Thumbnail
Με την ίδια διάθεση ακολουθούν και τα παρακάτω σχόλια σε πολλά σημεία της συνέντευξης.

Με το χέρι στην καρδιά κύριε Αρβανιτόπουλε

Από τον Χρήστο Επαμ. Κυργιάκη

Ξεκίνησα να διαβάζω τη συνέντευξη του υπουργού παιδείας κυρίου Αρβανιτόπουλου που παραχώρησε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής στις 8/9/2013 χωρίς καμία πρόθεση προκατάληψης έχοντας κατά νου ότι ο κύριος υπουργός μιλάει «από καρδιάς».

Με την ίδια διάθεση ακολουθούν και τα παρακάτω σχόλια σε πολλά σημεία της συνέντευξης.

Είπε ο υπουργός…

"Δεν θέλουμε δηλαδή να παρκάρουμε τα παιδιά σε ένα λύκειο στο οποίο τα παιδιά να περνούν τις τάξεις με μέσο όρο 9, να περνούν στο πανεπιστήμιο με 8, και στο τέλος να έχουν πτυχία χωρίς αντίκρισμα"

 

Αλήθεια δεν θέλετε το «παρκάρισμα» των παιδιών στο λύκειο κύριε υπουργέ; Θέλω να σας πιστέψω αλλά η υπογραφή σας για την αύξηση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα σας δεσμεύει. Αν πράγματι δεν θέλατε το παρκάρισμα θα αποφασίζατε τη μείωση και όχι την αύξηση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα.

Γνωρίζετε πολύ καλά πως ο μέσος όρος ήταν 9,5 και όχι 9. Θέτοντας ως βάση το 10 για να περνούν οι μαθητές την τάξη θεωρείται ότι θα συντελεστεί ποιοτική αναβάθμιση ή απλώς με τον τρόπο αυτό περισσότεροι «μαθητές του 10» θα βρεθούν εκτός σχολείου;

Γνωρίζετε, επίσης, πολύ καλά πώς τα αποτελέσματα μιας εξέτασης έχουν άμεση εξάρτηση με τη δυσκολία των θεμάτων. Γιατί η αποτυχία στα μαθηματικά στις φετινές πανελλαδικές ήταν διαφορετική από πέρυσι; Το γεγονός δεν είχε να κάνει κυρίως, να μην πω αποκλειστικά, με το επίπεδο δυσκολίας των θεμάτων. Τα ποσοστά επιτυχίας ή αποτυχίας στις πανελλαδικές ξέρετε πως είναι πολύ εύκολο να προκαθοριστούν.

Ως Πανεπιστημιακός δάσκαλος που είστε, σίγουρα θα έχετε ακούσει τη γνωστή φοιτητική απορία πριν από μία εξεταστική σε κάποιο μάθημα: «Πόσους θα κόψει ο τάδε;».

Το αν ένα πτυχίο έχει αντίκρισμα έχει να κάνει με τη βάση εισαγωγής στην αντίστοιχη σχολή ή το ανάποδο; Το αντίκρισμα του πτυχίου όμως καθορίζεται από την αγαπημένη σας «αγορά».

Υψηλές βάσεις αποκτούν οι σχολές των οποίων οι πτυχιούχοι έχουν μεγαλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση και χαμηλές βάσεις αυτές των οποίων οι πτυχιούχοι δεν έχουν στον ήλιο μοίρα.

Δείτε λίγο τη διακύμανση των βάσεων στις παιδαγωγικές σχολές τα τελευταία 30 χρόνια. Οι βάσεις ανέβαιναν όταν οι δάσκαλοι διορίζονταν και έπεφταν όταν η απορρόφησή τους ήταν μικρή.

Ιδιαίτερη εντύπωση μου προκάλεσε η παρακάτω αναφορά σας:

¨Εμείς θέλουμε να ανατρέψουμε τη νοοτροπία που δημιουργήθηκε την τελευταία τριακονταετία, αυτή της ήσσονος προσπάθειας τα αποτελέσματα της οποίας βιώνουμε σήμερα¨

Δηλαδή, κύριε υπουργέ υιοθετείτε ευθέως την τελείως αντιπαιδαγωγική άποψη πως για την αποτυχία ή την επιτυχία ενός μαθητή, ο μοναδικός παράγοντας είναι η δική του προσπάθεια συνδέοντας μάλιστα την αποτυχία ή την επιτυχία με το αν πιάνει ή όχι τη βάση μετά από μια εξεταστική διαδικασία.

Δεν μπορείτε να απαλλαγείτε από την καταστροφική λογική, την οποία μεταφράζετε σε πολιτικό λόγο και πράξη, ότι το λύκειο πρέπει να είναι ένα μακροχρόνιο εξεταστικό εργαστήριο μέσα στο οποίο τα πειραματόζωα-μαθητές θα προετοιμάζονται για τη μητέρα όλων των εξετάσεων-πειραμάτων που είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις αποκτώντας συγκεκριμένα επίκτητα χαρακτηριστικά που θα τα κάνουν ικανά να ανταποκριθούν σε όσο το δυνατόν περισσότερες και δυσκολότερες εξεταστικές δοκιμασίες.

Δεν λαμβάνεται πουθενά μέριμνα για τη διατήρηση και την ενίσχυση των ιδιαίτερων ικανοτήτων και ταλέντων που έχει ο κάθε μαθητής αφού αυτά υποτάσσονται στη «μεγάλη ιδέα» των ενδοσχολικών και πανελλαδικών εξετάσεων.

Όμως, ακόμη και αν δεχτώ τη λογική σας «περί ήσσονος προσπάθειας» θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως δεν ζουν όλοι οι μαθητές, ειδικά στις μέρες μας, στις πιο ιδανικές συνθήκες που θα τους επιτρέψουν να καταβάλλουν τη μέγιστη προσπάθεια.

Μπορείτε να φανταστείτε την όρεξη και τη διάθεση για προσπάθεια, ενός μαθητή που πάει το πρωί στο σχολείο χωρίς, ίσως, να έχει να πάρει ένα κουλούρι και επιστρέφει στο σπίτι όπου, ίσως, το φαγητό να είναι λειψό, ο ένας ή οι δύο γονείς να είναι άνεργοι, το ρεύμα να είναι απλήρωτο και ο πλειστηριασμός να τους χτυπάει την πόρτα;

Δεν θεωρείτε ότι αυτά τα παιδιά έχουν μικρότερες έως ελάχιστες πιθανότητες να μπορέσουν να καταβάλλουν την «προσπάθεια» που εσείς επιθυμείτε; Γιατί έμμεσα τους κολλάτε την ταμπέλα του τεμπέλη;

Η κοινωνική, οικονομική και ψυχολογική κατάσταση των εκπαιδευτικών δεν παίζει και αυτή το ρόλο της;

Ακόμη και αυτή η απαραίτητη τακτική επιμόρφωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών έχει καταντήσει μια διεκπεραίωση τόσο για τους επιμορφωτές όσο και για επιμορφούμενους. Βέβαια φέτος δεν υπάρχουν νεοδιόριστοι…

Σε ένα άλλο σημείο δηλώνετε:

¨…θα λάβουμε μέτρα τόσο για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες όσο και για να μην αυξηθούν τα ποσοστά ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων…¨

¨Το υπουργείο παιδείας έχει προγραμματίσει τη λήψη μέτρων ενισχυτικής και πρόσθετης διδασκαλίας με αξιοποίηση των εκπαιδευτικών ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και να μειωθεί το ποσοστό ανεξεταστέων ή απορριπτόμενων¨

 

Σε ποια ενισχυτική και πρόσθετη διδασκαλία αναφέρεστε. Μήπως έχετε κατά νου την ενισχυτική που εξαγγείλατε την περασμένη σχολική χρονιά λίγο πριν το Πάσχα; Με τι χρήματα; Από κάποιο ΕΣΠΑ;

Από τα λεγόμενά σας παραδέχεστε με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι περιμένετε αύξηση των ανεξεταστέων και απορριπτέων εφαρμόζοντας τα όσα εξαγγείλατε για το νέο Λύκειο. Δέχεστε, δηλαδή, ότι το εξεταστικό σύστημα που προτείνετε οδηγεί με βεβαιότητα σε αύξηση της σχολικής αποτυχίας και σε πέταμα ενός μεγάλου αριθμού μαθητών, έξω από το λύκειο.

 

Τελειώνοντας, θα ήθελα να σταθώ σε ένα ακόμη σημείο της συνέντευξής σας:

"Υπάρχει μία αντίληψη που έχει οδηγήσει τον πολίτη να σέβεται περισσότερο τα 200 ευρώ που καταβάλλει άμεσα στο φροντιστήριο από τα πολλαπλάσια που καταβάλλει μέσω του φόρου του για να υπάρχει δημόσια δωρεάν παιδεία. Αυτή η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει"

Καταρχάς, τα χρήματα είναι πολύ περισσότερα από τα 200 ευρώ στα οποία αναφέρεστε.

Ξέρετε, υπάρχουν και οι ξένες γλώσσες, υπάρχουν και τα ειδικά μαθήματα όπως γραμμικό και ελεύθερο σχέδιο, μουσική, Ισπανικά, Ιταλικά κλπ.

Αυτά τα ειδικά μαθήματα, τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ΔΕΝ διδάσκονται στα δημόσια σχολεία. Έτσι δεν είναι κύριε υπουργέ;

Για ποια νοοτροπία μιλάτε; Με τμήματα 27 ατόμων ψάχνετε την αιτία στη νοοτροπία; Με θέματα στις πανελλαδικές πέρα και έξω από το σκοτωμένο πνεύμα των σχολικών βιβλίων, ψάχνετε την αιτία στη νοοτροπία;

Ακόμη και αν αυτή η νοοτροπία υπάρχει, πώς διαμορφώθηκε έτσι αυτόματα;

Οι πολιτικές επιλογές οι δικές σας και των προκατόχων σας τη δημιούργησαν.

Χωρίς σοβαρή πρόσθετη και ενισχυτική διδασκαλία που να αρχίζει με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ψάχνετε την αιτία στην νοοτροπία;

Ειλικρινά δεν κάνω δίκη προθέσεων. Θα ήθελα να σας πιστέψω και να σας εμπιστευτώ αλλά η εμπειρία των προηγούμενων ετών και η πολιτική σας, δεν μου αφήνουν περιθώρια να το κάνω.

Και ένα τελευταίο.

Διαβάζοντας τα επιχειρήματα που παρουσιάσατε στη συνέντευξη σχετικά με την ανάγκη να ανοίξουν τα σχολεία χωρίς κινητοποιήσεις, δεν είμαι σίγουρος ότι δεν θα προβείτε πάλι στην επιστράτευσή μας. Είναι ακριβώς τα ίδια που χρησιμοποιήθηκαν για να δικαιολογήσουν την προληπτική μας επιστράτευση στις πανελλαδικές εξετάσεις. Το μόνο που αλλάζει είναι η δική μας αποφασιστικότητα και η αποκάλυψη των πραγματικών σας προθέσεων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Αυτά!
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pipila_mwro_large.jpg
Οφείλεται η πιπίλα να καθυστερήσει την ομιλία του παιδιού;
Η συχνή χρήση της μπορεί να περιορίσει τον χρόνο που το παιδί εξασκεί την παραγωγή φωνημάτων και τη λεκτική επικοινωνία, καθώς η πιπίλα περιορίζει...
Οφείλεται η πιπίλα να καθυστερήσει την ομιλία του παιδιού;