Thumbnail
Β Σύλλογος ΠΕ Αν. Θεσσαλονίκης

H Δημόσια Εκπαίδευση στο στόχαστρο του 3ου μνημονίου

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Τα όσα διαδραματίστηκαν και διαδραματίζονται αυτή την εποχή, από τις αρχές του καλοκαιριού ως και σήμερα, αποτελούν μια ιστορική στιγμή, καθώς μια  ακόμη κυβέρνηση ανατρέπει και «αδειάζει» τη θέληση, τις προσδοκίες, τις ελπίδες, την αξιοπρέπεια των εργαζόμενων και άνεργων ανθρώπων αυτού του τόπου.

Το 3ο αντιλαïκό μνημόνιο που έφερε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ψήφισε μαζί με τη Ν.Δ.-Ποτάμι-ΠΑΣΟΚ  διαλύει τη δημόσια εκπαίδευση και οδηγεί τους εκπαιδευτικούς και συνολικά τους εργαζόμενους στην πλήρη φτωχοποίηση.

Το μνημόνιο αυτό είναι ένα σύνολο από αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, που πλήττουν βάναυσα τους εργαζόμενους δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, την ίδια ώρα που ξαναχαρίζονται δισεκατομμύρια στις τράπεζες και στους βιομήχανους. Κυρίως διαμορφώνεται ένα τοπίο κατεδάφισης όποιων εργατικών δικαιωμάτων απέμειναν, προκειμένου να εξασφαλιστεί η νέα «ανάπτυξη» των καπιταλιστικών κερδών.

Μέτρα βαθιά ταξικά:

  • Ουσιαστική κατάργηση του δημόσιου ασφαλιστικού συστήματος.
  • Φορολεηλασία των λαϊκών εισοδημάτων.
  • Μαζικό ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.
  • Συντριβή των μεσαίων στρωμάτων και της φτωχής – μεσαίας αγροτιάς, καταβαράθρωση των μισθών και των συντάξεων.
  • Καταστροφή των δημόσιων αγαθών, υγείας – παιδείας είναι μερικά από αυτά.

Τα χρήματα του νέου δυσβάσταχτου χρέους που θα πληρώσει με αίμα ο λαός μας, θα γεμίσουν πάλι τις τσέπες των τραπεζιτών και των βιομηχάνων.

Στην εκπαίδευση  το 3ο μνημόνιο προβλέπει την υλοποίηση των πιο αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων, αντιλαϊκών και αντιεκπαιδευτικών μέτρων που βρίσκονταν στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ.

Μνημονιακές προτεραιότητες:

  • Μείωση του κόστους της εκπαίδευσης και λιτότητα σε όλα τα επίπεδα.
  • Αξιολόγηση όλων των παραγόντων της σε σύνδεση με επιδόσεις, αποτελεσματικότητα και μισθούς.
  • Επιχειρηματικότητα και εδραίωση του «Νέου» Σχολείου της Αγοράς, δηλαδή υποταγή στις ανάγκες των επιχειρήσεων και των εργοδοτών από το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο μέχρι τα προγράμματα της τεχνικής εκπαίδευσης, των Πανεπιστημίων και την έρευνα.

Τα μέτρα που αφορούν τις παραπάνω δεσμεύσεις, περιγράφονται με τον τίτλο «Αγορά εργασίας και ανθρώπινο κεφάλαιο».

   Η εφαρμογή τους θα ξεκινήσει με βάση τα νομοθετήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων: Το αντιδραστικό «νέο σχολείο» της Διαμαντοπούλου, αναφέρεται ρητά ως σημείο αναφοράς! Το ίδιο και ο νόμος 4186/2013 του Αρβανιτόπουλου.

   Οι λεπτομέρειες καθορίζονται από την έκθεση του ΟΟΣΑ του 2011, τις «βέλτιστες πρακτικές» της ΕΕ και των χωρών του ΟΟΣΑ και τις προϋποθέσεις αξιοποίησης του ΕΣΠΑ..

 

Δεσμεύσεις και παραδοτέα

Ας δούμε τις βασικές δεσμεύσεις – παραδοτέα που περιλαμβάνει το 3ο μνημόνιο για την εκπαίδευση κι ορισμένες σχετικές για το Δημόσιο πιο συγκεκριμένα ανά μήνα.

ΧΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ

ΜΕΤΡΑ ΣΤΟ 3ο ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΔΗΜΟΣΙΟ

Έως Οκτώβριο 2015

Μεταρρύθμιση ενιαίου μισθολογίου με ισχύ από 1 Ιανουαρίου σε συνάρτηση με τις δεξιότητες, τις επιδόσεις, τις αρμοδιότητες και τη θέση του προσωπικού (βασικό παραδοτέο). Έως το 2018 μεταρρύθμιση με σκοπό βελτιωμένη δομή με περιγραφές καθηκόντων που θα αντανακλάται στο μισθολόγιο. 

Καθορισμός ανώτατων ορίων μισθολογικών δαπανών και επιπέδων απασχόλησης στο δημόσιο (εντός της νέας Μεσοπρόθεσμης Δημοσιονομικής Στρατηγικής, Μ.Δ.ΣΤΡ.) που να συνάδουν με επίτευξη δημοσιονομικών στόχων και εξασφάλιση φθίνουσας πορείας για δημόσιες δαπάνες σχετικά με ΑΕΠ κατά την περίοδο 2016 – 2019 (βασικό παραδοτέο).

Γι’ αυτό διατηρείται ο κανόνας των αποχωρήσεων το 2016 /ο συντελεστής για τα έτη 2017 – 2019 θα καθοριστεί στη Μ.Δ.ΣΤΡ. και θα εγκριθεί τον Οκτώβριο 2015 / Μετά θα αναθεωρείται κάθε 2 χρόνια

Έως Νοέμβριο 2015

Νομοθέτηση νέου πλαισίου αξιολόγησης των επιδόσεων όλου του προσωπικού, με σκοπό καλλιέργεια πνεύματος επίτευξης αποτελεσμάτων. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της δημόσιας διοίκησης.

Έως Δεκέμβριο 2015

Εκσυγχρονισμός κι επέκταση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με βάση την μεταρρύθμιση που εγκρίθηκε το 2013 (Ν. 4186/2013) ( βασικό παραδοτέο). 1) Θέσπιση πλαισίου ποιότητας για ΕΕΚ / μαθητεία.

 2) Δημιουργία συστήματος αναγκών – δεξιοτήτων για αναβάθμιση προγραμμάτων και πιστοποίησης.

3) Δρομολόγηση πιλοτικών συμπράξεων με περιφερειακές αρχές και εργοδότες για 2015 – 16.

4) Χάραξη ολοκληρωμένου σχεδίου εφαρμογής Υπουργείου Εργασίας, Υπουργείου Παιδείας και ΟΑΕΔ με σκοπό την παροχή των απαιτούμενων θέσεων μαθητείας για όλους τους σπουδαστές ΕΠΑΣ – ΙΕΚ έως το 2016 και 33% σπουδαστών ΕΠΑΛ έως 2016 – 17.

5)  Διασφάλιση μεγαλύτερης συμμετοχής εργοδοτών και μεγαλύτερη χρήση ιδιωτικής χρηματοδότησης

Καθορισμός τριετούς στρατηγικής μεταρρυθμίσεων στο Δημόσιο (οικοδόμηση ικανοτήτων, αποπολιτικοποίηση δημόσιας διοίκησης)

 Βασικά παραδοτέα:

1)      Διαδικασίες προσλήψεων για διευθυντικά στελέχη.

2)      Προγραμματισμός ανθρώπινων πόρων για έγκαιρη αξιολόγηση και προσλήψεις.

3)      Δημοσιονομικά ουδέτερη μεταρρύθμιση μισθολογίου.

4)      Σύστημα αξιολόγησης επιδόσεων.

5)      Ενίσχυση μονάδων άσκησης πολιτικής.

6)      Αναβάθμιση ρόλου τοπικής αυτοδιοίκησης – για ενίσχυση τοπικής αυτονομίας – εξορθολογισμό διοικητικών διαδικασιών – εξορθολογισμό κρατικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεων τοπικής ιδιοκτησίας.

7)      Εκσυγχρονισμός διαδικασίας προσλήψεων.

8)      Βελτίωση κινητικότητας για καλύτερη αξιοποίηση πόρων.

Θέσπιση νέου συστήματος μόνιμης κινητικότητας.

Χρήση περιγραφής καθηκόντων και σύνδεση με ηλεκτρονική βάση δεδομένων που θα έχει και τις κενές θέσεις / την τελική απόφαση για κινητικότητα προσωπικού θα παίρνει η εκάστοτε υπηρεσία.

Οι αρχές θα συνεχίσουν να εντοπίζουν παράνομες προσλήψεις, ασφαλιστικά μέτρα, πειθαρχικές υποθέσεις και θα παίρνουν μέτρα.

Από 1 Ιανουαρίου 2016

Έναρξη ισχύος νέου μισθολογίου

Έως Απρίλιο 2016

Επικαιροποίηση Έκθεσης ΟΟΣΑ του 2011 – αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος / επανεξέταση σε όλη την εκπαίδευση Συνεργασίας πανεπιστημίων, ερευνητικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων για ενίσχυση καινοτομίας – επιχειρηματικότητας Νέου Σχολείου για εξορθολογισμό (τάξεων, σχολείων, πανεπιστημίων), Λειτουργία, διακυβέρνηση Γ΄/θμιας εκπαίδευσης, Αποδοτικότητα, αυτονομία δημόσιων, εκπαιδευτικών μονάδων / αξιολόγηση, διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα.

Η επανεξέταση θα προτείνει συστάσεις σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ.

Έως Μάιο 2016 (έγκριση έως Ιούλιο 2016, σε ισχύ από 2016 – 17 αν είναι  δυνατόν)

Επικαιροποιημένο εκπαιδευτικό σχέδιο δράσης. Με βάση συστάσεις επανεξέτασης και υποβολή προτάσεων για δράσεις

Έως Ιούνιο 2018

(το αργότερο)

Ευθυγράμμιση αριθμού διδακτικών ωρών ανά μέλος προσωπικού και αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό, με βέλτιστες πρακτικές ΟΟΣΑ

 

 

Η αντιδραστικότητα των παραπάνω μέτρων που απειλούν με ισοπέδωση ότι έχει μείνει όρθιο από μια καθημαγμένη δημόσια εκπαίδευση, γίνεται πιο κατανοητή αν δει κανείς τι περιλαμβάνουν αυτές οι περίφημες εκθέσεις εμπειρογνωμόνων και οι «βέλτιστες πρακτικές», καθώς και τι αποτελεί επίσημη πολιτική των Διεθνών Οργανισμών και της ΕΕ.

«Βέλτιστες πρακτικές»: Ευφημισμός νεοφιλελεύθερης βαρβαρότητας στην παιδεία

Οι Βέλτιστες Πρακτικές του ΟΟΣΑ, όπως προβλέπονται στην Έκθεση του 2011 στοχεύουν στα παρακάτω:

  • Μείωση μισθολογικού κόστους εκπαιδευτικών, με μείωση εκπαιδευτικών, αύξηση ωραρίου, μείωση σχολείων, τάξεων και συγχωνεύσεις.
  • Σύνδεση επαγγελματικής- βαθμολογικής εξέλιξης, αμοιβής εκπαιδευτικών με αξιολόγηση μαθητών, σχολείων και ατομική αξιολόγηση, ώστε σε περιόδους κρίσης να αμείβονται οι πιο αποτελεσματικοί.
  • Τυποποιημένη αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών (μια μορφή ήταν η Τράπεζα θεμάτων που πρότεινε η έκθεση του ΟΟΣΑ, ανάμεσα σε άλλες μορφές που εφαρμόζονται).
  • Εξωτερική αξιολόγηση όλων –μαθητών, εκπαιδευτικών, σχολείων και επιπτώσεις σε αξιολογούμενους ώστε το σύστημα «να μη στερείται σοβαρότητας».
  • Μετατόπιση από το τρέχον σύστημα κατανομής πόρων, σε εφάπαξ επιχορηγήσεις που θα κατανέμονται στις περιφέρειες, βάσει της αρχής   «τα χρήματα ακολουθούν το μαθητή».
  • Περιορισμός του συνολικού αριθμού των εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε αριθμό συγκρίσιμο με τον μέσο όρο εισακτέων στην ΕΕ, με αύξηση των εισακτέων στα ΤΕΙ και κλείσιμο τμημάτων, αύξηση επιμερισμού κόστους στους φοιτητές, ευθυγράμμιση των δηλώσεων ικανοτήτων (κάποτε τα λέγαμε επαγγελματικά δικαιώματα) με το νέο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Οι Βέλτιστες Πρακτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση:

  • Υποδεικνύουν ανάπτυξη δεξιοτήτων με κέντρο την επιχειρηματικότητα αντί γνώσης.
  • Προωθούν στην επαγγελματική εκπαίδευση – κατάρτιση τη «μάθηση» με βάση την εργασία (πρακτική άσκηση, μαθητεία) και τα νέα μοντέλα εργασίας (ελαστικές σχέσεις, κοινωφελής εργασία κλπ.).
  • Προωθούν τις εταιρικές σχέσεις μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων για κατάλληλα προγράμματα σπουδών και παροχή κατάλληλων δεξιοτήτων και την κινητικότητα – μετανάστευση των καταρτιζόμενων και εργαζόμενων μεταξύ των χωρών. (Ευρωπαϊκή Επιτροπή-2012: «Ανασχεδιασμός της εκπαίδευσης: επενδύοντας στις δεξιότητες για καλύτερα κοινωνικοοικονομικά αποτελέσματα» COM -2012 και «Ευρώπη 2020»).

Στη βάση αυτή, το νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020, προβλέπει μεγάλο κομμάτι δράσεων για την λεγόμενη αντιμετώπιση της ανεργίας, όπου παρέχει τζάμπα εργατική δύναμη για τους εργοδότες μέσω μαθητείας και πρακτικής άσκησης και επιβολή της εργασίας των voucher και των κοινωφελών προγραμμάτων (με εξορθολογισμό τους!) ως το μελλοντικό μοντέλο εισόδου αλλά και μετέπειτα απασχόλησης για τη νέα γενιά.

Η Γερμανία με το μνημόνιο συνεργασίας για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση που υπέγραψε το 2012 με τη χώρα μας, το μνημόνιο για τη μαθητεία που υπογράφηκε με αρκετές χώρες του Νότου και άλλες «πρωτοβουλίες», ήδη εξασφαλίζει μέσω της κινητικότητας, όχι μόνο πιο φθηνό επιστημονικό κι εργατικό δυναμικό, αλλά και χωρίς να έχει πληρώσει καθόλου για την εκπαίδευσή του.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι, εμείς τι κάνουμε;

Ας πάρουμε στους ώμους μας τη δική μας αλήθεια, την αλήθεια των εκπαιδευτικών, των λαϊκών αναγκών αλλά και της κοινωνικής αξιοπρέπειας.

Ας ξανασκεφτούμε πάνω στις καλύτερες στιγμές της συλλογικής μνήμης και της μαχητικής δράσης των σωματείων μας.

Ας πάρουμε στα χέρια μας την υπόθεση της εκπαίδευσης και της ζωής μας σε ρήξη και σύγκρουση με μνημόνια, ΕΕ, ΔΝΤ και σε όσους τα ανάγουν σε μονόδρομους υπηρετώντας τα.

Η ενότητα μας και η αγωνιστική μας δράση μπορεί « να σκίσει» τα μνημόνια!

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                              Η Γ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΑΓΑΠΗΤΟΣ Θ                            ΑΛΒΑΝΟΥΔΗ Ζ.


Β’ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε.

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ            ΠΡΟΣ

« Ο Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ»              Τα μέλη του συλλόγου

b.syllogos.megas [email protected]

Πληροφορίες: Αγαπητός Θανάσης

τηλ. σχολείου: 2310310855 κιν.: 6976281776          ΚΟΙΝ.:  Φ.1 – Αρχείο μας

e-mail: [email protected]

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γοβ
Νέες υπηρεσίες στο gov.gr wallet: Προς επέκταση της συγκατάθεσης και για ενοικίαση IX, εγγραφή παιδιού σε παιδικό σταθμό
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου  τόνισε ότι σχεδιάζεται να απλοποιηθούν και περισσότερο πολύπλοκες διαδικασίες, όπως η...
Νέες υπηρεσίες στο gov.gr wallet: Προς επέκταση της συγκατάθεσης και για ενοικίαση IX, εγγραφή παιδιού σε παιδικό σταθμό