Τηλεδιάσκεψη
Προοπτικές συνεργασίας μεταξύ αμερικανικών και ελληνικών Πανεπιστημίων στην ατζέντα της συζήτησης

Τηλεδιάσκεψη με στόχο την προώθηση της διμερούς συνεργασίας Ελλάδας - ΗΠΑ στην Ανώτατη Εκπαίδευση, με έμφαση στην πολύπλευρη συνεργασία των ελληνικών ιδρυμάτων με 27 κορυφαία πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών, είχε το απόγευμα της Δευτέρας ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Mητσοτάκης.

Από ελληνικής πλευράς συμμετείχαν η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, ο Υφυπουργός αρμόδιος για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση Βασίλης Διγαλάκης και ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης Απόστολος Δημητρόπουλος.

Την αμερικανική πλευρά εκπροσώπησαν o επικεφαλής του Ινστιτούτου Διεθνούς Εκπαίδευσης των ΗΠΑ Allan Goodman,.ο Πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα Jeffrey Pyatt και εκπρόσωποι της εκπαιδευτικής κοινότητας.

«Στα δημόσια πανεπιστήμιά μας υπάρχει ένα εκπληκτικό σύνολο ταλαντούχων ανθρώπων με πάρα πολύ μεγάλη αξία και δυνατότητες που δεν έχουν αναδειχθεί» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης. Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι μετά την 7η Ιουλίου του 2019, «το πρώτο που έπρεπε να κάνουμε ήταν να ανοίξουμε αυτό το σύνολο των ανθρώπων στον υπόλοιπο κόσμο, ενισχύοντας τη διεθνή του παρουσία, και ουσιαστικά να τους δώσουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουν συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού».

Η τηλεδιάσκεψη πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας που εγκαινίασε τον περασμένο Σεπτέμβριο το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, από κοινού με το Ινστιτούτο Διεθνούς Εκπαίδευσης (Institute of International Education – IIE) και στοχεύει στη διευκόλυνση της προσέγγισης Αμερικανικών και Ελληνικών Πανεπιστημίων, ώστε να δρομολογηθούν μακροπρόθεσμες συνέργειες, όπως η εκπόνηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών, η συμμετοχή φοιτητών από χώρες του εξωτερικού σε ξενόγλωσσα και θερινά προγράμματα στη χώρα μας, οι «ανταλλαγές» φοιτητών, ακαδημαϊκών, ερευνητών και τεχνογνωσίας, καθώς και άλλες μορφές συνεργασίας που τα ίδια τα Ιδρύματα θα αποφασίσουν.

«Η Ελλάδα θα πρέπει να παρουσιάζει αυτονόητο ενδιαφέρον για πολλά αμερικανικά πανεπιστήμια ως προς την ανάπτυξη συνεργασιών, όχι μόνο επειδή είναι απολύτως λογικό να σπουδάζει κανείς μια σειρά από αντικείμενα στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα, αρχαία ελληνικά, ιστορία και αρχαιολογία, αλλά επίσης διότι τα πανεπιστήμιά μας είναι ιδρύματα ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας» σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, για να προσθέσει αμέσως μετά απευθυνόμενος στην εκπαιδευτική κοινότητα: «Ουσιαστικά θέλουμε εσείς να ορίσετε τους τομείς ενδιαφέροντος και εμείς να μην παρεμβαίνουμε αλλά να επιτρέψουμε στα ίδια τα πανεπιστήμια να συνάψουν συνεργασίες με δική τους πρωτοβουλία. Αυτό μπορεί να φαίνεται αυτονόητο για εσάς, ωστόσο στο παρελθόν το Υπουργείο Παιδείας ασκούσε πολύ αυστηρό έλεγχο στα δημόσια πανεπιστήμια, και αυτό που εμείς κάναμε είναι να δώσουμε στα πανεπιστήμια τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες από μόνα τους και να προβαίνουν σε τέτοιου είδους συνεργασίες».

Στο εν λόγω πρόγραμμα συμμετέχουν όλα τα Ελληνικά πανεπιστήμια (εκπρόσωποι των οποίων συμμετείχαν στη σημερινή τηλεδιάσκεψη) και 27 κορυφαία Αμερικανικά πανεπιστήμια, μεταξύ αυτών μέλη της περίφημης Ivy League που περιλαμβάνει τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου.

Κεραμέως-Διγαλάκης


«Αυτό είναι μία μόνο αποτύπωση του ευρύτερου ενδιαφέροντός μας να προσφέρουμε στους ταλαντούχους νέους και νέες της Ελλάδας καλύτερες ευκαιρίες να σπουδάσουν σε ελληνικά πανεπιστήμια, τα οποία δεν θα είναι απομονωμένα, αλλά θα είναι ανοικτά στον κόσμο και θα τους παρέχουν τη μεγαλύτερη δυνατή πρόσβαση σε διεθνείς εμπειρίες» επεσήμανε ο Πρωθυπουργός.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, στην τοποθέτησή της, υπογράμμισε τη σταθερή δέσμευση της κυβέρνησης, αλλά και του Υπουργείου Παιδείας ειδικότερα, να υλοποιήσουν το πρόγραμμα συνεργασίας μεταξύ Ελληνικών και Αμερικανικών Πανεπιστημίων που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο και να στηρίξουν την εξωστρέφεια των Ανώτατων Ιδρυμάτων της χώρας. Η Υπουργός χαιρέτησε το γεγονός ότι, όπως δήλωσαν οι εκπρόσωποι του ΙΙΕ, η παρούσα συμμετοχή Αμρικανικών Πανεπιστημίων σε πρόγραμμα του Ινστιτούτου Διεθνούς Εκπαίδευσης της Αμερικής είναι η μεγαλύτερη στην ιστορία των 101 ετών λειτουργίας του.

Στη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης έγινε εκτενής ενημέρωση για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, με αφορμή και τον πρόσφατο νόμο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα και περιέχει, μεταξύ άλλων, διατάξεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ, τη θεσμοθέτηση κοινών και διπλών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων, τη διευκόλυνση της συμμετοχής αλλοδαπών φοιτητών σε ξενόγλωσσα και θερινά προγράμματα στη χώρα μας. Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν επίσης της εκ μέρους της ειδικής Συμβουλευτικής Επιτροπής, η προεδρεύουσα της Συνόδου των Πρυτάνεων, Χρυσή Βιτσιλάκη, καθώς και η διευθύνουσα σύμβουλος του Fulbright στην Ελλάδα Άρτεμις Ζενέτου.

Geoffrey Pyatt: «Δεν μπορώ να φανταστώ καλύτερο τόπο από την Ελλάδα»

«Δεν μπορώ να φανταστώ καλύτερο τόπο από την Ελλάδα όπου Αμερικανοί φοιτητές θα μπορούσαν να αποκτήσουν διεθνή εμπειρία και να συμπληρώσουν τις σπουδές τους» τόνισε μεταξύ άλλων από την πλευρά του ο Πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών Geoffrey Pyatt προσθέτοντας ότι «η Ελλάδα είναι μια ασφαλής χώρα».

Για τα τέλη Μαρτίου 2020 είχε προγραμματιστεί η έλευση αντιπροσωπείας των συμμετεχόντων αμερικανικών πανεπιστημίων, συναντήσεις με Πρυτάνεις Ελληνικών Πανεπιστημίων και επισκέψεις σε αστικά και περιφερειακά Πανεπιστήμια, προκειμένου να δρομολογηθούν εν συνεχεία μακροπρόθεσμες συνεργασίες. Η αποστολή αναβλήθηκε εξαιτίας της κρίσης του κορωνοϊού και συμφωνήθηκε ο επαναπρογραμματισμός της επίσκεψης της αντιπροσωπείας αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα.

Ολόκληρη η παρέμβαση του Πρωθυπουργού (σε ανεπίσημη μετάφραση από τα αγγλικά):

«Είναι κρίμα που δεν μπορέσατε να έρθετε στην Ελλάδα τον Μάρτιο, είχαμε διοργανώσει ένα εξαιρετικό πρόγραμμα για όλους σας, αλλά όλα ανατράπηκαν λόγω της επιδημίας του COVID-19. Ευελπιστούμε όμως να σας υποδεχθούμε το φθινόπωρο όταν θα έχουμε ξεπεράσει αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο. Όπως ανέφερε η Υπουργός, η Ελλάδα έχει αντιμετωπίσει την πανδημία COVID-19 μάλλον καλύτερα από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Προβαίνουμε τώρα στη σταδιακή επαναλειτουργία όλων των κλάδων της οικονομίας και επανερχόμαστε κατά το δυνατόν στην κανονική ζωή. Ελπίζουμε ότι έως το φθινόπωρο θα είμαστε σε θέση να ανοίξουμε όλα τα πανεπιστήμιά μας και να επιστρέψουμε στην κανονικότητα υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξει δεύτερο κύμα της πανδημίας.

Γιατί λοιπόν είναι τόσο σημαντική αυτή η πρωτοβουλία για εμένα; Από την ανάληψη της διακυβέρνησης τον προηγούμενο Ιούλιο, θέσαμε τη μεταρρύθμιση του ελληνικού συστήματος δημόσιας παιδείας στην κορυφή των προτεραιοτήτων μας. Τονίζω τον όρο σύστημα δημόσιας παιδείας, επειδή στην Ελλάδα δεν έχουμε ακόμη ιδιωτικά πανεπιστήμια, καθώς το Σύνταγμα της χώρας εξακολουθεί να απαγορεύει τη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων. Ωστόσο, διαπιστώσαμε εξαρχής ότι στα δημόσια πανεπιστήμιά μας υπάρχει ένα εκπληκτικό σύνολο ταλαντούχων ανθρώπων με πάρα πολύ μεγάλη αξία και δυνατότητες που δεν έχουν αναδειχτεί. Συνεπώς, το πρώτο που έπρεπε να κάνουμε είναι να ανοίξουμε αυτό το σύνολο των ανθρώπων στον υπόλοιπο κόσμο, ενισχύοντας τη διεθνή του παρουσία, και ουσιαστικά να τους δώσουμε την ευκαιρία να δημιουργήσουν συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού. Συμμετέχουμε ήδη σε ένα ευρωπαϊκό δίκτυο συνεργασιών, αλλά αισθανθήκαμε ότι μπορούμε να καταφέρουμε πολλά περισσότερα, συνάπτοντας συνεργασίες μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών πανεπιστημίων με έναν καλύτερα δομημένο τρόπο. Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Άλαν Γκούντμαν για όλα όσα έχει κάνει προκειμένου να υλοποιηθεί αυτή η πρωτοβουλία, καθώς επίσης τον Πρέσβη κύριο Πάιατ και όλους όσοι έχουν εργαστεί προς αυτήν την κατεύθυνση.

Η Ελλάδα θα πρέπει να παρουσιάζει αυτονόητο ενδιαφέρον για πολλά αμερικανικά πανεπιστήμια ως προς την ανάπτυξη συνεργασιών, όχι μόνο επειδή είναι απολύτως λογικό να σπουδάζει κανείς μια σειρά από αντικείμενα στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα, αρχαία ελληνικά, ιστορία και αρχαιολογία, αλλά επίσης διότι τα πανεπιστήμιά μας είναι ιδρύματα ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας χωρίς να είναι ιδιαίτερα γνωστά στον υπόλοιπο κόσμο. Συνεπώς, σας δίνεται μια ευκαιρία να μάθετε περισσότερα για το σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και για την ανάπτυξη συνεργασιών σε τομείς που σας ενδιαφέρουν. Προσφέρουμε μεγάλη δυνατότητα επιλογών ως προς τις μορφές των συνεργασιών που μπορούμε να αναπτύξουμε, όπως κοινά πτυχία, μαθήματα ξένων γλωσσών, θερινούς κύκλους μαθημάτων, ερευνητικές πρωτοβουλίες. Ουσιαστικά θέλουμε εσείς να ορίσετε τους τομείς ενδιαφέροντος και εμείς να μην παρεμβαίνουμε αλλά να επιτρέψουμε στα ίδια τα πανεπιστήμια να συνάψουν συνεργασίες με δική τους πρωτοβουλία. Αυτό μπορεί να φαίνεται αυτονόητο για εσάς, ωστόσο στο παρελθόν το Υπουργείο Παιδείας ασκούσε πολύ αυστηρό, κατ’ εμέ, έλεγχο στα δημόσια πανεπιστήμια, και αυτό που εμείς ουσιαστικά κάναμε είναι να δώσουμε στα πανεπιστήμια τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες από μόνα τους, και να προβαίνουν σε τέτοιου είδους συνεργασίες.

Έτσι, το πρόγραμμα αυτό είναι μια ευκαιρία για τα ελληνικά πανεπιστήμια να παρουσιάσουν όσα προσφέρουν σε διεθνές επίπεδο, και ειδικότερα μέσα από τη συνεργασία με τα αμερικανικά πανεπιστήμια. Είμαι βέβαιος ότι όσο περισσότερο εξοικειώνεστε με την ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας, θα διαπιστώνετε ότι υπάρχουν μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης ισχυρών συνεργασιών ανάμεσα σε αμερικανικά και ελληνικά ακαδημαϊκά ιδρύματα.

Η χώρα μας βγαίνει από μια δεκαετή κρίση και θεωρώ ότι βγαίνει ισχυρότερη από πριν. Η κυβέρνηση μας είναι προσανατολισμένη στις μεταρρυθμίσεις και η μεταρρύθμιση της παιδείας αποτελεί κορυφαία προτεραιότητά μας. Αυτό που κάνουμε εδώ είναι ουσιαστικά μία μόνο αποτύπωση του ευρύτερου ενδιαφέροντός μας να προσφέρουμε στους ταλαντούχους νέους και νέες της Ελλάδας καλύτερες ευκαιρίες να σπουδάσουν σε ελληνικά πανεπιστήμια, τα οποία δεν θα είναι απομονωμένα, αλλά θα είναι ανοικτά στον κόσμο και θα τους παρέχουν τη μεγαλύτερη δυνατή πρόσβαση σε διεθνείς εμπειρίες. Στο σημείο αυτό θα σταματήσω, θέλω να σας ευχαριστήσω όλους για τη συμμετοχή σας, ελπίζω ότι, μετά τη συζήτηση αυτή, το ενδιαφέρον σας θα αυξηθεί, και είμαι βέβαιος ότι όταν αποφασίσετε να έρθετε στην Ελλάδα και συναντηθείτε με τα πανεπιστήμια, θα κατανοήσετε την πραγματική αξία του είδους των συνεργασιών που μπορείτε να συνάψετε. Ευελπιστώ, λοιπόν, ότι, αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο και επιτραπούν οι πτήσεις προς την Ελλάδα, και η πανδημία περιοριστεί όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στις ΗΠΑ, θα μπορέσουμε να σας δούμε από κοντά και να σας καλωσορίσουμε το φθινόπωρο».

Η λίστα των αμερικανικών πανεπιστημίων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα είναι η ακόλουθη:

California Polytechnic State University
Columbia University
George Mason University
Harvard University - Harvard T.H. Chan School of Public Health
Indiana University System, Indiana University Bloomington
Johns Hopkins
Joliet Junior College
Lehigh University
NYU
Ohio Northern University
Princeton University
Rutgers University
Stockton University
Tufts University
University of Illinois at Urbana-Champaign
UMass Amherst
UC Berkeley
University of Alabama
University of Cincinnati
University of Delaware
University of Illinois at Chicago
University of Kentucky
University of South Alabama
University of Southern California - Viterbi School of Engineering
Wayne State University
William & Mary
York College of Pennsylvania

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

foitites.jpg
Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη του φοιτητικού πληθυσμού: Νέος οδηγός αυτοβοήθειας
«Αντιμετωπίζω το άγχος στο Πανεπιστήμιο. Επιθυμία για γνώση και ακαδημαϊκή ζωή: Οδηγός για φοιτητές και φοιτήτριες»
Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη του φοιτητικού πληθυσμού: Νέος οδηγός αυτοβοήθειας
Δημοτικό σχολείο Στειρίου 1965
Είναι το Ataxia charter school;
Το Ataxia School δεν είναι charter school, καθώς οι σκοποί, η δομή, η φιλοσοφία, και οι τοπικές συνθήκες που το διαμορφώνουν διαφέρουν σημαντικά από...
Είναι το Ataxia charter school;