Thumbnail
Είναι ανάγκη οι ώρες διδασκαλίας της φυσικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης να αυξηθούν σε τρεις (3) ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος διδασκαλίας.

Του Μανόλη Κ α μ τ σ ί κ η

σ. καθηγητή φυσικής αγωγής-συνδικαλιστή του  ΠΑΜΕ

Θεσσαλονίκη3-9-2013

Η φυσική αγωγή στο πλαίσιο των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων  στην οικονομία και στην εκπαίδευση και οι πραγματικές ανάγκες των μαθητών και του λαού

Με το νόμο για το νέο Λύκειο και τις ρυθμίσεις των ωρολογίων προγραμμάτων στα Γυμνάσια, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. και του ΠΑΣΟΚ  στέλνουν το μάθημα της Φ.Α. στο εκτελεστικό απόσπασμα!

Παραβιάζεται ακόμα περισσότερο η ισορροπία της διανοητικής και φυσικής καλλιέργειας των μαθητών!

Είναι ανάγκη οι ώρες διδασκαλίας της φυσικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης να αυξηθούν σε τρεις (3) ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος διδασκαλίας.

   Το σχέδιο νόμου για το νέο λύκειο , μεταξύ πολλών άλλων περιλαμβάνει και τα εξής:  <<... 2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως:

α)  Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική, συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών,

β)  Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών,

... στ)  Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή, ...>>

   Πως μπορεί όμως να επιτυγχάνεται η ισόρροπη συναισθηματική και σωματική ανάπτυξη των μαθητών, όταν οι ώρες Φυσικής Αγωγής (Φ.Α) στη Β/θμια Εκπαίδευση μειώνονται δραματικά; και είναι και αποδεδειγμένο  ότι κάθε προγραμματισμένη σωματική άσκηση που δεν γίνεται τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα με συγκεκριμένη ένταση και διάρκεια, δεν έχει καμιά επίδραση στη σωματική ή βιολογική ανάπτυξη των μαθητών.

Και μάλιστα οι ερευνητές Amstrong και Biddle (1992), οι McKenzie, Sallis και o Shephard (1995), o Stratton (1997) και οι Taylor Baranowski (1991) μετά από έρευνες που πραγματοποίησαν σχετικά με την άμεση αποτελεσματικότητα της Φυσικής Αγωγής, κατέληξαν στα εξής συμπεράσματα: Η Φ.Α πρέπει να γίνεται κάθε μέρα, η διάρκεια του κάθε μαθήματος να είναι από 20 έως 40 λεπτά  και το 50% του μαθήματος, που δεν πρέπει να είναι λιγότερος από 20 λεπτά, τα παιδιά πρέπει να πραγματοποιούν άσκηση μέτριας και υψηλής έντασης (καρδιακή συχνότητα περίπου 150 σφυγμούς στο λεπτό)

    Υπενθυμίζω ότι από το 1882 μέχρι το 1976 η Φ.Α κατείχε ποσοστό από 8 μέχρι 10% του συνολικού αριθμού ενός εβδομαδιαίου προγράμματος διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια  εκπαίδευση. Από το 1977 μέχρι το 1981 το μάθημα της Φ.Α μαζί με τις αθλητικές δραστηριότητες φτάνει να κατέχει στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου το 13,9% και στις τάξεις του λυκείου το 8,5%. Από τις 16-02-1981, μετά την εφαρμογή του 5/μέρου, το μάθημα της Φ.Α στην Α΄ και Β΄ τάξη του Γυμνασίου καταλαμβάνει το 8,3% του συνολικού αριθμού ωρών του εβδομαδιαίου προγράμματος διδασκαλίας, στη Γ΄ Γυμνασίου και στην Α΄ και Γ΄ τάξεις  λυκείου το 6% και στη Β΄ Λυκείου το 4,5% μόνο. Στη συνέχεια με τους νόμους 2525/1997 και 2640/1998 και την έκδοση των ωρολογίων  προγραμμάτων, το μάθημα της Φ.Α στο Ενιαίο Λύκειο και στα Τ.Ε.Ε. υποβαθμίζεται ακόμη περισσότερο. Στο συνολικό αριθμό ωρών ενός εβδομαδιαίου προγράμματος καθιερώνεται 1 ώρα για τη Γ΄ λυκείου, 2 ωρών στο πρώτο τετράμηνα και 1 ώρα στο δεύτερο τετράμηνο για την Α΄ Λυκείου, 2 ωρών για τη Β΄ Λυκείου, και 1 ώρας για τα Τ.Ε.Ε., ενώ στο 2ο  κύκλο Τ.Ε.Ε δεν υπάρχει πουθενά. Δηλαδή τα ποσοστά συμμετοχής της Φ.Α. στο συνολικό αριθμό ωρών του εβδομαδιαίο προγράμματος διδασκαλίας είναι από 0 έως 5,8%. Είναι ο χειρότερος συσχετισμός από σύστασης του ελληνικού κράτους και συμβαίνει μόνο στην Ελλάδα.

