ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
Καρέκλες θα αναγκαστούν να βγάλουν τα πανεπιστήμια τον προσεχή Οκτώβριο για να... βολευτούν οι πρωτοετείς φοιτητές που θα ξεχειλίζουν τα αμφιθέατρα. Μάλιστα, κάποια ιδρύματα σκέφτονται να δοκιμάσουν ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων μέσω Διαδικτύου, ώστε να αποφύγουν την κοσμοσυρροή. Και αυτά διότι σε πολλά ιδρύματα ο αριθμός των εισακτέων για το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 είναι πολύ μεγαλύτερος από τη χωρητικότητα των ιδρυμάτων σε αμφιθέατρα και εργαστήρια, αλλά και δυσανάλογα μεγάλος με τον αριθμό των καθηγητών, που θα κληθούν να περνούν την ύλη... επί τροχάδην.
Σε περισσότερα από τα μισά πανεπιστημιακά τμήματα της χώρας η αύξηση σε σχέση με το 2013 είναι πάνω από 20%, ενώ σε περισσότερα από 20 τμήματα είναι από 50% έως και 150%. Για τον ορισμό του αριθμού των εισακτέων προηγείται κάθε χρόνο διελκυστίνδα ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και τα ΑΕΙ. Τα ΑΕΙ ζητούν πολύ λιγότερους, και το υπουργείο ορίζει πολύ περισσότερους – σε μία αύξηση που κυμαίνεται από 35% έως 50% με βάση το αίτημα κάθε ΑΕΙ.
«Το 2014-15 θα εισαχθούν 800 φοιτητές, κατά 34,5% περισσότεροι σε σχέση με το 2013-14 και κατά 90,5% σε σχέση με το 2012-13. Μάλιστα, για ορισμένα Τμήματα η αύξηση φτάνει στο 150%» ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο πρύτανης του Γεωπονικού Παν. Αθηνών, κ. Κωνσταντίνος Φεγγερός. Οι σχολές του γεωτεχνολογικού τομέα και των θετικών επιστημών «εισέπραξαν» τη μεγαλύτερη αύξηση φέτος λόγω της στροφής που αποφάσισε το υπουργείο προς τις σχολές θετικών επιστημών και τις «παραγωγικές» σχολές.
Συνολικά, το 2014-15 θα εισαχθούν 70.305 υποψήφιοι, εκ των οποίων οι 46.735 στα πανεπιστήμια και οι 23.570 στα ΤΕΙ. Στις σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών οι θέσεις αυξάνονται κατά 3% και 5% αντίστοιχα συγκριτικά με πέρυσι, ενώ θα υπάρξει μείωση κατά 4% των θέσεων για τις σχολές κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, ύστερα από την περυσινή μείωση κατά 16%. Ο αριθμός για τις σχολές επιστημών υγείας παρέμεινε ίδιος.
«Μετά την κατάργηση των τμημάτων ΤΕΙ, το υπουργείο αποφάσισε να επιβαρύνει τα πανεπιστήμια. Ομως, δεν αναλογίσθηκε εάν μπορούν τα ιδρύματα να διδάξουν επαρκώς τόσο μεγάλο αριθμό φοιτητών. Σε ποια εργαστήρια, σε ποιες αίθουσες, με ποιους καθηγητές;» τονίζει ο κ. Φεγγερός. Και το πρόβλημα των κεντρικών ΑΕΙ θα οξυνθεί καθώς πολλοί φοιτητές (από τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες και άλλοι λόγω κοινωνικών κριτηρίων) θα πάρουν μετεγγραφή από περιφερειακά ιδρύματα. Το υπουργείο προέβλεψε αυτή την προοπτική, και έτσι τα ΑΕΙ σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα δεχθούν το 46% των πρωτοετών, και τα περιφερειακά το 54%.
Ομως «ακόμα και μετά τις μετεγγραφές, το ποσοστό των ενεργών φοιτητών στις δύο μεγάλες περιφέρειες της χώρας παραμένει μικρότερο από το ποσοστό των πανεπιστημιακών στις ίδιες περιφέρειες. Συγκεκριμένα, τα ΑΕΙ σε Αττική και Θεσσαλονίκη διαθέτουν το 61,8% των πανεπιστημιακών της χώρας» παρατηρεί στην «Κ» η επίκουρη καθηγήτρια στη Σχολή Ηλεκτρονικών Μηχανικών Η/Υ του Πολυτεχνείου Κρήτης κ. Δάφνη Μανουσάκη.
«Το υπουργείο ορίζει τον αριθμό των εισακτέων ανεξάρτητα από το ύψος της ετήσιας χρηματοδότησης και του προσωπικού για κάθε ΑΕΙ. Αυτό οδηγεί τα ιδρύματα σε αδιέξοδα και αντιφάσεις» τονίζει από την πλευρά του στην «Κ» ο πρόεδρος του Συμβουλίου του Παν. Αιγαίου, κ. Σταύρος Θωμαδάκης. «Το πρόβλημα αφορά πρωτίστως την ποιότητα της εκπαίδευσης. Τα ΑΕΙ της περιφέρειας, τα περισσότερα των οποίων είναι νέα, συχνά με ελλιπείς υποδομές, ενοικιαζόμενα κτίρια και μικρή χρηματοδότηση, θα δεχθούν φοιτητές σε αριθμό πολλαπλάσιο από αυτόν που μπορούν να διαχειριστούν» προσθέτει η κ. Μανουσάκη, και θέτει το ευρύτερο ζήτημα σχετικά με το πόσους φοιτητές μπορούν να δεχθούν τα ελληνικά ΑΕΙ:
«Οι νέοι θα διαπιστώσουν ότι δεν χωρούν στα αμφιθέατρα και ότι θα αποτελούν μια λαοθάλασσα φοιτητών που αδυνατεί να έχει ουσιαστική επικοινωνία με τους διδάσκοντες. Στα καλά πανεπιστήμια του εξωτερικού, με αναλογία φοιτητών προς καθηγητές 8:1, η δυνατότητα επικοινωνίας φοιτητή-διδασκόντων σε εβδομαδιαία βάση αποτελεί προτεραιότητα των πανεπιστημίων. Στην Ελλάδα, με αναλογία φοιτητών προς καθηγητές 35:1 - 50:1, τέτοιες σχέσεις επιτυγχάνονται σε ελάχιστες περιπτώσεις».
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 19-20/4/2014
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη