H μεγαλύτερη συνάντηση υπουργών Παιδείας έγινε στον "Αστέρα" -Επί τάπητος η μεταρρύθμιση της Παιδείας
Με μια μοναδική συγκέντρωση πρώην υπουργών και υφυπουργών Παιδείας, ολοκληρώθηκε χθες το βράδυ στο ξενοδοχείο «Αστήρ» η εκδήλωση για τα 50 χρόνια από την ίδρυση του Πανεπιστημίου Πατρών. Σε ένα πάνελ που συντόνισε ο πρόεδρος του Συμβουλίου Ιδρύματος καθ. Χ. Γαβράς, μίλησαν οι πρώην υπουργοί Παιδείας Ιωάννης Βαρβιτσιώτης, Απόστολος Κακλαμάνης, Γεράσιμος Αρσένης, Μαριέττα Γιαννάκου, Άννα Διαμαντοπούλου και ο πρώην υφυπουργός Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
Όλοι τους προσέγγισαν το ζήτημα της μεταρρύθμισης της Παιδείας, κάνοντας συγκεκριμένες αναφορές στις αλλαγές που επιχείρησαν ή έκαναν κατά την διάρκεια της θητείας τους στο υπουργείο, αλλά και στα εμπόδια που συνάντησαν.
Ο Ιωάννης Βαρβιτσιώτης τόνισε μεταξύ άλλων ότι έχει έρθει η ώρα για την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων, υπό τον έλεγχο του κράτους, επικαλούμενος το επιχείρημα ότι δεν υπάρχει λόγος οι πλούσιοι να καλύπτονται πίσω από την δωρεάν παιδεία.
Έθιξε την αδυναμία πραγματοποίησης της εκδήλωσης στον χώρο του Πανεπιστημίου λόγω των κινητοποιήσεων των διοικητικών υπαλλήλων, λέγοντας ότι δεν δικαιούται κανείς να διακόπτει την πανεπιστημιακή ζωή, είτε έχει δίκιο είτε όχι.
Ο Απόστολος Κακλαμάνης χαρακτήρισε την παιδεία ως θεμέλιο δημοκρατίας και ανάδειξε την σημασία της στο μέλλον της χώρας. Άφησε αιχμές για το ισχύον πλαίσιο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τις στρεβλώσεις που ενισχύουν την παραπαιδεία, αλλά και της «λοξής αντίληψης» του κάθε γονέα που προσπαθεί να προσδιορίσει την κατεύθυνση του παιδιού του για να δικαιώσει δικές του ματαιοδοξίες.
Ο κ. Κακλαμάνης τόνισε την ανάγκη να ανοίξει ένας πραγματικός εθνικός διάλογος στον οποίο οι συμμετέχοντες δεν θα έχουν συντεχνιακό κομματικό ή και οικονομικό συμφέρον, για να αποφασιστεί ένας προσανατολισμός και μια πραγματική μεταρρύθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος, χωρίς δογματισμούς και προαπαιτούμενα.
Ο Γεράσιμος Αρσένης, αναφέρθηκε στο φαινόμενο των συνεχών αλλαγών στο εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο απέδωσε στην αστάθεια του πολιτικού συστήματος, αλλά και στο πολιτικό προσκήνιο και παρασκήνιο. Για τον λόγο αυτό τόνισε την ανάγκη μιας ανεξάρτητης αρχής που θα προτείνει αλλαγές οι οποίες θα δοκιμάζονται πρώτα σε πειραματικά σχολεία.
Ο κ. Αρσένης, τόνισε ακόμα ότι οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία είναι δύσκολες, όχι μόνο για λόγους ιδεολογικούς, αλλά και γιατί οργανωμένες ομάδες αντιδρούν με ιδιοτέλεια και κοντόφθαλμα για θέματα που κατά την άποψή τους επηρεάζουν τα δικά τους κεκτημένα συμφέροντα.
Αναφέρθηκε στην μεταρρύθμιση του ΄97 επί υπουργίας του, λέγοντας ότι πολεμήθηκε από τον εκπαιδευτικό συνδικαλισμό, συντηρητικά κόμματα και κύκλους της αριστεράς, αλλά και από απουσία εσωκομματικής πολιτικής συναίνεσης.
Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του, ότι εκείνη η μεταρρύθμιση δεν ανατράπηκε από τους συντελεστές του χώρου της παιδείας αλλά επειδή ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, υπέκυψε στις πιέσεις του συγκροτήματος Λαμπράκη, το οποίο είχε σχέσεις με τις σχολικές βιβλιοθήκες και τον αντικατέστησε με τον Πέτρο Ευθυμίου.
Η Μαριέττα Γιαννάκου ανέφερε ότι η ίδια ως υπουργός Παιδείας ευτύχησε να έχει μαζί της την Σύνοδο Πρυτάνεων και το Εκπαιδευτικό Ινστιτούτο, αλλά και πλήρη χρηματοδότηση. Τόνισε ότι με τις αλλαγές που πέρασε, ο χώρος της Παιδείας έμπαινε σε μια νέα εποχή, ωστόσο επισήμανε ότι σε ορισμένους χώρους υπάρχει ακόμα καθυστέρηση. Η κα Γιαννάκου σημείωσε ότι σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού, η χώρα έχει την υποχρέωση να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό της. Και αυτή μίλησε για ομάδες συμφερόντων και παλαιών αντιλήψεων που αντιστέκονται σε μεταρρυθμίσεις, τονίζοντας ότι οι πνευματικοί ταγοί της χώρας θα πρέπει να αλλάξουν στάση και να μάθουν να συζητούν και να εκφράζουν ελεύθερα απόψεις.
Η Άννα Διαμαντοπούλου υπερασπίστηκε το νομοθετικό της έργο στον χώρο της Παιδείας, αναδεικνύοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει όποιος επιχειρεί μεταρρυθμίσεις στον συγκεκριμένο χώρο. Μίλησε για μια διοίκηση πελατειακής και συντεχνειακής πατρονίας και για γραφειοκρατία που επηρεάζεται από τα κόμματα και την εξουσία.
Σύμφωνα με την κα Διαμαντοπούλου, το συγκεντρωτικό σύστημα του τομέα της Παιδείας καταλήγει πάντα στον υπουργό, προκαλώντας πολλές φορές αδιέξοδα. Παράλληλα, έθιξε συνδικαλιστικές πρακτικές που αντιτίθενται απέναντι σε κάθε αλλαγή, λέγοντας ότι τα επιχειρήματα πολλές φορές επιβάλλονται με την φωνή και την ντουντούκα.
Αναφορικά με την δική της θητεία στο υπουργείο, είπε ότι οι αλλαγές που επιχειρήθηκαν εν μέσω οικονομικής κατάρρευσης της χώρας, ήταν συνειδητή επιλογή. Πάντως, άφησε και αιχμές για μη ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης, λέγοντας ότι τα κόμματα τότε αν και είχαν συμφωνήσει σε ένα έτοιμο το νομοσχέδιο, έπεσε η κυβέρνηση Παπανδρέου, και οι επόμενες κυβερνήσεις Παπαδήμου και Σαμαρά - Βενιζέλου επέλεξαν να προωθήσουν αλλαγές που αφορούσαν μόνο το PSI.
Τις τοποθετήσεις έκλεισε ο πρώην υφυπουργός Θεόδωρος Παπαθεοδώρου ο οποίος αναφέρθηκε στις μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία σε περιβάλλον κρίσης. Τόνισε την ανάγκη να δίνεται χρόνος αλλά και χρηματοδοτικά εργαλεία για να μπορεί να προχωρήσει μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, και κυρίως να ενταχθεί σε ένα σχέδιο ανασυγκρότησης της χώρας.
Κατά τον κ. Παπαθεοδώρου, η κρίση διαμορφώνει συνθήκες που ευνοούν τις μεταρρυθμίσεις με μια προοπτική αντικατάστασης του φθαρμένου. Το ερώτημα που τίθεται αφορά τους όρους και τις προϋποθέσεις, ώστε να πετύχει μια μεταρρύθμιση.
Και ο κ. Παπαθεοδώρου μίλησε για φαινόμενα αναξιοκρατίας, αδιαφάνειας και πελατειακών εξαρτήσεων που εμποδίζουν σημαντικά μεταρρυθμιστικές προσπάθειες. Γι΄ αυτό τόνισε την ανάγκη συμμετοχικών διαδικασιών εμπέδωσης κλίματος εμπιστοσύνης, παροχής χρηματοδοτικών εργαλείων και σχεδιασμών ενταγμένων στο πλαίσιο ανασυγκρότησης της χώρας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη