Thumbnail
Πώς η Σολομώντεια Λύση του Τελικού Σχεδίου ΑΘΗΝΑ για το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και το ΤΕΙ Σερρών, Οδηγεί στην Αποδυνάμωση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και την Καταστροφή της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

 

Πώς η Σολομώντεια Λύση του Τελικού Σχεδίου ΑΘΗΝΑ για το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και το ΤΕΙ Σερρών, Οδηγεί στην Αποδυνάμωση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και την Καταστροφή της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΑΡΘΡΟ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ μελών του Συλλόγου Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης

Η ακαδημαϊκή κοινότητα και οι τοπικές κοινωνίες βρίσκονται εδώ και πάνω από ένα μήνα σε αναβρασμό με το σχέδιο χωροταξικής αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, γνωστό σαν σχέδιο ΑΘΗΝΑ, το οποίο ανακοινώθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου και σαν στόχο είχε να θεραπεύσει τη διασπορά των τμημάτων στην επικράτεια και τον κατακερματισμό των γνωστικών αντικειμένων και να προωθήσει την έρευνα, την καινοτομία και τη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την αγορά εργασίας και την οικονομική γεωγραφία της χώρας.

Το πρόβλημα της διασποράς μη βιώσιμων τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ στην επικράτεια προέκυψε εξ αιτίας της τάσης που υπήρχε στην Ευρωπαϊκή Ένωση μεταξύ 1994 και 2009, για τη διεύρυνση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, η οποία υποστηρίχθηκε και με τα σχετικά κονδύλια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων ΕΠΕΑΕΚ Ι και ΙΙ, με αποτέλεσμα τη δημιουργία 168 τμημάτων ΑΕΙ ( 90 τμημάτων Πανεπιστημίων και 78 τμημάτων ΤΕΙ ), με στόχο να υποστηριχθούν οικονομικά οι περιφέρειες και να βοηθηθούν φοιτητές με οικονομικά προβλήματα να σπουδάσουν στον τόπο κατοικίας τους. Το αποτέλεσμα όμως ήταν η ίδρυση των παραπάνω 168 νέων τμημάτων, χωρίς εθνικό σχέδιο για την Παιδεία, σε ιδρύματα, των οποίων η αναγκαιότητα ύπαρξής τους και η βιωσιμότητά τους δεν είχε αξιολογηθεί και σε πόλεις που επιλέχθηκαν με πελατειακή λογική, κατόπιν παρεμβάσεων του εκάστοτε Υπουργού ή Βουλευτή της περιοχής.

Η χωροταξική αναδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, έπρεπε όχι μόνο να γίνει, αλλά να γίνει με τέτοιον τρόπο που να πείσει και την ακαδημαϊκή κοινότητα και τις τοπικές κοινωνίες, ότι εντάσσεται σ’ ένα γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό για την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, από την οποία θα προκύψουν οφέλη για όλους.. Ένα σοβαρό σχέδιο χωροταξικής αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης θα έπρεπε να περιλαμβάνει τους εξής άξονες : Να καθορίσει τους τομείς πάνω στους οποίους θα στηριχθεί για τα επόμενα 5-10 χρόνια η ανάπτυξη της χώρας, να προβλέψει το ποσοστό των καταρτισμένων αποφοίτων που θα χρειαστούν για την υλοποίηση αυτού του στόχου και την κατανομή τους στις περιφέρειες, να μελετήσει τις ανάγκες κάθε περιφέρειας και πόλης σε καταρτισμένους απόφοιτους και το ποσοστό προτίμησης κάποιου τμήματος από υποψήφιους κάθε πόλης,  να καθορίσει τα γνωστικά αντικείμενα, τα οποία θα πρέπει να θεραπεύουν τα Ιδρύματα και, πριν το εφαρμόσει, να προχωρήσει στην αξιολόγηση ( υποδομές, έρευνα, ποσοστό αποφοίτων, αναλογία διδασκόντων/φοιτητών, σύνδεση με την αγορά εργασίας, απορροφητικότητα αποφοίτων κ.λ.π. ) καθώς και τον έλεγχο της βιωσιμότητας των υπαρχόντων Ιδρυμάτων, Σχολών και Τμημάτων, έτσι ώστε να ενταχθούν στο γενικότερο σχεδιασμό.

Οι πιο αρμόδιοι για την υλοποίηση του σχεδίου, θα περίμενε κανείς να είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας ( Ε.ΣΥ.Π. ) για το σχεδιασμό και η ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας ( Α.Δ.Ι.Π. )  για την αξιολόγηση και τον έλεγχο της βιωσιμότητας Ιδρυμάτων, Σχολών και Τμημάτων. Δυστυχώς, το Ε.ΣΥ.Π. υφίσταται μόνο στα χαρτιά, ενώ η Α.Δ.Ι.Π. ξεκίνησε την προσπάθεια αξιολόγησης Τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ το 2008 και κατάφερε να αξιολογήσει, μέχρι το τέλος του 2012, 170 Τμήματα ( 94 Τμήματα Πανεπιστημίων και 76 Τμήματα ΤΕΙ ). Αντί να αφεθεί η Α.Δ.Ι.Π. να αξιολογήσει όλα τα Τμήματα και όλα τα ιδρύματα, ( ή τουλάχιστον να ληφθούν υπόψη τα συμπεράσματα των αξιολογήσεων που είχαν γίνει ) και να καταρτιστεί ένα σχέδιο, βασισμένο στους άξονες που περιγράψαμε, το οποίο θα έπρεπε να δοθεί στην ακαδημαϊκή κοινότητα και στις τοπικές κοινωνίες, να πειστούν όλοι για την αναγκαιότητά του, να διορθωθούν τυχόν αστοχίες και να υπάρξει ένα μεταβατικό στάδιο εφαρμογής του, ώστε να μην επηρεάσει δυσμενώς – και μάλιστα κάτω από τις παρούσες δύσκολες οικονομικά συνθήκες - τον προγραμματισμό χιλιάδων φοιτητών και των οικογενειών τους, όπως επίσης και να μη προσβάλει την επιλογή του Τμήματος, το οποίο επέλεξαν οι φοιτητές να σπουδάσουν, το Ε.ΣΥ.Π. και η Α.Δ.Ι.Π. τέθηκαν στο περιθώριο, δόθηκαν σε μια ιδιωτική εταιρία ( έναντι αμοιβής περίπου 137000 ΕΥΡΩ ) στοιχεία που αφορούσαν τον αριθμό των μελών του μόνιμου Εκπαιδευτικού Προσωπικού όλων των τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ και το ποσοστό εισακτέων κάτω από τη βάση σε κάθε τμήμα ( τουλάχιστον αυτά τα στοιχεία δημοσιοποιήθηκαν με το τελικό σχέδιο και αυτά επιλεκτικά ) και προέκυψε μέσα σε 2 μήνες ένα αρχείο PowerPoint με κουτάκια και χάρτες, το οποίο ονομάστηκε σχέδιο, ενώ στερείται οποιουδήποτε σχεδίου και μάλιστα σχέδιο ΑΘΗΝΑ, χωρίς να έχει καμιά σχέση με τη θεά της Σοφίας.

Πώς όμως γέμισαν αυτά τα κουτάκια ; Το Υπουργείο Παιδείας επικαλείται την εφαρμογή κάποιων κριτηρίων, τα οποία αφορούν : Το φυσικό μέγεθος και τη διάρθρωση των ΑΕΙ, τη χωροταξική κατανομή, τα γνωστικά αντικείμενα, την ποιότητα και βιωσιμότητα τμημάτων, τη συμφωνία με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας και την οικονομικοκοινωνική ανάπτυξη της χώρας, την ενίσχυση του πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος των επιτευγμάτων καθώς και των ποιοτικών και ποσοτικών αποτελεσμάτων των ιδρυμάτων, την ενδυνάμωση της συλλογικής δράσης των ιδρυμάτων με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, και την ανάπτυξη και την καλλιέργεια νέων επιστημονικών και τεχνικών πεδίων ή πεδίων διεπιστημονικού χαρακτήρα που κρίνονται απαραίτητα για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.

Αντί όμως να εφαρμοστούν τα παραπάνω κριτήρια, μεγάλα ιδρύματα, όπως το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, συρρικνώνονται, Τμήματα της ίδιας Σχολής μοιράζονται σε διάφορες πόλεις, παρά το γεγονός ότι στόχος του Σχεδίου είναι  τα Τμήματα, τα οποία ανήκουν σε μία Σχολή, να στεγάζονται σε μία πόλη, ώστε να δημιουργηθεί μία κρίσιμη Ακαδημαϊκή μάζα καθώς και ένα σύνολο συνεργειών  ανάμεσα σε συγγενή Τμήματα, υγιή και βιώσιμα Τμήματα απορροφώνται από μη βιώσιμα, ενώ διατηρούνται Τμήματα με ελάχιστο προσωπικό, το οποίο θα οδηγήσει μελλοντικά στο κλείσιμο των εξωστρεφών, υγειών και εύρωστων τμημάτων και Ιδρυμάτων, στην αποδυνάμωση της Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και στην απαξίωση των πτυχίων των προηγούμενων και μελλοντικών αποφοίτων τους. Επιπρόσθετα, με την πρόθεσή τους να εφαρμοστεί το σχέδιο από την καινούρια χρονιά, οι απορροφήσεις αυτές θα δημιουργούσαν ένα τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα με τις παράλογες μετακινήσεις χιλιάδων φοιτητών σ’ όλη την Ελλάδα, οι οποίες θα είχαν σαν αποτέλεσμα πολλοί φοιτητές που διάλεξαν κάποιο Τμήμα στον τόπο κατοικίας τους, για οικονομικούς λόγους, να αναγκαστούν να διακόψουν τις σπουδές τους.

Μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε το αρχικό σχέδιο και μετά τις συναντήσεις των αρμοδίων με Βουλευτές και τοπικούς παράγοντες, και όχι με τους θεσμικούς φορείς, προέκυψε ένα τελικό σχέδιο, στο οποίο αποφεύγονται οι πιο πολλές από τις παράλογες μετακινήσεις χιλιάδων φοιτητών σ’ όλη την Ελλάδα, αλλά ο τελικός του στόχος που είναι η καταστροφή της περιφερειακής Τεχνολογικής Εκπαίδευσης παραμένει :

Με το αρχικό σχέδιο, το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης συγχωνεύονταν με το ΤΕΙ Σερρών και έχανε τα 13 από τα 25 τμήματά του. Μετά τις αντιδράσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας και της τοπικής κοινωνίας, επιλέχθηκε η σολομώντεια λύση της αυτοτελούς διατήρησης και των δύο Ιδρυμάτων, με το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, το 4ο σε μέγεθος ΑΕΙ της χώρας, το οποίο βρίσκεται στην πρώτη θέση από όλα τα ελληνικά ΤΕΙ στην παγκόσμια κατάταξη, και σε καλύτερη θέση από 8 περιφερειακά Πανεπιστήμια να σφάζεται με το βαμβάκι, και με το τελικό σχέδιο να απογυμνώνεται απ’ τα μισά Τμήματά του, τα οποία μοιράζονται στη Θεσσαλονίκη τις Σέρρες την Κατερίνη και το Κιλκίς και από τα 25 τμήματά του να διατηρεί μόνο 15 : Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο, τα Τμήματα Ζωικής Παραγωγής, Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Διοίκησης Αγροτικών Επιχειρήσεων δημιουργούν ένα νέο Τμήμα με 3 κατευθύνσεις και εντάσσονται στη Σχολή Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής. Τα Τμήματα Εμπορίας και Διαφήμισης και το Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων εντάσσονται σαν κατευθύνσεις στο Τμήμα Διοίκησης του ΤΕΙ Σερρών, και μετακομίζουν στις Σέρρες. Αλήθεια,  πόσα ξενοδοχεία υπάρχουν στις Σέρρες και πόσα παραθαλάσσια ; Στον αντίποδα, δημιουργούνται δύο νέα τμήματα ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ με έδρα τον Πύργο και την Άμφισσα!!! Τα Τμήματα Πολιτικών Έργων Υποδομής επίσης μετακομίζουν στις Σέρρες, παραβιάζοντας το στόχο του Σχεδίου που είναι τα Τμήματα, τα οποία ανήκουν σε μία Σχολή, να στεγάζονται σε μία πόλη. Το Τμήμα Αυτοματισμού, ένα υγειές Τμήμα υψηλής ζήτησης, το οποίο κάλυπτε τις ανάγκες των Βιομηχανικών Μονάδων στη Βόρεια Ελλάδα σε Αυτοματισμούς, όπως και τα υπόλοιπα τρία Τμήματα Αυτοματισμού σ’ όλη την Ελλάδα, καταργείται. Θεωρούν οι αρμόδιοι, ότι η ανάπτυξη που ευαγγελίζονται μπορεί να στηριχθεί ΜΟΝΟ στους αποφοίτους των Τμημάτων Μηχανολόγων των Πολυτεχνείων, με Κατευθύνσεις στους Αυτοματισμούς; Το Τμήμα Αλιείας με έδρα τα Μουδανιά, μια περιοχή, η οποία θα έπρεπε να βοηθηθεί, ώστε να συμβάλλει στην ανάπτυξη της χώρας μας, μετακομίζει ( μαζί με τους υπάρχοντες φοιτητές του ) στο Μεσολόγγι. Τα Τμήματα Τυποποίησης Προϊόντων στην Κατερίνη και Σχεδιασμού Ενδυμάτων στο Κιλκίς εντάσσοναι στο ΤΕΙ Σερρών, το οποίο μετονομάζεται σε ΤΕΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. Καταργούνται το Γενικό Τμήμα και το Τμήμα Ξένων Γλωσσών. Αλήθεια, πώς υλοποιείται με τη συρρίκνωση του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης η ενίσχυση Τμημάτων και Ιδρυμάτων, προκειμένου να αποκτήσουν εξωστρέφεια και να δημιουργηθούν Κόμβοι Αριστείας καθώς και να επέλθει σύνδεση του Ακαδημαϊκού Χάρτη με τον αναπτυξιακό χάρτη της χώρας ;

Καλούμε τον Υπουργό Παιδείας, αυτή την ύστατη στιγμή, να ακούσει τους φορείς της ακαδημαϊκής κοινότητας, όπως τη Σύνοδο Πρυτάνεων των Πανεπιστημίων, τη Σύνοδο Προέδρων των ΤΕΙ, τις Ομοσπονδίες Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πανεπιστημίων και ΤΕΙ ( ΠΟΣΔΕΠ και ΟΣΕΠ/ΤΕΙ ), τους επαγγελματικούς φορείς, όπως το ΤΕΕ, οι οποίοι απαιτούν την απόσυρση αυτού του καταστροφικού σχεδίου και να δρομολογήσει ένα σοβαρό Εθνικό Σχέδιο Αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, το οποίο θα προσπαθεί πραγματικά να επιτύχει τους στόχους που ευαγγελίζεται και όχι τους αντίθετους, όπως περιγράψαμε στην αρχή του άρθρου μας και το οποίο, γι’ αυτό το λόγο,  θα μπορούσε να έχει την αποδοχή της ακαδημαϊκής κοινότητας και της κοινωνίας.

Γιατί η Παιδεία δεν είναι παιχνιδάκι όπου μετακινούμε Τμήματα και ανθρώπους σε κουτάκια. Αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς μοχλούς ανάπτυξης και την καλύτερη επένδυση για το μέλλον και σαν τέτοια πρέπει να την αντιμετωπίζουμε.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα