Η δημιουργία ενός σχολείου που θα διαμορφώνει νέους, με δημοκρατικό ήθος και κριτική σκέψη, είναι το όραμα του ομότιμου καθηγητή Ιστορίας των Επιστημών στο ΕΚΠΑ Κώστα Γαβρόγλου, ο οποίος συνέταξε το πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής που θα συζητηθεί την Τρίτη.
Eπειτα από διάλογο έξι μηνών και αφού έχουν ενσωματωθεί στο πολυσέλιδο πόρισμα απόψεις και προτάσεις από εκπροσώπους αρμοδίων φορέων, πολιτικών κομμάτων και εκπαιδευτικών, η επιτροπή κατέληξε στο σχέδιο με το οποίο θα επιχειρηθεί να ξεκινήσει η υλοποίηση μίας ρεαλιστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. «Το κείμενο δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί ότι είναι ένα αμιγώς συριζαίικο κείμενο», αναφέρει στο «Εθνος της Κυριακής» ο κ. Γαβρόγλου.
Πρόκειται για έναν διακεκριμένο πανεπιστημιακό με βαρύνουσα άποψη στα θέματα της Εκπαίδευσης και αυτός είναι ο λόγος που τον πρότεινε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, για τη θέση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, καθώς κρίνει ότι θα συνεισφέρει τα μέγιστα στον διάλογο για την Παιδεία αλλά και στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες σύντομα θα αποφασισθούν.
Οι αλλαγές
Μέσα από τις σελίδες του πορίσματος, περιγράφονται οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν σε όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης. Το δυσκολότερο πρόβλημα στην όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση πάντως, σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, δεν είναι τόσο οι ρυθμίσεις που φέρνει, αλλά ο τρόπος υλοποίησής τους και άρα τα μεταβατικά στάδια που πρέπει να είναι καλά σχεδιασμένα ώστε να πετύχει. Με δεδομένο ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι σε οριακή κατάσταση και η επαναφορά της κανονικότητας είναι το μεγάλο ζητούμενο, στην έκθεση που θα συζητηθεί στη Βουλή, υπάρχουν προτάσεις για όλες τις βαθμίδες, με κάποιες από αυτές να μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, με την έναρξη δηλαδή της νέας σχολικής χρονιάς, όπως για παράδειγμα η μείωση της ύλης. Η Εκθεση αναλύει τα προβλήματα που υπάρχουν στην Εκπαίδευση, προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και παρουσιάζει ένα χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους σε βραχυπρόθεσμες (Ιούνιος 2016- Νοέμβριος 2016), μεσοπρόθεσμες (Δεκέμβριος 2016-Μάιος 2018) και μακροπρόθεσμες (Ιούνιος 2018-Μάιος 2022).
Οπως λέει ο κ. Γαβρόγλου, «η κρατική χρηματοδότηση φτάνει με δυσκολία να αντιμετωπίσει τα ανελαστικά μας έξοδα και δεν υπάρχουν οι πόροι για να εγκαινιαστούν, έστω και πειραματικά, νέες εκπαιδευτικές δραστηριότητες που να σηματοδοτήσουν την απαρχή ενός νέου εκπαιδευτικού κλίματος στα σχολεία. Η απαράδεκτη άρνηση των θεσμών να προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών λειτουργεί παραλυτικά. Το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό στα πανεπιστήμια γερνάει και οι εξαιρετικοί νέοι επιστήμονες βρίσκουν τις πόρτες των Πανεπιστημίων και των Ερευνητικών Κέντρων ερμητικά κλειστές». Οσον αφορά στους μαθητές, τονίζει ότι «επιβαρύνονται με πολλή ύλη και υπάρχουν ορισμένα βιβλία που είναι εντελώς ακατάλληλα». Βέβαια, προσθέτει, «το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν έχει καταρρεύσει χάρη στην ευσυνειδησία των εκπαιδευτικών που επιτελούν αυτήν την εποχή ένα τιτάνιο έργο».
Σύμφωνα με τον κ. Γαβρόγλου, η απόφαση του κ. Φίλη για να γίνει ένας Εθνικός και Κοινωνικός Διάλογος για την Παιδεία σηματοδότησε πολλά πράγματα ταυτοχρόνως: την προσπάθεια διαμόρφωσης νέων προτάσεων για ένα σύνολο προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Εκπαίδευση, τη συζήτηση παλιών προτάσεων και την επικαιροποίησή τους, τη σύνθεση διαφορετικών απόψεων που θα εκφραστούν από φορείς, εμπειρογνώμονες και κόμματα, όπως και την αδιαμεσολάβητη επαφή με τους δασκάλους και καθηγητές. Το ζήτημα όμως είναι αν μπορούν οι όποιες αλλαγές στην Εκπαίδευση να γίνουν άμεσα.
«Το δυσκολότερο πρόβλημα στην όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν είναι τόσο οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις, αλλά ο τρόπος υλοποίησής τους. Πιστεύω ότι η όποια σοβαρή μεταρρύθμιση θέλει 6 χρόνια για να εδραιωθεί και στη διάρκεια αυτών των 6 ετών πρέπει να γίνονται τα προσεκτικά βήματα αλλά και οι αναγκαίες διορθώσεις. Για πρώτη φορά, νομίζω, παρουσιάζεται ένα κείμενο αποτέλεσμα ενδελεχούς διαλόγου και όλες οι προτάσεις εκφράζονται σε ένα χρονοδιάγραμμα με ρεαλιστικές βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες στοχεύσεις για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης με ορίζοντα την εξαετία, η υλοποίηση των οποίων θα υπερβαίνει τη θητεία μίας κυβέρνησης», τονίζει ο κ. Γαβρόγλου.
Παραπαιδεία
Στο πόρισμα γίνεται λόγος και για την παραπαιδεία. «Μόνον όταν αναβαθμιστεί το Λύκειο, όταν γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στα ΑΕΙ, όταν θα υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση στα ΑΕΙ, όταν σιγά σιγά αρχίσει να αποκαθίσταται η εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δημόσια Εκπαίδευση, θα αρχίσει η βαθμιαία αποδυνάμωση της παραπαιδείας», αναφέρει ο κ. Γαβρόγλου και προσθέτει: «Εχουμε ένα ακυρωμένο Λύκειο και τα φροντιστήρια έχουν καταλήξει να καθορίζουν τον χαρακτήρα της παρεχόμενης γνώσης.
Η γνώση έχει ταυτιστεί αποκλειστικά με τους τρόπους να αποδίδει κανείς ικανοποιητικά στις εξετάσεις. Υπάρχουν φροντιστήρια που κάνουν τεράστιες προσπάθειες να δώσουν στους μαθητές την αίσθηση μιας παρεχόμενης γνώσης που δεν αποτελείται μόνον από αλγορίθμους για την επιτυχή αντιμετώπιση των εξετάσεων, αλλά αυτά αποτελούν την εξαίρεση. Βέβαια το πρόβλημα με την παραπαιδεία είναι κοινωνικό, μιας και στα φροντιστήρια εργάζονται γύρω στα 45.000 άτομα με εξαιρετικά χαμηλούς μισθούς, απαράδεκτες συνθήκες εργασίας και κάτω από ένα καθεστώς φόβου απόλυσης σε περίπτωση που θα συνδικαλιστούν».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη