Διεθνή ηλεκτρονικό διαγωνισμό με κονδύλι ύψους 73.650.792 € για την «Ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου μέσω Ψηφιακών Υπηρεσιών και Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Εργαλείων», προκήρυξε η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Παιδείας με υπογραφή του τέως υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη στις 14 Μαρτίου.
Οπως αναφέρεται στη σχετική διακήρυξη, στην εποχή της ψηφιακής επανάστασης, η εκπαίδευση δεν μπορεί να παραμείνει στάσιμη. Οι ψηφιακές εφαρμογές αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, καθώς προσφέρουν καινοτόμες λύσεις που ενισχύουν τη μαθησιακή διαδικασία, καθιστώντας την πιο αποτελεσματική και διαδραστική καθώς είναι πιο προσιτή σε διαφορετικές μαθησιακές ανάγκες. Μέσω της ενίσχυσης του ψηφιακού σχολείο με εφαρμογές και υλικό, οι μαθητές έχουν πρόσβαση σε ψηφιακές πλατφόρμες μάθησης, διαδραστικά ψηφιακά αντικείμενα, εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης και εκπαιδευτικό υλικό που προσαρμόζεται στις ανάγκες και τον ρυθμό μάθησης κάθε μαθητή. Παράλληλα με τη δυνατότητα χρήσης τρισδιάστατων ολογραμμάτων, επαυξημένης πραγματικότητας (AR) και εικονικών εργαστηρίων εμπλουτίζει την εκπαιδευτική εμπειρία, καθιστώντας την πιο βιωματική και ελκυστική. Εκτός από τους μαθητές επωφελούνται από αυτά τα εργαλεία που διευκολύνουν τη διδασκαλία και την αξιολόγηση των μαθητών και οι εκπαιδευτικοί. Οι ψηφιακές εφαρμογές επιτρέπουν την καλύτερη παρακολούθηση της προόδου, την προσωποποιημένη υποστήριξη και τη δημιουργία προσαρμοσμένων μαθημάτων, βελτιώνοντας συνολικά την ποιότητα της διδασκαλίας.
Στο πλαίσιο αυτό, το έργο της ενίσχυσης του Ψηφιακού Σχολείου περιλαμβάνει εννιά (9) βασικούς άξονες:
1. Ανάπτυξη και Διάθεση Εκπαιδευτικών Εργαλείων βασιζόμενων σε Τρισδιάστατα Ολογράμματα για χρήση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Πιο συγκεκριμένα, η δράση επικεντρώνεται στη δημιουργία καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων που αξιοποιούν τρισδιάστατα ολογράμματα τύπου πυραμίδας και τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης (AI) για την υποστήριξη της διδασκαλίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μέσω της ανάπτυξης διαδραστικών ολογραφικών συστημάτων, το έργο επιδιώκει να ενισχύσει την ψηφιακή μάθηση, προσαρμόζοντας τη διδασκαλία στις ανάγκες κάθε μαθητή.
Ενδεικτικά Παραδείγματα ολογραμματικών απεικονίσεων: - Στη Μελέτη Περιβάλλοντος / Φυσικά να απεικονίζονται φαινόμενα όπως η περιστροφή της Γης ή η διάδοση του φωτός, ενώ στη Γεωγραφία θα παρουσιάζονται τρισδιάστατες αναπαραστάσεις γεωμορφολογικών στοιχείων. - Στην Ενότητα Φυσική (υποενότητα σχήμα της γης) να απεικονίζονται φαινόμενα σχετικά με βαρύτητα , εναλλαγή μέρας νύχτας, αλλαγή εποχών , μορφολογία εδαφών, κλπ - Στην Ενότητα μαθηματικά να απεικονίζονται σχήματα γεωμετρίας μιλάμε για τρίγωνα, γεωμετρικές έννοιες, πλευρές , μετρήσεις, γωνίες κλπ - Στην Ενότητα ιστορίας να απεικονίζονται σχήματα οπτικής αναπαράστασης χαρακτηριστικών πολιτισμικής μας κληρονομιάς για πχ Ναός του Παρθενώνα, Κατανόηση ιστορικών γεγονότων μέσα από ξενάγηση μέσα στο χώρο, αγάλματα τοιχογραφίες μας μιλάνε για τις γιορτές κ τα έθιμα,
2. Ανάπτυξη Ολοκληρωμένου ψηφιακού βοηθού με χρήση τεχνητής νοημοσύνης, με σκοπό της βελτιστοποίηση της μάθησης και την εξέλιξη της μαθησιακής εμπειρίας των μαθητών
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας εκπαιδευτικού περιεχομένου που δύναται να προσαρμόζεται στις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή, λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως το επίπεδο γνώσεων, ο ρυθμός εκμάθησης και οι προσωπικές προτιμήσεις. Η συγκεκριμένη τεχνολογία μπορεί να αναλύσει την πρόοδο του μαθητή και να συνθέσει εκπαιδευτικό υλικό που ανταποκρίνεται ακριβώς στις ανάγκες του, είτε αυτό αφορά θεωρητικές έννοιες, είτε πρακτικές εφαρμογές. Ένα τέτοιο σύστημα επιτρέπει στους μαθητές να λαμβάνουν εξατομικευμένες επεξηγήσεις και παραδείγματα που συνδέονται άμεσα με τον τρόπο που κατανοούν καλύτερα τις έννοιες. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να λειτουργήσει ως ένας διαδραστικός εκπαιδευτικός βοηθός που παρέχει προσωποποιημένη καθοδήγηση και διδασκαλία. Μέσω διαδραστικής λειτουργικότητας δύναται να αναλύσει τις απαντήσεις και τις αντιδράσεις του μαθητή σε πραγματικό χρόνο και να προσφέρει εξατομικευμένες επεξηγήσεις, διορθώσεις και εναλλακτικούς τρόπους παρουσίασης της πληροφορίας. Αυτό βοηθά τους μαθητές να εμβαθύνουν στις γνώσεις και να κατανοήσουν πολύπλοκες έννοιες με τον δικό τους ρυθμό και τρόπο.
3. Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε νέα ψηφιακά εργαλεία και τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI).
Το εκπαιδευτικό υλικό αφορά εκπαίδευση εκπαιδευτικών και θα πρέπει να υιοθετεί σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις με σκοπό να παρέχει στην εκπαιδευτική κοινότητα: α) ολοκληρωμένη εκπαίδευση σε τεχνολογικές, παιδαγωγικές και ηθικές διαστάσεις της ΠΤΝ, β) εργαλεία & μεθοδολογίες για εκπαιδευτικούς, ώστε να σχεδιάζουν μαθήματα, να δημιουργούν εκπαιδευτικό υλικό και αξιολογήσεις με χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και γ) γνώση για εφαρμογή εξατομικευμένης και διαφορικής μάθησης Το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό θα πρέπει να είναι σε μορφή ώστε: Να λειτουργεί με υπάρχουσα πλατφόρμα Ψηφιακού Αποθετηρίου του ΥΠΑ Να προάγει την εκπαιδευτική καινοτομία ενισχύοντας τη δημιουργία προσαρμοσμένων μαθημάτων και αξιολογήσεων για χρήση AI Να ενσωματώνει στοιχεία gamification και διαδραστικότητας: να παρέχει πρακτικές ασκήσεις, quizzes, εκπαιδευτικά παιχνίδια, δραστηριότητες πρακτικής και εξάσκησης, δραστηριότητες αξιολόγησης, παρουσιάσεις, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, πρακτική εφαρμογή με εργαλεία generative AI.
4. Δημιουργία πλατφόρμας και ολοκληρωμένης εφαρμογής ακουστικών και ηλεκτρονικών βιβλίων υψηλών προδιαγραφών στους μαθητές
Στην ψηφιακή εποχή, η πρόσβαση στη γνώση και τη λογοτεχνία γίνεται ολοένα και πιο σημαντική μέσω σύγχρονων τεχνολογικών εργαλείων. Το έργο στοχεύει στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης ψηφιακής εφαρμογής που θα παρέχει δωρεάν πρόσβαση σε audiobooks και eBooks για μαθητές και εκπαιδευτικούς, προωθώντας την ισότιμη διάδοση του πολιτιστικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου. Με την ανάπτυξη αυτής της εφαρμογής, καλύπτονται σημαντικές ανάγκες, όπως: Πρόσβαση σε εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό περιεχόμενο σε ηχητική και ηλεκτρονική μορφή, βελτιώνοντας την αναγνωστική εμπειρία. Συμπερίληψη μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, προβλήματα όρασης) μέσω της ηχητικής αφήγησης. Διαθεσιμότητα offline, ώστε οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε περιεχόμενο ακόμα και χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο. Αξιοποίηση τεχνολογίας αιχμής, παρέχοντας ένα εύχρηστο περιβάλλον που διευκολύνει τη διάδραση και την προσωποποιημένη μάθηση.
5. Ενίσχυση των Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και/ή Αναπηρία από τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία
Σύμφωνα τον νόμο 4823/2021, βασικός σκοπός των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) είναι η υποστήριξη των μαθητών/τριών και των σχολικών μονάδων της περιοχής αρμοδιότητάς τους για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών/τριών στην εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου. Η αποτελεσματική υποστήριξη των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (εεα) έχει ως αφετηρία την έγκαιρη και έγκυρη αξιολόγηση και διάγνωση. Βασική αρμοδιότητα των ΚΕΔΑΣΥ είναι η διερεύνηση και η διεπιστημονική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών μαθητών/τριών από το Νηπιαγωγείο μέχρι τη Γ΄ Λυκείου, με τη διενέργεια ατομικών αξιολογήσεων και την έκδοση των σχετικών αξιολογικών εκθέσεων. Η έγκαιρη και έγκυρη ανίχνευση, αξιολόγηση και διάγνωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών (εεα) αποτελεί θεμελιώδη προϋπόθεση για τη σωστή υποστήριξη των μαθητών/τριών και τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασής τους στην εκπαίδευση. Το ακριβές και τεκμηριωμένο αποτέλεσμα μιας αξιολογικής διαδικασίας επιτρέπει την έγκαιρη λήψη κατάλληλων μέτρων παρέμβασης και τη διαμόρφωση ενός υποστηρικτικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Ειδικότερα, αποτελεί προαπαιτούμενο για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων με στοχευμένες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις και εξατομικευμένη υποστήριξη που θα οδηγήσουν σε: Ακαδημαϊκή πρόοδο και πρόληψη της σχολικής αποτυχίας Πρόληψη ψυχοκοινωνικών προβλημάτων και περιθωριοποίησης Βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, γονέων και ειδικών Συμβολή στην εφαρμογή της Συμπεριληπτικής Εκπαίδευσης
6. Ενίσχυση των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και υλικό
Τα είδη ψηφιακού υλικού σε στατική μορφή που μπορεί να δημιουργηθούν ώστε να μπορεί να το κατεβάσει ένας εκπαιδευτικός, να το εκτυπώσει και να το αξιοποιήσει σε μία σχολική αίθουσα περιλαμβάνουν ενδεικτικά:
1. Φύλλα εργασίας (Worksheets): Ειδικά σχεδιασμένα φύλλα με ερωτήσεις, ασκήσεις, προβλήματα ή δραστηριότητες που προορίζονται για την πρακτική εξάσκηση των μαθητών. 2. Πίνακες και διαγράμματα: Πίνακες με δεδομένα, γραφήματα ή διαγράμματα για να διευκολύνουν τη διδασκαλία μαθηματικών, φυσικών επιστημών, κοινωνικών επιστημών κ.α. 3. Εκπαιδευτικά φύλλα με εικόνες ή φωτογραφίες: Οπτικό υλικό που βοηθά στην παρουσίαση νέων εννοιών, όπως π.χ. εικόνες με λεζάντες για εξάσκηση λεξιλογίου ή εικόνες για συνδυαστικά παιχνίδια μάθησης. 4. Αφίσες ή καρτέλες: Στατικές εικόνες ή κείμενα που μπορούν να εκτυπωθούν και να τοποθετηθούν στην τάξη για ενίσχυση οπτικής μάθησης ή αναφορών σε συγκεκριμένα θέματα, όπως το αλφάβητο, αριθμοί, κανόνες τάξης κ.λπ. 5. Πλάνα μαθημάτων (Lesson Plans): Σχέδια μαθημάτων με οδηγίες για την οργάνωση της διδακτικής διαδικασίας, καθώς και δραστηριότητες και στόχους που πρέπει να καλυφθούν. 6. Εκπαιδευτικά παιχνίδια ή κουίζ: Δραστηριότητες σε μορφή παιχνιδιών ή κουίζ που μπορούν να εκτυπωθούν και να χρησιμοποιηθούν ως εκπαιδευτικά εργαλεία. 7. Συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό: Σχέδια, χάρτες, πίνακες περιεχομένων ή σημειώσεις για διάφορα εκπαιδευτικά πεδία. 8. Γραφικές οργανώσεις (Graphic Organizers): Διαγράμματα και οργανωτές για να βοηθήσουν τους μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τις σχέσεις ανάμεσα στις έννοιες ή για να οργανώσουν τις σκέψεις τους. 9. Εκπαιδευτικά βιβλία και εγχειρίδια σε μορφή PDF: Ολόκληρα βιβλία ή κεφάλαια που μπορούν να εκτυπωθούν για διάβασμα ή ανάλυση στην τάξη.
7. Συμβουλευτική Υποστήριξη Γονέων μέσω πολυμεσικού περιεχομένου (βίντεο, podcast, animation βίντεο, διαδραστικό ψηφιακό υλικό)
Παράλληλα με το εκπαιδευτικό και υποστηρικτικό υλικό για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, προβλέπεται η ανάπτυξη πολυμεσικού περιεχομένου για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των γονέων. Για τη συγκεκριμένη ομάδα στόχο, θα αναπτυχθούν εκπαιδευτικά πολυμεσικά αντικείμενα που θα διατεθούν μέσα από τα υπάρχοντα πληροφοριακά συστήματα της Αναθέτουσας Αρχής. Η ανάγκη να παρασχεθεί υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικό περιεχόμενο για την εκπαίδευση των γονέων των μαθητών που φοιτούν στα σχολεία της χώρας οδηγεί στην παραγωγή πολυμεσικού υλικού στοχευμένων στη συγκεκριμένη ομάδα στόχου (γονείς). Η αξιοποίηση πολυμεσικών εργαλείων και διαδραστικών μεθόδων ενισχύει τη μαθησιακή εμπειρία, καθιστώντας την εκπαίδευση πιο αποτελεσματική και προσιτή. Το συγκεκριμένο παραδοτέο στοχεύει στην ανάπτυξη δομημένου εκπαιδευτικού υλικού.
8. Υπηρεσίες επέκτασης υφιστάμενων εργαλείων και δια λειτουργικότητας
Για τις ανάγκες ολοκλήρωσης των παραδοτέων του έργου, θα απαιτηθεί μία σειρά από τεχνικές εργασίες στα υφιστάμενα συστήματα της Αναθέτουσας αρχής. Τις εργασίες αυτές θα τις αναλάβει ο Ανάδοχος. Η Αναθέτουσα αρχή θα παρέχει σχετική μέριμνα για την διαμεσολάβηση όπου χρειαστεί με υφιστάμενους συνεργάτες για να επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα και η επέκταση των συστημάτων.
9. Υπηρεσίες εκπαίδευσης
Σε κάθε άξονα, ο Ανάδοχος θα παράξει συμπληρωματικό πληροφοριακό και εκπαιδευτικό υλικό που θα απευθύνεται στην εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε αυτή να μπορέσει να το αξιοποιήσει μέσα στην τάξη. Αυτό το υλικό θα πρέπει να ψηφιοποιηθεί κατάλληλα και να μετατραπεί σε μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ώστε να διαμοιραστεί στη συνέχεια μαζικά και εύκολα στην εκπαιδευτική κοινότητα, για να μπορέσει αυτή με τη σειρά της να αξιοποιήσει τα παραδοτέα κάθε άξονα. Ο Ανάδοχος στο πλαίσιο του Άξονα 9 θα αξιοποιήσει το εκπαιδευτικό υλικό που θα δημιουργηθεί στο πλαίσιο του παρόντος διαγωνισμού, για το σχεδιασμό και την υλοποίηση ψηφιακών μαθημάτων, τα οποία στη συνέχεια θα τα μεταφορτώσει σε Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα του ΥΠΑΙΘ (Moodle) που θα του υποδειχθεί από την Αναθέτουσα Αρχή.
Η συνολική διάρκεια της σύμβασης ορίζεται έως δώδεκα (12) μήνες και το αργότερο έως την 30-06- 2026
Δείτε όλη τη διακήρυξη του ηλεκτρονικού διαγωνισμού
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 21/03
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