Σε «οργασμό» αντιλαϊκών - αντιεκπαιδευτικών μέτρων βρίσκεται το υπουργείο Παιδείας, εν μέσω καλοκαιριού, επιβεβαιώνοντας και έτσι ότι είναι επείγον για το κεφάλαιο να προχωρήσουν οι αναδιαρθρώσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Την Τετάρτη που μας πέρασε, ο υπουργός Παιδείας έκανε μια εφ' όλης της ύλης παρουσίαση του κυβερνητικού έργου, με τις γνωστές τυμπανοκρουσίες που χαρακτηρίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ, όταν θέλει να βαφτίσει το κρέας ψάρι... Συγκεκριμένα, ο κ. Γαβρόγλου βάλθηκε - στο πλαίσιο πάντα και του δικομματικού καβγά που εκτυλίσσεται μεταξύ ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ για το ποιος υπηρετεί πιο άρτια τους εργοδότες - να αποδείξει ότι η εικόνα Πανεπιστημίων και ΤΕΙ άλλαξε ριζικά μέσα στον τελευταίο χρόνο. Οσοι βέβαια ζουν καθημερινά μέσα σε αυτούς τους χώρους, οι φοιτητές και οι διδάσκοντες, οι εργαζόμενοι, γνωρίζουν πολύ καλά ότι και η ακαδημαϊκή χρονιά που πέρασε ακολούθησε το «νήμα» της χειροτέρευσης των όρων σπουδών, του ασφυκτικού περιορισμού των κρατικών δαπανών για τα ΑΕΙ, της καταπάτησης κάθε έννοιας φοιτητικής μέριμνας, των όρων εργασίας διοικητικών, ερευνητών και διδασκόντων.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από τη συνέντευξη, που αποδεικνύει και το μέγεθος της κοροϊδίας, είναι η περίπτωση των μεταπτυχιακών. Ο υπουργός ξεκίνησε λέγοντας ότι είναι νίκη της κυβέρνησης η αύξηση των δωρεάν μεταπτυχιακών. Απέκρυψε όμως ότι μόνο τον τελευταίο χρόνο, με ψηφισμένο τον περίφημο νόμο Γαβρόγλου, που απαιτούσε «επαναξιολόγηση» όλων των μεταπτυχιακών με κριτήρια για την αποκαλούμενη «βιωσιμότητά» τους, τα μεταπτυχιακά με δίδακτρα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ αυξήθηκαν από 524 σε 665. Αυτό είναι το πραγματικό «κατόρθωμα» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, που, όπως και άλλα, χειροκροτήθηκε από τη ΝΔ και όλα τα αστικά κόμματα.
Αποτελεί επιπλέον ωμή κοροϊδία προς τους φοιτητές και σπουδαστές που μένουν μετέωροι, δεν ξέρουν αν θα ολοκληρώσουν τις σπουδές και τι πτυχίο θα πάρουν, να λέγεται από την κυβέρνηση ότι «κατάφερε»... να ολοκληρωθούν ομαλά οι πρυτανικές εκλογές. Πραγματικά, μεγάλη προσφορά στα τεράστια προβλήματα που μαστίζουν σήμερα τα ΑΕΙ και τους φοιτητές τους...
Αλλά ακόμα και πίσω από αυτά, αποκρύπτεται σκόπιμα ότι τα νέα διοικητικά όργανα, όπως άλλωστε και τα Συμβούλια Ιδρύματος που προέβλεπε ο νόμος Διαμαντοπούλου, με τα Περιφερειακά Συμβούλια που θα συσταθούν το επόμενο διάστημα, δεν είναι τίποτα άλλο παρά όργανα - φορείς της στρατηγικής του κεφαλαίου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ανεξάρτητα από τη σύστασή τους, τον τρόπο εκλογής τους (που κι αυτά μόνο επίφαση δημοκρατίας είναι, οι φοιτητές άλλωστε δεν συμμετέχουν πλέον στην εκλογή τους), ο ρόλος τους είναι προδιαγεγραμμένος: Να στηρίξουν με νύχια και με δόντια την περαιτέρω σύνδεση των ΑΕΙ με την επιχειρηματικότητα, να ανοίξουν δρόμους σε νέες μορφές σύμπραξης ΑΕΙ και επιχειρήσεων. Αυτά τα όργανα παρουσιάζουν ως μεγάλη κυβερνητική επιτυχία, την ίδια στιγμή που το φοιτητικό κίνημα και οι δομές του είναι εξοβελισμένα από κάθε συνεδρίαση οργάνου, δεν καλούνται σκόπιμα, τους βάζουν συνεχώς εμπόδια για να συμμετέχουν και να εκφράζουν τη γνώμη των φοιτητικών συλλόγων.
Σε σχέση τώρα με τον προϋπολογισμό για την Ανώτατη Εκπαίδευση: Αυτό που πάλι παρουσιάζεται ως «κατόρθωμα» της κυβέρνησης είναι άλλη μια αντεστραμμένη όψη της πραγματικότητας. Η κυβέρνηση εμφανίζει ως αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης τα δάνεια που έχει εξασφαλίσει από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τα οποία θα επιστραφούν με τους προβλεπόμενους τόκους, βάζοντας μία επιπλέον θηλιά στο λαιμό της λαϊκής οικογένειας.
Μιλώντας με στοιχεία, από το 2011 υπήρχε μια δραματική μείωση των ήδη περιορισμένων δαπανών για την Εκπαίδευση κατά 34%! Η αύξηση κατά 2,88%, που προβλέπεται για το 2018, καταλαβαίνει κανείς ότι είναι σταγόνα στον ωκεανό σε σχέση με την τεράστια αφαίμαξη που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια. Και η αύξηση αυτή, όμως, είναι καμουφλαρισμένη... Πρόκειται για τα 184 εκατ. ευρώ δάνειο από την ΕΚΤ που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση, τα οποία μάλιστα τα έχει εξαγγείλει μέχρι σήμερα πάνω από 10 φορές, παρουσιάζοντάς τα ως «σανίδα σωτηρίας» για τα ΑΕΙ. Είναι μάλιστα ένα δάνειο που δίδεται με όρους και τόκους, όπως κάθε μνημόνιο, και αφορά την «ενίσχυση υποδομών», δηλαδή άλλη μια φορά ζεστό χρήμα σε μεγαλοεργολάβους και κατασκευαστικούς ομίλους.
Τέταρτο μεγάλο ψέμα, η επιδότηση - υποτροφίες προς τους ερευνητές. Πρόκειται για ανακύκλωση ενός προγράμματος για 1.500 ερευνητές, το οποίο «τρέχει» εδώ και δυο χρόνια, ενώ όσοι έχουν υποβάλει προτάσεις και ήδη δουλεύουν σε κάποιο ερευνητικό πρόγραμμα δεν έχουν πάρει ακόμα ούτε ευρώ... Αυτό το πρόγραμμα, λοιπόν, εξαγγέλλεται ως άλλη μια νίκη της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ...
Τέλος, η κυβέρνηση κομπάζει για τις λεγόμενες «συνέργειες» Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, όπως βαφτίζεται το προχώρημα του λεγόμενου Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης. Πρόκειται για τα μέτρα που λαμβάνονται προκειμένου να αντικατασταθούν τα πτυχία με προσοντολόγια, να βαθύνει η κατηγοριοποίηση Τμημάτων, πτυχίων και αποφοίτων, να εξασφαλιστεί φτηνό δυναμικό στις επιχειρήσεις μέσω πρακτικής άσκησης, μαθητείας και διετών προγραμμάτων κατάρτισης. Αυτό ονομάζουν «επιτυχία» και γι' αυτό ζητούν τα συχαρίκια από το λαό...
Να μην τους τα δώσουμε. Αντίθετα, να τους επιστρέψουμε την επίθεση, να οργανωθεί η πάλη φοιτητών, εργαζομένων και διδασκόντων, τόσο για την αποκάλυψη της κοροϊδίας όσο και για να ορίσει το φοιτητικό κίνημα τις δικές του «κόκκινες γραμμές», να μετρήσει τις δικές του επιτυχίες στην υπεράσπιση των μορφωτικών και σπουδαστικών δικαιωμάτων των παιδιών της λαϊκής οικογένειας.
Της
Κέλλυς ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ*
*Η Κέλλυ Παπαϊωάννου είναι μέλος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη