meteoritis

Ένας τεράστιος μετεωρίτης (S2)  που εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 2014 φέρεται να προκάλεσε τσουνάμι μεγαλύτερο από οποιοδήποτε άλλο στη γνωστή ανθρώπινη ιστορία, «έβρασε» τους ωκεανούς, αλλά και ευνόησε την ανάπτυξη ζωής, όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες.

Ο διαστημικός βράχος ήταν 200 φορές μεγαλύτερος από τον μετεωρίτη που εξάλειψε τους δεινόσαυρους και χτύπησε τη Γη όταν πριν από τρία δισεκατομμύρια χρόνια!

Οι επιστήμονες πήγαν στο σημείο πρόσκρουσης στη Νότια Αφρική για να αποκόψουν κομμάτια βράχου και να αναλύσουν τη συντριβή. Η ομάδα των επιστημόνων εντόπισε πως οι τεράστιες κρούσεις αστεροειδών δεν προκάλεσαν μόνο καταστροφή τη Γη, αλλά βοήθησαν να ευδοκιμήσει η πρώιμη ζωή.

Ο μετεωρίτης S2 ήταν πολύ μεγαλύτερος από τον διαστημικό βράχο που γνωρίζουμε περισσότερο και οδήγησε στην εξαφάνιση των δεινοσαύρων πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια. Συγκεκριμένα ο μετεωρίτης που εξαφάνισε τους δεινοσαύρους είχε περίπου 10 χιλιόμετρα πλάτος και περίπου το ύψος του Έβερεστ. Αλλά ο S2 υπολογίζεται πως είχε πλάτος 40-60 km και η μάζα του ήταν 50-200 φορές μεγαλύτερη.

Χτύπησε όταν η Γη ήταν ακόμα στα πρώτα της χρόνια. Ήταν ένας υδάτινος κόσμος με λίγες μόνο ηπείρους να προεξέχουν από τη θάλασσα. Η ζωή ήταν πολύ απλή, με μικροοργανισμούς που αποτελούνταν από μεμονωμένα κύτταρα.

Τι προκάλεσε ο mega μετεωρίτης

Η ερευνητική ομάδα περιέγραψε πως μετά την πρόσκρουση, ένα τεράστιο τσουνάμι σάρωσε όλη την υδρόγειο, έσκισε τον πυθμένα της θάλασσας και πλημμύρισε τις ακτές.

Όλη αυτή η ενέργεια δημιούργησε τεράστιες ποσότητες θερμότητας που έβρασαν τους ωκεανούς προκαλώντας εξάτμιση δεκάδων μέτρων νερού. Υπολογίζεται, ακόμα πως είχε προκαλέσει αύξηση της θερμοκρασίας του αέρα έως και 100 βαθμούς Κελσίου.

Αλλά αυτό που ανακάλυψαν στη συνέχεια ήταν εκπληκτικό. Τα πετρώματα έδειξαν ότι οι βίαιες διαταραχές παρέσυραν θρεπτικά συστατικά όπως ο φώσφορος και ο σίδηρος που τροφοδοτούσαν απλούς οργανισμούς.

Τα νέα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι μεγάλες επιπτώσεις του μετεωρίτη ήταν σαν ένα γιγάντιο λίπασμα, που έστειλε απαραίτητα συστατικά για τη ζωή όπως ο φώσφορος σε όλο τον κόσμο. Το τσουνάμι που σάρωσε τον πλανήτη έφερε νερό πλούσιο σε σίδηρο από τα βάθη στην επιφάνεια, δίνοντας στα πρώιμα μικρόβια επιπλέον ενέργεια.

Η πρώιμη ζωή επί της ουσίας βοηθήθηκε από τη βίαιη διαδοχή των βράχων που χτυπούσαν τη Γη στα πρώτα της χρόνια.

Τα ευρήματα της εντυπωσιακής έρευνας δημοσιεύονται στο επιστημονικό περιοδικό PNAS.

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση