Ο Ντόναλντ Τραμπ, ως νέος πλανητάρχης, ανακοίνωσε ότι εξετάζει σοβαρά την κατάργηση του Υπουργείου Παιδείας των ΗΠΑ, το οποίο θα αποτελέσει το πρώτο βήμα για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Αυτή η απόφαση, αν υλοποιηθεί, εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική αποδόμησης του κοινωνικού κράτους και αποδυνάμωσης των θεσμών που διασφαλίζουν τα δικαιώματα των πολιτών.
Η διακοπή της κρατικής χρηματοδότησης των δημόσιων σχολείων ανοίγει τον δρόμο για την απόλυτη εμπορευματοποίηση της γνώσης και τη μετατροπή της εκπαίδευσης σε ένα προϊόν που διατίθεται μόνο σε όσους μπορούν να το πληρώσουν. Αυτό το εγχείρημα σηματοδοτεί το τέλος της κοινωνικής και ταξικής κινητικότητας στις ΗΠΑ, καθώς θα οδηγήσει στην περιθωριοποίηση των κοινωνικών ομάδων που ήδη πλήττονται από τις ανισότητες, όπως οι φτωχές οικογένειες, οι μειονότητες και οι μαθητές με αναπηρίες.
Ειδικότερα, οι συνέπειες για τους μαθητές ΑμΕΑ και για όσους αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες θα είναι καταστροφικές. Στην τρέχουσα κατάσταση, το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα προσφέρει προγράμματα και υποστηρικτικές δομές που επιτρέπουν σε αυτές τις ομάδες να έχουν πρόσβαση στη γνώση και να αναπτύξουν τις δυνατότητές τους. Η κατάργηση αυτών των προγραμμάτων και η αντικατάστασή τους από ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, τα οποία δε διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές για την υποστήριξη των μαθητών αυτών, θα τους αποστερήσει την ευκαιρία για ποιοτική εκπαίδευση. Ταυτόχρονα, το δικαίωμα στη μόρφωση θα μετατραπεί σε πολυτέλεια για λίγους, ενώ η πλειονότητα των μαθητών που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα δεν θα έχει την οικονομική δυνατότητα να πληρώσει τα ακριβοπληρωμένα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων.
Επιπλέον, το εγχείρημα αυτό δεν περιορίζεται στα σύνορα των ΗΠΑ, καθώς η επιτυχία του μπορεί να λειτουργήσει ως πρότυπο για άλλες χώρες. Στην Ελλάδα, παρατηρείται ήδη μια διαρκής προσπάθεια υποβάθμισης του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, μέσω της ενίσχυσης των ιδιωτικών συμφερόντων- Ωνάσεια Σχολεία - και της περικοπής των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση. Η μείωση της δημόσιας χρηματοδότησης, σε συνδυασμό με τη διάχυση της αντίληψης ότι η εκπαίδευση είναι «επιχειρηματική» δραστηριότητα, ενισχύει τις κοινωνικές ανισότητες και περιορίζει την πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση.
Σε έναν κόσμο όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι τεχνολογικές εξελίξεις θα μπορούσαν να μειώσουν τον χρόνο εργασίας και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής για όλους, η πραγματικότητα που διαμορφώνεται είναι ακριβώς η αντίθετη. Αντί να αξιοποιούνται οι δυνατότητες αυτών των τεχνολογιών για να εξασφαλίσουν την κοινωνική ευημερία, χρησιμοποιούνται για να εντείνουν τις ανισότητες και να δημιουργήσουν έναν κόσμο στον οποίο οι λίγοι έχουν πρόσβαση στα εργαλεία της γνώσης και της εξέλιξης, ενώ οι πολλοί μένουν πίσω, αποκλεισμένοι από την ευκαιρία για μια καλύτερη ζωή.
Αυτός ο «τεχνολογικός ελιτισμός» υπονομεύει την ιδέα της κοινωνίας της γνώσης και της ανοιχτής πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους. Είναι μια συνειδητή επιλογή που θέτει τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών και της ολιγαρχίας - ελίτ πάνω από το κοινό καλό, και καταστρατηγεί τη θεμελιώδη αξία της εκπαίδευσης ως δικαιώματος και όχι ως εμπορεύματος.
Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι μόνο τι θα συμβεί στις ΗΠΑ, αλλά ποια θα είναι η απάντηση των λαών απέναντι σε αυτήν τη συστηματική υπονόμευση των δικαιωμάτων τους. Είναι η ώρα να αναγνωρίσουμε την πραγματική αξία της δημόσιας εκπαίδευσης και να αγωνιστούμε για την προστασία της από τις καταστροφικές συνέπειες των ιδιωτικοποιήσεων. Η εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι προνόμιο των λίγων—είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και απαραίτητη προϋπόθεση για μια κοινωνία δίκαιη, ίση και δημοκρατική.
*Ο Αναστασιάδης Χρήστος είναι Δάσκαλος Ε.Α.Ε. Θεσσαλονίκη
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 17/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση