Στα πλαίσια του βασικού οδηγού της εκπαιδευτικής πολιτικής για τον περιορισμό των αναγκών εκπαιδευτικού προσωπικού, καταργήθηκε ουσιαστικά η διάταξη που προέβλεπε μείωση του αριθμού των μαθητών ενός τμήματος στην περίπτωση ύπαρξης μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Οι προϋποθέσεις που θέτει η υπουργική ρύθμιση (Παρ. 1α του άρθρου 11 του Ν. 4452/2017 (ΦΕΚ 17/Α/15-2-2017) είναι απαγορευτικές με αποτέλεσμα σε πολλά σχολεία να παρουσιάζεται μείωση των τμημάτων, κατάργηση θέσεων υποδιευθυντών, αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα και ως εκ τούτου «πλεονασμάτων» εκπαιδευτικού προσωπικού.
Είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο είναι σε βάρος τόσο της εκπαίδευσης και φροντίδας των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όσο και των υπόλοιπων παιδιών και των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών.
Απαιτούμε την επαναφορά της προηγούμενης ρύθμισης (παράγραφος 15 του άρθρου 28 του νόμου 4186/13) και εφαρμογή της με τέτοιο τρόπο ώστε το ανώτατο όριο μαθητών στην περίπτωση ύπαρξης παιδιών με Ε.Μ.Δ. να καθορίζεται το 24.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων να προτείνουν και να διεκδικήσουν τη μείωση του αριθμού των παιδιών χωρίς τις ασφυκτικές προϋποθέσεις που θέτει η ρύθμιση.
Καλούμε τους Διευθυντές Εκπαίδευσης να κάνουν αποδεκτά τα αιτήματα των Σχολείων.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γιάννης Λαθήρας Νίκος Παλάντζας
Το νομικό πλαίσιο
Η Υπουργική Απόφαση Αριθ. Φ. 361.22/68/136657/Ε3 της 23ης Αυγούστου 2017 την οποία έξι μέρες μετά, στις 29-08-17 εξειδικεύει η εγκύκλιος Φ.361.22/70 /141867/E3, «Διευκρινίσεις σχετικά με την επιλογή υποψηφίων Υποδιευθυντών όλων των τύπων Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εργαστηριακών Κέντρων και Υπεύθυνων Τομέων Ε.Κ.» βασίζεται και επικαλείται το νόμο 3848 του 2010 (ΦΕΚ Α71) που φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή της πρωθιερείας της αξιολόγησης, του γκεσεμιού της τρόικας, της Άννας Διαμαντοπούλου 1 και έχει τον εύγλωττο τίτλο «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις» και ειδικότερα επικαλείται το κεφάλαιο Β του νόμου αυτού, που τιτλοφορείται «ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ».
Το κεφάλαιο Β αυτό του εν λόγω νόμου τροποποιήθηκε με το νόμο 4327 του 2015 (ΦΕΚ Α50) που έχει τον τίτλο «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», φέρει την υπογραφή του Α. Μπαλτά και του Γ. Βαρουφάκη και ημερομηνία 14 Μαΐου 2015, την ώρα δηλαδή που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έδινε γη και ύδωρ στην τρόικα κι εξασκούνταν εναγωνίως στη θαυματοποιία της μετατροπής του ΟΧΙ σε ΝΑΙ. Ο νόμος αυτός χαρακτηρίστηκε σκωπτικά από το εκπαιδευτικό κίνημα ως «Αριστερή αξιολόγηση» και έχει τους ίδιους και απαράλλαχτους αντικειμενικούς σκοπούς που είχε και ο ν. 3848 της «κακής» Διαμαντοπούλειας αξιολόγησης.
Η υπουργική απόφαση Γαβρόγλου της 23ης Αυγούστου 2017 επικαλείται επίσης τους τροποποιητικούς νόμους 4351/2015 (ΦΕΚ Α164) της 4ης Δεκεμβρίου 2015, «Βοσκήσιμες γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις» και 4473/2017(ΦΕΚ Α78) της 30ης Μαΐου 2017 «Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου σε θέματα εκπαίδευσης». Ο νόμος για τα βοσκοτόπια περιέχει τροποποιήσεις για τη μοριοδότηση και προϋπηρεσία των υποψηφίων στελεχών και θεσπίζει συμβούλια επιλογής στελεχών, ο δε 4473 «επιτάχυνσης της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις του διεθνούς και ντόπιου κεφαλαίου εν όψει της αξιολόγησης από τους “θεσμούς”», όπως θα έπρεπε να τιτλοφορείται, εισάγει την τριετή θητεία.
Αυτό είναι το νομικό πλαίσιο εντός του οποίου κινείται η εγκύκλιος επιλογής υποδιευθυντών. Ο νόμος αναφοράς, είναι ο νόμος Διαμαντοπούλου ο οποίος ΟΥΔΕΠΟΤΕ καταργήθηκε.
Η συγκεκριμένη διαδικασία
. Αυτή τη φορά το εκλεκτορικό σώμα – ποιος στη χάρη του! – θα έχει αποφασιστικό ρόλο: μόνο ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης για έκτακτους λόγους και μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του λεγόμενου ΠΥΣΔΕ της παρ. 13 του άρθρου 21 του ν. 4327/2015 μπορεί να ακυρώσει την επιλογή του εκλεκτορικού σώματος.
Εν σχέσει με την παλιότερη προμνημονιακή διαδικασία πρότασης και ορισμού υποδιευθύντριας ή υπεύθυνης τομέα από το σύλλογο διδασκόντων, υπάρχουν κάποιες αλλαγές που διαφοροποιούν ποιοτικά την παρούσα διαδικασία. Τις απαριθμούμε:
Η θητεία του υποδιευθυντή είναι πλέον τριετής, όση και του διευθυντή.
Τον υποδιευθυντή/υπεύθυνο τομέα δεν επιλέγει πλέον ο σύλλογος διδασκουσών αλλά ένα υποσύνολό του, το οποίο δεν περιλαμβάνει όσους συναδέλφους εργάζονται και σε άλλο σχολείο με περισσότερες ώρες διδασκαλίας. Πρόκειται βέβαια και πάλι, όπως και για τους διευθυντές, για ένα εκλεκτορικό σώμα, εντελώς μετεωρικής νομικά υπόστασης, το οποίο βαφτίζεται «σύλλογος διδασκόντων» χωρίς να είναι. Τα σώματα αυτά των εκλεκτόρων αν και -μέχρι σήμερα- απαρτίζονται από μέλη του συλλόγου διδασκόντων είναι στην ουσία τους εξωτερικά όργανα αξιολόγησης μια και εμφανίζονται αποκλειστικά και μόνον όταν πρόκειται για αξιολόγηση και επιλογή στελεχών. Ας θυμηθούμε, ότι σε ολόκληρη τη βιβλιογραφία των τσαρλατάνων της αξιολόγησης δεν θα βρεις πιο καθολικά αποδεκτό αξίωμα από την εξωτερική αξιολόγηση! Ο αποκλεισμός από τα εκλεκτορικά σώματα μερικών συναδέλφων χωρίς αποχρώντα λόγο και χωρίς κάποιο, έστω και για τους τύπους, ενιαίο λογικό κριτήριο (μια εξαιρούνται οι αναπληρωτές, μια εξαιρούνται οι μόνιμοι που διατίθενται σε πολλά σχολεία)2 εξυπηρετεί ακριβώς αυτή την ανάγκη: να περάσει η «κουλτούρα» του ξεχωριστού αξιολογικού σώματος, η εξωτερική δηλαδή αξιολόγηση. Το σώμα αυτό άλλωστε, άπαξ και καθιερωθεί, μπορεί αύριο να διευρυνθεί με «ειδικούς» από ιδιωτικές φίρμες αξιολόγησης, εκπροσώπους των εργοδοτών γονείς κλπ., κλπ.
Η απόφαση του εκλεκτορικού σώματος πρέπει όχι απλώς να αιτιολογηθεί γραπτώς, αλλά επιπλέον το βασικό κριτήριο επιλογής που είναι, λέει, «η γνώση του αντικειμένου του προς άσκηση έργου» δεν είναι ζήτημα προσωπικής άποψης ή εκτίμησης, αλλά «συνάγεται», σύμφωνα με την εγκύκλιο που επαναλαμβάνει απλώς τη διατύπωση του άρθρου 12 του νόμου Διαμαντοπούλου, από έναν αυθαίρετο κατάλογο «προσόντων», που κυμαίνονται από το βαθμό του πτυχίου μέχρι το κοινωνικό έργο και τη συνδικαλιστική δράση3. Πρόκειται δηλαδή για μια κανονική αξιολόγηση των υποψηφίων με βάση συγκεκριμένα και αυθαίρετα κριτήρια τα οποία το εκλεκτορικό σώμα καλείται να διαπιστώσει και, με βάση αυτά – και όχι άλλα – να συγκρίνει μεταξύ τους, δηλαδή να αξιολογήσει, τους υποψηφίους.
Η ψηφοφορία είναι πλέον μυστική σε αντίθεση με την κάποτε απλή, φανερή ψηφοφορία. Με τη μυστική ψηφοφορία το υπουργείο προσπαθεί να αμβλύνει τις εντάσεις που η ίδια η εκπαιδευτική αντιμεταρρύθμιση δημιουργεί μέσα στους συλλόγους. Είναι άλλο πράγμα να επιλέγω την Α αντί του Β κατά την άποψή μου και άλλο να επιλέγω τον Β αντί της Α επειδή διαπίστωσα τα προσόντα τους. Ο αξιολογητής μαζί με τον δήμιο και τον καταδότη ανήκουν σε εκείνη την κοινωνική κατηγορία, που χρειάζεται να κρύβει την ταυτότητά της.
Το σώμα προς το οποίο υποβάλλεται η πρόταση του υποτιθέμενου συλλόγου είναι και πάλι ένα μετεωρικής νομιμότητας σώμα αξιολογητών που απαρτίζεται από τα μέλη του ΠΥΣΔΕ, έναν σχολικό σύμβουλο και έναν εκπαιδευτικό πού έχει ορίσει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης, ένα σώμα που ενεργοποιείται αποκλειστικά και μόνο για το σκοπό της αξιολόγησης και επιλογής στελεχών εκπαίδευσης. Η ίδια η εγκύκλιος επιλογής υποδιευθυντών δεν μπορεί, για νομοτεχνικούς λόγους, να το ονοματίσει ΠΥΣΔΕ αλλά, για να θολώσει όσο μπορεί τα νερά, το αποκαλεί «ΠΥΣΔΕ της παρ. 13 του άρθρου 21 του ν. 4327/2015».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη