Αναπληρωτές ΠΕ78: Γιατί καθυστερεί η τύπωση του εγχειριδίου του μαθήματος “Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία”;
Ποιος φοβάται τις Κοινωνικές Επιστήμες;

Εν μέσω μιας περιόδου αρνητικής νομοθέτησης για τη διδασκαλία των Κοινωνικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, δεδομένου ότι η πολιτική ηγεσία έχει πρόθεση να αφαιρέσει το μάθημα της Κοινωνιολογίας από τα εξεταζόμενα στις πανελλήνιες εξετάσεις,  χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το πλήθος σχολίων υπέρ της παραμονής του μαθήματος στη διαβούλευση, αλλά κι η άποψη των επιστημονικών φορέων και των πανεπιστημιακών σχολών, και όπου από τη σχετική ομάδα προσανατολισμού τεχνηέντως αφαιρείται η λέξη “Κοινωνικές” και μένει μόνο η λέξη “Ανθρωπιστικές” Επιστήμες, συζητείται από τους συναδέλφους μας ότι έχει καθυστερήσει η εντολή τύπωσης του εγχειριδίου του μαθήματος “Σύγχρονος Κόσμος, Πολίτης και Δημοκρατία”!

Το μάθημα αυτό όπως δηλώνει και ο τίτλος του, αποτελεί μία απόπειρα ένταξης της μελέτης του σύγχρονου κόσμου «σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ιστορικής και κοινωνικής προσέγγισης… υπό την οπτική των κοινωνικών επιστημών», όπως διατυπώνεται στο εισαγωγικό σημείωμα του ίδιου του εγχειριδίου. Το συγκεκριμένο σύγγραμμα αποτελεί το πιο φρέσκο και σύγχρονο σχολικό εγχειρίδιο από αυτά που χρησιμοποιούνται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς εκδόθηκε και διδάχθηκε για πρώτη φορά τη σχολική χρονιά 2018-2019.

Ειδικότερα, πρόκειται για ένα πρωτοποριακό εγχειρίδιο που εισάγει σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους στη διδασκαλία του αντικειμένου του, ενώ προσεγγίζει διεπιστημονικά τις Κοινωνικές Επιστήμες. Αφενός αποτελεί σύνθεση επιστημονικών κειμένων της επιστήμης του Δικαίου, της Πολιτικής Επιστήμης, της σύγχρονης Ιστοριογραφίας, της Κοινωνιολογίας και της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, ώστε για πρώτη φορά να έρχονται οι μαθητές απευθείας σε επαφή με αποσπάσματα πρωτότυπων επιστημονικών μελετών, ενώ καλούνται να τα διαβάσουν κριτικά και να τα ερμηνεύσουν. Αφετέρου, δίνει έμφαση σε καινοτόμες μεθόδους διδακτικής παρέμβασης, όπως ενδεικτικά η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, ο διάλογος μέσα στην τάξη κι η αξιοποίηση ενός πλούσιου οπτικού υλικού (έργα τέχνης ποικίλης μορφής, κόμικς και γελοιογραφίες, διαγράμματα, στατιστικά δεδομένα κ.ά.), το παιχνίδι ρόλων κι η αντιγνωμία.

Σε κάθε περίπτωση, η διδασκαλία του συγκεκριμένου μαθήματος καθίσταται κατά τη γνώμη μας αναγκαία για την εμπέδωση της πολιτικής κοινωνικοποίησης των μαθητών και τον εμπλουτισμό της μόρφωσής τους με τα βασικά δικαιώματα τους ως μελλοντικών πολιτών και μάλιστα μέσα από μια βιωματική και καινοτόμα διαδικασία, παρέχοντας ταυτόχρονα επιστημονικά εργαλεία ανάλυσης και κατανόησης του σύνθετου και αντιφατικού συχνά σύγχρονου κόσμου.

Στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας η μόνη αναφορά σε μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών στο Λύκειο είναι αυτή της “Πολιτικής Παιδείας” και του τρόπου με τον οποίο βαθμολογείται η επίδοση του μαθητή, ουδεμία όμως πληροφόρηση έχουμε περί του ωρολογίου προγράμματος και της τύχης των μαθημάτων μας στις  τρεις τάξεις του Λυκείου. Κι αναρωτιόμαστε, αν βαδίζουμε σταδιακά προς την κατάργηση μαθημάτων μας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Με βάση τα παραπάνω, προκύπτουν εύλογα τα εξής ερωτήματα, που άπτονται όχι μόνο του εν λόγω μαθήματος, αλλά και των υπολοίπων μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών. Ειδικότερα:

  • Θα δοθεί εν ευθέτω χρόνω προς εκτύπωση το συγκεκριμένο εγχειρίδιο; 
  •  Υπάρχει μελέτη που το αφορά και πως αξιοποιήθηκε;
  • Αν τελικά το μάθημα δεν διδαχθεί, θα αντικατασταθεί με τη διδασκαλία κάποιου άλλου μαθήματος των Κοινωνικών Επιστημών και με ποιο;
  • Αμφισβητείται στην πραγματικότητα η σημασία της διδασκαλίας στοιχείων Κοινωνικών Επιστημών, όπως ενδεικτικά Στοιχεία Δημοκρατικού Πολιτεύματος, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Πολιτικής Επιστήμης, στους μαθητές της Β΄ Λυκείου;
  • Πως αντιλαμβάνεται το Υπουργείο τη συμπερίληψη των Κοινωνικών Επιστημών στα απαραίτητα εφόδια για την πλουραλιστική μόρφωση των μαθητών και την ενίσχυση της κριτικής τους αντίληψης;
  • Είναι επιθυμητή η γένεση ενεργών και σκεπτόμενων πολιτών; Και πώς αυτό πραγματοποιείται ή υπονομεύεται μέσω της εδραίωσης ή της κατάργησης των μαθημάτων που διδάσκουμε οι Κοινωνικοί Επιστήμονες;

Εν αναμονή των απαντήσεων αναρωτιόμαστε, ποιος φοβάται τις Κοινωνικές Επιστήμες;

                                                                       (ΣΕΚΕΓΕ ΠΕ78)

                                                            [email protected]

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

lipos_0.jpg
8 τροφές που «καίνε» το λίπος της κοιλιάς και μειώνουν το βάρος
Για όσους επιθυμούν να αδυνατίσουν «με ασφάλεια», αυτές είναι ορισμένες τροφές που μπορεί να βοηθήσουν στην καύση του λίπους της κοιλιάς
8 τροφές που «καίνε» το λίπος της κοιλιάς και μειώνουν το βάρος
egkefalos.jpg
Αυτισμός: Ποιος είναι ο παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του εγκεφάλου;
Σύμφωνα με τη μελέτη, κοινοί ατμοσφαιρικοί ρύποι, όπως τα μικροσωματίδια και τα οξείδια του αζώτου, μπορούν να πυροδοτήσουν πολύπλοκους βιολογικούς...
Αυτισμός: Ποιος είναι ο παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του εγκεφάλου;
arxaia_ellada
Οι βωμολοχίες των αρχαίων Ελλήνων: Γυναικοπίπης, Ηδονοθήκη, Εύπυγος, Μυζούρις κα
Δείτε μερικές λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες όταν ήθελαν να μειώσουν κάποιον
Οι βωμολοχίες των αρχαίων Ελλήνων: Γυναικοπίπης, Ηδονοθήκη, Εύπυγος, Μυζούρις κα