Thumbnail
Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης

Σχετικά με παραβιάσεις στο ωράριο και στο εργασιακό καθεστώς εκπαιδευτικών

               Μετά από καταγγελίες συναδέλφων για σωρεία παραβιάσεων σχετικά με το ωράριο και τα καθήκοντα των εκπαιδευτικών σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το ΔΣ της Α΄ ΕΛΜΕ αποφάσισε να προχωρήσει άμεσα σε συνάντηση με το Διευθυντές Εκπαίδευσης  Ανατολικής και Δυτικής Θεσσαλονίκης και σε παραστάσεις διαμαρτυρίας σε σχολεία της αρμοδιότητάς του. Επίσης να ενημερώσει τους συναδέλφους για το νομικό πλαίσιο που διέπει το ωράριο και  τις υποχρεώσεις μας. Καλούμε τους συναδέλφους να ενημερώνουν το ΔΣ της ΕΛΜΕ για παρόμοια φαινόμενα, ώστε να προβαίνει σε άμεσες ενέργειες, να υπερασπίσουν τα εργασιακά μας δικαιώματα και κυρίως την ποιότητα του παρεχόμενου διδακτικού και παιδαγωγικού μας έργου και να μην υποκύψουν στο κλίμα φόβου που καλλιεργείται.

                Το δήθεν ενδιαφέρον για την ασφάλεια των μαθητών είναι υποκριτικό. Αυτοί που δε στέλνουν καθηγητές στα σχολεία, που απολύουν τους σχολικούς φύλακες, που κόβουν τις μεταφορές μαθητών, που συγχωνεύουν στοιβάζοντας ασφυκτικά μαθητές, που μετακινούν υποψήφιους της Γ΄ λυκείου από σχολείο σε σχολείο, που δεν μεριμνούν ούτε για τα στοιχειώδη «κόπτονται» για τους μαθητές. Το μόνο που επιδιώκουν είναι εντατικοποίηση της εργασίας και στο χώρο του σχολείου και καλλιέργεια κλίματος φόβου και υποταγής σε καθηγητές και μαθητές.

 Η ασφάλεια των μαθητών είναι όντως ένα κεφαλαιώδες ζήτημα, που όμως όχι απλώς δε λύνεται με την υπερφόρτωση του εκπαιδευτικού προσωπικού με επιπλέον υποχρεώσεις, αλλά επιπλέον δυσχεραίνει το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό τους ρόλο και έργο.  Φορτώνοντας τους εκπαιδευτικούς με ολοένα και περισσότερο διοικητικό έργο και την ευθύνη της φύλαξης μαθητών αφαιρούν από την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου και τους υποβαθμίζουν στα μάτια των μαθητών τους.

Η ασφάλεια των μαθητών στο σχολείο προϋποθέτει επιπλέον βοηθητικό προσωπικό, όπως σχολικούς φύλακες, προσωπικό για απασχόληση ή και βοήθεια στα μαθήματα σε ώρες κενών, καθώς επίσης και χώρο δημιουργικής απασχόλησης και ξεκούρασης των μαθητών.

Επιπλέον προσπαθώντας να καλύψουν τις ελλείψεις σε προσωπικό γραμματειακής στήριξης επιβαρύνουν τους εκπαιδευτικούς με εργασίες που δεν ανήκουν σε καμιά περίπτωση στα καθήκοντά τους και το κυριότερο τους αποπροσανατολίζουν από το εκπαιδευτικό τους έργο. Και το χειρότερο είναι ότι παρουσιάζεται το φαινόμενο να συμπεριλαμβάνονται στο ωρολόγιο πρόγραμμα (όχι στο επίσημο γιατί αυτό είναι προδήλως παράνομο) ώρες υποχρεωτικής παραμονής στη Γραμματεία του σχολείου. Να ασκεί δηλαδή ο εκπαιδευτικός ρόλο γραμματέα και ρόλο φύλακα!

Το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι σαφώς καθορισμένο από το άρ. 14 παρ. 13 ν. 1566/85, το ν .4152/2013, υποπ. Θ1, παρ.2 και το ν. 2413/1996 αρ.48, παρ.2, που λαμβάνει υπόψη την ιδιότητα του εκπαιδευτικού (π.χ. ως διευθυντή ή υποδιευθυντή). Ο ν. 1566/85 κάνει σαφή διάκριση μεταξύ εργασιακού και διδακτικού ωραρίου, ορίζοντας ότι οι εκπαιδευτικοί «παραμένουν υποχρεωτικά στο σχολείο τους στις εργάσιμες ημέρες, πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την προσφορά και άλλων υπηρεσιών που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, όπως συμμετοχή σε γιορταστικές, αθλητικές και πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενημέρωση των γονέων και κηδεμόνων, τήρηση βιβλίων του σχολείου και εκτέλεση διοικητικών εργασιών. Κάθε εκπαιδευτικός παραμένει υποχρεωτικά στο σχολείο, στις εργάσιμες ημέρες πέρα από τις ώρες διδασκαλίας, για την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου που του έχει ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείου όχι όμως πέρα από έξι (6) ώρες την ημέρα ή τριάντα (30) ώρες την εβδομάδα». (ν. 1566/85 άρ.13. παρ.8 και άρ.14, παρ.20). Κατά συνέπεια, σε καμία περίπτωση α) δεν μπορεί να αναθέτει κάποιος σε εκπαιδευτικό κάποιο έργο όποτε αυτός νομίζει. Το έργο πρέπει να είναι συγκεκριμένο και να έχει ανατεθεί στη συνεδρίαση του συλλόγου καθηγητών που γίνεται για ανάθεση εργασιών. (Ο νόμος λέει «έχει ανατεθεί», όχι ανατίθεται). β) δεν επιτρέπεται κανείς να αναθέσει σε συνάδελφο κάποιο έργο που δεν εντάσσεται ούτε στα διδακτικά ούτε στα εξωδιδακτικά του καθήκοντα. Και τα καθήκοντα αυτά παρουσιάζονται στο νόμο με απόλυτη σαφήνεια.

Για να μιλήσουμε πιο συγκεκριμένα, δεν επιτρέπεται κανείς να υποχρεώσει εκπαιδευτικό να «απασχολήσει» τους μαθητές για να καλύψει το κενό συναδέλφου που απουσιάζει, αφού η «απασχόληση» δεν εντάσσεται ούτε στο διδακτικό έργο ούτε στα εξωδιδακτικά καθήκοντα του εκπαιδευτικού. Κάποιοι διευθυντές, επικαλούμενοι και ερμηνεύοντας κατά την εκτίμησή τους την παρακάτω υπουργική απόφαση, επιχειρούν να παραβιάσουν το υποχρεωτικό διδακτικό ωράριο των συναδέλφων και προσπαθούν να τους επιβάλουν να καλύπτουν στο κενό τους το κενό συναδέλφου που απουσιάζει και μάλιστα να μπουν σε τμήμα που δεν το έχουν στο ημερήσιο πρόγραμμα ή δεν το έχουν αναλάβει καθόλου κατά το τρέχον σχολικό έτος. (Υπενθυμίζουμε ότι η κατανομή των τμημάτων και των μαθημάτων γίνεται στην αρχή του σχολικού έτους με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων).

Σύμφωνα με την επικαλούμενη υπουργική απόφαση Φ. 353.1/324/ 105657/Δ1/02 (ΦΕΚ 1340/16-10-02), το γνωστό «Καθηκοντολόγιο», άρ. 29 παρ. 8 ο διευθυντής «φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικών, τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας ή αναθέτοντας την κάλυψη του κενού σε διαθέσιμο εκπαιδευτικό» και άρ. 38, παρ. 25 οι εκπαιδευτικοί «αντικαθιστούν εκπαιδευτικό ο οποίος λείπει και ανάλογα με την περίπτωση ή καλύπτουν το κενό ή απασχολούν τους μαθητές, σύμφωνα με τις υποδείξεις του Διευθυντή». Η αντικατάσταση εκπαιδευτικού που λείπει από διαθέσιμο εκπαιδευτικό μπορεί να εφαρμοστεί μόνο α) στην περίπτωση που υπάρχει στο σχολείο διαθέσιμος εκπαιδευτικός, δηλαδή που δεν καλύπτει ωράριο και τυχαίνει να είναι της ίδιας ειδικότητας με τον εκπαιδευτικό που απουσιάζει ή β) στην περίπτωση που το ΠΥΣΔΕ διαθέσει εκπαιδευτικό για αναπλήρωση. Η ερμηνεία κάποιων διευθυντών ότι διαθέσιμος εκπαιδευτικός για την κάλυψη του κενού είναι γενικά και αόριστα όποιος έχει κενό είναι αυθαίρετη. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η αντικατάσταση εκπαιδευτικού από κάποιον άλλης ειδικότητας, διότι απλούστατα απαγορεύεται η παραβίαση του αναλυτικού προγράμματος. Ο διευθυντής μπορεί να μετακινήσει ώρα συναδέλφου για να καλύψει ένα κενό, δεν μπορεί όμως να παραβιάσει το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό του ωράριο (όπως το ορίζουν οι νόμοι που αναφέραμε). Η παραπάνω υπουργική απόφαση, στο σημείο που αναφέρεται σε «απασχόληση» των μαθητών από διαθέσιμο εκπαιδευτικό, είναι προδήλως παράνομη, αφού είναι αντίθετη με τους νόμους που έχουμε αναφέρει – στους οποίους ορίζονται ρητά το υποχρεωτικό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο και οι εξωδιδακτικές εργασίες των εκπαιδευτικών – και σε καμία περίπτωση δεν υπερτερεί των νόμων. Κανείς συνάδελφος δεν υποχρεούται στα κενά του να «απασχολεί» με οποιοδήποτε τρόπο τμήματα, πέραν του υποχρεωτικού του διδακτικού ωραρίου. Εξάλλου, τα κενά του εκπαιδευτικού στο ωρολόγιο πρόγραμμα εντάσσονται στο εργασιακό του ωράριο και αξιοποιούνται από τον ίδιο για διδακτική προετοιμασία (προετοιμασία εποπτικών μέσων διδασκαλίας , φωτοτυπίες, διορθώσεις, προετοιμασία διαγωνισμάτων –τεστ- ασκήσεων-τετραδίων κ.α ), για ενημέρωση γονέων και κηδεμόνων , δικαιολόγηση απουσιών και για παροχή του συγκεκριμένου εξωδιδακτικού έργου που έχει αναλάβει, με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς. Σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού η αναπλήρωση των κενών ή η ανασύνταξη του προγράμματος μπορεί να γίνεται όσο επιτρέπει το υποχρεωτικό ωράριο των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο σχολείο, διαφορετικά πρόκειται για καταστρατήγηση του διδακτικού τους ωραρίου και για υποχρεωτική υπερωρία. (Ο μόνος υπεύθυνος για την ανάθεση υπερωριών σε εκπαιδευτικούς του ίδιου σχολείου είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων. Σε άλλη περίπτωση μόνο με σύμφωνη γνώμη του ΠΥΣΔΕ μπορούν να ανατεθούν υπερωρίες εγγράφως και οριζόμενες συγκεκριμένα).

Καλούμε τους συναδέλφους, εφόσον συμπληρώνουν το διδακτικό τους ωράριο, να αρνούνται την προφορική ανάθεση υποχρεωτικής κάλυψης κενού ή υπερωρίας, να μην εφαρμόζουν καμιά προφορική εντολή για κάλυψη ωραρίου πέραν του διδακτικού τους.  Επίσης να μη δέχονται πέραν του ωραρίου τους να εντάσσονται στο πρόγραμμα ώρες γραμματειακής στήριξης. Αν συμβεί αυτό, να ζητούν γραπτή εντολή, ώστε να μπορούν να προσβάλουν τη συγκεκριμένη παράνομη ανάθεση με κάθε τρόπο (συνδικαλιστικό, νομικό) και να μην την εφαρμόσουν. Σύμφωνα με το ν. 1566/85 άρ.13. παρ.8 και άρ.14, παρ.20 (που αναφέραμε παραπάνω), είναι προφανές ότι είναι προδήλως παράνομη η υποχρέωση των συναδέλφων από κάποιους διευθυντές να παραμένουν στο σχολείο 8-2, χωρίς να έχουν να επιτελέσουν συγκεκριμένο έργο. Προδήλως παράνομα είναι και τα διπλά προγράμματα. Δηλαδή, άλλο πρόγραμμα (σύννομο) να πηγαίνει στο Σχολικό Σύμβουλο και τη Διεύθυνση και άλλο – με υποχρεωτικές ώρες παραμονής του εκπαιδευτικού στο σχολείο – να αναρτάται στον πίνακα ανακοινώσεων του σχολείου.

Τέλος, σε σχέση με τις ώρες συνεδρίασης του συλλόγου διδασκόντων επισημαίνουμε τα εξής: Σύμφωνα με το ν. 1586/85 αρ.11, ΣΤ §2 «Οι συνεδριάσεις γίνονται μέσα στο ωράριο εργασίας και σε καμιά περίπτωση σε ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων». Αυτό σημαίνει ότι οι συνεδριάσεις γίνονται 8-2 και δεν επιτρέπεται την ώρα της συνεδρίασης κάποιοι εκπαιδευτικοί να κάνουν μάθημα. Οι συνεδριάσεις του συλλόγου είναι σημαντικότατος θεσμός για τη λειτουργία του σχολείου. Παρά τις όποιες αντιδραστικές αλλαγές προωθούνται (πχ διευθυντές – manager), κανείς νομοθέτης δεν έχει τολμήσει μέχρι τώρα να ορίσει ότι οι συνεδριάσεις γίνονται εκτός ωραρίου εργασίας. Όποιοι διευθυντές συγκαλούν συνεδριάσεις εκτός ωραρίου εργασίας παραβιάζουν και το πνεύμα και το γράμμα του νόμου. Οι διευθυντές των σχολείων έχουν χρέος να διασφαλίσουν την ήρεμη, ενεργητική και δημιουργική συμμετοχή όλων των εκπαιδευτικών του σχολείου τους στις συνεδριάσεις του συλλόγου. Και οι σύλλογοι έχουν χρέος να αποτρέψουν τις όποιες αυθαιρεσίες.


A΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσ/νίκης                     Θεσ/νίκη 13/1/15

Π. Κορομηλά 51. τκ: 54622           Προς : Δ/νσεις, Περιφέρεια

Τηλ.-τηλ/τυπία: 2310-240698     Σχολεία http://aelmethe.blogspot.com

MME

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάσεις Εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές διεκδικούν να πάνε ψηλότερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 01/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μητσοτάκης στο Μαξίμου
Κ. Μητσοτάκης για ΑΣΕΠ: Έρχονται παρεμβάσεις για την επιτάχυνση προσλήψεων στο Δημόσιο
«Σκοπός μας τώρα είναι η επιτάχυνση και σε αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούν οι πρωτοβουλίες μας...»
Κ. Μητσοτάκης για ΑΣΕΠ: Έρχονται παρεμβάσεις για την επιτάχυνση προσλήψεων στο Δημόσιο
ypaith2
Πανελλαδικές 2024: Υποβολή μηχανογραφικού για την εισαγωγή αλλοδαπών-αλλογενών στα ΑΕΙ
Υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης - μηχανογραφικού δελτίου για την εισαγωγή αλλοδαπών - αλλογενών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έτους 2024
Πανελλαδικές 2024: Υποβολή μηχανογραφικού για την εισαγωγή αλλοδαπών-αλλογενών στα ΑΕΙ