 Ενώ έτσι έχουνε τα πράγματα και όλοι περιμέναμε ότι με τις νέες ρυθμίσεις η κατάσταση θα βελτιωνόταν, γίνεται το αντίθετο. Ουσιαστικά η  Κυβέρνηση θέτει τη Φ.Α υπό διωγμό!

  Για πρώτη φορά, οι μαθητές στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου θα κάνουν 2 ώρες εβδομαδιαίως Φ,Α, ενώ και η Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου θα κάνουν 2 ώρες. Στη δε Β΄ και Γ΄ Λυκείου το μάθημα της Φ.Α. θα γίνεται 1 ώρα τη βδομάδα.

   Ο μελετητής που θα συσχετίσει τα ωρολόγια προγράμματα με τους σκοπούς της Φ,Α όπως διατυπώνονται στο σύνταγμα και τους σχετικούς νόμους θα διαπιστώσει πλήρη αναντιστοιχία.  Συγκεκριμένα:

1.      Στο σύνταγμα του 1975, άρθρο 16 παρ. 2 ,που  ορίζεται : <<... Η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Κράτους, έχει δε ως σκοπό την ηθική, πνευματικήν,  επαγγελματικήν και φυσικήν αγωγήν των Ελλήνων. ...>>.

2.      Στο νόμο 1566/1985 για την εκπαίδευση που ορίζει: <<...Σκοπός της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε να εξελιχθούν στο βαθμό που είναι δυνατό σε ολοκληρωμένες  προσωπικότητες και ευτυχισμένους ανθρώπους...>>

3.      Ακόμα και το σχέδιο νόμου για το νέο λύκειο που προωθείται σήμερα προβλέπει: <<... 2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως: α)  Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική, συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών, ...>>

 Είναι φανερό ότι αυτοί που χαράζουν, εφαρμόζουν την Κυβερνητική πολιτική δεν επηρεάστηκαν καθόλου από αυτό που δίδαξαν οι αρχαίοι Έλληνες σε όλο τον κόσμο, το: << νους υγιής εν σώματι υγιει>>, και ούτε παρατήρησαν το σύγχρονο τρόπο ζωής των παιδιών μας που τα θέλει κλεισμένα στα διαμερίσματα,  να βλέπουν πολλές ώρες τηλεόραση και να παίζουν τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, να διαβάζουν και να εξαντλούνται από το απάνθρωπο και ψυχοφθόρο εξεταστικό. Αυτός ακριβώς ο τρόπος ζωής που προκαλεί απρόβλεπτες βιολογικές, ψυχικές, πνευματικές και κοινωνικές προσαρμογές, φθορές και συμπεριφορές, επιτάσσει άλλους ρυθμούς άθλησης και φυσικής δραστηριότητας.

Προς επιβεβαίωσης της παραπάνω άποψης:

·        Είναι γνωστό από πολυάριθμες επιστημονικές έρευνες ότι η υποκινητικότητα μαζί με την κακή διατροφή, το κάπνισμα, την παχυσαρκία και το άγχος της καθημερινότητας αποτελούν τους σημαντικότερους παράγοντες κινδύνου για την υγεία του σύγχρονου ανθρώπου. Έχει ξεχωριστή σημασία να τονιστεί ότι η άσκηση συγκρατεί όλους τους παράγοντες κινδύνου σε χαμηλά επίπεδα, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες να προσβάλουν την υγεία του ανθρώπου. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι τα άτομα που ασκούνται προσέχουν τη διατροφή τους, καπνίζουν λιγότερο, έχουν σε μεγαλύτερο ποσοστό φυσιολογικό βάρος και ελέγχουν καλύτερα το άγχος. Επομένως, η άσκηση έχει καταλυτική σημασία για την υγεία του ανθρώπου.

·        Έρευνες της τελευταίας 20ετίας δείχνουν ότι  περίπου το 12-16% των παιδιών σχολικής ηλικίας είναι παχύσαρκα και πάνω από 21% είναι υπέρβαρα (Αϊβαζής, Αναστασοπούλου, Βασιλοπούλου, Καραμπέρης, Μπουρλή και Παπαχρήστου, 1997,  Μούγιου, Παπαδημητρίου, Πιτατούλη και φιλιππίδης, 1998, Μπέης και συνεργάτες 2001).

·        Επίσης θετική είναι η συσχέτιση της παχυσαρκίας και της πρόωρης αύξησης της αρτηριακής πίεσης και της ολικής χοληστερόλης (Αβουζουκλίδου και Σακελαρίου, 1999, Βήνη, Ζαβός, Λιάπη, Σιωμου και Σκεντέρης 2000),

·        Σε έρευνα του 2001 που έγινε από την ερευνητική ομάδα της Παπαντάκου διαπιστώνεται ότι τα χαμηλά επίπεδα έντονης σωματικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με τη χαμηλή συσχέτιση μεταξύ του ποσοστού λίπους του σώματος και του χρόνου που αφιερώνονται σε καθιστικές δραστηριότητες εξηγούν ως ένα βαθμό και τα αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας στα ελληνόπουλα.

·        Περίπου το 75% των Ελλήνων είναι κινητικά αδρανείς  (Κουρεμένος , 1999. Μπέης, Τσομπανάκη, Τσαπακίδου, Τσακλής και Αμπατζίδης, 2001).        Αυτό σημαίνει ότι τελικά πολύ λίγοι Έλληνες απολαμβάνουν τα οφέλη της άσκησης και οι περισσότεροι αφήνουν τον εαυτό τους εκτεθειμένο στις αρνητικές συνέπειες της υποκινητικότητας, που χαρακτηρίζει το σύγχρονο τρόπο ζωής.

·        Επίσης έχει αποδειχθεί με έρευνες που αφορούν δίδυμα αδέλφια  ότι τα παιδιά που ασχολούνται με τη Φ.Α. και τον αθλητισμό , από τρεις έως πέντε ώρες τη βδομάδα αποδίδουν καλύτερα  στα μαθήματά τους, από τα αντίστοιχα δίδυμα αδέλφια τους, που δεν συμμετέχουν στη Φ.Α. και στον αθλητισμό. Και αυτό γιατί η Φ.Α. και ο αθλητισμός δημιουργεί ευφορία στον οργανισμό και ευεργετικά επιδρά και στα όργανα της πνευματικής εργασίας.

   Μετά την παρουσίαση των παραπάνω στοιχείων βγαίνουν αβίαστα τα παρακάτω συμπεράσματα:

1.      Η Φ.Α στη χώρα μας είναι ένα από τα μεγαλύτερα θύματα των εκπαιδευτικών αναδιαρθρώσεων που συντελούνται σήμερα σε Ελλάδα και Ε.Ε., που έχουν ως στόχο την <<αναμόρφωση>> της εκπαίδευσης ώστε αυτή να υπηρετεί καλύτερα τους σκοπούς και τους όρους της καπιταλιστικής ανάπτυξης, στο πλαίσιο της <<ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης>> . Η έννοια <<αγορά >> αποτελεί το κεντρικό στοιχείο του νέου σχεδιασμού της εκπαίδευσης και είναι <<κλειδί>> για να κατανοήσουμε το νέο περιεχόμενό της. Η αγορά διεισδύει παντού, και η γνώση που δεν πουλάει, δεν είναι γνώση, όπως και οι ικανότητες που δεν εμπορευματοποιούνται, δεν είναι ικανότητες. Με βάση λοιπόν τις παραπάνω εξελίξεις στην πολιτική και την οικονομία, που έχουν ήδη δρομολογηθεί από τη δεκαετία του 1980 και μετά για τη Φ.Α διαμορφώνεται κατάσταση καθόλου ευνοϊκή.

2.      Η μείωση των ωρών Φ.Α σε συνδυασμό με το ανθρωποκτόνο εξεταστικό σύστημα που επηρεάζει τη λειτουργία του σχολείου και τα μέτρα που ήδη πάρθηκαν και θα συνεχίζονται να παίρνονται στον τομέα της υγείας του ελληνικού λαού, αποδεικνύουν ότι πρόκειται για συνειδητή επιλογή της Άρχουσας Τάξης ( του μεγάλου κεφαλαίου) της Ελλάδας και της Ε.Ε και των διαχειριστών τους (Ν.Δ. και ΠΑΣΟΚ) σε βάρος της νεολαίας και του ελληνικού λαού και στοχεύουν στη μείωση του προσδόκιμου ζωής από τα 80 στα 70 χρόνια. Δεν θα ήταν υπερβολή να πει κάποιος ότι επιχειρούν να ταυτιστεί η έξοδος από την εργασία με το θάνατο!!!

   Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, είναι απαραίτητο να αρχίσει μια προσπάθεια επαναπροσδιορισμού του χαρακτήρα και του ρόλου της φυσικής αγωγής στη χώρα μας. Αν και το 1982 οι ΕΑΣΑ αναβαθμίστηκαν σε πανεπιστημιακά τμήματα και η ανάπτυξη της αθλητικής επιστήμης ήταν ραγδαία, δεν άσκησαν την ανάλογη επιρροή στην πολιτική ηγεσία της χώρας, ούτε και συμβάλανε αποτελεσματικά στην αναβάθμιση της Φ.Α και του Αθλητισμού, αλλά και στη βελτίωση της στάσης ζωής του ελληνικού λαού απέναντι στην άθληση. Η δε ΠΕΠΦΑ και η ΕΓΒΕ, που την τελευταία 20ετία διοικείται από συντηρητικές δυνάμεις, απέχει από τέτοιους προβληματισμούς και σκοπούς.

   Με βάση τα παραπάνω, οι παραπάνω φορείς, αλλά και όλοι οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής θα πρέπει να αντιδράσουν δυναμικά με στόχο την ανατροπή τέτοιων λογικών και παράλληλα να ενεργοποιηθούν στη η βάση μιας προσπάθειας που θα πρέπει να είναι:

·        Τα πορίσματα μιας επιστημονικής έρευνας σχετικά με τη φυσική κατάσταση και την υγεία των Ελλήνων

·        Οι επίμονες εκκλήσεις των οργανώσεων υγείας προς τον κόσμο της Φ.Α για άμεση αρωγή στη συγκράτηση των εκφυλιστικών φαινομένων που όλο και πιο νωρίς αρχίζουν να απειλούν την υγεία των παιδιών και των νέων της χώρας μας

·        οι σύγχρονες παιδαγωγικές και  ψυχολογικές θεωρίες που ερμηνεύουν το φαινόμενο της αγωγής του ανθρώπου.

      Βέβαια είναι ουτοπία να πιστεύουμε ότι ο καπιταλισμός θα αλλάξει και θα θέσει τέτοιους στόχους για τη Φ.Α.

Η Φ.Α μπορεί να παίξει το ρόλο της μόνο σε μια άλλη κοινωνία, στην κοινωνία της λαϊκής εξουσίας που θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και τις ανάγκες του και όχι την εκμετάλλευση και μεγιστοποίηση του κέρδους. Αυτήν την κοινωνία μπορούμε να την κτίσουμε, αρκεί ο λαός να συνειδητοποιήσει την τεράστια δύναμη που έχει, να δημιουργήσει ενιαίο μέτωπο πάλης με προοπτική την ανάληψη της εξουσίας από την τάξη που παράγει τον πλούτο.  

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

super-artificial-intelligence-texniti-noimosyni.jpg
Ο «Φάρος» της Τεχνητής Νοημοσύνης συναντά τον υπερυπολογιστή «Δαίδαλο»: ΕΜΠ, Δημόκριτος και ερευνητικο κέντρο Αθηνά ενώνουν δυνάμεις για τη δημιουργία του πρώτου AI Factory στην Ελλάδα
Η Ελλάδα θα εκμεταλλευθεί την τεράστια υπολογιστική δύναμη του Δαίδαλου, για να δημιουργήσει ένα πρωτοποριακό οικοσύστημα καινοτομίας στο ΑΙ. Σκοπός...
Ο «Φάρος» της Τεχνητής Νοημοσύνης συναντά τον υπερυπολογιστή «Δαίδαλο»: ΕΜΠ, Δημόκριτος και ερευνητικο κέντρο Αθηνά ενώνουν δυνάμεις για τη δημιουργία του πρώτου AI Factory στην Ελλάδα
γυμναστική.jpg
Φυσική Αγωγή: Πώς τα νέα αθλητικά σχολεία από 13 έγιναν... 2 και πώς «χάθηκαν» οι επιπλέον ώρες Γυμναστικής
Εξαγγελίες προσώρας κενές, για επιπλέον ώρα σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης, Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση & Πρότυπα Αθλητικά Σχολεία
Φυσική Αγωγή: Πώς τα νέα αθλητικά σχολεία από 13 έγιναν... 2 και πώς «χάθηκαν» οι επιπλέον ώρες Γυμναστικής
Άνοιγμα σχολείων
Σχολεία: Τι πρέπει να κάνουν άμεσα όλοι οι γονείς με παιδιά στην ΣΤ Δημοτικού
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Τι πρέπει να κάνουν άμεσα όλοι οι γονείς με παιδιά στην ΣΤ Δημοτικού