Thumbnail
ΕΛΜΕ Χανίων

Το περίφημο κλείσιμο της 2ης αξιολόγησης που διαπραγματεύεται η κυβέρνηση, επιφυλάσσει νέα ακόμη πιο σκληρά μέτρα για τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους, τους άνεργους και τη νεολαία αλλά και στο βάθος  ένα νέο 4ο Μνημόνιο. Η αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, του κεφαλαίου, της ΕΕ και του ΔΝΤ δεν έχει τέλος. Δημοσιονομικός κόφτης παντού, νέα μείωση του αφορολόγητου, μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, νέα φοροεπιδρομή στα εισοδήματα, κατεδάφιση των όποιων ασφαλιστικών δικαιωμάτων απέμειναν, επέκταση της ελαστικής εργασίας και με νέες ακόμα πιο εκμεταλλευτικές μορφές – μαθητεία, απελευθέρωση των απολύσεων και κατάργηση των ΣΣΕ, περικοπές και αλλαγή του χαρακτήρα του επιδόματος ανεργίας, προετοιμασία χιλιάδων απολύσεων συμβασιούχων, επέκταση της εξαθλίωσης και της φτώχειας, νέες ιδιωτικοποιήσεις.

 Ειδικά στο χώρο μας η  εισαγωγή και η προσπάθεια επιβολής της μαθητείας και άλλων μέτρων-παρεμβάσεων (θεματικές εβδομάδες, δημιουργικές εργασίες, νέο Λύκειο) συνιστούν πραγματική τομή στην  εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, αποτελούν συνέχεια των προηγούμενων πολιτικών(Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλος κλπ), εμπεριέχονται στις μνημονιακές δεσμεύσεις και υποχρεώσεις που ψήφισαν από κοινού κυβέρνηση- αντιπολίτευση, υλοποιούν ευρύτερες στρατηγικές της ΕΕ, ΔΝΤ , ΟΟΣΑ και κεφαλαίου. Συγκεκριμένα:

Θεματικές εβδομάδες-Γυμνάσιο

  Η προχειρότητα στη διοργάνωση του εγχειρήματος είναι προφανής, ενώ είναι προφανής και η αναστάτωση που θα επέλθει στη ζωή των σχολικών μονάδων αν υλοποιηθεί η θεματική εβδομάδα. Αφού πρώτα μείωσαν τις ώρες διαφόρων μαθημάτων, στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής και της εξοικονόμησης προσωπικού, τώρα αποκόπτουν βασικές ενότητες αυτών των μαθημάτων από το διδακτικό αντικείμενο και τις εντάσσουν σε «προγράμματα» και «δραστηριότητες». Αντί για ολοκληρωμένη ενιαία γνώση, προωθείται η αποσπασματικότητα και οι σκόρπιες πληροφορίες.

  Η θεματική εβδομάδα κινείται στην λογική της (δήθεν) «αυτονομίας» των σχολείων: το Υπουργείο κρατά τον επιτελικό σχεδιασμό, ενώ τα σχολεία καλούνται να υλοποιήσουν χωρίς παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική βοήθεια. Όταν, μάλιστα, η συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι υποχρεωτική και φτιάχνεται ομάδα συντονισμού, φόρμα σχεδίου υλοποίησης, υποβάλλεται φόρμα στο ΙΕΠ, μπαίνουν δείκτες κλπ., τότε αρχίζει να ξεπροβάλλει η αξιολόγηση. Ταυτόχρονα, το υπουργείο ανοίγει τις πόρτες του δημόσιου σχολείου σε ΜΚΟ, ιδιωτικούς ή δημοτικούς φορείς, που θα μπορούν να παρεμβαίνουν στη μαθησιακή πορεία των μαθητών.

Δημιουργικές εργασία-Λύκειο

Οι πομπώδεις εκφράσεις περί «δημιουργικής ικανότητας», «ερευνητικού πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος από μαθητές» κλπ  δεν μπορούν να κρύψουν πως οι λεγόμενες δημιουργικές εργασίες δεν είναι ούτε δημιουργία, ούτε έρευνα, ούτε εργασία.  Σκοτώνουν εξ αρχής τη μαθητική δημιουργικότητα, αφού αφορούν τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τη βελτίωση της βαθμολογίας σε αυτά και όχι τις κλίσεις και το μεράκι του μαθητή για τη διερεύνηση σκέψεων και ερωτημάτων από κάποιο επιστημονικό, καλλιτεχνικό αντικείμενο.  Είναι φανερό πως δημιουργία και ελεύθερη σκέψη δεν συνάδουν με ανταγωνισμό, αξιολόγηση και βαθμούς.

 Για εμάς τους μαχόμενους εκπαιδευτικούς είναι προφανές ότι  η δημιουργία προϋποθέτει εσωτερικό κίνητρο, “μεράκι” από μέρους των μαθητών και των καθηγητών τους. Το ερευνητικό, το δημιουργικό και το ομαδικό πνεύμα προϋποθέτουν σχολικό περιβάλλον ελευθερίας. Το κυνήγι του βαθμού -με ή χωρίς εργασίες- με απώτερο στόχο την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν προάγει τη δημιουργικότητα. Έτσι αυτό που απομένει από τα πομπώδη λόγια της εγκυκλίου είναι  η τυποποίηση και η διεκπεραίωση (copy -paste από μέρους των μαθητών  και συμπλήρωση φορμών και στοιχείων στους ατομικούς τους φακέλους από μέρους των επιβλεπόντων καθηγητών) η οποία  βαφτίζεται δημιουργικότητα (!!!) και θα γιορτάζεται με διήμερες φιέστες “δημιουργικού”...μπάχαλου.

Μαθητεία ΕΠΑΛ

Η καθιέρωση της μαθητείας στοχεύει:

στην παραπέρα συρρίκνωση της τεχνικής εκπαίδευσης. Όλο το προηγούμενο διάστημα το Υπουργείο με μεθοδικό τρόπο και μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις αλλάζει το τοπίο στην τεχνική εκπαίδευση. Ενδεικτικά αναφέρουμε τη μείωση του αριθμού των τομέων και ειδικοτήτων (Χανιά κλείσιμο των τομέων οικονομίας και διοίκησης  2ο ΕΠΑΛ, ΕΠΑΛ Ε. Βενιζέλου), τη συρρίκνωση του ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος σπουδών στο νέο ΕΠΑΛ, χωρίς την πρόβλεψη για αναπλήρωσή τους μέσα στο δημόσιο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, την καθιέρωση ανελαστικού κατώτερου αριθμού μαθητών στους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ, που έχει στόχο τη συρρίκνωση, συγχώνευση τομέων και ειδικοτήτων και σε πολλές περιπτώσεις το  κλείσιμο σχολείων ( η μη έγκριση των ολιγομελών τμημάτων από ΕΠΑΛ Βρυσών και Κισάμου, που αναγκάστηκε να πάρει πίσω το υπουργείο και ο περιφερειακός Διευθυντής μετά από τις κινητοποιήσεις μαθητών γονιών εκπαιδευτικών και της τοπικής κοινωνίας)και τέλος, η φετινή εγκύκλιος για το «χαρακτηρισμό φοίτησης » στο τέλος του Α’ τετραμήνου, για τους μαθητές των ΕΠΑΛ που έχουν ξεπεράσει τα όρια απουσιών.

στην υποβάθμιση των μορφωτικών και εκπαιδευτικών αναγκών της νεολαίας. Η γνώση μετατρέπεται σε απλή κατάρτιση και μάλιστα χαμηλής ποιότητας, τεμαχίζεται και κομμάτια της μεταφέρονται στη μαθητεία σύμφωνα με τις ανάγκες των επιχειρήσεων και της αγοράς

στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών. Όλοι κατανοούμε ότι από τη μεγάλη δεξαμενή των εκπαιδευτικών που θα περισσεύουν ως αποτέλεσμα του κόφτη σε ειδικότητες, τμήματα, εργαστήρια θα στελεχωθεί ο μηχανισμός της μαθητείας. Μέσα από το φόβο και τον καταναγκασμό θα υποχρεωθούν συνάδελφοι να συνδράμουν στη λειτουργία της μαθητείας. Στην πραγματικότητα θα δημιουργηθεί μία γκρίζα ζώνη όπου ο εκπαιδευτικός θα μετατραπεί σε επόπτη εργασίας, επιθεωρητή με αποτέλεσμα η εκπαιδευτική ιδιότητα να εξαφανίζεται, αφού «επιβλέπει την τήρηση των όρων της σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ μαθητευόμενου, επιχείρησης». Στον εκπαιδευτικό-επόπτη ανατίθεται η διεκπεραίωση ενός εφιαλτικού σε όγκο και ευθύνη κυκεώνα γραφειοκρατίας, που αφορά στην υλοποίηση του προγράμματος μαθητείας, καθιστώντας τον  ουσιαστικά υπόλογο για τον έλεγχο της τήρησης των όρων της Σύμβασης από τις επιχειρήσεις.

στη νομιμοποίηση και  την εμπέδωση στην κοινωνία της άποψης  ότι δεν μπορεί να υπάρξει διαφορετικό μέλλον παρά η ελαστική εργασία. Δίπλα στα πεντάμηνα, τα οκτάμηνα, την κοινωφελή εργασία, τους αναπληρωτές και τους ωρομίσθιους θα στέκεται και η μαθητεία ως νέα μορφή εργασίας και θα αξιοποιηθεί ως το εργαλείο  για την αγωνιώδη προσπάθεια  ανάτασης της κερδοφορίας των επιχειρήσεων αφού οι μαθητευόμενοι  θα πληρώνονται με υποκατώτατο μισθό κυρίως  μέσα από τα ΕΣΠΑ και θα αποτελούν το φτηνό εργατικό δυναμικό το οποίο θα παράγει πλούτο και ταυτόχρονα  θα καλύπτει θέσεις  στο δημόσιο αρχικά , αντί για μόνιμες θέσεις εργασίας με πλήρη δικαιώματα και θα αποτελεί το φόβητρο για τους παλιούς εργαζόμενους στη ζούγκλα του ιδιωτικού τομέα. Επιπλέον, η φτηνή απασχόληση των προγραμμάτων μαθητείας θα συμπιέσει ακόμα περισσότερο το μισθολογικό κόστος, αφού οι επιχειρήσεις θα μπορούν ν' αμείβουν αρκετούς από τους άλλους εργαζόμενους που απασχολούν κάτω και από όσα προβλέπει κι αυτή ακόμα η (Γενική, Κλαδική ή Επιχειρησιακή) Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. 

Αναπληρωτές

Στις σημερινές συνθήκες  η εφαρμογή της εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ και των κατευθύνσεων της Ε.Ε. για την εκπαίδευση και την εργασία βάλλουν ευθέως τη μονιμότητα, μεταλλάσσουν την ίδια την έννοια της εργασίας υποβιβάζοντάς τη σε απασχόληση, ενώ μέσω και της αναμόρφωσης των ωρολόγιων προγραμμάτων μειώνουν το εκπαιδευτικό προσωπικό με πρώτα θύματα τους ελαστικά εργαζόμενους. Η χρόνια αδιοριστία όχι μόνο δε λύνεται, αλλά συνάδελφοι αναπληρωτές απολύονται μόνιμα και εκτοπίζονται στην ανεργία. Η ελαστική εργασία, η επισφάλεια και η εκ περιτροπής εργασία είναι οι τρεις πτυχές του νέου εργαζόμενου, ειδικά της νεολαίας, και η μόνη βέβαιη εργασιακή σχέση στην αβεβαιότητα και το φόβο της ανεργίας. Οι ελαστικές σχέσεις εργασίας στην εκπαίδευση έχουν μονιμοποιηθεί με τον θεσμό του αναπληρωτή, επισφραγίζοντας το μοντέλο του σχολείου της αγοράς και του εργαζόμενου σε αυτό.

Σήμερα το εκπαιδευτικό και εργατικό κίνημα πρέπει να βρει τους δρόμους του αγώνα όχι μόνο για να καταγγείλει αλλά να ανατρέψει αυτές τις πολιτικές.  Κύριος στόχος του εκπαιδευτικού κινήματος είναι η υπεράσπιση και η εμβάθυνση της Δημόσιας Δωρεάν Εκπαίδευσης στην υπηρεσία όλου του λαού, ως ένα απ’ τα κύρια κοινωνικά αγαθά.

     Αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο 12χρονης, ενιαίας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με μέτρα για να φοιτούν και να μορφώνονται όλα τα παιδιά.  Με 2 έτη προσχολικής αγωγής και 2χρονη ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση αμέσως μετά, για όσα επαγγέλματα δεν απαιτείται πανεπιστημιακή μόρφωση. Αυτό πρέπει να είναι το μοναδικό δημόσιο, δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, με ταυτόχρονη κατάργηση όλων των δομών έξω απ’ αυτό (ΔΙΕΚ, ΙΕΚ, ΕΠΑΣ άλλων υπουργείων κλπ). Με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. Με τομείς και ειδικότητες που να καλύπτουν τους τομείς και τις ειδικότητες των σημερινών σχολείων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ΣΕΚ)  με την προσθήκη και άλλων που θα κριθούν αναγκαίες σύμφωνα με τις ανάγκες των ανθρώπων κι όχι των Τραπεζών και του κεφαλαίου. Ο στόχος αυτού του σχολείου πρέπει να είναι η εκπαίδευση των μαθητών για την απόκτηση ολοκληρωμένων γνώσεων (θεωρητικών και δεξιοτήτων) ενός ολοκληρωμένου γνωστικού αντικειμένου που ορίζεται ως επάγγελμα. Σε καμιά περίπτωση δεν θα ενσωματώνει στο πρόγραμμα σπουδών του, προγράμματα μαθητείας.

Η ηγεσία της ΟΛΜΕ αναλαμβάνει βαρύτατες ευθύνες απέναντι στον κλάδο και τη δημόσια εκπαίδευση. Δημιουργεί  κατάπληξη το γεγονός ότι με μεγάλη ευκολία πήρε μία απόφαση ερήμην των συναδέλφων, η οποία μάλιστα  έρχεται και σε πλήρη αντίθεση με ψηφισμένες αποφάσεις του κλάδου για την καθιέρωση 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (συν δύο χρόνια προσχολικής αγωγής) που θα παρέχεται δωρεάν,  για Δημόσιο Σύστημα Μεταλυκειακής Επαγγελματικής Κατάρτισης με ενιαίο σχεδιασμό, σε σύνδεση με τη 12ετή υποχρεωτική εκπαίδευση.

Πρόγραμμα δράσης

  1. Προτρέπουμε τους συλλόγους διδασκόντων να μην συναινέσουν στην διοργάνωση της θεματικής εβδομάδας και των δημιουργικών εργασιών όπως γίνεται σε αρκετά σχολεία του νομού, να αξιοποιήσουν με το δικό τους δημιουργικό τρόπο τα σχέδια πρακτικών που έχει προωθήσει το ΔΣ. Προτρέπουμε τους συλλόγους διδασκόντων στα ΕΠΑΛ να μην συντάξουν ειδική πράξη για τους μαθητές ως «μη παρακολουθούντες».

  2. Το ΔΣ παρέχει  πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη για όλους τους συναδέλφους οι οποίοι θα αρνηθούν τη συμμετοχή τους  σύμφωνα και με τις αποφάσεις του σωματείου και την απόφαση της ΟΛΜΕ για τις δημιουργικές εργασίες.

  3. Άνοιγμα της συζήτησης στους συλλόγους  διδασκόντων και στο σωματείο με συγκροτημένο τρόπο και με την παρουσία του ΔΣ για όλα αυτά τα ζητήματα.

  4. Προχωρούμε μαζί με άλλα σωματεία στο Δημόσιο και Ιδιωτικό τομέα σε πολύμορφες δράσεις  με κεντρικό ζήτημα την ελαστική εργασία(αναπληρωτές), κινητοποιήσεις στα τέλη Φλεβάρη  και  προβολή του αιτήματος  για μόνιμους μαζικούς  διορισμούς.

  5. Το ΔΣ αναλαμβάνει πρωτοβουλία για να συναντηθεί με τα σωματεία του δημόσιου τομέα(ΟΤΑ, Νοσοκομείο κλπ) των εργασιακών χώρων στους οποίους προβλέπεται η απασχόληση παιδιών μέσω μαθητείας, για να συζητήσουμε και να κινητοποιηθούμε από κοινού για  το ζήτημα τις μαθητείας και της ελαστικής εργασίας συνολικότερα.

6.Προτείνουμε για το επόμενο διάστημα σειρά κινητοποιήσεων με αρχή το ζήτημα τις ελαστικής εργασίας Φλεβάρη και άμεσο απεργιακό βήμα με 48ωρη (Μάρτη) με το σύνολο των αιτημάτων του κλάδου. Σε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να κινηθεί και η ΓΣ Προέδρων τις 18 Φλεβάρη ώστε ο κλάδος συντεταγμένα να απαντήσει στο  σύνολο τις κυβερνητικής πολιτικής.

  1. Προχωρούμε το επόμενο διάστημα στην πραγματοποίηση εκδηλώσεων ,παρεμβάσεων κλπ για όλα τα επίδικα τις περιόδου  (νέο Λύκειο, Μαθητεία, Τεχνική Εκπαίδευση),προβάλλοντας το στόχο για ένα σχολείο τις γνώσης  και τις πράξης που θα ενσωματώνει δημιουργικά τις κατακτήσεις του ανθρώπινου πολιτισμού, ένα σχολείο των κοινωνικών αναγκών.

  2. Επαναδραστηριοποιούμε την επιτροπή αγώνα που έχει συσταθεί από τις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις του κλάδου μας το 2013, επιδιώκοντας τη συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων και καινούριων συναδέλφων, έτσι ώστε να επιτευχθούν όλα τα προηγούμενα με αμεσότερο και αποτελεσματικότερο τρόπο.

 

Χανιά 06/02/2017

 ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ

                        Ο Πρόεδρος                                                                    Η  Γ. Γραμματέας           

                 Β. Λιόντος                                                        Δ. Κιντή       

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

karkinos_enterou.jpg
Η «αόρατη» διαταραχή που επιταχύνει την εξέλιξή του καρκίνου του παχέος εντέρου
Μια πρόσφατη έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Ίρβαϊν αποκαλύπτει ένα νέο και σημαντικό παράγοντα: τη διαταραχή του κιρκάδιου ρυθμού,...
Η «αόρατη» διαταραχή που επιταχύνει την εξέλιξή του καρκίνου του παχέος εντέρου