Ο καθηγητής πολιτικής επιστήμης και ιστορίας του Παντείου πανεπιστημίου κ. Προκόπης Παπαστράτης, σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για τις μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στο alfavita.gr. Συγχωνεύσεις, Καλλικράτης στην Παιδεία, υποχρηματοδότηση, αποτελούν τα αίτια που απειλούν να διαλύσουν την Παιδεία το αμέσως επόμενο διάστημα.
Σχέδιο «Αθηνά»
Αναφερόμενος στο σχέδιο «Αθηνά» για τα Πανεπιστήμια, μας λέει ότι η εντολή του υπουργείου είναι ότι μέχρι την 1η του Δεκέμβρη τα πανεπιστήμια πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις τους , οι οποίες δεν θα έχουν καμία αποτελεσματικότητα.
Συγκεκριμένα:
Προκόπης Παπαστράτης (Π.Π.) «Η πρόταση που θα καταθέσει η σύγκλητος και τα εσωτερικά μέλη του επιστημονικού συμβουλίου του Παντείου, τα οποία έχουν εκλεγεί αλλά δεν έχουν εκλεγεί εξωτερικά , θα έχουν συμβουλευτικό ρόλο. Η πρόταση που θα εκφράσει η Α.Δ.Ι.Π., η οποία έχει πρόεδρο αλλά δεν έχει μέλη διοικητικού συμβουλίου και είναι κάπου στο διάστημα, ψάχνοντας να βρει το ρόλο της, θα έχει και αυτή συμβουλευτικό ρόλο. Επομένως όλοι θα συμβουλεύουν και ο υπουργός θα αποφασίζει χωρίς να ρωτήσει κανένα».
Στο Πάντειο το σενάριο το οποίο αρχικά είχε διατυπωθεί, ήταν η ενσωμάτωσή του στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ως μία σχολή. Η πρόταση που ετοιμάζει η σύγκλητος του Παντείου είναι η ενοποίηση κάποιων τμημάτων ώστε να μπορεί να υφίσταται το Πάντειο ως ανεξάρτητο πανεπιστήμιο.
Π.Π. «Αυτό που αγνοούν οι ίδιοι ηθελημένα είναι ότι δημιούργησαν ένα σωρό τμήματα και πανεπιστήμια για καθαρά πελατειακούς σκοπούς» .
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία…
Π.Π. «Μια κραυγαλέα περίπτωση είναι το τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών σπουδών στο πανεπιστήμιο Θράκης που ιδρύθηκε πριν τρία χρόνια και αποτελεί την εκλογική περιφέρεια του πρώην υπουργού Παιδείας Ευριπίδη Στυλιανίδη. Τη συγκεκριμένη περίοδο που ήμουν πρόεδρος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας δέχτηκα μια εντολή να γνωμοδοτήσω ως πρόεδρος και αντίστοιχα στον κ. Λυριτζή που ήταν πρόεδρος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημοσίου Δικαίου του πανεπιστημίου Αθηνών ν, για το κατά πόσο αυτό το τμήμα που ιδρύθηκε είναι βιώσιμο και αν πρέπει να παραμείνει. Το ερώτημα αυτό το έβαζαν τότε άλλοι Πρυτάνεις, προς το υπουργείο Παιδείας. Μιλώντας με τον αρμόδιο υπάλληλο του υπουργείου γίνεται σαφές από τη μεριά του, ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν στέκει, δηλαδή είναι αρνητική η προδιάθεση του υπουργείου.
Κάνοντας μια έρευνα σε σχέση με το τμήμα ανακάλυψα ότι έχει 7 διδάσκοντες 407 και ότι έχει 60 μαθήματα εκ των οποίων τα 30 νομικού περιεχομένου επειδή είχε προέλθει από τη νομική σχολή του Δημοκρίτειου, αφήνοντας το τμήμα χωρίς διδακτικό προσωπικό και με ένα πρόγραμμα σπουδών διαφορετικό από αυτό που θα έπρεπε. Το πλάνο ήταν να περάσει το εξάμηνο και μετά θα προσλάμβανε επιπλέον προσωπικό για το δεύτερο. Η εισήγησή μου ήταν ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν πληροί τα κριτήρια για να μπορεί να σταθεί και αντίστοιχη ήταν και η πρόταση του κ. Λυριτζή,
Στη σύνοδο κορυφής που διενεργήθηκε ψηφοφορία για το αν αυτό το τμήμα μπορεί να υπάρχει, όλοι οι πρυτάνεις πλην του Παντείου ψήφισαν υπέρ της συνέχισης του τμήματος, παρ’ όλο που όλοι είχαν εκφράσει τους προβληματισμούς τους και τα παράπονά τους για τη συγκρότησή του.»
Αυτό σύμφωνα με τον κ. Παπαστράτη αποδεικνύει ότι ο κατακερματισμός των πανεπιστημίων εξυπηρέτησε τους τοπικούς «άρχοντες» .
Συνεχίζει λέγοντας ότι ο διασκορπισμός των τμημάτων δεν βοήθησε την ολοκληρωμένη ακαδημαϊκή λειτουργία των τμημάτων εμποδίζοντας τη δημιουργία κοινοτήτων που να εμπλέκει φοιτητές και καθηγητές από διαφορετικά επιστημονικά αντικείμενα.
Η ίδια η πραγματικότητα επιβεβαιώνει αυτό το συμπέρασμα. Στο πανεπιστήμιο της Λειβαδιάς η πλειοψηφία των φοιτητών, είναι παρούσα στα μαθήματα αλλά δεν μένει μόνιμα εκεί, καθώς δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να νοικιάσουν σπίτι. Γεννιέται έτσι η απορία τι ακριβώς εξυπηρετεί ένα πανεπιστήμιο εκεί, αν όχι την εκλογική πελατεία του κάθε βουλευτή.
Σύμφωνα με τον Κ. Παπαστράτη το υπουργείο κινείται χωρίς κανένα ουσιαστικό σχέδιο και χωρίς να γνωρίζει κανείς τα κριτήρια με τα οποία κινείται στο ζήτημα των συγχωνεύσεων.
Π.Π. «Το τμήμα Φιλολογίας του πανεπιστημίου Πάτρας μεταφέρεται στο πανεπιστήμιο Πελοποννήσου στην Καλαμάτα, το τμήμα Θεατρολογίας μεταφέρεται και αυτό στην Καλαμάτα. Μήπως αυτή είναι η εκλογική περιφέρεια του κύριου Σαμαρά; »
Εμείς συμπληρώνουμε ότι αντίστοιχα το τμήμα παιδαγωγικού μεταφέρεται στην Τρίπολη, την εκλογική περιφέρεια του υφυπουργού Παιδείας κ. Παπαθεοδώρου.
Πάντειο και κοινωνικές επιστήμες σε κατάσταση διάλυσης
Η κατεύθυνση του υπουργείου είναι καταστροφική για την εξέλιξη των κοινωνικών και πολιτικών επιστημών, επισημαίνει ο κ. Π. Παπαστράτης.
Π.Π. «Ο κύριος Αρβανιτόπουλος, ως πρώην πρόεδρος του τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών μέχρι πριν από λίγους μήνες, γνωρίζει πολύ καλά τα προβλήματα που υπάρχουν, αλλάζοντας γραφείο λέει …κλείστε το ρημάδι; Μιλάμε για το δικό του τμήμα, εκεί που ήταν 25 χρόνια».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς θέλουν να απαξιώσουν τη λειτουργία του πανεπιστημίου είναι η απόλυση 14 διοικητικών υπαλλήλων στην Πάντειο. Στο παρελθόν εργάζονταν περίπου 170 άτομα, ενώ αυτή τη στιγμή είναι 125. Οι ενεργοί φοιτητές του πανεπιστημίου είναι περίπου 1.800, με αποτέλεσμα ακόμα και μια απλή αίτηση να ζητήσει ο κάθε φοιτητής να καταρρεύσουν οι γραμματείες.
Τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα όσον αφορά στη χρηματοδότηση.
Π.Π. «Ο περσινός προϋπολογισμός ήταν περίπου 4,5 εκατομμύρια στην Πάντειο , ο φετινός ήταν 3,5 εκατομμύρια και ο επόμενος θα περικοπεί κατά 30%. Αν κανείς δει τα ανελαστικά έξοδα όπως το φώς και το νερό και τα ενοίκια στα γύρω κτίρια καταλαβαίνει ότι δεν μένει τίποτα».
Ο κ. Π.Παπαστράτης επισημαίνει ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα για τη βιωσιμότητα των εστιών σίτισης στα πανεπιστήμια. Η αύξηση των αναγκών για σίτιση, καθώς η πλειοψηφία των φοιτητών δεν έχει άλλο τρόπο για να καλύπτει τις διατροφικές της ανάγκες, οδηγεί στο να πρέπει να λειτουργεί περισσότερο καιρό και να χρειάζεται περισσότερες μερίδες φαγητού. Το ποσό που χρειάζεται για τρία γεύματα τη μέρα είναι 1,2 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, ποσό που το υπουργείο αρνείται να δώσει. Στο Πάντειο συζητιέται πλέον η μεταφορά χρημάτων από τη χρηματοδότηση της βιβλιοθήκης στη σίτιση των φοιτητών, την ίδια στιγμή που στο πλάνο για την αξιολόγηση των πανεπιστημίων η ποιότητα της βιβλιοθήκης καθορίζει το επίπεδο του ιδρύματος.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες υπάρχει η πιθανότητα να μπουν δίδακτρα στα πανεπιστήμια;
Τα μεταπτυχιακά του Παντείου με απόφαση της συγκλήτου είναι χωρίς δίδακτρα.
Π.Π. «Προσπαθούμε να κρατήσουμε ένα πανεπιστήμιο όρθιο εις πείσμα του Υπουργείου Παιδείας».
Π.Π. «Η ίδια η Ευρωπαϊκή ένωση αδιαφορεί για τις κοινωνικές επιστήμες, δίνει ελάχιστα χρήματα για τις κοινωνικές επιστήμες την ίδια στιγμή που θέλει διακηρυκτικά θέλει να προωθήσει την κοινωνική έρευνα.
Η κυβέρνηση παίρνει μια ρετσέτα από έξω και προσπαθεί να την εφαρμόσει χωρίς να έχει κανένα σχεδιασμό και χωρίς».
Π.Π. «Αυτή στιγμή η εκπαιδευτική κοινότητα των Πανεπιστημίων μπαίνει σε ένα διάλογο στη βάση ενός νόμου που έχουν καταδικάσει όλοι οι Πρυτάνεις και που βρίσκονται ήδη στα δικαστήρια για να τον ακυρώσουν. Μας αναγκάζουν να μιλάμε πάνω σε ένα νόμο για τον οποίο έχουμε αγωνιστεί και έχουμε φάει τόσα δακρυγόνα».
Εν κατακλείδι…
Π.Π. «Ο χώρος της Παιδείας θα έπρεπε να κρατηθεί έξω από αυτή την κατάσταση διάλυσης που έχει επέλθει στη κοινωνία. Ο ίδιος ο Αρβανιτόπουλος έχει δηλώσει ότι οι αποφάσεις δεν έρχονται από τον ίδιο. Όπως λέω εγώ, έχουν το σύνδρομο του συνεργάτη. Αν και ακούγεται βαρύ οι συνεργάτες των Γερμανών ήταν στην κατοχή πιο δουλικοί από τους ίδιους τους Γερμανούς».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη