ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ ΠΕΙΡΑΙΑ «Η ΠΡΟΟΔΟΣ»
ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
Τρόπος επιλογής διευθυντών:
μικρό βήμα σε μεγάλο και δύσκολο δρόμο
Δεν είναι μηδαμινή η αλλαγή που φέρνει στο σχολείο ο νέος τρόπος επιλογής των «στελεχών». Η έλλειψη οργανωμένου διαλόγου δεν έδωσε τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό κόσμο να εκφράσει τις θέσεις του. Αποτελεί όμως ένα μικρό βήμα σε θετική κατεύθυνση. Το βήμα αυτό δεν μπορεί και δεν πρέπει να κρύψει τον δύσκολο και μεγάλο δρόμο που έχουμε μπροστά μας, ούτε όμως πρέπει να απαξιωθεί ως κάτι χωρίς σημασία.
Ακόμα και ο καλύτερος τρόπος επιλογής των «στελεχών» ενώ μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, δεν μπορεί να καλύψει τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, να ιδρύσει (εκπαιδευτικές και κοινωνικές) υποστηρικτικές δομές για τους μαθητές που δεν τα καταφέρνουν, να δώσει αξιοπρεπείς μισθούς στους εκπαιδευτικούς, να τερματίσει το καθεστώς των ελαστικών σχέσεων εργασίας με μαζικούς διορισμούς, να λύσει τα δύσκολα προβλήματα του αναλυτικού προγράμματος και των βιβλίων και να απαντήσει στα προβλήματα της επιμόρφωσης.
Το παλιό σύστημα επιλογής είχε αποτύχει, γιατί:
Α. διαμόρφωνε «ηγέτες» (και επομένως «ακολούθους») στα σχολεία, ενισχύοντας τις τάσεις ανάθεσης των αποφάσεων σε ένα μόνο πρόσωπο και στερώντας από τα σχολεία τη σκέψη, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των υπόλοιπων,
Β. είχε διαστρέψει σε πολλές περιπτώσεις το νόημα της επιμόρφωσης, της μετεκπαίδευσης και των περαιτέρω σπουδών, αφού αυτά συχνά δεν γίνονταν προς όφελος της διδασκαλίας και των μαθητών, αλλά με σκοπό τη διαφυγή από την αίθουσα διδασκαλίας,
Γ. είχε σε μεγάλο βαθμό καταφέρει να δημιουργήσει ένα στρώμα συναδέλφων που στην πλειοψηφία του ένιωθε έτοιμο και αρμόδιο να κρίνει τη δουλειά, το μισθό και την αξιοπρέπεια των υπόλοιπων, ακόμα και μέσα στα απάνθρωπα όρια των ποσοστώσεων.
Το παλιό σύστημα επιλογής είχε και έχει ακόμη την υποστήριξη όσων επωφελήθηκαν από αυτό. Κυρίως των κυβερνήσεων, που εξυπηρετούνταν από τον παραγκωνισμό των δασκάλων και την ταυτόχρονη δημιουργία μιας πειθήνιας μερίδας «αξιολογητών» μέσα στα σχολεία. Αλλά και όσων που μέσα από την παρέμβαση τους στα συμβούλια επιλογής και τη βαθμολογία της συνέντευξης δημιουργούσαν πελατειακές σχέσεις, χρήσιμες για τη διατήρηση των θέσεων τους.
Το νέο σύστημα επιλογής, μαζί με την κατάργηση της αξιολόγησης, κάνει ένα βήμα για τη θεραπεία των συγκεκριμένων προβλημάτων, χωρίς όμως να τα επιλύει αυτόματα.
Η συμμετοχή των συλλόγων διδασκόντων στην επιλογή των διευθυντών, ξαναβάζει όλους τους συναδέλφους σε κοινή μοίρα μια φορά στα δύο χρόνια. Αυτό όμως δεν αρκεί για να σταματήσει η ανάθεση των αποφάσεων σε ένα μόνο πρόσωπο και τα προβλήματα που αυτή δημιουργεί. Η πάλη ενάντια στην ανάθεση είναι δύσκολη. Απαιτεί την αλλαγή του σχετικού νομοθετικού πλαισίου και την απόδοση σε άλλους συναδέλφους μέρους των ευθυνών των διευθυντών (π.χ. τα οικονομικά ή η ενημέρωση συγκεκριμένων βιβλίων και αρχείων) μαζί με μέρος του επιμισθίου και της απαλλαγής από διδακτικά καθήκοντα. Πάνω απ’ όλα όμως απαιτεί ένα μορφωτικό σχέδιο και τους αντίστοιχους πόρους που θα ανανεώσουν την πίστη εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και κοινωνίας στο δημόσιο σχολείο.
Η αναγνώριση της σημασίας της διδακτικής εμπειρίας και της γνώσης της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, μετριάζει τη διαστροφή των «προσόντων», αλλά ούτε την περιθωριοποιεί ούτε την εξαλείφει, όπως θα έπρεπε. Σε πολλές περιπτώσεις, τα πτυχία θα συνεχίσουν να αξιοποιούνται για την απομάκρυνση από την τάξη, αντί η επιπλέον γνώση να αξιοποιείται για την πρόοδο των μαθητών.
Η συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων στην επιλογή των διευθυντών μπορεί να αξιοποιηθεί έτσι ώστε οι διευθυντές να μην αποτελούν ιδιαίτερο στρώμα μέσα στον κλάδο. Αυτό όμως δεν θα γίνει αυτόματα, χωρίς τη δική μας προσπάθεια. Η αποφυγή του φατριασμού, η ανοιχτή και συναδελφική συνεννόηση, η υιοθέτηση αρχών όπως αυτή της εναλλαγής των ενδιαφερόμενων συναδέλφων στη συγκεκριμένη θέση είναι δική μας ευθύνη και ευκαιρία.
Συμπερασματικά: Ο παλιός τρόπος επιλογής των διευθυντών έπρεπε να αλλάξει. Ο νέος τρόπος επιλογής των διευθυντών μπορεί να αξιοποιηθεί από τους συλλόγους διδασκόντων για τον εκδημοκρατισμό και την ανανέωση των σχολείων, αν και δυστυχώς διατηρεί πολλά από τα προβλήματα που χαρακτήριζαν τον παλιό. Το υπουργείο οφείλει να πλαισιώσει αυτό το μικρό βήμα με όλες εκείνες τις αποφάσεις, τις πρωτοβουλίες και τους πόρους που θα εξοπλίσουν το σχολείο στον αγώνα του να μορφώσει τη νέα γενιά.
Καλούμε τους Συλλόγους διδασκόντων:
Να μετατρέψουν το μικρό αυτό βήμα εκδημοκρατισμού σε καθολικό αίτημα ενάντια σε όσους θεωρούν τους συλλόγους διδασκόντων ανώριμους να έχουν λόγο στην διοίκηση του σχολείου. Σε πνεύμα συναδελφικότητας να αναπτύξουν την δημοκρατία στο σχολείο.
Να επιβραβεύσουν όσους υποψήφιους, παρά το κλίμα εκφοβισμού της προηγούμενης περιόδου, διάλεξαν να ταχθούν με το συλλογικό συμφέρον του κλάδου στις δύσκολες στιγμές της αξιολόγησης και να μη διστάσουν να απορρίψουν την υποψηφιότητα εκείνων που χειραγώγησαν ή επιχείρησαν να χειραγωγήσουν τους συλλόγους διδασκόντων, ενάντια στις αποφάσεις του κλάδου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη