Ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ηρακλείου για την εκπαίδευση, τις μεταρρυθμίσεις και το νέο σχολείο
Κλείνουμε τη φετινή σχολική χρονιά .Έτος 2012-2013. Μια χρονιά που σημαδεύτηκε από
- ΚΕΝΑ. Πρώτη φορά τελειώνει η σχολική χρονιά με τόσα κενά.
- ΣΥΜΠΤΥΞΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
- ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
- ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΚΩΝ ΘΕΣΕΩΝ .
- ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΕΝΝΟΙΑ ΝΟΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ.
- <<ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟ>> ΔΑΠΑΝΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (μειώσεις μισθών, συρρίκνωση-κατάργηση δομών, μείωση χρηματοδότησης, κλπ) .
- ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ 10.000 αναπληρωτών
- ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ-ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ.
- ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
- ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ –ΣΥΡΙΚΝΩΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ (Περιβαλλοντολογικά, βιβλιοθήκες κλπ).
Πολύ απλά βιώσαμε την πολιτική συρρίκνωσης της δημόσιας εκπαίδευσης .
Πολύ << ΔΟΥΛΕΜΑ>> πέφτει. Πριν δύο χρόνια που οι ίδιοι δημιουργούσαν τις δομές ήταν <<ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΗ>> ΤΏΡΑ ΠΟΥ ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙ <<ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΗ>>.
Από την αρχή τις χρονιάς δεν σταμάτησα να λέω ότι κενά φέτος δεν ήταν για οικονομικούς λόγους , είχαν πολιτική σκοπιμότητα για εξοικείωση σε αυτό που έρχεται .
Είναι εμφανέστατη η ικανοποίηση των στελεχών του Υπουργείου ότι μπόρεσαν και <<διαχειρίστηκαν>> μια τόσο δύσκολη χρονιά. Και αυτό γιατί η διαχείριση έγινε με τρόπο που δεν έφερε την κινητοποίηση-διαμαρτυρία που θα δημιουργούσε πρόβλημα στην πολιτική ηγεσία . Στόχος τους τώρα μετά την διαχείριση η αλλαγή .
<<Μεταρρυθμίσεις>>. Η πεπονόφλουδα που πατάει η ελληνική κοινωνία εδώ και χρόνια πολλά επιτρέψτε μου. Μεταρρύθμιση στη μεταρρύθμιση αλλά πάντα στην ίδια κατεύθυνση. Στην κατάρρευση κάθε έννοιας κοινωνικού κράτους . Στο πλούσιο πολικάντικο λεξιλόγιό τους προστέθηκαν έννοιες << εξορθολογισμός>> , <<αξιολόγηση>> κλπ. διότι είναι τέτοιας έκτασης τα μέτρα που δεν μπορούν να σταθούν μόνο με μεταρρυθμίσεις.
Είναι προφανές ότι με το κλείσιμο της σχολικής χρονιάς η κυβέρνηση βάζει μπρος της μηχανές για μεταρρυθμίσεις που πάντα έχουν στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης . Έτσι αναφέρουν όλες οι εισηγητικές εκθέσεις κάθε νόμου που ψηφίζετε εδώ και χρόνια. Αλλά ας δούμε μία προς μία τις μεταρρυθμίσεις που έχουν εξαγγείλει και υπάρχουν σχέδια νόμου για αυτό.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.
1.ΑΥΞΗΣΗ ΩΡΑΡΙΟΥ. Είδη έχει περάσει από τη βουλή αλλά δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη πόση θα είναι η αύξηση. Αυτό από μόνο του δείχνει ότι αναμένουν να εκτιμήσουν τα κενά της επόμενης χρονιάς για να αυξήσουν ανάλογα. Βέβαια η αύξηση ωραρίου συνοδεύεται από την ανάλογη κατασυκοφάντηση του κλάδου ότι δεν εργάζονται κλπ. Ποτέ μα ποτέ όμως δεν αποδέχθηκαν δημόσιο διάλογο για την πραγματική αλήθεια .
Ή αύξηση ωραρίου θα επιφέρει μεγάλα δεινά πέρα από τον εργασιακό φόρτο του εκπαιδευτικού. Εκπαιδευτικού που εκτελεί και χρέη γραμματέα , φύλακα ,ψυχολόγου.
- Αποθήκες για απολύσεις αφού σε όλες σχεδόν τις ειδικότητες θα δημιουργηθούν πλεονάσματα . 80.000 εκπαιδευτικοί με αύξηση ωραρίου 3 ώρες εβδομαδιαίος σημαίνει 13.000 θέσεις εργασίας με το σημερινό ωράριο.
- Αναγκαστικές μετακινήσεις προσωπικού. Η κατάργηση διορισμών σε συνδυασμό με τις απολύσεις 10.000 αναπληρωτών και την αύξηση των μαθητών στα τμήματα σημαίνει ότι τα απομακρυσμένα σχολεία που συνήθως κάλυπταν θα καλυφθούν από τα πλεονάσματα των αστικών κέντρων . Οι μετακινήσεις αυτές βέβαια δεν θα αφορούν μόνο το νομό αλλά όλη την περιφέρεια και όχι μόνο.
Βέβαια οφείλω να δώσω συγχαρητήρια στο λογιστικό φιλελεύθερο μυαλό που το σκέφθηκε .Ανάλογα με τα κενά και τις απολύσεις που θέλω να κάνω θα αυξάνω τις ώρες εργασίας . Ήταν πολλή απλό και απορώ πως δεν το σκέφθηκαν οι προηγούμενες γενιές παρά περίμεναν τόσα χρόνια τον Αρβανιτόπουλο .
2. ΑΠΟΛΥΣΕΙΣ . Με την νέα σκληρή << διαπραγμάτευση>> πέτυχαν λέει να φύγουν μόνο 14.000 δημόσιοι υπάλληλοι επίορκοι ,κοπανατζήδες και οργανισμών που καταργούνται. Αυτό που πέτυχαν ουσιαστικά είναι να <<σπάσουν το ταμπού των απολύσεων>> .Είναι ένα καλό ξεκίνημα , ένα δώρο που ήθελε ένα πολύ καλό περιτύλιγμα και δεν ήταν άλλο από το επίορκοι και κοπανατζήδες . Μάλιστα κατηγορούσαν τους συνδικαλιστές ότι τους κάλυπταν. Λες και ασκούν διοίκηση οι συνδικαλιστές , λες και στα παλιά υπηρεσιακά είχαν πλειοψηφίες οι συνδικαλιστές ,λες και στα καινούργια υπηρεσιακά με δικαστές πάλι οι συνδικαλιστές φταίνε. Αφού λοιπόν δεν έβγαιναν αριθμητικά οι επίορκοι ήρθαν στο προσκήνιο οι κοπανατζήδες . Όλη η καμπάνια συνοδεύτηκε από τον έλεγχο ελεγκτών δημόσιας διοίκησης . Μόνο που παρά την φημολογία και τον εκφοβισμό δεν πήγαν πουθενά οι ελεγκτές .Και ήταν προφανές ότι δεν θα πήγαιναν γιατί όταν δημιουργείς κεντρικό πολιτικό ζήτημα τους κοπανατζήδες είναι προφανές ότι στους ελέγχους δεν θα σου βγει. Ξεχνάνε όμως το ουσιαστικό . Ότι μπορεί να δημιουργείς έτσι κοινωνικό αυτοματισμό με συνεργάτες ή ακόμη καλύτερα απαθείς πολίτες δεν δημιουργείς όμως δημόσια διοίκηση και πολύ περισσότερο δημόσιο σχολείο. Υπολείπονται τελικά 136.000 για απολύσεις σύμφωνα με τα όσα έχουν υπογράψει. Θα πηγαίνουν οι απολύσεις δόση με τη δόση όπως πάνε τα πάντα στη χώρα.
Στην εκπαίδευση μέχρι τώρα έχουμε 10.000 απολύσεις αναπληρωτών και συνεχίζουμε .
3.ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ .
Η ελλειμματική αλλά δημοκρατική λειτουργία του σχολείου που ο σύλλογος διδασκόντων συζητά και συναποφασίζει τελείωσε . Ο διευθυντής κυρίαρχος και αξιολογητής . Αλήθεια ξέρετε πόσο υποκριτικό είναι να διδάσκεις στην τάξη αξίες συμμετοχικής δημοκρατίας και όχι μόνο και να λειτουργείς ακριβώς αντίθετα; Αλήθεια σκέφθηκαν ποτέ η γκουρού της πολιτικής τι διδάσκουμε τα παιδιά και αν αυτό έχει καμία σχέση με την κοινωνία που τους ετοιμάζουν ;
Αν επίσης παρατηρήσουμε τον τρόπο που προωθούν για την επιλογή στελεχών θα καταλάβει ο καθένας μας ότι προσπαθούν να δημιουργήσουν μια κλειστή ηγετική ομάδα στελεχών που φυσικά η σχέση της με το κομματικό κράτος θα είναι άμεση . Ο αγώνας βέβαια για την στελέχωση όλων των θέσεων , επιτροπών κλπ θα είναι ανελέητος και ας το νου τους οι μνηστήρες γιατί θα αξιολογούνται και αυτοί με τους κανόνες της δήθεν αξιολόγησης που επιθυμούν να επιβάλλουν.
4. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η συζήτηση και η εφαρμογή της αξιολόγησης έχει ξεκινήσει από τη σύσταση σχεδόν του ελληνικού κράτους . Ξεχνάνε βέβαια οι υπέρμαχοι της αξιολόγησης τον επιθεωρητισμό και που οδήγησε τον κλάδο και την εκπαίδευση . Μετά από πολλές δεκαετίες φθάσαμε στο σήμερα όπου γίνεται προσπάθεια να εφαρμοστεί ένα μοντέλο αξιολόγησης που δεν εφαρμόζεται σε κανένα κράτος της Ευρώπης γιατί είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την πολιτική και οικονομική κατάσταση της χώρας .
Οι φήμες περί <<καλής αξιολόγησης>> δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ . Το προεδρικό διάταγμα είναι συγκεκριμένο και πλαισιωμένο με ένα νομοθετικό πλαίσιο και ένα πειθαρχικό δίκαιο που μόνο δίκαιο δεν είναι, που ουσιαστικά θα οδηγήσει τους εκπαιδευτικούς σε πειθήνια όργανα της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας και το σχολείο σε ένα οδοστρωτήρα στα κεφάλια των μαθητών. Γιατί σε τελική ανάλυση όλα τα σπασμένα η νέα γενιά θα τα πληρώσει.
Γιατί όμως αυτό το πράμα που επιθυμούν να εφαρμόσουν δεν έχει καμία σχέση με την έννοια αξιολόγηση;
- Γιατί έχει δομηθεί έτσι ώστε να εφαρμοστούν ουσιαστικά Ατομικές Συμβάσεις στο Δημόσιο όπως και στον ιδιωτικό τομέα που το πληρώνει ακριβά. Οτιδήποτε συλλογικό, σωματειακό παύει να υφίσταται. Συνδέστε το με την αλλαγή στον τρόπο διοίκησης της σχολικής μονάδας και βγάλτε τα συμπεράσματά σας .
- Είναι δημοσιονομική . Μόνο το 15% των εκπαιδευτικών θα φθάσει στο βαθμό Α. Αυτό σημαίνει μισθολογική καθήλωση και δημοσιονομική προσαρμογή στους μισθούς πείνας των 650 ευρώ που λαμβάνουν οι νεοδιόριστοι συνάδελφοι.
- Είναι τιμωρητική διότι πουθενά δεν προβλέπει επιμόρφωση αντίθετα προβλέπει απόλυση . Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έχει γίνει εμπόριο με δεκάδες σεμινάρια έναντι αδράς αμοιβής και κατασπατάλησης χρημάτων ΕΣΠΑ σε διάφορους επιτήδειους μέλη του ίδιου συστήματος . Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα το κυνήγι βεβαιώσεων συμμετοχής σε σεμινάρια , μεταπτυχιακά κλπ που όμως πουθενά δεν προβλέπεται αντίστοιχη μοριοδότηση σε αυτά. Αν επιθυμούν τα λαμβάνουν υπόψη είναι συνεκτιμώμενα.
- Είναι αντιεπιστημονική. Ο εκπαιδευτικός έχει είδη αξιολογηθεί και ιδού τα αποτελέσματα .
Από τον Εισαγωγικό Βαθμό ΣΤ στο Βαθμό Ε: μέχρι και 100% των κρινόμενων υπαλλήλων, από το Βαθμό Ε στο Βαθμό Δ: μέχρι και 90% των κρινόμενων υπαλλήλων, από το Βαθμό Δ στο Βαθμό Γ: μέχρι και 80% των κρινόμενων υπαλλήλων, από το Βαθμό Γ στο Βαθμό Β: μέχρι και 70% των κρινόμενων υπαλλήλων από το Βαθμό Β στο Βαθμό Α: μέχρι και 30% των κρινόμενων υπαλλήλων
Πού μπορεί να σταθεί επιστημονικά αυτό; Παράδειγμα . Μόνο το 30% των κρινόμενων μαθητών θα φθάσει στην Τρίτη Λυκείου. Τα συμπεράσματα δικά σας .
- Είναι κομματική . Ορισμένοι πολίτες αυτής της χώρας ίσως πίστεψαν ότι το κομματικό κράτος τελείωσε με την κρίση. Το πολιτικό σύστημα που μας έφερε ως εδώ όχι μόνο κατόρθωσε να επιβιώσει ,χάριν σε μας βέβαια, αλλά είναι ακόμη τόσο ισχυρό που θα διαχειριστεί κομματικά και το νέο τοπίο της ανέχειας και των απολύσεων. Μεταλλάσσεται και οι παλιές κλαδικές θα μετατραπούν σε επιτροπές αξιολόγησης , διευρύνεται και από το μονοκομματικό μοντέλο πάμε στο δικομματικό ή τρικομματικό. Η μοιρασιά γίνεται δίκαια ανάλογα με τα ποσοστά εκλογών. Έτσι οι περιφερειακοί διευθυντές που επιλέγησαν χωρίς κανένα άλλο κριτήριο ,δικαιολογούν απόλυτα αυτό το μοντέλο διανομής εξουσίας .7-4-3 . Μαντέψτε μόνοι που αντιστοιχούν τα νούμερα. Μόνο που τώρα ο Περιφερειακός είναι και αξιολογητής . Μαντέψτε πάλι τι θα γίνει.
5. ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ , ΣΥΜΠΤΥΞΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ .
Αντίστοιχο σχέδιο Αθηνά . 10% λέει ό Υπουργός . Παραπάνω εκτιμούμε εμείς . Σχολεία της γειτονιάς εξαφανίζονται της επαρχίας το ίδιο .Συντεχνιακά αιτήματα έχετε . Αυτό επιχειρηματολογούν. Αλήθεια μπορεί η εκπαιδευτική κοινότητα να πάρει θέση υπέρ κλεισίματος σχολείων ; Είναι μικρά και δεν έχουν τις αναγκαίες υποδομές επιχειρηματολογούν. Να τις φτιάξετε απαντάμε.
Το αποτέλεσμα θα είναι να δημιουργηθούν σχολεία μεγαθήρια με αριθμό μαθητών 30 στα τμήματα με οριζόντια διαχείριση που δεν λαμβάνει καθόλου υπόψιν την οικονομική κατάσταση , την κοινωνική κατάσταση, την επαρχία , τίποτα. Είναι λυπηρό να διαμαρτύρεται η κοινωνία για το κλείσιμο εφοριών, αστυνομικών τμημάτων, κλπ και να υπάρχουν απόψεις υπέρ κλεισίματος σχολείων.
Τελικά η κοινωνική και πολιτική κατάντια αυτού του τόπου είναι χειρότερη από την οικονομική.
6. ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ – ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ .
Όλες οι παραπάνω αλλαγές θα αποτυπωθούν δυστυχώς στην πράξη , στο σχολείο. Το αποτέλεσμα των πολιτικών αυτών θα έχει τραγικές συνέπειες στην εκπαιδευτική πράξη , στον μαθητή και στην κοινωνία. Είναι σαφές ότι τα <<νέα>> σχολεία δεν είναι καθόλου νέα. Είναι συνέχεια μιας πολιτικής με τα ίδια χαρακτηριστικά εδώ και χρόνια και μόνο στους τίτλους αλλάζουν. Δυστυχώς τα αποκαΐδια θα τα νιώσουν οι μαθητές ,οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τα επόμενα χρόνια με δραματικό τρόπο.
Υπάρχουν τρία ερωτήματα σε οποιαδήποτε αλλαγή και σε αυτήν την αλλαγή που εδώ και πολλούς μήνες έχει εξαγγείλει το υπουργείο Παιδείας και ακόμη περιμένουμε. Τα ερωτήματα για να κρίνουμε αυτή την αλλαγή είναι τα εξής:
Με τις αλλαγές που θα γίνουν στο Λύκειο, θα πάψει η ανάγκη να καταφεύγουν τα παιδιά στα φροντιστήρια; Δηλαδή, θα σταματήσει το ροκάνισμα των οικογενειακών προϋπολογισμών από τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα και να μπορούν τα παιδιά να ανταπεξέρθουν στο Λύκειο και στο σύστημα πρόσβασης; Ένα ερώτημα είναι αυτό.
Το δεύτερο ερώτημα είναι: Ένα παιδί που θα τελειώνει το νέο Λύκειο, θα του δίνεται η δυνατότητα, θα υπάρχει η δυνατότητα να έχει μία επαγγελματική αποκατάσταση είτε τελειώνοντας αυτό το Λύκειο είτε προχωρώντας αργότερα στο πανεπιστήμιο;
Και το τρίτο ερώτημα που θέτει με έμφαση η εκπαιδευτική κοινότητα είναι ότι με αυτές τις αλλαγές θα μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα; Δηλαδή, ένας που θα τελειώνει το Λύκειο, θα μπορεί να έχει μια ανάλογη γνώση για τον φυσικό και κοινωνικό κόσμο έτσι ώστε να μπορεί να κάνει μια σωστή ανάγνωση για να μπορεί ως πολίτης να τον αλλάξει;
Η απάντηση και στα τρία ερωτήματα, έχοντας εμπειρία από το παρελθόν, αλλά και με τις καινούργιες αλλαγές που λέει το υπουργείο Παιδείας, είναι δυστυχώς αρνητική διότι το υπουργείο Παιδείας φτιάχνει ένα νέο Λύκειο όπου κι εκεί φαίνεται ότι το εξεταστικό βαραίνει πάνω από τη γνώση. Δηλαδή, το Λύκειο αυτό παραμένει εξεταστικοκεντρικό σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον όπως αυτό που δημιουργούν για τους εκπαιδευτικούς.
Στο νέο αυτό Λύκειο θα υπάρχει ένα σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το οποίο θα είναι απείρως δυσμενέστερο ακόμα και από το σημερινό σύστημα πρόσβασης διότι έχει καταλήξει στο να υπάρχουν πολλαπλές εξετάσεις μέσα στην ίδια “καρδιά” του Λυκείου.
Ιδιαίτερα αυτή η εξειδίκευση φαίνεται στην Γ΄Λυκείου με τους τρεις κύκλους σπουδών για να καταλήξει το παιδί σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα ή τμήμα των ΤΕΙ.
Για να κρίνει κάποιος αυτό το νέο πρόγραμμα του Λυκείου δεν πρέπει να μείνει μόνο στο πρόγραμμα. Πρέπει να δει και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Αλήθεια, για ποιο Λύκειο μιλάμε από το Σεπτέμβριο; Μιλάμε για το Λύκειο που θα έχει 30 παιδιά μέσα στην τάξη. Μιλάμε για ένα Λύκειο συγχωνευμένο, υποστελεχωμένο, που θα έχει όλους τους εκπαιδευτικούς με μισθό που δε θα μπορούν να τα βγάλουν πέρα άρα θα ψάχνουν και κάτι άλλο να κάνουν για να επιβιώσουν και από την άλλη με εκπαιδευτικούς που θα κρέμεται από πάνω τους το τσεκούρι της αξιολόγησης όχι για να γίνουν καλύτερα αλλά για να μην απολυθούν.
για το επαγγελματικό Λύκειο σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, η Γερμανία έχει προτείνει να χρηματοδοτήσει θέσεις εργασίας σε γερμανικές επιχειρήσεις για απόφοιτους από τα ελληνικά Επαγγελματικά Λύκεια, με έδρα κατά προτεραιότητα στις περιοχές που έχει σχεδιαστεί να μπουν σε καθεστώς Ειδικής Οικονομικής Ζώνης όπως η ανατολική Μακεδονία και η Θράκη.
Οι Γερμανοί, σύμφωνα με την εφημερίδα, έχουν προτείνει στον υπουργό Παιδείας, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο να αναλάβουν τη χρηματοδότηση της εκμάθησης της γερμανικής γλώσσας και να πληρώνουν τα έξοδα διαμονής σε νέους από την Ελλάδα ώστε να κάνουν την πρακτική τους σε γερμανικές επιχειρήσεις.
Αυτό που προωθούν οι Γερμανοί είναι το λεγόμενο διττό σύστημα (dualsystem) που συνδυάζει εκπαίδευση και απασχόληση. Αυτό τα λέει όλα.
7. ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ .
Εδώ τα πράγματα διαγράφονται ακόμα χειρότερα. Διότι είναι ακριβή εκπαίδευση. Κοστίζει πολλά και απαιτεί μεγάλο αριθμό προσωπικού .Εκπαιδευτικού και επιστημονικού. Μέχρι σήμερα το μεγάλο κόστος είχε επιλεγεί πολιτικά να μειωθεί σχετικά με τη σχέση εργασίας του προσωπικού. Δεν είναι καθόλου τυχαίο που στην ειδική αγωγή δεν διορίζει μόνιμο προσωπικό εδώ και δεκαετίες.
Του χρόνου με την δραματική μείωση των αναπληρωτών μόλις 2000 έναντι 13.000 φέτος και με μηδενικούς διορισμούς για πρωτοβάθμια , δευτεροβάθμια, είναι δεδομένο ότι τα σχολεία που θα πληγούν περισσότερο θα είναι αυτά που απορροφούν σήμερα μεγάλο αριθμό συμβασιούχων. Ουσιαστικά λειτουργούν αποκλειστικά με αναπληρωτές .Ειδικά σχολεία , μουσικά , καλλιτεχνικά.
Η δραματική συρρίκνωσή τους ξεκίνησε από φέτος με την ουσιαστική κατάργηση της παράλληλης στήριξης , τα τμήματα ένταξης , την υποστελέχωση των ΚΕΔΔΥκλπ.
Να καθιερωθεί η Ειδική Εκπαίδευση ως υποχρεωτική και αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν από την ηλικία των 3 χρόνων.
Οι ερωτήσεις που εύλογα προκύπτουν από τα παραπάνω είναι ;
Μα καλά τίποτα το θετικό δεν υπάρχει;
Μα καλά δεν πρέπει να αλλάξουμε τίποτα; Είστε ευχαριστημένοι με το σήμερα;
Για την πρώτη ερώτηση σας αφήνω να απαντήσετε μόνοι σας . Δείτε τα παραπάνω , διασταυρώστε τα και αν ισχύουν, που αλήθεια πιστεύω ότι ήμουν πολύ επιεικείς στις αναφορές μου, και ας τα συζητήσουμε .
Μάλιστα ας κάνουμε μια υπόθεση εργασίας . Ας αφήσουμε έξω τους μισθούς , τα εργασιακά και τις επιπτώσεις τις αξιολόγησης στους εκπαιδευτικούς. Ας μην λάβουμε καθόλου υπόψη τον παράγοντα εκπαιδευτικό.
Βλέπετε πουθενά πως μπορούν αυτά τα μέτρα , αυτές οι <<μεταρρυθμίσεις>> να βελτιώσουν τη δημόσια , δωρεάν εκπαίδευση;
Ας κάνουμε τώρα άλλη μια υπόθεση εργασίας . Με τόσες περικοπές παντού , χρηματοδότηση σχολείων, υλικών, δομών, περικοπές μισθών, μετακινήσεις εκπαιδευτικών ,πειθαρχικά κλπ, αν το σύστημα δεν λειτουργούσε με το φιλότιμο δεν θα είχε καταρρεύσει;
Το σωματείο , ο κλάδος των εκπαιδευτικών, το κάθε σχολείο οφείλουν .
- να ενημερώσουν τους άμεσα ενδιαφερόμενους, αρχικά τα μέλη του , τους γονείς τα παιδιά , την κοινωνία.
--να δημιουργήσει προϋποθέσεις διαλόγου και αν χρειαστεί έντονου . Στο δημόσιο διάλογο είναι αποδεκτό και κατανοητό να ακουστούν και οι πιο ακραίες απόψεις.
- να αντιδράσει και να μπλοκάρει τα μέτρα που τους θίγουν
Ένα μήνα πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς δυστυχώς επιβεβαιωνόμαστε, επιβεβαιώνονται οι <<Κασσάνδρες>> . Έτσι μας αποκαλούσαν και δυστυχώς συνεχίζουν να μας αποκαλούν ορισμένοι
Οι πολιτικές τακτικές που χρησιμοποιούν και θα χρησιμοποιήσουν για να περάσουν τα μέτρα γνωστές ΟΠΩΣ.
- Κοινωνικό αυτοματισμό . Στον ιδιωτικό τομέα μετράνε 800000 απολύσεις να μην απολυθούν και από το Δημόσιο; Λες και δεν τους απόλυσαν οι ίδιοι στον ιδιωτικό τομέα . Και εκεί έπεισαν πολλούς να συναινέσουν για την περιβόητη <<ανταγωνιστικότητα>>. Και εκεί δημιούργησαν προϋποθέσεις ,αν όχι αποδοχής , ανοχής των μέτρων.
- Κατασυκοφάντηση του κλάδου. Οι <<εκπαιδευτικοί εργάζονται λίγο >>, <<είναι κοπανατζήδες>>, << στο χ σχολείο έχει παραπάνω οργανικές >> , να δείτε που όλο και κάποιο νησί θα γίνει διάσημο.
Δεν αποποιούμαστε των ευθυνών μας οι εκπαιδευτικοί. Δεν θα δεχθούμε όμως σε καμία περίπτωση να μεταφέρουν στις πλάτες μας αποκλειστικά και ακέραια την ευθύνη για τα πάντα. Γιατί αυτό κάνουν. Την βγάζουν λάδι απλά. Αλήθεια πότε έκαναν τελευταία φορά την αυτοκριτική τους ;
- Λέξεις –έννοιες πιασσάρικες όπως <<αξιολόγηση>> <<εξορθολογισμός>> <<μεταρρύθμιση>>, <<νέο σχολείο>> , <<πρώτα ο μαθητής>> κλπ. Έχουν βλέπετε επικοινωνιολόγους .
- <<Δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα. >>Δεν λέμε ότι τίποτα δεν πρέπει να αλλάξει .Το αντίθετο μάλιστα λέμε ότι πρέπει να αλλάξουν τα πάντα. Σε ποια κατεύθυνση είναι το ζητούμενο . Την κατεύθυνση που επέλεξαν με τις πολιτικές τους χρόνια τώρα την ζούμε ,την βιώνουμε ,επαγγελματικά και προσωπικά ο καθένας από εμάς. Την κατεύθυνση που προτείνουμε ως εκπαιδευτική κοινότητα δεν θα την υλοποιήσουνε ποτέ . Γιατί προτάσεις υπάρχουν αλλά βλέπετε είναι μακριά από την νεοφιλελεύθερη πολιτική τους .
Διατυπώνονται κάτι κουφά . Είμαστε λέει συνεχώς στην άρνηση . Δεν καταθέτουμε προτάσεις . Προφανώς θα εννοούν βελτιωτικές προτάσεις . Αν και αυτό γίνεται γιατί σε κάθε νομοσχέδιο κατατίθενται παρατηρήσεις , στην ουσία όμως οι προτάσεις , οι πολιτικές , είναι στην αντίθετη εντελώς κατεύθυνση.
- << Δίνουν θέσεις και αμοιβές>> . Επιτροπές παντού. Στο νέο τοπίο που δημιουργείται θα είσαι απέξω ; Τα <<νέα κίνητρα>> είναι η συμμετοχή στις περιβόητες Α.ΔΙ.Π.ΠΔ Ε «Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση , της Ανεξάρτητης ????? Αρχής που θα ΔΙΟΡΊΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ και θα παρακολουθεί, μελετά και αξιολογεί την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής στις δύο πρώτες βαθμίδες εκπαίδευσης, που σε απλά ελληνικά θα εποπτεύει την άξια αξιολόγηση.
- Ο Πρόεδρος αυτής της Αρχής, θα αμείβετε με 62.400 ευρώ το χρόνο. Δηλαδή, με 5.200 ευρώ τον μήνα Ο διευθυντής με 37.900 ευρώ τον χρόνο, δηλαδή με 3.158 ευρώ τον μήνα. Για τους 25 επιστημονικούς συνεργάτες προβλέπονται κονδύλια αμοιβής 830.000 ευρώ, δηλαδή, περίπου 2.766 ευρώ τον μήνα για κάθε έναν από αυτούς. Και κονδύλιο μόνο 223.000 € για τις 10 θέσεις διοικητικού προσωπικού. Επίσης και ένα ευτελές ποσό 21.600 € για αποζημιώσεις των μελών του συμβουλίου για τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις. Στη χώρα του πλούτου και της ευημερίας προβλέπεται επιπλέον δαπάνη για έξοδα φιλοξενίας, πρόσκληση καθηγητών Α.Ε.Ι. και επιστημόνων ημεδαπής και αλλοδαπής. Επίσης 10.000 € σαν επίδομα θέσης ευθύνης στον προϊστάμενο διεύθυνσης και 11.400 των προϊσταμένων των δύο τμημάτων που τη συγκροτούν , σύνολο 21.400
- Όμως το μικρό, λιτό party , δεν σταματάει εδώ. Έχει και συνέχεια. «Παράγραφος 7. Ανά διεύθυνση εκπαίδευσης συγκροτούνται πενταμελείς επιτροπές αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου, των σχολικών μονάδων και των υπολοίπων αποκεντρωμένων υπηρεσιών που ασκούν αρμοδιότητες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα μέλη αυτών των επιτροπών εγγράφονται σε ειδικό μητρώο, το οποίο ονομάζεται Μητρώο Εμπειρογνωμόνων Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου».
- Πάλι σε απλά ελληνικά: 58 – 60 επιτροπές στην πρωτοβάθμια και άλλες τόσες στην δευτεροβάθμια, σχεδόν 120 Επιτροπές επί πέντε μέλη ,600 μέλη, που βεβαίως δικαιούνται και μια αποζημίωση. Και εάν δεν καταλάβατε πως θα επιλέγονται τα μέλη των επιτροπών αυτών :στην περίπτωση 7β΄, περιγράφονται προϋποθέσεις εγγραφής σε αυτό το μητρώο, όπου δίνεται η δυνατότητα «… ευρείας συμμετοχής ατόμων αυξημένων προσόντων, αναγνωρισμένου κύρους, ερευνητών εν ενεργεία, συνταξιούχων, αλλοδαπών.»
Με απλά ελληνικά. Το πάρτυ που γινόταν τόσα χρόνια με τον κομματικό μηχανισμό , τα πρόσωπα τα κυρίαρχα , απλά μεταλλάσσεται λόγω κρίσης , αλλάζει ονομασίες , ίσως πλαισιωθεί και από ορισμένα νέα πρόσωπα αλλά στην ουσία του θα παραμείνει ίδιο .
Δημιουργούν τη νέα Ελλάδα θα μου πείτε . Σωστά λέω και εγώ. Ας συνεχίσουμε να τους αφήνουμε .
- Συνδικαλισμός . Εδώ έχουμε μία μικρή αλλά ουσιώδη αλλαγή. Το συνδικαλιστικό μοντέλο που υπηρέτησαν τόσα χρόνια ΠΑΣΚ και ΔΑΚΕ αγκαλιά με τα αντίστοιχα κόμματα που υπηρετούσαν την κυβερνητική πολιτική με ανταλλάγματα κλαδικά ψίχουλα και πολλές –πολλές θέσεις κατέρρευσε . Τα ίδια τα πολιτικά κόμματα προσπαθούν να κόψουν τον ομφάλιο λώρο ρίχνοντας όλες τις ευθύνες στο συνδικαλιστικό κίνημα που οι ίδιοι συναλλάχθηκαν. Αυτός ο ομφάλιος ρόλος δεν μπορεί βέβαια να αποκοπεί με μιας. Απαιτείτε ένα μεταβατικό στάδιο. Η εκλογική πελατεία που εξασφάλιζαν μέσω τον παρατάξεων που εξυπηρετούσαν χρειάζεται νέες τακτικές να εξασφαλιστεί και εδώ θα έχουν κυρίαρχο ρόλο τα ΜΜΕ , κάθε μορφής.
Αυτό βέβαια δεν έχει γίνει ακόμη κατανοητό από τις κυβερνητικές παρατάξεις ή δεν θέλουν να το αποδεχθούν επιμένοντας να στηρίζουν κυβερνητικές επιλογές και μάλιστα με τρόπο που δεν συνάδει με τα πραγματικά συνδικαλιστικά ιδεώδη.
Από την άλλη η αριστερά πρέπει να ξανασκεφθεί πολλά πράγματα. Διάσπαση, άρνηση προσαρμογής σε νέο περιβάλλον, διάλογος και συναπόφαση , ρεαλισμό, κλπ.
O μοναδικός όμως δρόμος παραμένει το ΣΩΜΑΤΕΙΟ . Δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα κάτι διαφορετικό. Το ΣΩΜΑΤΕΙΟ που απαξιώσαμε όλοι ,μεγαλοσυνδικαλιστές και μέλη. Πιστεύω επειδή τα σωματεία είναι ο στόχος τους σήμερα, οτιδήποτε συλλογικό είναι στόχος , να μην το εκτιμήσουμε και αυτό όταν το χάσουμε , όπως πολλά άλλα που τα θεωρούσαμε κεκτημένα και θα τα διατηρούσαμε με τον αυτόματο πιλότο .
ΠΟΙΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΟΜΩΣ ;
Το σωματείο που κινείται πάνω στους άξονες της ενότητας και της δράσης.
Το σωματείο που στηρίζει και οργανώνει αγωνιστικές κινητοποιήσεις στο χώρο των εκπαιδευτικών.
Το σωματείο που παλεύει τα προβλήματα, στεγαστικό, υποδομές, χρηματοδότηση σχολικών επιτροπών κ.λπ.
Το σωματείο που «κυνηγάει» τα επιμέρους προβλήματα των σχολείων.
Το σωματείο που συνεργάζεται με τους συλλόγους γονέων και μαθητών.
Το σωματείο που δρα διεκδικητικά, αλλά δεν περιορίζεται σε «αγωνιστικές κορώνες» .
Το σωματείο που οι καθηγητές του νομού αισθάνονται ανελλιπώς την παρουσία του και που διεκδικεί να επιλύσει κάθε τους πρόβλημα με όρους ισότητας, διαφάνειας, αξιοκρατίας. Με ανοικτά χαρτιά και πάντα με τη συμμετοχή των συναδέλφων σε όλες τις αποφάσεις.
Το σωματείο που δεν θα καλύπτει το κόμμα που κυβερνά τώρα, ούτε όμως και τις αδυναμίες των άλλων κομμάτων.
Το σωματείο που δεν θα θεωρείτε δεδομένο κανενός.
Το σωματείο που δεν θα διαχειρίζεται ψηφοθηρικά τη μιζέρια.
Το σωματείο που δεν θα λειτουργεί με όρους ατομικού βολέματος.
Το σωματείο που δεν θα αποτελεί εφαλτήριο για καρέκλες Προϊσταμένων, Περιφερειακών διευθυντών .
ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΟΥΝ ΗΜΙΜΕΤΡΑ ΠΙΑ
ΟΥΤΕ ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ ΕΞΑΡΤΗΣΗΣ ΑΠΟ ΚΟΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΑ
ΟΥΤΕ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΓΙΑ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΗΓΕΣΙΕΣ KAI ΜΕΛΗ
Λάζαρος Μάρκου
Πρόεδρος ΕΛΜΕ Ηρακλείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη