδείξει ουσιαστικά μια δέσμη πολιτικών, η οποία θα έρθει από τους ειδικούς, από τους ανθρώπους οι οποίοι είναι και οι πιο εξοικειωμένοι με το πρόβλημα και προφανώς και από τους γονείς, οι οποίοι έχουν την καλοσύνη να μεταφέρουν και το προσωπικό τους βίωμα σε αυτή τη συλλογική προσπάθεια. Εμείς αναμένουμε τις προτάσεις σας. O Άκης Σκέρτσος είναι απολύτως ταγμένος σε αυτή την προσπάθεια και, όπως νομίζω ότι έχουμε καταφέρει να κάνουμε βήματα σε άλλες πτυχές των κοινωνικών μας πολιτικών, πιστεύω ότι το ίδιο θα μπορέσουμε να κάνουμε και για τα ζητήματα τα οποία αφορούν τον αυτισμό. Και ξέρω ότι μέσα στον ορυμαγδό, γενικά, των εξελίξεων και μια επικαιρότητα η οποία διαμορφώνεται ενίοτε και ερήμην ημών, γνωρίζω πολύ καλά ότι το να ζει κανείς με μία τέτοια πρόκληση καθημερινά είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο και σύνθετο. Και πάντα εκφράζω τον θαυμασμό μου σε όλους όσοι αφιερώνουν τη ζωή τους -είτε από, θα έλεγα, υποχρέωση ως γονείς είτε από επιλογή- για να στηρίξουν τα παιδιά και τους συμπολίτες μας οι οποίοι έχουν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα του αυτισμού, ότι είμαστε εδώ για να ακούσουμε και στη συνέχεια για να υλοποιήσουμε και να παρακολουθήσουμε πολιτικές τις οποίες εσείς θα μας υποδείξετε. Οπότε να πω και πάλι ένα μεγάλο ευχαριστώ για την παρουσία σας και να δώσω τον λόγο στον Άκη Σκέρτσο για να γίνει πιο συγκεκριμένος ως προς κάποιες από τις πρώτες παρεμβάσεις τις οποίες είδα στον φάκελο και τις βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρουσες και μετά να κάνουμε μία ανοιχτή συζήτηση για να ακούσω και τις δικές σας απόψεις και σκέψεις».
Ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος από την πλευρά του ανέφερε:
«Ευχαριστώ πολύ, κ. Πρόεδρε. Καλημέρα σε όλες και όλους. Θα ήθελα, πριν πω δυο λόγια, να αναφερθώ ονομαστικά στην Επιτροπή, γιατί έχουμε πραγματικά μια «dream team», κ. Πρόεδρε. Και νομίζω ότι αυτό είναι αποδεκτό από όλους όσοι ασχολούνται με τα ζητήματα αναπηρίας και ειδικά με τα ζητήματα αυτισμού».
Τα μέλη της Επιτροπής
«Δεν έχουμε μαζί μας τον Πρόεδρο, τον κ. Καραντάνο, δυστυχώς, ο οποίος αναρρώνει από ένα περιστατικό μιας νοσηλείας που είχε και ελπίζουμε να είναι σύντομα καλά και κοντά μας. Με μεγάλη εμπειρία, καταξιωμένος παιδοψυχίατρος-ψυχίατρος. Η κα Κατερίνα Παπανικολάου παιδοψυχίατρος, ο κ. Μάνος Τσαλαμανιός παιδοψυχίατρος, ο κ. Γιάννης Βογινδρούκας λογοπεδικός, η κα Νεκταρία Σηφάκη, εργοθεραπεύτρια, η κα Καίτη Κατσούδα Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Υποστηριζόμενης Εργασίας, η κα Ελένη Παδιατέλλη ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, η κα Αντιγόνη Μερτίκα, ψυχολόγος, η κα Κατίγκω Χατζηπατέρα – Γιαννούλη ψυχολόγος, και δύο γονείς, η κα Μαρίνα Μοσχόβου και ο κ. Ηλίας Σκοτινιώτης. Σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για την παρουσία σας και για τη συμβολή σας σε αυτή την πρωτοβουλία που έχουμε αναλάβει. Το σχέδιο του Πρωθυπουργού και το όραμά του αφορά και επιδιώκει να πετύχουμε μια Ελλάδα με όλους για όλους, όπου κανείς δεν περισσεύει και κανείς δεν είναι αόρατος. Και στην περίπτωση του αυτισμού έχουμε να κάνουμε με μια, μάλλον, αόρατη αναπηρία. Δεν είναι τόσο εμφανής όσο άλλες μορφές αναπηρίας. Για εμάς, επομένως, βασική και πρώτη προτεραιότητα είναι να αναδείξουμε ότι τα παιδιά, οι άνθρωποι, οι οικογένειες που ζουν με το πρόβλημα του αυτισμού, που βιώνουν την αναπηρία ή την πάθηση που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, είναι ορατοί, είναι στις δικές μας προτεραιότητες. Με τη βοήθεια σας θέλουμε να καταλάβουμε καλύτερα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους, στην ιδιωτική τους ζωή, στο δημόσιο βίο, στο σχολείο, στην εργασία, στην υγεία, στις μεταφορές, παντού, τα άτομα με αυτισμό και οι οικογένειες τους και να σχεδιάσουμε μαζί πολιτικές που θα βοηθήσουν τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού να αισθανθούν, να νιώσουν ότι είναι μέλη της κοινωνίας με τα ίδια δικαιώματα που έχουν και όλοι οι υπόλοιποι πολίτες. Έχουμε φτιάξει μια ατζέντα θεμάτων από την καταγραφή που έχουμε κάνει και από τις συζητήσεις που είχατε κάνει με τον Πρωθυπουργό, αλλά και μαζί μας, με τα στελέχη του μηχανισμού για την αναπηρία. Είναι ενδεικτικά τα θέματα. Θεωρούμε ότι απασχολούν τους ανθρώπους, τις οικογένειες, τους ειδικούς που ασχολούνται με τα ζητήματα του αυτισμού. Στόχος δικός μας και της επιτροπής είναι να βελτιώσουμε με ορατό τρόπο τη ζωή και την καθημερινότητα των συμπολιτών μας που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού με παρεμβάσεις στην τυπική και ειδική εκπαίδευση, στη συμβουλευτική που λαμβάνουν από ειδικούς, στις δυνατότητες για ένταξή τους στην αγορά εργασίας, στη δικανική τους εκπροσώπηση».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 26/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση