ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Πάτρα 31/10/2012
Α’ ΕΛΜΕ ΑΧΑΪΑΣ
ΜΑΝΙΑΚΙΟΥ 6 & ΚΟΡΙΝΘΟΥ, ΠΑΤΡΑ
ΤΗΛ. / FAX : 2610 - 278776
http://aelmeahaias.wordpress.com,
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΤΥΠΑ – ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
1. Πρότυπα – Πειραματικά σχολεία: τα σχολεία της <<αριστείας>
Η πρώην Υπουργός Παιδείας, κα. Άννα Διαμαντοπούλου, με την ψήφιση του νόμου 3966/2011, οδήγησε εκτός Δημόσιας Εκπαίδευσης τα Πειραματικά Σχολεία, μεταλλάσσοντας τον χαρακτήρα τους σε κακέκτυπα ιδιωτικών κολεγίων, επιλέγοντας την ορολογία των «Προτύπων» αποτυχημένων σχολείων του παρελθόντος, που καταργήθηκαν λόγω του αντιπαιδαγωγικού ρόλου τον οποίο εξυπηρετούσαν με στόχο την «αριστεία» και μόνο. Ο στόχος του νέου αυτού σχολείου είναι ένας: Στα Π.Π.Σ. να φοιτούν οι άριστοι! Αυτούς τους αρίστους θα τους διδάσκουν «ειδικοί» εκπαιδευτικοί. Τα αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα δεν επαρκούν. Για να είναι απολύτως αρεστοί, οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ. κατόπιν συνέντευξης, θα αξιολογούνται ανά διετία και θα επανακρίνονται κάθε πέντε έτη! Πρόκειται για Σχολεία «τρίτης ταχύτητας». Σε αυτά θα φοιτά η μελλοντική μορφωτική ελίτ, αποκομμένη από την υπόλοιπη κοινωνία. Θα είναι ειδικά σχολεία αποκομμένα από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, για τα παιδιά μιας κοινωνικής ελίτ, με τις προδιαγραφές των ακριβών ιδιωτικών, που όμως θα είναι δημόσια και θα λειτουργούν με δημόσιο χρήμα.
2. Κριτική στην οργανωτική δομή των Προτύπων – Πειραματικών Σχολείων
Η ιεραρχική δομή της διοίκησης των Προτύπων-Πειραματικών διακατέχεται από μια αντίληψη συγκεντρωτισμού. Και ενώ φαίνεται ότι τα σχολεία αυτά ελέγχονται από τον ίδιο τον εκάστοτε Υπουργό, στην πραγματικότητα κανένας δεν είναι σίγουρος, ακόμη και ο Υπουργός, από ποια κέντρα θα ελέγχονται. Συγκεκριμένα με το άρθρο 40 του ίδιου νόμου ορίζεται μια επταμελής επιτροπή από τον Υπουργό Παιδείας, η Δ.Ε.Π.Π.Σ., που επιλέγει τα σχολεία, τα ελέγχει, καθορίζει στόχους, κρίνει και επιλέγει εκπαιδευτικούς, επιλέγει διευθυντές, υποδιευθυντές, επόπτες των σχολείων και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί ο καθένας για την εκπαίδευση. Και όλα αυτά χωρίς δικλείδες ασφαλείας και χωρίς τον παραμικρό έλεγχο. Είναι ακόμα υπεύθυνη για τον τρόπο επιλογής των μαθητών στα Π.Π. Γυμνάσια, για τα διαγωνίσματα που θα γράφουν οι μαθητές προκειμένου να εγγραφούν στα Π.Π. Λύκεια, για το ωρολόγιο πρόγραμμα, τη διδακτέα ύλη, τον τρόπο και τις μεθόδους διδασκαλίας, ακόμα και για τη χρηματοδότηση των σχολείων. Τα πάντα θα περνούν από αυτή την επιτροπή, η οποία αξιολογεί επίσης τα Π.Π.Σ. ανά διετία και αποφασίζει αν θα παραμείνουν Π.Π.Σ. ή αν θα εκπέσουν σε κοινά σχολεία. Η Δ.Ε.Π.Π.Σ. μεριμνά «για την προσέλκυση δωρεών, χορηγών και κάθε είδους παροχών», όπως αναφέρει ρητά το σχέδιο νόμου. Επίσης, αποφασίζει για τη δημιουργία «εκπαιδευτικών ομίλων», όπως ονομάζονται, που θα έχουν αντικείμενο τα μαθηματικά, τις τέχνες, τον αθλητισμό κ.λπ. και θα είναι «πυρήνες αριστείας», που θα «αξιοποιούν τις αυξημένες ικανότητες ορισμένων μαθητών», όπως γράφει το σχέδιο νόμου, προϊδεάζοντας για ελιτίστικους πυρήνες, μέσα σ' ένα ελιτίστικο σχολείο. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί όμιλοι θα λειτουργούν το απόγευμα.
Στην ουσία η Δ.Ε.Π.Π.Σ. είναι ένα κεντρικό υπηρεσιακό συμβούλιο, του οποίου η δικαιοσύνη και η αμεροληψία αφήνεται στην διάθεση και τον πατριωτισμό των «επαϊόντων» που επιλέγει ο κάθε Υπουργός. Η έννοια του αιρετού μέλους ξεχάστηκε, ίσως γιατί ενοχλεί σε ρουσφετολογικές καταστάσεις όχι κατ’ ανάγκη της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας, αλλά ίσως παρα-πανεπιστημιακών περιβαλλόντων που οδηγούν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις. Δεν νοείται Υπηρεσιακό Συμβούλιο να μην έχει αιρετά μέλη, γι’ αυτό και το Όργανο αυτό έχει το παραπλανητικό όνομα «Διοικούσα Επιτροπή Πειραματικών Προτύπων Σχολείων», ενώ οι αρμοδιότητες του είναι καθαρά αρμοδιότητες Υπηρεσιακών Συμβουλίων. Έτσι αποκόπτονται από την διοίκηση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τα εν λόγω σχολεία, αλλά και οι εκπαιδευτικοί στερούνται τον έλεγχο των διαδικασιών επιλογής στο πλαίσιο της δικαιοσύνης και των ίσων ευκαιριών.
Το δεύτερο επίπεδο διοίκησης είναι το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.) του κάθε Προτύπου - Πειραματικού σχολείου. Το έργο του ΕΠ.Ε.Σ αναφέρεται στο παιδαγωγικό χαρακτήρα και γνωστικό περιεχόμενο των σχολείων με δυνατότητα μεταβολής ακόμη και του αναλυτικού προγράμματος. Αποτελείται από πέντε μέλη που επιλέγονται από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ.. Έτσι εξασφαλίζεται απόλυτος έλεγχος του κάθε σχολείου από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ., γιατί εκπαιδευτικοί, διευθυντές, υποδιευθυντές και σχολικοί σύμβουλοι επιλέγονται και ελέγχονται από «τον μεγάλο αδελφό». Οι αρμοδιότητες του διευθυντή και υποδιευθυντή του σχολείου ελέγχονται και περιορίζονται και ο σύλλογος των εκπαιδευτικών είναι διακοσμητικού χαρακτήρα.
Το «αστείο» της υπόθεσης παρατηρείται στο άρθρο 37 παράγραφο 5 του ίδιου νόμου και αναφέρεται συγκεκριμένα ότι τα Π.Π.Σ. υπάγονται διοικητικά στον Περιφερειακό Διευθυντή. Σε ποια θέματα μπορεί να επέμβει ο Περιφερειακός διευθυντής; Με ποια όργανα θεσμοθετημένα από την πολιτεία μπορεί να κάνει έλεγχο; Γι’ αυτό και η Διευκρινιστική με αρ. 132732/25-10-2012 τούς καλεί απλά να συμπληρώσουν σε έτοιμη φόρμα τα στοιχεία των σχολικών συμβούλων ανά Π-Π σχολείο ευθύνης τους. Τέτοια αρμοδιότητα!
Ουσιαστικά η διοίκηση των Πειραματικών Προτύπων σχολείων είναι εκτός εκπαίδευσης. Τα Π.Π.Σ. δε διοικούνται όπως όλα τα δημόσια σχολεία. Και το χειρότερο είναι ότι δεν γνωρίζουμε από ποια κέντρα θα καθοδηγούνται.
3. Αξιολόγηση στα ΠΠΣ: Μηχανισμός ανατροπής εργασιακών σχέσεων
Κατάργηση οργανικής θέσης και μονιμότητας
Η επιλογή των εκπαιδευτικών, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, γίνεται από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ. Τα κριτήρια επιλογής καθορίζονται από τη Φ.361.22/116672/Δ1/1-10-12 Υπ.Α. και την 132732/Δ1/25-10-12 διευκρινιστική. Πέρα από τα αντικειμενικά προσόντα που μοριοδοτούνται με 31 μόρια στα 100, υπάρχει η βαθμολόγηση της «διδακτικής εμπειρίας – προϋπηρεσίας» με 44 μόρια, που αφήνει μεγάλο βαθμό υποκειμενικής εκτίμησης. Συγκεκριμένα, 35 μόρια από αυτά αφορούν στην εκπαιδευτική επάρκεια που βαθμολογείται με τον προσωπικό φάκελο του εκπαιδευτικού, με την παρακολούθηση 2 τουλάχιστον διδασκαλιών από τον Σχολικό Σύμβουλο-Επιθεωρητή στην τάξη και με την «παρουσία του εκπαιδευτικού στο σχολείο» που αξιολογείται από τον Διευθυντή και τον Σύμβουλο. Είναι αξιοσημείωτο, ότι αξιολογούνται μόνο οι δραστηριότητες που ορίζονται από την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική («διαθεματικές δράσεις, όμιλοι, projects, αυτό-αξιολόγηση, προγράμματα αγωγής υγείας»κ.α.). Άλλες δράσεις, όπως προετοιμασία και ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων, ομαδική προετοιμασία και έκδοση περιοδικών και εφημερίδων, επισκέψεις σε μουσεία, χώρους παραγωγής, οργάνωση σχολικών εργαστηρίων και βιβλιοθηκών, δεν λαμβάνονται υπόψη και δεν βαθμολογούνται. Τέλος, υπάρχει και η συνέντευξη με 25 μόρια που καθορίζει την επιλογή από τη Δ.Ε.Π.Π.Σ. με τα προβλήματα που αναφέρονται από την απουσία αιρετών.
Η μεταβατική κατάσταση που έχει θεσμοθετηθεί επιτρέπει στους αποτυχόντες από την επιλογή των Πειραματικών ή σε αυτούς που μετά την πάροδο διετίας ή πενταετίας δεν αξιολογηθούν θετικά, την τοποθέτησή τους στην περιοχή που ανήκει το Π. Π. Σ.. Αυτό αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του τρόπου μεταθέσεων των εκπαιδευτικών, διότι θα προκύψει μια στρατιά αποτυχόντων υποψηφίων σε Π.Π.Σ. με στόχο την παράκαμψη των μορίων μετάθεσης. Επιπλέον, η κατάργηση της οργανικής θέσης, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού ανά διετία και το χάσιμο της θέσης του, εφόσον η αξιολόγηση είναι αρνητική και η θέση θητείας το πολύ για δύο πενταετίες, ακόμα κι αν ο εκπαιδευτικός έχει θετική αξιολόγηση(!), είναι βασικά αντικίνητρα για τον εκπαιδευτικό που θα ήθελε να εργαστεί σε ένα τέτοιο σχολείο, γιατί αποτελούν μηχανισμό ανατροπής των εργασιακών σχέσεών του.
Οι ήδη υπηρετούντες εκπαιδευτικοί πρέπει να τύχουν της προστασίας του νόμου για την τοποθέτησή τους σε σχολεία της περιοχής των πειραματικών σχολείων σε κάθε περίπτωση.Δεν είναι επιτρεπτό άτομα που πανελλαδικά κρίθηκαν ικανά από το ΚΥΣΔΕ με νόμιμες και ουσιαστικές διαδικασίες να κρίνονται ανεπαρκή από συμβούλιο «επαϊόντων» χωρίς κανένα έλεγχο και να επιστρέφουν στα σχολεία με το χαλκευμένο στίγμα της ανεπάρκειας.
Είναι φανερό, πάντως, ότι η συγκεκριμένη εγκύκλιος παίζει το ρόλο πιλότου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συνολικά στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η αξιολόγηση αυτή αντιστοιχεί με ένα μοντέλο εργασιακών σχέσεων, που χαρακτηρίζεται από ευέλικτη, ανασφαλή εργασία, άρση της μονιμότητας και απολύσεις.
4. Συλλογικότητα και αντίσταση – Ακυρώνοντας την αξιολόγηση στην πράξη
Δεν προχωράμε σε λεπτομέρειες από την υπάρχουσα νομοθεσία των Π.Π.Σ., γιατί ήδη έχουν επισημανθεί πολλά προβλήματα από άλλες ΕΛΜΕ και από συναδέλφους Πειραματικών Σχολείων, όπως και η επιλεκτική εφαρμογή άρθρων του σχετικού νόμου από τις πρόσφατες Υ.Α.. Θεωρούμε ότι ο κλάδος των εκπαιδευτικών πρέπει να αντιδράσει δυναμικά με την πλήρη αποχή από τις διαδικασίες για πλήρωση θέσεων στα Πρότυπα – Πειραματικά. Πρέπει να αναδειχθεί ότι με αυτή τη νομοθεσία δεν προάγεται η λειτουργία των πειραματικών σχολείων και να ζητηθεί από το Υπουργείο Παιδείας νέος ουσιαστικά νόμος για πειραματικά σχολεία εντεταγμένα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Συνάδελφοι, οι επιχειρούμενες αλλαγές στην εκπαίδευση, με πρώτη και καλύτερη τη θέσπιση της αξιολόγησης - χειραγώγησης γίνονται στο πλαίσιο της περικοπής μισθών των εκπαιδευτικών με τη μη απρόσκοπτη βαθμολογική – μισθολογική εξέλιξή τους. Χωρίς αυταπάτες για το ρόλο της προτεινόμενης αξιολόγησης – χειραγώγησης, πρέπει να απαντήσουμε συλλογικά για να ακυρώσουμε οποιαδήποτε απόπειρα εφαρμογής της αξιολόγησης στην πράξη είτε επιχειρείται να εφαρμοστεί στο πλαίσιο των ΠΠΣ είτε στη συνέχεια στα υπόλοιπα σχολεία.
Οι αλλαγές στα ΠΠΣ μας αφορούν όλους. Θα λειτουργήσουν ως πιλότος και για τα υπόλοιπα σχολεία. Να τις ακυρώσουμε.
Ειδικότερα, οι συνάδελφοι των ΠΠΣ πρέπει να αρνηθούν να μπουν στη διαδικασία της αξιολόγησης και όλοι μαζί να παλέψουμε για:
- Πάγωμα της διαδικασίας αξιολόγησης στα ΠΠΣ.
- Κατάργηση του υπάρχοντος νομικού πλαισίου για την αξιολόγηση
- Να δοθεί το δικαίωμα σε όλους τους συναδέλφους που υπηρετούν τώρα στα ΠΠΣ να ενταχθούν στη διαδικασία των υπεραριθμιών για τα επόμενα έτη
- Κατάργηση του Ν3966/11 για τα Πρότυπα –Πειραματικά σχολεία
- Λειτουργία Πειραματικών σχολείων στο πνεύμα του Ν 1566/85
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Ψαρράς Σπύρος Δημόπουλος Βασίλης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη