Thumbnail
ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς Ιθάκης

ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ – ΙΘΑΚΗΣ (ΕΛΜΕ-ΚΙ)

[email protected]

Παρέμβαση

στην ημερίδα της ΟΛΜΕ για την ΤΕΕ

Να διεκδικήσουμε το σχολείο των σύγχρονων λαϊκών αναγκών

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι.

Εκ μέρους του ΔΣ της ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς – Ιθάκης θέλουμε να θέσουμε στη σημερινή ημερίδα και να προσπαθήσουμε να απαντήσουμε τέσσερα αλληλένδετα ερωτήματα:

  1. Ποιο είναι το διακύβευμα σήμερα για το συνδικαλιστικό κίνημα;

  2. Ποιο δρόμο ανάπτυξης υπηρετούν οι συνδικαλιστικές διεκδικήσεις;

  3. Πώς και από ποια σκοπιά αντιπαλεύεται η στρατηγική του κεφαλαίου για την εκπαίδευση;

  4. Η τεχνική εκπαίδευση πώς εντάσσεται στην εξυπηρέτηση της μόρφωσης των μαθητών, στην μελλοντική επαγγελματική κατάρτισή τους και πώς διασφαλίζεται το δικαίωμα σε σταθερή εργασία για αποφοίτους και εκπαιδευτικούς;

Η κατάσταση, τα προβλήματα περιγράφηκαν και σε αυτήν εδώ την αίθουσα. Όμως το πρόβλημα δεν είναι οι διαπιστώσεις. Ποια είναι η αιτία;

Τα μέτρα, οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, που οδήγησαν και οδηγούν σε μεγάλες ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, στους μισθούς, στις Συλλογικές Συμβάσεις, στις συντάξεις, στις κοινωνικές παροχές, στην παιδεία, την υγεία είχαν προσχεδιαστεί από το κεφάλαιο πολύ πριν από την κρίση. Όλες οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ και λοιποί αλλά και σήμερα ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ (που παίρνουν εύσημα από το κεφάλαιο για την αποτελεσματικότητά τους) υπηρέτησαν αυτή τη στρατηγική. Οι αντεργατικές μεταρρυθμίσεις, είχαν ως στόχο την μακροπρόθεσμη θωράκιση της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητάς του. Οι αλλαγές στην εκπαίδευση την προσαρμόζουν στις νέες ανάγκες της οικονομίας με βάση αποφάσεις της ΕΕ που πάρθηκαν πριν δεκαετίες.

Η οικονομική κρίση έδειξε ότι η ανάπτυξη φέρνει τις κρίσεις. Ωστόσο, οι δυνάμεις που κυριαρχούν στο εργατικό λαϊκό κίνημα δεν το προσανατόλισαν - και δεν θα μπορούσαν να το προσανατολίσουν - στον αγώνα για μια κοινωνία χωρίς κρίσεις, χωρίς εκμετάλλευση, με σχεδιασμένη κεντρικά αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων για την κάλυψη των σύγχρονων αναγκών του λαού μας, χωρίς χρέος, έξω από ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, με το λαό αφέντη στον κόπο του.

Στη γραμμή του αποπροσανατολισμού κινήθηκε και η ΟΛΜΕ με τη συσκότιση του χαρακτήρα και των αιτιών της κρίσης (καζινοκαπιταλισμός, ακραία νεοφιλελεύθερη αγορά και πολιτική, κ.λπ.), την άποψη ότι τα μνημόνια έφεραν την κρίση και την ύφεση, τις θεωρίες ότι η κρίση είναι συνέπεια της διαφθοράς και της διαπλοκής, της κλεπτοκρατίας, κ.ά. Η ΟΛΜΕ συνέβαλε στην κυβερνητική εναλλαγή. Οι δυνάμεις που κυριαρχούν σε αυτήν ευθύνονται για την αποδιοργάνωση του συνδικαλιστικού κινήματος, την παρεμπόδιση της ριζοσπαστικοποίησης σε συνθήκες παρατεταμένης κρίσης. Αυτό συνέβαινε τόσο με τις πλειοψηφίες που είχαν διαμορφωθεί σε αυτήν πριν την κυβερνητική εναλλαγή (ΣΥΡΙΖΑ – «Ριζοσπαστική Αριστερά») όσο και με την τωρινή (ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ). Αν πριν τα κινήματα των πλατειών αποθεώνονταν και οι οξυμένες μορφές «βαρούσαν αντιμνημονιακά - αντικυβερνητικά» σήμερα η Ομοσπονδία παίρνει μέρος στον εθνικό διάλογο για την παιδεία, ταυτίζεται σε καίριες θέσεις της με τις κυβερνητικές προτάσεις, ετοιμάζει ακόμη και νομοθετήματα (πχ για τους διορισμούς) νομιμοποιώντας, στο όνομα του ρεαλισμού και της νομιμότητας, όλες τις κατευθύνσεις της άρχουσας τάξης. Μόνο το ΠΑΜΕ από θέση αρχών πρόβλεψε και προειδοποίησε για τις εξελίξεις που ακολούθησαν.

Μια σειρά ζητήματα που ακούστηκαν εδώ για την ΤΕΕ δείχνουν πόσο απροκάλυπτος είναι ο κυβερνητικός συνδικαλισμός. Ακούστηκε εδώ από τον εκπρόσωπο των ΣΥΝΕΚ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ ότι η κυβέρνηση υλοποιεί τις θέσεις της ΟΛΜΕ. Πράγματι έτσι είναι. Η διαφορά δε βρίσκεται στο αν το έτος εξειδίκευσης θα είναι το 3ο ή το 4ο. Οι θέσεις της ΟΛΜΕ ψηφίστηκαν και από τις ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ. Η νομιμοποίηση του διπλού σχολικού δικτύου, που είναι στρατηγική της ΕΕ, δεν είναι δυνατόν να εξασφαλίσει ούτε την αναβάθμιση της ΤΕΕ ούτε το δικαίωμα στην εργασία για τους εκπαιδευτικούς. Αλλά σήμερα ο εκπρόσωπος των ΣΥΝΕΚ μίλησε για την ανάγκη εξορθολογισμού των ολιγομελών τμημάτων και την ανάγκη να γίνουν ελκυστικές οι ειδικότητες ώστε να μην υπάρχουν τέτοια φαινόμενα, μίλησε για το παράδειγμα του εκπαιδευτικού συστήματος της Γερμανίας που κατοχυρώνει την πρόωρη επιλογή, μίλησε για την ανάγκη στροφής της μαθητικής ροής προς την ΤΕΕ από τη γενική. Αντίστοιχα ο εκπρόσωπος της ΔΑΚΕ μίλησε για αντιστροφή του 70% γενικής - 30% τεχνικής, μίλησε για τεχνικό λύκειο, για εξορθολογισμό ειδικοτήτων κοκ. Όλοι αυτοί στηρίζουν τη γενική στρατηγική της ΕΕ για την ΤΕΕ.

Από ποια βάση ξεκινά σήμερα η συζήτηση που ανοίγει στον κλάδο για την παιδεία και την ΤΕΕ; Από τη βάση ενός ισχυρού κινήματος που οραματίζεται και διεκδικεί το αναγκαίο ή από τη βάση του κοινωνικού εταιρισμού για μια καλύτερη διαχείριση και για διόρθωση των «παρεκκλίσεων» στην εκπαίδευση ώστε να γίνει υγιής; Από τη βάση ότι ο εργαζόμενος γονιός, τα παιδιά του και ο κλάδος είναι σε διαμετρικά αντίθετες θέσεις με το σχεδιασμό της πλουτοκρατίας ή ότι μοιράζονται τον ίδιο πόθο με τη κυβέρνηση; Η απάντηση είναι, δυστυχώς, ευνόητη.

Όσο το συνδικαλιστικό κίνημα αναζητά δρόμο διεξόδου για την εκπαίδευση γενικά και την ΤΕΕ ειδικότερα, χωρίς να αμφισβητεί και να αντιπαλεύει την καπιταλιστική οικονομική βάση που την καθορίζει, τη στρατηγική κεφαλαίου - ΕΕ για τις αναδιαρθρώσεις, τόσο θα παλεύει για «ξένες σημαίες», θα ανακυκλώνει το πρόβλημα και θα βάζει, αντικειμενικά, πλάτη στο σχεδιασμό του κεφαλαίου.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι.

Τα διλλήματα είναι αντικειμενικά και, είτε έτσι είτε αλλιώς, παίρνουμε θέση:

  • Ή θα παρακολουθήσουμε μια εκπαίδευση που αναδιαρθρώνεται για να χωρέσει τον εγκλωβισμό των ανθρώπινων δυνατοτήτων στις ανάγκες της αγοράς ή θα διεκδικήσουμε μια εκπαίδευση που τις απελευθερώνει.

  • Ή θα υπηρετήσουμε το «ρεαλισμό» του διχασμού γενικής – τεχνικής, του διαχωρισμού θεωρίας και πράξης και - μαζί με αυτόν - την διαρκή υποβάθμιση της ΤΕΕ, την ενίσχυση της ροπής προς την ενδοεπιχειρησιακή μαθητεία και τη δια βίου κατάρτιση ή θα διεκδικήσουμε ενιαίο σχολείο θεωρίας και πράξης.

  • Ή θα παρακολουθήσουμε την αποσπασματικότητα των επί μέρους κατακερματισμένων δεξιοτήτων ή θα παλέψουμε για γενικευμένη ανάπτυξη της δυνατότητας για εξειδικευμένη εργασία και εναλλαγών στον τεχνικό καταμερισμό πάνω σε μια γερή γενική παιδεία για όλους.

  • Ή θα επιτρέψουμε η γενική παιδεία να συνεχίζει να παραμένει «κολοβή», μακριά από την υλικότητα της κοινωνίας και της φύσης, χωρίς επιστημονικό διαλεκτικό μεθοδολογικό εργαλείο ερμηνείας ή θα «ανακαλύψουμε» μια νέου τύπου γενική παιδεία που θα θέτει ως προϋπόθεση τη σύνδεση του σχολείου με την κοινωνικοποιημένη και κεντρικά σχεδιασμένη εργασία και παραγωγή, που θα εμπεριέχει ένα εκτεταμένο δίκτυο εργαστηρίων και θα δίνει ώθηση στην παρατήρηση και στο πείραμα.

  • Ή η αστική τεχνική εκπαίδευση θα αναπαράγει το μύθο ότι είναι για τα παιδιά της εργατικής τάξης που δήθεν δεν παίρνουν τα γράμματα ή θα έχουμε την εργατική τάξη και τα παιδιά της πρωταγωνιστές και πρωτοπόρους στην κατάχτηση της γνώσης, ως εργαλείου για την αλλαγή του κόσμου.

  • Ή θα οξύνεται η πρόωρη επαγγελματική επιλογή μέσα από την πίεση των ταξικών φραγμών και την υλοποίηση των κατευθύνσεων της ΕΕ ή θα υπάρχει αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν επαγγελματική εκπαίδευση μετά τη γενική.

  • Ή θα ανεχόμαστε το σχολείο των χορηγών και της ιδεολογικής χειραγώγησης του συστήματος ή θα παλέψουμε για ριζική αναμόρφωση του μορφωτικού και διαπαιδαγωγικού χαρακτήρα του σχολείου.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι.

Η ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς – Ιθάκης απαντάει με τη διεκδίκηση για ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο μιας νέου τύπου γενικής παιδείας – για επαγγελματικές σχολές μετά από αυτό, από τη σκοπιά του παρόντος και του μέλλοντος για τα συμφέροντα της μεγάλης μάζας των μαθητών. Απαντάει από τη σκοπιά της στρατηγικής του κινήματος για άλλο δρόμο ανάπτυξης της ελληνικής κοινωνίας. Απαντάει με το ρεαλισμό του αναγκαίου και του δίκαιου για την εργατική τάξη και τα παιδιά της. Τονίζουμε ότι η απάντηση αφορά το σήμερα. Με αυτές τις θέσεις πρωτοστατούμε για να δυναμώσει η οργανωμένη συλλογική διεκδίκηση, όπως έγινε με τους διαθέσιμους, την αποτροπή της φετινής απόφασης της ΠΔΕ Ιονίων να κλείσει ο τομέα υγείας στο ΕΠΑΛ Αργοστολίου, την αποτροπή περικοπών ολιγομελών τμημάτων, την ασφάλεια στα σχολεία κοκ. Παλεύουμε για να μπουν εμπόδια στα μέτρα που τσακίζουν τη ζωή και το μέλλον της νέας γενιάς, τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών. Αλλά και διεκδικούμε τις πολιτικές προϋποθέσεις που θα επιτρέψουν στα όνειρα να πάρουν εκδίκηση.

Το παλιό δείχνει τη σήψη του παντού: από την αναδιαμόρφωση του σχολείου για να υπηρετηθούν τα κέρδη μέχρι τον πόλεμο και την προσφυγιά. Το συνδικαλιστικό κίνημα έχει ευθύνη για το νέο που θα γεννηθεί, ώστε να μη βάλει πλάτη σε νέες τερατογενέσεις. Ο λαός μας μπορεί και πρέπει να απαντήσει στη σφαγή των δικαιωμάτων του και μαζί στη σφαγή της μόρφωσης των παιδιών του, στην καταρράκωση της ΤΕΕ. Για την αντεπίθεση κι ο κλάδος των εκπαιδευτικών πρέπει να κάνει τις επιλογές του, στηρίζοντας το σχολείο των σύγχρονων αναγκών του λαού μας.

Πάτρα 11/4/2016

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα