Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ
Όχι στην ταύτιση των επιστημών στο Λύκειο
Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, για τις αλλαγές στο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα, έχει ως ένα χαρακτηριστικό την ταύτιση των επιστημών στη διδασκαλία.
Για παράδειγμα η εισαγωγή των υποψηφίων στις Οικονομικές Σχολές απαιτεί την εξέταση σε πανελλήνιο επίπεδο του μαθήματος «Κοινωνία-Οικονομία». Με την πρόταση αυτή ταυτίζονται τα αντικείμενα και οι μέθοδοι της Οικονομικής Επιστήμης και της Κοινωνιολογίας. Το περιεχόμενο αφορά απροσδιόριστα πεδία των ανωτέρω επιστημών τα οποία προσφέρονται ταυτισμένα χωρίς μεθοδολογική και επιστημολογική οριοθέτηση. Αυτή η ταύτιση δεν μπορεί να εξηγηθεί ούτε στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ούτε στις Ανώτερες σπουδές.
Η ταύτιση σημαίνει ότι το περιεχόμενο κάθε μαθήματος που μέχρι σήμερα έχει ως ένα βαθμό αντιστοιχία με μια επιστήμη αλλάζει (ακυρώνεται) και στη θέση του τοποθετούνται σύνολα πληροφοριών, περιοχές θεματικές, οι οποίες ανασύρονται αυθαίρετα και συνδέονται με συστήματα πρακτικών εφαρμογών. Επιδιώκεται μια διαθεματική προσέγγιση αυτών των περιοχών που οδηγεί στην αποσπασματικότητα. Έτσι δεν ολοκληρώνεται στον αναγκαίο βαθμό η μάθηση του αντικειμένου της κάθε επιστήμης και δεν κατανοούνται οι θεωρητικές, οι μεθοδολογικές αρχές και τα κριτήρια συγκρότησης, οργάνωσης και δομής του περιεχομένου της.
Το αντικείμενό της Οικονομικής Επιστήμης προσδιορίζεται στην παραγωγή, ανταλλαγή και διανομή των αγαθών στην κοινωνία. Η Οικονομική Επιστήμη χρησιμοποιεί: πρώτο μεθοδολογικά κριτήρια και αρχές προσέγγισης που περιέχουν εννοιολογικά και μεθοδολογικά σύνολα και δεύτερο μονάδες μέτρησης για τη μέτρηση των οικονομικών μεγεθών με εργαλεία τα Μαθηματικά μοντέλα, τη Συναρτησιακή Ανάλυση, την Οικονομετρία, τη Λογιστική κλπ.
Αυτό το αντικείμενο έχει περιορισμένη σχέση με το αντικείμενο της Κοινωνιολογίας, η οποία ασχολείται με την οργάνωση, τη δομή και τη λειτουργία της κοινωνίας . Η κοινωνιολογία δεν μετράει εργασιακή δύναμη και οικονομικά μεγέθη, όπως κάνει η Οικονομική Επιστήμη, αλλά πολλές φορές χρησιμοποιεί τη στατιστική για να καταγράψει μεταβολές ομάδων και πληθυσμών.
Αν πραγματοποιηθεί το ανωτέρω σχέδιο θα έχουμε ως αποτέλεσμα τη διδασκαλία μιας επιλεκτικής θεματολογίας και όχι την ολοκληρωμένη κατανόηση των επιστημονικών αντικειμένων και την ένταση της αποσπασματικότητας της παρεχόμενης γνώσης.
Παραμένω στη θέση για τη διακριτότητα των επιστημών-μαθημάτων και πιστεύω ότι πρέπει να διδάσκονται στο Λύκειο επιστημονικά και μεθοδολογικά οριοθετημένες. Συνεπώς οι υποψήφιοι, που επιθυμούν την εισαγωγή τους στις Οικονομικές Σχολές, θα πρέπει να εξετάζονται στο μάθημα της «Οικονομικής Επιστήμης», που θα περιλαμβάνει και στοιχεία μικροοικονομικής και μακροοικονομικής ανάλυσης.
Παντελής Τέντες, Σχολικός Σύμβουλος, Πρόεδρος της Ένωσης Οικονομολόγων Εκπαιδευτικών
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη