ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
-Π.Ε.Σ.Ε.Α.-
Τηλ.: 2651048830, 2104535235,
2105731768,
2104954478, 2441020773,
6977244295, 6932942156,
6944126716, 6977743862,
6974706370, 6932046005
Fax: 2651048830
Πειραιάς, 05-05-2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ του Π.Ε.Σ.Ε.Α.
Τη Δευτέρα 5 Μαρτίου 2014, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία –ΕΣΑμεΑ-, διοργάνωσε στα γραφεία της διαβούλευση για το νομοσχέδιο της ειδικής αγωγής. Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της ΕΣΑμεΑ και συμμετείχε στη συζήτηση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα Λευτέρη Ρατσιάτου και του Ταμία του Γιώργου Γαλάνη. Στις τοποθετήσεις τους τα στελέχη του Π.Ε.Σ.Ε.Α. ανέφεραν ότι το νομοσχέδιο για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση δεν αποτέλεσε αντικείμενο ενός διαφανούς, δημοκρατικού και ουσιαστικού διαλόγου, ανάμεσα στο Υπουργείο Παιδείας και τους ενδιαφερόμενους επιστημονικούς και συλλογικούς φορείς, με προσανατολισμό την αντιμετώπιση των διαχρονικών προβλημάτων της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Διαχρονικά προβλήματα που προκύπτουν από την αποσπασματικότητα μιας πλειάδας ασαφών νομικο-πολιτικών και γραφειοκρατικών μέτρων.
Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- προσηλωμένος σταθερά στη θεμελιώδη αρχή ότι η εκπαίδευση αποτελεί βασικό παράγοντα που συμβάλλει στην αυτονομία και στην ανεξαρτησία όλων των ανθρώπων, με την παρέμβασή του και σ’ αυτή την κρίσιμη στιγμή, υπερασπίζεται το δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία και των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να έχουν πραγματικά το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας σ’ όλες τις βαθμίδες, να έχουν το δικαίωμα της ειδικής φροντίδας όχι μόνο στους νόμους αλλά και στην πράξη. Στη σημερινή εποχή που ο κοινωνικός στόχος για ισότιμη ένταξη στην κοινωνία στην εκπαίδευση εκφράζεται με το «ένα σχολείο για όλους» διαπιστώνεται ότι δεν συνυπάρχει ο πολιτικός στόχος. Στην Ελλάδα, η δημόσια ειδική εκπαίδευση διασφαλίστηκε θεσμικά με το Προεδρικό Διάταγμα 603/1983 και τον Νόμο 1566/1985 (άρθρα 32, 33, 34, και 35), όπου για πρώτη φορά η νομοθεσία για την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές ανάγκες, απετέλεσε μέρος της νομοθεσίας για τη γενική εκπαίδευση, θέτοντας στην πράξη τις νομοθετικές και διοικητικές προϋποθέσεις για την ένταξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες. Με τον Νόμο 2817/2000 το ελληνικό κράτος υιοθέτησε πλήρως την φιλοσοφία της ένταξης ενσωματώνοντας στην ελληνική νομοθεσία όλες τις Διεθνείς Συμβάσεις και Διακηρύξεις για τα Δικαιώματα των Παιδιών και των Αναπήρων. Δημιούργησε μια προοδευτική βάση και γέννησε θετικό κλίμα προσδοκιών σε όσους προασπίζονταν με συνέπεια και ήθος τα δικαιώματα, τις ίσες ευκαιρίες και την εξασφάλιση της ισονομίας στο κοινωνικό, πολιτικό και εκπαιδευτικό σύστημα για τα ανάπηρα άτομα και τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ωστόσο δεν υπήρξε η στοιχειώδης έστω βούληση στα χρόνια που ακολούθησαν ώστε οι προσδοκίες να μεταφραστούν σε πράξη.
Το σχέδιο νόμου που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας παλινδρομεί μεταξύ του διαχωριστικού μοντέλου και της προοπτικής της ένταξης- συνεκπαίδευσης, υιοθετώντας το ξεπερασμένο ιατρικό -ιατροπαιδαγωγικό μοντέλο εις βάρος της παιδαγωγικής της ένταξης. Kινείται στη λογική ότι η ειδική αγωγή αποτελεί ξεχωριστό κλάδο από τη γενική εκπαίδευση και αγνοεί τις εξελίξεις στην παιδαγωγική επιστήμη αλλά και τις κατακτήσεις του παγκόσμιου αναπηρικού κινήματος, που τονίζουν ότι οι δομές της ειδικής εκπαίδευσης πρέπει να αποτελούν κομμάτι της γενικής εκπαίδευσης και ότι η ειδική παιδαγωγική είναι προέκταση της γενικής εκπαίδευσης. Υιοθετεί μια στρεβλή διάκριση, στην οποία ο «ειδικός» και ο «γενικός» παιδαγωγός αποτελούν ξεχωριστές οντότητες και κατηγοριοποιούνται σαν να προέρχονται από διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους. Επίσης, έρχεται σε αντίθεση με την όποια προσπάθεια εναρμόνισης της φιλοσοφίας του εκπαιδευτικού συστήματος με την πολιτική της ένταξης και των ίσων ευκαιριών (Σύμβαση των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία 2006), που απαιτεί από την πολιτεία να εκπαιδεύει παιδαγωγούς για όλους τους μαθητές, χωρίς να παραγνωρίζει την ανάγκη για ειδική επιστημονική κατάρτιση ή παιδαγωγική εξειδίκευση για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσω ενός ενιαίου εκπαιδευτικού πλαισίου. Στο νομοσχέδιο δίδεται έμφαση στον «έντονο διαχωρισμό» που κάνει αδύνατη την αίσθηση της κοινότητας -την αίσθηση του «εμείς» που προωθεί την φυσική, κοινωνική και ακαδημαϊκή και ένταξη όλων των μαθητών.
Το Υπουργείο Παιδείας -με τις νέες νομοθετικές του πρωτοβουλίες- αλλάζει τις εργασιακές και υπηρεσιακές σχέσεις στο χώρο του υποσυστήματος της ειδικής αγωγής & εκπαίδευσης και επιχειρεί την επιβολή κινητικότητας/διαθεσιμότητας με το μοντέλο του διαχωρισμού και της κατηγοριοποίησης των εργαζομένων στις δομές της ΕΑΕ, κυρίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (83% των μονάδων Ειδικής Εκπαίδευσης ανήκουν στις δομές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) αλλάζοντας την αναλογία ανάμεσα στους μόνιμους και τους αναπληρωτές/ωρομίσθιους ειδικούς παιδαγωγούς. Στόχος η μείωση των δαπανών σε μισθούς με την πρόσληψη κακοπληρωμένων αναπληρωτών και ωρομισθίων ειδικών παιδαγωγών. Πάνω από μια δεκαετία κρατούν σε ομηρία και εξαπατούν τους αδιόριστους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής τάζοντάς τους μόνιμους διορισμούς, κάθε φορά που προκηρύσσονται εκλογές. Ταυτόχρονα εμπαίζουν και τρομοκρατούν τους Δασκάλους ειδικής αγωγής Π.Ε. 70, τις Νηπιαγωγούς ειδικής αγωγής Π.Ε. 60 και πολλούς κλάδους της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πέραν του ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ4 (με μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή, διδακτορικά στην ειδική αγωγή, μεταδιδακτορικά στην ειδική αγωγή, μεταπτυχιακά 2ετούς μετεκπαίδευσης στο Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Μαράσλειου Διδασκαλείου Δημοτικής Εκπαίδευσης και τα Τμήματα Ειδικής Αγωγής των Διδασκαλείων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής) που υπηρετούν σήμερα στις σχολικές δομές της ειδικής αγωγής, εκπαίδευσης και ειδικής επαγγελματικής κατάρτισης. Εμπαίζουν εκατοντάδες ειδικούς παιδαγωγούς που «επένδυσαν» σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο σε συγκεκριμένες επιλογές επιστημονικής επιμόρφωσης - μετεκπαίδευσης και επαγγελματικής σταδιοδρομίας, με βάση τα θεσμικά δεδομένα της καθιερωμένης εκπαιδευτικής νομοθεσίας για την αποτίμηση των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων τους για το διορισμό τους, την μετάθεσή τους ή την απόσπασή τους στις σχολικές δομές της ειδικής αγωγής και στα ΚΕΔΔΥ.
Το Υπουργείο Παιδείας με την πρόταση του νομοσχεδίου για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση υποβαθμίζει και χωρίς καμία παιδαγωγική ή επιστημονική τεκμηρίωση διαγράφει ξαφνικά τα επιστημονικά προσόντα και την παιδαγωγική διαδρομή των δασκάλων, των νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που υπηρετούν στις δομές των ΚΕΔΔΥ και του υποσυστήματος της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης. Καταστρατηγεί εργασιακά κεκτημένα και ευτελίζει την επιστημονική κατάρτιση και παιδαγωγική προσφορά των εκατοντάδων εκπαιδευτικών ΠΕ. 70, Π.Ε. 60 και πολλών κλάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν τα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής. Σε μερικές περιπτώσεις αξιόλογους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής με μεταπτυχιακά, διδακτορικά και μεταδιδακτορικές έρευνες στην ειδική αγωγή (σε Ελλάδα και εξωτερικό) τους αποκλείουν από τις διαδικασίες επιλογής Προϊσταμένων στα ΚΕΔΔΥ (βλέπε άρθρο 56 του Νόμου 3966/2011 και άρθρο 13 του νομοσχεδίου ειδικής αγωγής). Οι αντιδημοκρατικές και αντιεπιστημονικές ρυθμίσεις για την εξυπηρέτηση πελατειακών σχέσεων με την εξαργύρωση συντεχνιακών εκδουλεύσεων κλπ., καταγράφονται τόσο στο άρθρο 3 του νομοσχεδίου για τις Λαϊκές Αγορές όσο και στο νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή.
Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- τόνισε ότι στο Νέο Νομοσχέδιο της ΕΑΕ πρέπει να αποσυρθεί άμεσα από τη διαβούλευση, γιατί υπάρχουν τέτοιοι διαχωρισμοί, διακρίσεις και κατακερματισμοί όσο αφορά τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν στον ίδιο κλάδο, οι οποίοι παραβιάζουν ασύστολα τη θεμελιώδη αρχή του Συντάγματος για ίσες ευκαιρίες και δίκαιη αντιμετώπιση των εργαζομένων στον Δημόσιο Τομέα. Με βάση τη Συνταγματική θεώρηση, η εδραίωση της δημοκρατικής νομιμότητας επιτάσσει ότι ο διορισμός, μετάθεση ή απόσπαση σε ΣΜΕΑΕ, σε Τμήματα Ένταξης και ΚΕ.Δ.Δ.Υ. πρέπει να γίνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σπουδές στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση, χωρίς πρόκριση κατά «προτεραιότητα» αποφοίτων συγκεκριμένων Πανεπιστημιακών Σχολών και Τμημάτων.
Στην τοποθέτησή του ο Πρόεδρος της ΕΣΑΜΕΑ ζήτησε την απόσυρση του Νομοσχεδίου. Την απόσυρση του Νομοσχεδίου ζήτησε κι η εκπρόσωπος της ΠΟΣΓΚΑμεΑ τονίζοντας ότι το Σχέδιο Νόμου δε βελτιώνει σε τίποτε την δημόσια ειδική αγωγή και εκπαίδευση. Ο εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Τυφλών τόνισε ότι οι διατάξεις του Νομοσχεδίου, με το διάλογο που δεν έγινε, δεν αποτελούν πρόοδο και ζήτησε ένα άλλο Σχέδιο Νόμου με άλλη Προοπτική. Απόσυρση του σχεδίου ζήτησε κι ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών –Π.Ε.Ε.Π.-
Κοινή διαπίστωση των συμμετεχόντων ήταν ότι στο Σχέδιο Νόμου δεν αποτυπώνεται καμιά αντικειμενική προσέγγιση της πραγματικότητας στον ευαίσθητο χώρο της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης. Λείπει η φιλοσοφία της ένταξης, ο στρατηγικός σχεδιασμός εκπαιδευτικών πολιτικών για το διασφάλιση του δικαιώματος της προσβασιμότητας των αναπήρων μαθητών στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- πρότεινε να αρχίσουν άμεσα οι διαδικασίες αξιολόγησης των νομοθετικών και των πολιτικών επιλογών του Υπουργείου Παιδείας από τη ψήφιση του Νόμου 3699/2008. Αν, μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του Νόμου 3699/2008, διαπιστωθεί ότι ο Νόμος αυτός (3699/2008) είναι αποτελεσματικός και χρειάζονται μόνο βελτιωτικές ρυθμίσεις, αυτές να γίνουν αντικείμενο ενός διαφανούς, δημοκρατικού και ουσιαστικού διαλόγου και όποια διαρθρωτική αλλαγή προκριθεί πιο χρηστική για την εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ο Υπουργός Παιδείας να της δώσει δημοκρατική νομιμοποίηση σε Υπουργική Απόφαση ή Προεδρικό Διάταγμα. Αν όμως τα αποτελέσματα της αξιολόγησης καταδεικνύουν ότι Ν. 3699/2008 είναι αναποτελεσματικός, δυσλειτουργικός και επιζήμιος για τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής θα προτείνει την κατάργησή του και την αντικατάστασή του με ένα νέο νόμο, για τον οποίο, μέσα από έναν υπεύθυνο δημοκρατικό διάλογο, θα εργαστούμε με υψηλό αίσθημα επιστημονικής και πολιτικής ευθύνης, αλλά κυρίως κοινωνικής ευαισθησίας για να συμβάλουμε στη διαμόρφωσή του και την άμεση υλοποίησή του.
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Τ.Υ. Τ.ΣΦΡ. Τ.Υ.
Μηνάς Ευσταθίου Λευτέρης Ρατσιάτος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη