Thumbnail
Τι ρυθμίσεις προωθεί το υπουργείο Παιδείας για να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό
Του Αποστολου Λακασα

Αύξηση του ελάχιστου υποχρεωτικού ωραρίου των καθηγητών και αξιοποίηση των πανεπιστημιακών υποτρόφων ή των διοικητικών υπαλλήλων προωθεί το υπουργείο Παιδείας για να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες των πανεπιστημίων καθώς και των ΤΕΙ σε διδακτικό προσωπικό. Και αυτό διότι τα πανεπιστήμια «αποψιλώνονται».

Στο τέλος του Ιουνίου, στα πανεπιστήμια υπηρετούσαν συνολικά 9.299 καθηγητές όλων των βαθμίδων. Ομως, αναμένεται μεγάλο κύμα συνταξιοδοτήσεων από φέτος και τα επόμενα τρία χρόνια περίπου ο ένας στους οκτώ πανεπιστημιακούς θα αποχωρήσει. Πόσω μάλλον που αποκλείστηκε, και για δημοσιονομικούς λόγους, αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης των πανεπιστημιακών από τα 67 στα 70 έτη. Την ίδια στιγμή καταγράφονται περιπτώσεις «φυγής» νέων πανεπιστημιακών στο εξωτερικό, ενώ οι διορισμοί θα είναι 100-150 και ελάχιστες θα είναι οι πιστώσεις για πρόσληψη συμβασιούχων.

Ειδικότερα, ενδεικτικά της «αποψίλωσης» των ΑΕΙ την προσεχή τριετία είναι τα στοιχεία για τις συνταξιοδοτήσεις από τα δύο μεγαλύτερα ιδρύματα της χώρας, το Παν. Αθηνών και το ΑΠΘ. Αλλωστε, οξύτερο πρόβλημα θα αντιμετωπίσουν τα μεγάλα κεντρικά πανεπιστήμια, όπου λειτουργούν τμήματα με πάνω από 30 χρόνια ζωής και διδακτικό προσωπικό που «κουβαλά» αντίστοιχα εργασιακά χρόνια. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του Παν. Αθηνών, σήμερα στο ίδρυμα υπηρετούν 1.903 μέλη ΔΕΠ, εκ των οποίων στο τέλος της τρέχουσας ακαδημαϊκής χρονιάς, στις 31 Αυγούστου, θα αποχωρήσουν με σύνταξη 82. Αντίστοιχα, το 2014 θα αφυπηρετήσουν άλλοι 91 πανεπιστημιακοί, 82 το 2015 και το 2016 άλλοι 81. Συνολικά 336 πανεπιστημιακοί, δηλαδή το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό θα μειωθεί κατά 17,6% έως το 2016. Στο ΑΠΘ από τους 2.150 πανεπιστημιακούς σήμερα, τον Αύγουστο θα συνταξιοδοτηθούν οι 107, το 2014 άλλοι 77, 85 πανεπιστημιακοί το 2015 και το 2016 άλλοι 94. Δηλαδή, την προσεχή τριετία θα συνταξιοδοτηθούν 363 πανεπιστημιακοί, το 16,9% όσων υπηρετούν σήμερα.

«Η λειτουργία των τμημάτων απειλείται, αφού δεν θα μπορεί να συνεχιστεί η διδασκαλία του απαιτούμενου προγράμματος σπουδών. Η συρρίκνωση αυτή έχει, επίσης, σοβαρές συνέπειες και στα μεταπτυχιακά προγράμματα. Πρέπει να γίνουν οι διορισμοί των συναδέλφων που έχουν ήδη εκλεγεί, πολλοί από αυτούς εδώ και περισσότερο από τρία χρόνια», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ κ. Στάθης Ευσταθόπουλος.

Για να αντιμετωπισθεί το πρόβλημα «κλειδώνει» η αύξηση του υποχρεωτικού ωραρίου των καθηγητών –κατά δύο με τρεις ώρες–, στην οποία θα μπορεί να προχωρήσει κάθε ίδρυμα αν το κρίνει ενδεδειγμένο για την κάλυψη του «ορφανού» διδακτικού έργου, όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας. Σήμερα, οι πανεπιστημιακοί υποχρεούνται να διδάσκουν τουλάχιστον έξι ώρες την εβδομάδα.

«Η φύση του έργου των πανεπιστημιακών είναι διαφορετική από εκείνη των λειτουργών μέσης εκπαίδευσης, όπου αποφασίστηκε αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας», παρατηρεί ο κ. Ευσταθόπουλος. «Κάθε πανεπιστημιακός έχει διοριστεί για εξειδικευμένο αντικείμενο. Το πανεπιστήμιο είναι χώρος παραγωγής γνώσης. Διαφορετικά, μετατρέπεται σε σχολείο», προσθέτει. «Σκέφτηκε κανείς εάν έχουν αξιολογηθεί τα προγράμματα σπουδών; Ενα μεγάλο ποσοστό της ύλης των προπτυχιακών μαθημάτων είναι περιττό, απαρχαιωμένο, θα μπορούσε να διδάσκεται στο πλαίσιο ενός μεταπτυχιακού προγράμματος», τονίζει στην «Κ» η κ. Νιόβη Παυλίδου, μέλος του Συμβουλίου Ιδρύματος στο ΑΠΘ, συγκλίνοντας με την άποψη πως κάθε ίδρυμα θα πρέπει να αποφασίσει πώς θα αντιμετωπίσει το θέμα.

Αλλωστε και τα πανεπιστήμια εξετάζουν λύσεις... εκ των ενόντων, όπως η αξιοποίηση για συμπληρωματικό διδακτικό έργο (π.χ. σε εργαστήρια) των διοικητικών υπαλλήλων Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου που έχουν διδακτορικό δίπλωμα.

Στο ίδιο πλαίσιο, και το υπ. Παιδείας εξετάζει και άλλες λύσεις, συνδυαστικά με την αύξηση του ωραρίου. Ενδεικτικά, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου, Αθανάσιος Κυριαζής, ανέφερε στην «Κ» ότι τα ΤΕΙ θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν, ως ωρομίσθιους, πτυχιούχους μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου. «Πάντως, όχι άτομα με ένα απλό πτυχίο», ξεκαθάρισε.

 

http://news.kathimerini.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολεία
Κλειστά σχολεία: Σε αυτές τις περιοχές μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν μάθημα την Δευτέρα και την Τρίτη
Σε ποιες περιοχές δεν θα λειτουργήσουν τα σχολεία Δευτέρα και Τρίτη
Κλειστά σχολεία: Σε αυτές τις περιοχές μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν μάθημα την Δευτέρα και την Τρίτη