Thumbnail
Πανελλήνια Ενωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων

Κύριε Υπουργέ

Επιθυμούμε να εκφράσουμε την έκπληξη και τη βαθιά μας θλίψη για την εξαφάνιση του Πολιτισμού από τις ονομασίες των τμημάτων που θα συντονίζουν και θα διευθύνουν τη λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τις περιγραφές των αρμοδιοτήτων τους, όπως καταγράφονται στον νέο Οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΠΔ υπ αρ. 114,  ΦΕΚ 181/29-8-2014). Υπενθυμίζουμε ότι ο Πολιτισμός είχε εξαγγελθεί πριν λίγα χρόνια ως ένας από τους βασικούς πυλώνες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος πάνω στους οποίους «χτίστηκαν» επίσημο επιμορφωτικό υλικό του ΥΠαιΘ και προγράμματα σπουδών.

Στον σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας της χώρας που έχει συμβάλει τα μέγιστα στη διαμόρφωση του Δυτικού Πολιτισμού, φαίνεται ο πολιτισμός και τα πολιτιστικά προγράμματα να μην έχουν θέση, ενώ υποβαθμίζονται σε πολιτιστικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις (άρθρο 25), δηλαδή σε γιορτές και παρουσιάσεις από όπου λείπει η ουσία της μακρόχρονης και σε βάθος διεργασίας από τους μαθητές. Προκρίνεται το Φαίνεσθαι έναντι του Είναι.

Επισημαίνουμε ότι τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα αξιοποιούν τον πολιτισμό και τις τέχνες για τη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη και την αγωγή στη δημοκρατία, την ενίσχυση της δημιουργικότητας στις τέχνες και τις επιστήμες, την κατανόηση του άλλου, την εγκαθίδρυση του διαλόγου ανάμεσα σε πολιτισμούς, την πρόληψη του ρατσισμού, της βίας και των εξαρτήσεων, τη δημιουργία δεσμών με τον τόπο και την κοινωνική του ιστορία.

Τα Πολιτιστικά Προγράμματα από τη θεσμοθέτησή τους μέχρι σήμερα προωθούν τη συστηματική ενασχόληση μαθητικών ομάδων με την πολιτιστική κληρονομιά, υλική και άυλη, τις τέχνες, την έρευνα, εκφάνσεις της πολιτισμικής και κοινωνικής  ιστορίας, φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα. Δίνεται στα παιδιά, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα να συνεργάζονται με καλλιτέχνες, λογοτέχνες και επιστήμονες, να γνωρίζουν σε βάθος χώρους πολιτισμικής αναφοράς και να κινητοποιούνται για την προστασία τους, να δημιουργούν τα δικά τους έργα, να αποκτούν το αίσθημα του ανήκειν στο πολιτισμικό γίγνεσθαι της χώρας μας, να παίρνουν πρωτοβουλίες, να συμμετέχουν σε πολιτιστικά δίκτυα, να σκέπτονται δημιουργικά και κριτικά πάνω στην ουσία της πολιτισμικής ιστορίας.

Πρόκειται για προγράμματα με μακρά διάρκεια που σχεδιάζονται και υλοποιούνται  προαιρετικά από εκπαιδευτικούς και μαθητικές ομάδες, σε συνεργασία με τους υπεύθυνους Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων που τα συντονίζουν.

Mόνο τη σχολική χρονιά 2013-2015 υλοποιήθηκαν 16.761 Πολιτιστικά Προγράμματα σε 5.694 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στα προγράμματα αυτά ενεπλάκησαν εθελοντικά 31.636 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων και 398.747 μαθητές.

Οι Υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων, καθώς και οι αντίστοιχοι της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Αγωγής Υγείας (Αττική, Θεσσαλονίκη, Αχαΐα) και οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων στην υπόλοιπη χώρα, οργανώνουν από την αρχή του θεσμού, χωρίς κόστος και πέραν του εργασιακού ωραρίου, επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών με τη συνεργασία Μουσείων, Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, Πολιτιστικών και Επιστημονικών φορέων, Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης· συγκροτούν ευέλικτο εκπαιδευτικό υλικό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες των σχολικών ομάδων· συμβάλλουν αποφασιστικά στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία. 

Η συνεχής αύξηση του αριθμού των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Πολιτιστικών, Περιβαλλοντικών, Αγωγής Υγείας) αποδεικνύει την επιτυχία του θεσμού. Τα προγράμματα αυτά συντόνιζε η Διεύθυνση Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΕΔ) η οποία σήμερα καταργείται και οι αρμοδιότητές της υποβαθμίζονται και κατακερματίζονται σε διαφορετικές Διευθύνσεις και Τμήματα, γεγονός που θα επιφέρει τον μαρασμό ή και την εξαφάνιση του θεσμού των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων.

Εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας και προτείνουμε να δημιουργηθεί Αυτοτελές Τμήμα Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων το οποίο θα συγκεντρώνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων που σχετίζονται με τα προγράμματα αυτά και στο οποίο θα υπάγονται τα Πολιτιστικά Προγράμματα.

Ελπίζουμε στην άμεση αποδοχή του αιτήματός μας και είμαστε στη διάθεσή σας για κάθε συνεργασία για την ουσιαστική προαγωγή του πολιτισμού στο σχολείο.

 

Με εκτίμηση

για το Δ.Σ.

Ο Γ. Γραμματέας

Η Πρόεδρος

Θανόπουλος Γεώργιος

 Παπαϊωάννου Σωτηρία

Η σελίδα συγκέντρωσης των υπογραφών εδώ

 


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ 
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ 
www.peepothe.com 
Αρ. πρωτ.: 50
Αθήνα, 29/9/2014
 
ΠΡΟΣ
Υπουργό Παιδείας 
Κο Λοβέρδο Ανδρέα 
Πληροφορίες:
Καλλιόπη Κύρδη 
Τηλέφωνο: 6973884866
 
Γιώργος Θανόπουλος
Τηλέφωνο: 6937356462
 
Κοιν. 
1. Υφυπουργό Παιδείας 
κο Δερμεντζόπουλο Αλέξανδρο 
2. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΠΕΔ
ΤΜΗΜΑ Δ΄ Αισθητικής Αγωγής 
3. Υπευθύνους Πολιτιστικών Θεμάτων
4. Υπεύθυνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Σχολικών Δραστηριοτήτων

 

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aupnia-ypnos.jpg
«Διαζύγιο ύπνου»: Γιατί γίνεται όλο και πιο δημοφιλές στα ζευγάρια
Aνακαλύφθηκε ότι οι άνδρες είναι πιο πιθανό να πάρουν τον καναπέ ή τον ξενώνα, ενώ μόνο το 25 τοις εκατό των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα...
«Διαζύγιο ύπνου»: Γιατί γίνεται όλο και πιο δημοφιλές στα ζευγάρια