Στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν, το υπουργείο ξεκινούσε από τα εξής δεδομένα:
- Το Ίδρυμα δεν μπορεί να λειτουργήσει με την κατάσταση που δημιουργείται λόγω της διαθεσιμότητας και της αργίας 571 εργαζομένων.
- Η κυβέρνηση δε δέχεται να αποσύρει την ΚΥΑ.
- Η πρόταση του υπουργείου δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς τη συμβολή εκείνων που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα, είτε λόγω κατάργησης κλάδου, είτε κατόπιν μοριοδότησης, ούτε χωρίς εκείνους που έχει τεθεί σε αργία (σύνολο 571 εργαζόμενοι).
- Το υπουργείο δεν μπορεί να προχωρήσει σε οποιαδήποτε λύση θα δημιουργήσει πρόβλημα στις σχέσεις της κυβέρνησης με την Τρόικα.
Τα δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή είναι τα εξής:
- Η ΚΥΑ είναι εν ισχύ. Δεν υπάρχει καμιά ρύθμιση που να προσδιορίζει άλλο νούμερο διαθέσιμων (1.165) από το αρχικό (1.349).
- Ακόμα κι αν θεωρήσουμε το 1.165 τελικό νούμερο διαθέσιμων:
Α. Δεν υπάρχει ΚΥΑ κινητικότητας για 650 εργαζόμενους για τους οποίους έχει δημοσίως αναφερθεί ότι θα ενταχθούν στο πρόγραμμα κινητικότητας.
Β. Για τους υπόλοιπους 515 δεν έχει γίνει καμιά δημόσια αναφορά ότι θα συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα κινητικότητας. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα βαίνουν προς απόλυση.
- Σε ό,τι αφορά τη δια-ιδρυματική κινητικότητα, στην εισήγηση του υπουργού στο Κεντρικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης (20/9), αναφέρεται ότι υπάρχουν 646 κενές οργανικές θέσεις σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, εκ των οποίων μόνο οι 176 είναι σε Ιδρύματα της περιφέρειας Αττικής (ΓΠΑ 4, Πανεπιστήμιο Πειραιά 31, Πάντειο 9, Χαροκόπειο 6, ΤΕΙ Αθήνας 115, ΤΕΙ Πειραιά 11). Σύμφωνα με την εν ισχύ ΚΥΑ, από τα Ιδρύματα της Αττικής τίθενται σε διαθεσιμότητα 932 εργαζόμενοι (498 ΕΚΠΑ, 399 ΕΜΠ, 35 ΟΠΑ).
- Με βάση τις μνημονιακές δεσμεύσεις, προβλέπονται 4.000 απολύσεις το 2013 και 11.000 το 2014. Η πρόταση του υπουργείου Παιδείας υποδηλώνει ότι καμία απ’ αυτές δε θα είναι στα ΑΕΙ. Μπορεί να δεσμευτεί γι’ αυτό χωρίς τη σύμφωνη γνώμη κυβέρνησης-Τρόικας; Σημειώνουμε ότι παρόμοιες προφορικές δεσμεύσεις δίνονται και από άλλα υπουργεία σε εργαζόμενους άλλων φορέων που τίθενται σε διαθεσιμότητα και που δικαίως διεκδικούν τις θέσεις εργασίας τους.
Ας δούμε την πρόταση συγκεκριμένα:
Σημείο 1: «Το υπουργείο […] προέβη το 2013 στην πρόσληψη 454 μελών ΔΕΠ και ΤΕΙ και θα προβεί εντός του 2014 στην πρόσληψη άλλων 400».
- Η αναφορά αυτή δεν επηρεάζει την εργασιακή κατάσταση των εργαζομένων, καθώς οι προσλήψεις αυτές δεν αλλάζουν τους δείκτες με βάση τους οποίους προέκυψε ο αρχικός αριθμός των διαθέσιμων. Ακόμα και εάν τους άλλαζαν, δεν είναι σαφές πόσες από αυτές τις προσλήψεις θα είναι στο ΕΚΠΑ.
Σημείο 2: «Η διαθεσιμότητα των διοικητικών υπαλλήλων από τα 8 Ιδρύματα ολοκληρώθηκε με την έκδοση των διαπιστωτικών πράξεων που έθεσαν σε διαθεσιμότητα 1.165 διοικητικούς υπάλληλους και η σχετική ΚΥΑ μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης των ενστάσεων, θα αποτυπώνει τον ανωτέρω αριθμό».
- Ο υπουργός Παιδείας αναφέρει ότι ο τελικός αριθμός διαθέσιμων είναι 1.165, ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης ωστόσο συνεχίζει να δηλώνει ότι το νούμερο των διαθέσιμων στα ΑΕΙ παραμένει το ίδιο (1.349).
- Με βάση το σημείο 2, οι εργαζόμενοι δε θα έχουν καμιά ουσιαστική διαβεβαίωση για τη μείωση του αριθμού των διαθέσιμων, μέχρι την έκδοση νέας ΚΥΑ, η έκδοση της οποίας θα γίνει μετά την αποδοχή εκ μέρους τους σε επίπεδο καλής πίστης της πρότασης του υπουργείου. Κατά συνέπεια, ως τότε το νούμερο των διαθέσιμων παραμένει 1.349.
- Ακόμα και αν θεωρήσουμε δεδομένη την έκδοση νέας ΚΥΑ:
Α. Το υπουργείο δεν αποκλείει επόμενο κύμα διαθεσιμότητας στα ίδια ΑΕΙ, στο οποίο ενδεχομένως θα συμπεριληφθούν διοικητικοί υπάλληλοι.
Β. Δεν αποκλείει διαθεσιμότητα άλλων κλάδων εργαζομένων στα ΑΕΙ (ΕΤΕΠ, ΕΕΔΙΠ), στους οποίους προτείνει να μεταφερθεί μέρος των διοικητικών υπαλλήλων προκειμένου να επιστρέψουν οι διαθέσιμοι.
Σημείο 3: «Έως την 15η Δεκεμβρίου οι Διευθύνσεις Διοικητικού […] αναλαμβάνουν […] να αποστείλουν τα στοιχεία όλων των διοικητικών υπαλλήλων, έχοντας λάβει υπόψη τις ενστάσεις […] Εν συνεχεία θα τροποποιηθεί έως την 20ή Δεκεμβρίου η διαπιστωτική πράξη».
- Το υπουργείο αναγνωρίζει τα προβλήματα της διαδικασίας της απογραφής που ακολούθησε.
- Η διαδικασία που προβλέπεται στην ουσία συνεπάγεται αποδοχή της ΚΥΑ από μέρους των διοικητικών υπαλλήλων.
- Οδηγεί στη νομιμοποίηση της διαδικασίας με τη συναίνεσή τους, ενώ νομικά το συμφέρον τους είναι να προσφύγουν στα δικαστήρια και να ακυρώσουν τη διαθεσιμότητά τους με όλα τα επιπλέον επιχειρήματα που τους προσφέρει η παράτυπη διαδικασία που ακολούθησε το υπουργείο.
- Μέρος των εργαζομένων που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα κατέθεσαν τα χαρτιά τους για συνταξιοδότηση. Αυτό συνεπάγεται ότι, εάν καταρτιστούν νέες λίστες διαθέσιμων, σ’ αυτές θα συμπεριληφθούν επιπλέον εργαζόμενοι από αυτούς που υπολογίζονται.
- Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους που έχουν τεθεί σε αργία, σύμφωνα με το κεφ. Α, άρθρο 122 της πειθαρχικής διαδικασίας, τα πειθαρχικά δεν ανακαλούνται. Η κατάργηση της σχετικής τροπολογίας στη βουλή δεν μπορεί παρά να είναι ένα από τα βασικά βήματα στην κατεύθυνση της διασφάλισης των μη απογεγραμμένων.
Σημείο 4: «Τα 8 Ιδρύματα […] οφείλουν να συστήσουν ομάδες διοίκησης έργου για την […] έκδοση των οργανισμών τους. [Αυτό δύναται να γίνει] εντός διμήνου. Σε αυτό το πλαίσιο, η όποια υποστελέχωση βασικών λειτουργιών προκύψει, θα αντιμετωπιστεί με ενδο-ιδρυματική κινητικότητα […] Θα υλοποιηθεί πρόγραμμα ενδο-ιδροματικής κινητικότητας διοικητικών υπαλλήλων που διαθέτουν τα προσόντα […] με την παροχή νέων οργανικών θέσεων σε ΕΤΕΠ και ΕΔΙΠ εντός του 2014. Οι κενές οργανικές θέσεις […] που θα προκύψουν […] θα καλυφθούν από τους υπό διαθεσιμότητα».
- Το υπουργείο μερικώς παραδέχεται την υποστελέχωση βασικών λειτουργιών που προκύπτει από τη διαθεσιμότητα.
- Το σχήμα που παρουσιάζεται μπορεί να συμπυκνωθεί στο εξής: Τίθενται εργαζόμενοι σε διαθεσιμότητα ως πλεονάζοντες από ένα φορέα για να επιστρέψουν στον ίδιο φορέα ως αναγκαίοι. Πέραν της προφανούς αντίφασης, η όποια αποδοχή από την κυβέρνηση της πρακτικής αυτής θα ακύρωνε στην πράξη την έννοια της κινητικότητας και άρα θα πρέπει να γίνει δεκτή και από την τρόικα.
- Αναφέρεται σε ενδο-ιδρυματική κινητικότητα, για την οποία όμως δεν υπάρχει καμιά δέσμευση από το ΥΔΜΗΔ. Το μόνο που θα διασφάλιζε την πρόταση του υπουργείου θα ήταν η έκδοση μιας ΚΥΑ που να προβλέπει τόσες θέσεις ενδο-ιδρυματικής κινητικότητας, όσες καταργούνται σε κάθε ΑΕΙ για τους διαθέσιμους του συγκεκριμένου ΑΕΙ.
- Σε ό,τι αφορά ειδικά το προσωπικό που προβλέπεται να μεταβεί στην κατηγορία ΕΔΙΠ: Ο νόμος 4009 προβλέπει τη σύμφωνη γνώμη των υπουργείων Παιδείας, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Οικονομικών και την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος με το οποίο καθορίζονται η βαθμολογική και μισθολογική κατάσταση και εξέλιξη και τα σχετικά με τη μονιμοποίηση και τη χορήγηση εκπαιδευτικών και λοιπών αδειών. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας.
- Το συγκεκριμένο σημείο δεν μπορεί να διασφαλιστεί από το υπουργείο, δεδομένης της διαδικασίας κρίσης που θα πρέπει να προηγηθεί.
- Στο Ν.4009/2011 δεν προβλέπεται ένταξη σε θέσεις ΕΤΕΠ από άλλες κατηγορίες προσωπικού. Ο μόνος τρόπος που μπορεί να υλοποιηθεί αυτό το σκέλος της πρότασης είναι προκήρυξη νέων θέσεων ΕΤΕΠ.
- Η προκήρυξη νέων θέσεων, τόσο ΕΤΕΠ/ΕΕΔΙΠ όσο και διοικητικών υπαλλήλων, είναι δυνατό να εξαιρεθεί από το 1 πρόσληψη προς 5 (ή 10, ανάλογα με το τι θα ισχύσει) αποχωρήσεις που είναι μνημονιακή δέσμευση;
- Πρόσφατα δημοσιεύματα παρουσιάζουν κατανομή 10.659 προσλήψεων 2013-2014 στις οποίες δε συμπεριλαμβάνονται τα ΑΕΙ-ΤΕΙ.
- Δε διευκρινίζεται με ποιο εργασιακό καθεστώς θα προσληφθούν οι διοικητικοί υπάλληλοι που είναι σε διαθεσιμότητα στις θέσεις που θα προκύψουν με τη μετάβαση μέρους των διοικητικών υπαλλήλων στους κλάδους ΕΤΕΠ/ΕΔΙΠ.
- Πώς διασφαλίζεται ότι οι νέες οργανικές θέσεις των νέων οργανισμών θα συνδεθούν με κινητικότητα μιας προηγούμενης διαδικασίας διαθεσιμότητας που θα έχει ήδη ολοκληρωθεί με το πρώτο κύμα;
- Ο Οργανισμός θα πρέπει να συμπεριλάβει τα προγράμματα σπουδών που θα υπάρχουν και αναλόγως να προβλέπονται οι ανάγκες σε προσωπικό. Επίσης, για την κατάρτισή του, χρειάζεται εσωτερικός κανονισμός, κανονισμός σπουδών, πειθαρχικών, καθηκόντων, διαδικασιών εκλογής, κ.α. Χρειάζεται να καταλήξει η αρμόδια επιτροπή σε ένα σχέδιο, να πάει αυτό στις Σχολές, να εκφέρουν γνώμη, να το διορθώσουν, να πάει στη Σύγκλητο για έγκριση, να γίνει δεκτό από το Συμβούλιο Ιδρύματος, να προωθηθεί στην ΑΔΙΠ, να υπογραφεί από τον υπουργό και τελικά να μπει στο ΦΕΚ. Είναι δυνατό να είναι όλα αυτά έτοιμα εντός διμήνου ή μέσα στο διάστημα κατά το οποίο όσο θα διαρκεί η διαθεσιμότητα;
- Ο Οργανισμός, ακόμα κι αν ολοκληρωθεί γρήγορα, με πρότυπο Οργανισμό από επιτροπή της συνόδου πρυτάνεων, ή από τις διοικήσεις των Ιδρυμάτων, δε θα συμπεριλάβει τις μνημονιακές δεσμεύσεις (μείωση 30% των θέσεων ευθύνης από τους ισχύοντες οργανισμούς);
- Ο πυρήνας του σκεπτικού αυτού στηρίζεται στην αποδοχή από μέρους της πανεπιστημιακής κοινότητας των νόμων 4009 και 4076. Η αποδοχή αυτή δεν είναι δεδομένη.
- Η ενημέρωση από το υπουργείο προέβλεπε δια-ιδρυματική κινητικότητα για όσους δεν καλυφθούν με τις παραπάνω ρυθμίσεις, εντός περιφέρειας. Δεδομένης της διαθεσιμότητας που εφαρμόστηκε πέρσι σε αρκετά ΑΕΙ και ΤΕΙ, από τα οποία απομακρύνθηκαν εργαζόμενοι που θεωρήθηκαν πλεονάζοντες, πού θα είναι οι θέσεις αυτές; Στην εισήγηση του υπουργού στο Κεντρικό Συμβούλιο Μεταρρύθμισης, όσο δεσμευτική μπορεί να θεωρηθεί αυτή για το σύνολο της κυβέρνησης, προβλέπονται 176 θέσεις σε Ιδρύματα της περιφέρειας Αττικής.
- Η ρύθμιση για ενδο-ιδρυματική κινητικότητα, για εργαζόμενους οι οποίοι απομακρύνονται από μία θέση εργασίας με συγκεκριμένο αντικείμενο και επιστρέφουν σε θέση με συναφές αντικείμενο ενέχει τον εξής κίνδυνο: Προκειμένου να γίνει αυτό, η όποια διαδικασία, θα απαιτούσε προκηρύξεις σχεδόν «κλειστές». Δε θα ήταν πιο ορθό, δεδομένου ότι αυτές μπορούν να προσβληθούν από κάθε ενδιαφερόμενο, οι εργαζόμενοι να παραμείνουν στις θέσεις τους και τα Ιδρύματα να προβούν σε διαδικασία εσωτερικών μετακινήσεων;
- Μπορεί το Υπουργείο Παιδείας να δεσμευτεί ότι η πρότασή του μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς:
α) Την επιβολή διδάκτρων στους φοιτητές;
β) Την απόλυση εργαζομένων άλλων κλάδων των ιδρυμάτων (π.χ. ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, συμβασιούχων ορισμένου χρόνου);
- Επιπλέον, ακόμα και αν δεχθούμε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει τις καλύτερες των προθέσεων, η πρότασή του εμπεριέχει την άρρητη παραδοχή ότι τα Ιδρύματα δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς τους εργαζόμενους που έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα και αργία και, άρα, πρέπει να επιστρέψουν άμεσα στις θέσεις εργασίας τους. Σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν υπάρχει καμιά ρύθμιση με βάση την οποία να μπορούν οι εργαζόμενοι αυτοί να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους. Ακόμα κι αν το κάνουν αυτό, πέραν των ζητημάτων που άπτονται της νομιμότητας και της διασφάλισης των δικαιωμάτων τους, δεν υπάρχει καμιά εγγύηση ότι οι διαθέσιμοι θα παραμείνουν και στη συνέχεια. Αφού διασφαλιστεί η λειτουργία των Ιδρυμάτων, το πιθανότερο είναι ότι θα απολυθούν.
Γενική παρατήρηση:
Στο τέλος του εγγράφου υπάρχει μια αναφορά σε εξορθολογισμό του Δημοσίου μέσω διαθεσιμότητας και ορθολογικής ανακατανομής του ανθρώπινου δυναμικού για να καλυφθούν οι ανάγκες των υπηρεσιών στο δημόσιο τομέα. Αυτή η αναφορά έρχεται σε αντίθεση με την πρόταση για αποδοχή της διαθεσιμότητας από πλευράς των διοικητικών υπαλλήλων και μετέπειτα επιστροφή τους στις ίδιες υπηρεσίες από τις οποίες έφυγαν.
Αφού υπάρχουν ανάγκες για ανθρώπινο δυναμικό στα ΑΕΙ, το προσωπικό τους δε θα έπρεπε να βγαίνει σε διαθεσιμότητα. Και αν η ορθολογική ανακατανομή του ανθρώπινου δυναμικού επιτάσσει αυτοί να παραμείνουν στις θέσεις τους, τι νόημα έχει η διαθεσιμότητα;
Εάν πράγματι στόχος ήταν ο εξορθολογισμός, το υπουργείο δε θα έπρεπε πρώτα να προχωρήσει τη διαδικασία των νέων οργανισμών και στη συνέχεια να προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια σε σχέση με διαθεσιμότητα ή κινητικότητα;
Συμπέρασμα:
Η πρόταση αυτή, αν και καλύτερη από την προηγούμενη που κατατέθηκε στη συνάντηση με δύο μέλη του προεδρείου του ΔΣ, παρουσιάζει πολλά κενά και δε συνοδεύεται από δεσμεύσεις και εγγυήσεις. Επιπλέον, δεν υπάρχει δέσμευση συναρμόδιων υπουργείων ότι θα υλοποιηθεί.
Νομοθετικές και άλλες ρυθμίσεις που απαιτούνται λέγεται ότι θα γίνουν στην πορεία, χωρίς εγγυήσεις.
Επίσης, ένα βασικό πρόβλημα στην εφαρμογή της πρότασης αυτής σε ό,τι αφορά την προκήρυξη νέων οργανικών θέσεων είναι ότι επίκειται η δεύτερη φάση του προγράμματος Αθηνά, στόχος του οποίου είναι, σύμφωνα και με τους νόμους 4009/4076, η συγχώνευση/κατάργηση σχολών, Ιδρυμάτων και υπηρεσιών.
Το ίδιο το πολιτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο θα πρέπει να υλοποιηθεί η πρόταση είναι τέτοιο που δεν επιτρέπει αισιοδοξία, δεδομένων των μνημονιακών δεσμεύσεων για απολύσεις και διαθεσιμότητα/κινητικότητα στο δημόσιο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη