Σχέδιο ΑΘΗΝΑ
Συνέχεια της πολιτικής αποσάθρωσης και ιδιωτικοποίησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης
Σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, ο λαός και η νεολαία της χώρας μας δικαιούνται να απολαμβάνουν σύγχρονη Ανώτατη Εκπαίδευση υψηλού επιπέδου, με δημοκρατική λειτουργία, αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν. Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, απαιτείται η αναδιαμόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης έτσι ώστε να στηρίζει την εξέλιξη του συνόλου των επιστημών και την ανάπτυξη της τεχνολογίας, την ανάπτυξη επιστημονικού δυναμικού ικανού να συμβάλει στην αξιοποίηση των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας και τη συνεχή βελτίωση του υλικού και του πνευματικού επιπέδου του λαού μας.
Σε αντίθεση με τα παραπάνω, οι επιχειρούμενες εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις υπηρετούν σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, τη διακηρυγμένη στρατηγική επιλογή της ΕΕ για μετατροπή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε πεδίο επιχειρηματικού ανταγωνισμού με στόχο την εξυπηρέτηση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Επιταχύνουν την αποσάθρωση των εργασιακών σχέσεων και μείωση των μισθολογικών απολαβών του Διδακτικού/Ερευνητικού προσωπικού. Οικοδομούν μια αγορά φθηνής μισθωτής επιστημονικής εργασίας για τις κάθε είδους, δημόσιες και ιδιωτικές, εκπαιδευτικές επιχειρήσεις που αναπτύσσονται. Προωθούν την αντίληψη ότι το μεγάλο κεφάλαιο και η κερδοφορία του, η επιχειρηματικότητα γενικώς, αποτελούν νομοτελειακά την κινητήρια δύναμη καθορισμού του προσανατολισμού, της δομής και του περιεχομένου των σπουδών και της έρευνας.
Τα παραπλανητικά λόγια για «εξορθολογισμό» της Δημόσιας Ανώτατης Εκπαίδευσης, για «εξοικονόμηση πόρων», «χωροταξική αναδιάρθρωση», με δήθεν «ακαδημαϊκά κριτήρια», δεν μπορούν να κρύψουν ότι το σχέδιο ΑΘΗΝΑ, όπως και παλαιότερα ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» για την Ανώτατη Εκπαίδευση, εντάσσεται στο γενικότερο πλάνο της άρχουσας τάξης να μειώσει ακόμα παραπέρα τη δημόσια δαπάνη για την Ανώτατη Εκπαίδευση και ταυτόχρονα να διαμορφώσει εκπαιδευτικά ιδρύματα που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου σε συνθήκες οικονομικής κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος. Αποτελεί τη συνέχεια των πολιτικών «διεύρυνσης» της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της προηγούμενης δεκαετίας, που «επιχορηγήθηκαν» από την ΕΕ μέσω των περίφημων ΕΠΕΑΕΚ. Πολιτικών που εφάρμοσαν τα κυβερνητικά κόμματα με την συμβολή πρυτανικών αρχών και τη στήριξη των φιλοκυβερνητικών συνδικαλιστικών παρατάξεων, στρώνοντας το δρόμο για την αποσύνδεση πτυχίου – επιστημονικού αντικειμένου, αλλά και την ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και στοχεύοντας σταθερά στην παραγωγή φθηνού και μερικώς καταρτισμένου επιστημονικού δυναμικού.
Η οικονομική ασφυξία που επιβάλλεται στο σύνολο της δημόσιας εκπαίδευσης σε συνδυασμό με την πλήρη απελευθέρωση λειτουργίας ιδιωτικών κολεγίων καταδεικνύουν ξεκάθαρα ότι το προωθούμενο σχέδιο ΑΘΗΝΑ όχι μόνο δεν έρχεται να διορθώσει τις «αστοχίες» των προηγούμενων πολιτικών, αλλά αντίθετα στοχεύει στη συρρίκνωση και αποδιάρθρωση της Ανώτατη Εκπαίδευση με συνοπτικές διαδικασίες.
Απορρίπτουμε το σχέδιο ΑΘΗΝΑ όχι επειδή αποδεχόμαστε την τρέχουσα διάρθρωση και τις παθογένειες της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Δεν αποδεχόμαστε όμως αυτή η κατάσταση να γίνει το πρόσχημα για την ολοκληρωτική παράδοση της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις επιδιώξεις της ιδιωτικής κερδοφορίας και το τσάκισμα των δικαιωμάτων εργαζομένων και φοιτητών σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
Η απάντηση των πανεπιστημιακών δασκάλων δεν πρέπει να είναι η αναζήτηση "τοπικών αναπτυξιακών" λύσεων ούτε ο "επιστημονικός σωβινισμός" και η πολεμική μεταξύ των Δημόσιων Ιδρυμάτων. Η επίθεση στη Δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση βρίσκεται σε ενιαίο πλαίσιο με την επίθεση στη Δημόσια Υγεία, την Περίθαλψη, την Κοινωνική Πρόνοια και ενιαία πρέπει να αντιμετωπισθεί. Οι συμμαχίες του κινήματος σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ πρέπει να αναζητηθούν στο λαϊκό κίνημα και όχι στους τοπικούς παράγοντες, το πολιτικό προσωπικό και τις πολιτικές δυνάμεις που ΣΥΝΕΒΑΛΑΝ, ΣΤΗΡΙΞΑΝ, ΨΗΦΙΣΑΝ, ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ το σύνολο του νομικού πλαισίου και των πολιτικών που έχουν οδηγήσει τα ΑΕΙ και ολόκληρη την κοινωνία στη σημερινή βαρβαρότητα.
Η απάντηση στο σχέδιο ΑΘΗΝΑ είναι η διεκδίκηση Ανώτατης Εκπαίδευσης με οργάνωση και προσανατολισμό πάνω στους ακόλουθους βασικούς άξονες:
a Η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν, χωρίς σχολές και τμήματα πολλών κατηγοριών, ταχυτήτων, ακαδημαϊκών επιπέδων, επαγγελματικών προοπτικών, χωρίς οικονομικά εμπόδια πρόσβασης σε αυτήν.
a Κατάργηση του αναχρονιστικού-αντιεπιστημονικού διαχωρισμού σε πανεπιστημιακή και τεχνολογική Ανώτατη Εκπαίδευση.
a Χρηματοδότηση του συνόλου των εκπαιδευτικών και ερευνητικών αναγκών αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.
a Συγκρότηση Τμημάτων ανά επιστημονικό αντικείμενο. Το περιεχόμενο και η οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών τους εισάγουν τους φοιτητές στις βασικές αρχές της έρευνας, παρέχουν επιστημονική ειδίκευση στο επιστημονικό αντικείμενο και πλήρη επαγγελματική επάρκεια με την απόκτηση του πτυχίου, σε ενιαίο κύκλο προπτυχιακών σπουδών.
a Μεταπτυχιακές σπουδές, που οδηγούν στην παραγωγή νέας γνώσης και καταλήγουν αποκλειστικά σε διδακτορικό δίπλωμα.
a Προσανατολισμός της έρευνας, ώστε να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες και να μην καθορίζεται από τα ιδεολογικά, πολιτικά, οικονομικά συμφέροντα των επιχειρηματιών. Αποκλειστική χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, σε ύψος που να καλύπτονται με επάρκεια όλοι οι τομείς της.
a Θωράκιση του δημόσιου χαρακτήρα των ΑΕΙ με επαρκείς αμοιβές των λειτουργών του, που ταυτόχρονα θα έχουν ως πλήρη και αποκλειστική απασχόληση την ενασχόληση με την επιστημονική έρευνα και διδασκαλία, χωρίς να υποβάλλονται σε εκβιασμούς για να γίνουν επιχειρηματίες ή υπεργολάβοι και υπάλληλοι επιχειρηματικών συμφερόντων.
a Απάλειψη κάθε δυνατότητας επιχειρηματικής δραστηριότητας και δημιουργίας εταιρειών οποιουδήποτε τύπου (κερδοσκοπικές, εμπορικές, τεχνοβλαστοί, ΙΕΚ, ΚΕΚ, κτλ) είτε από τα ίδια τα πανεπιστήμια, είτε από μέλη ΔΕΠ.
a Κατάργηση κάθε είδους διδάκτρων, εξασφάλιση δωρεάν συγγραμμάτων, σίτισης, στέγασης όλων των φοιτητών. Παροχή υποτροφιών για όλους τους υποψήφιους διδάκτορες.
a Στα πλαίσια συνολικής αναδιαμόρφωσης του εκπαιδευτικού συστήματος, μετά από υποχρεωτική 2χρονη προσχολική αγωγή και δωδεκάχρονη εκπαίδευση, ακολουθεί ένα αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν σύστημα επαγγελματικών σχολών για τα επαγγέλματα που η άσκησή τους δεν απαιτεί πανεπιστημιακές σπουδές.
a Κατάργηση των διάφορων ΚΕΣ, ΙΕΚ, ΚΕΚ, ΕΕΣ, κτλ, και όλων των παραρτημάτων των διαφόρων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας που εμπορεύονται τις ελπίδες των νέων ανθρώπων.
Όσον αφορά στα επαγγελματικά δικαιώματα, το ακαδημαϊκό δίπλωμα / πτυχίο θα πρέπει να παρέχει πλήρη επιστημονική ειδίκευση και πλήρη επαγγελματική επάρκεια και να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος χωρίς τη διαμεσολάβηση μηχανισμών διαπίστευσης επαγγελματικής ικανότητας των αποφοίτων.
Στην κατεύθυνση αυτή το κίνημα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ πρέπει άμεσα να απαιτήσει:
• Να στηριχθεί η λαϊκή οικογένεια που σπουδάζει τα παιδιά της. Κατάργηση κάθε μορφής διδάκτρων σε οποιοδήποτε επίπεδο. Δωρεάν στέγαση/σίτιση για όλους όσους σπουδάζουν μακριά από τις οικογένειές τους. Επίδομα για όσους φοιτητές δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές απαιτήσεις των σπουδών.
• Να μην εγκαταλείψει κανένας φοιτητής τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους. Άμεση οικονομική ενίσχυση της φοιτητικής μέριμνας και της δωρεάν διανομής συγγραμμάτων. Να εξασφαλισθεί η απρόσκοπτη συνέχιση των σπουδών στο αντικείμενο και στο Τμήμα που εισήχθηκαν.
• Να αυξηθεί άμεσα η χρηματοδότηση των ΑΕΙ για την αντιμετώπιση των μεγάλων αναγκών λειτουργίας τους. Να καλύψει το κράτος όλες τις απώλειες από το “κούρεμα” των ταμειακών υπολοίπων των ΑΕΙ, των ασφαλιστικών ταμείων και των νοσοκομείων.
• Να κατοχυρωθεί οριστικά η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Νέο ακαδημαϊκό μισθολόγιο με ενσωμάτωση όλων των επιδομάτων στο βασικό μισθό και κλιμάκωση των μισθών αναλογικότερα προς τις κατώτερες βαθμίδες, με βάση τις 2000 ευρώ για τη χαμηλότερη βαθμίδα. Καθιέρωση της σύνταξης στο 80% του μισθού του τελευταίου εργασιακού έτους.
• Να διορισθούν άμεσα τα εκλεγμένα μέλη ΔΕΠ. Να μην εφαρμοστεί καμία μορφή «εφεδρείας» στο δημόσιο. Μόνιμη και σταθερή δουλειά του διοικητικού και λοιπού προσωπικού, μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων.
• Να μην επιτραπεί η λειτουργία Ιδιωτικών Πανεπιστημίων υπό τη μορφή κολεγίων, να καταργηθούν οι νόμοι 4009/11 και 4076/12, το "εθνικό πλαίσιο" επαγγελματικών προσόντων, και κάθε μορφή επιχειρηματικότητας στα ΑΕΙ.
• Να μην εφαρμοστεί η εξίσωση των τρίχρονων σπουδών με τις τετράχρονες και πεντάχρονες των ΑΕΙ.
Μπροστά στην κρίσιμη καμπή που βρίσκεται η Ανώτατη Εκπαίδευση είναι αναγκαίο το κίνημα στα ΑΕΙ να απαιτήσει τη ριζική ανατροπή της σημερινής κατάστασης. Να πολιτικοποιήσει το περιεχόμενο των διεκδικήσεων απαιτώντας επιστημονικό σχεδιασμό και κεντρικό προγραμματισμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης που θα στηρίζει την οικονομική, κοινωνική, επιστημονική, μορφωτική ανάπτυξη της χώρας και θα στοχεύει στην κάλυψη των διαρκώς αυξανόμενων αναγκών του ελληνικού λαού.
ΔΗΠΑΚ ΑΕΙ, 10-12-2012
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη