Σάλο έχει προκαλέσει στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην τοπική κοινωνία η εξαντλητική ποινή που επέβαλε δικαστήριο σε τρεις μαθητές του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου, λόγω της συμμετοχής τους σε κατάληψη του σχολείου τους, με αφορμή προβλήματα στον χώρο της Παιδείας, τον Σεπτέμβριο του 2016.
Όλα ξεκίνησαν με την καταγγελία που πραγματοποίησε στις αρχές ο διευθυντής του σχολείου σε βάρος των τριών μαθητών που συμμετείχαν και στη συντονιστική επιτροπή της κατάληψης. Ακολούθως τα τρία παιδιά παραπέμφθηκαν σε δίκη και να καταδικαστούν σε 80 ημέρες κοινωνικής εργασίας.
Σημειώνεται ότι σε δίκη παραπέμφθηκαν και οι γονείς των μαθητών, οι οποίοι όμως κρίθηκαν αθώοι από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Ρεθύμνου.
«Προς γνώση και συμμόρφωση»
«Άδικο το αναμορφωτικό μέτρο που μάλιστα, επιβάλλεται σε περιπτώσεις εξαιρετικά σοβαρών αδικημάτων». Ο δικηγόρος ενός εκ των τριών μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου που καταδικάστηκαν σε 80 ώρες παροχής κοινωφελούς εργασίας επειδή υποκίνησαν κατάληψη στο σχολείο τους, Παντελής Φουρφουλάκης εξηγεί στο News 24/7 το χρονικό της υπόθεσης που από την περασμένη Δευτέρα προκαλεί ερωτηματικά και αναστάτωση στην τοπική κοινωνία της Κρήτης, αποκαλύπτει λεπτομέρειες και αναφέρει ενδεικτικές περιπτώσεις εφαρμογής ανάλογης ποινής στο παρελθόν. Από την πλευρά του, γονέας ενός εκ των τριών κατηγορουμένων (που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του) δήλωσε στο News 24/7 ότι ο γιος του είναι ψύχραιμος και αντιμετωπίζει την κατάσταση με αξιοπρέπεια. «Χωρίς ακρότητες και υπερβολές. Συνεχίζει κανονικά να πηγαίνει στα μαθήματά του».
«Παροχή κοινωφελούς εργασίας, αλλά περισσότερων ωρών, επιβλήθηκε πρόσφατα σε περίπτωση βιασμού ανηλίκου. Όταν μάλιστα ο κατηγορούμενος παρουσιάστηκε στο Δικαστήριο Ανηλίκων, είχε ήδη συμπληρώσει τα 18 του έτη, ήταν δηλαδή 21 ετών και είχε ολοκληρώσει και την στρατιωτική του θητεία. Μιλάμε για την επιβολή του ίδιου αναμορφωτικού μέτρου, όπως με τους τρεις μαθητές που βρέθηκαν στο εδώλιο την περασμένη Δευτέρα, λόγω συμβολικής κατάληψης στο σχολείο τους», εξηγεί ο δικηγόρος κ. Φουρφουλάκης και επιμένει ότι η ποινή στους μαθητές Γυμνασίου είναι αντιστρόφως ανάλογη με την πράξη ήσσονος ποινικής αξίας. «Για τον λόγο αυτό ασκήσαμε έφεση, η οποία αναμένουμε να εκδικαστεί τον ερχόμενο Απρίλιο ή Μάιο. Μέχρι τότε αναστέλλεται η εκτέλεση της ποινής».
Ο ίδιος αποκαλύπτει μικρές άγνωστες πτυχές της ίδιας υπόθεσης, σημειώνοντας: «Χωρίς να έχω ολοκληρώσει τη δικογραφία, πρόλαβα να δω μόνο ότι οι μαθητές κατηγορούνται για φθορά δημόσιας περιουσίας και συγκεκριμένα, για το σπάσιμο κλειδαριάς στην είσοδο του σχολείου. Αυτή ήταν όλη κι όλη η κατηγορία. Νομοτεχνικά το δικαστήριο δεν υπερέβη την εξουσία του. Είναι εντός των δυνατοτήτων του. Όμως θεωρώ ότι η ποινή είναι ιδιαίτερα βαριά για μία κατάληψη που συνήθως αποκτά δόση συμβολικού χαρακτήρα».
Και συνεχίζει: «Αυτός που σπάει μία κλειδαριά των τριών ευρώ, δεν το κάνει για να φθείρει τη δημόσια περιουσία. Ο ίδιος μάλιστα ο διευθυντής του σχολείου κατέθεσε ότι καμία φθορά δεν υπέστη καμία αίθουσα και κανένας χώρος του σχολικού συγκροτήματος κατά τη 2ήμερη κατάληψη. Πουθενά. Ούτε καν στο προαύλιο, ούτε τους εξωτερικούς τοίχους, ούτε καν σε υλικοτεχνική δομή ή ηλεκτρονικούς υπολογιστές του σχολείου. Η μόνη ζημιά ήταν η κλειδαριά».
Την ίδια στιγμή, ο κ. Φουρφουλάκης αναφέρει ότι η κατάληψη στο σχολείο έγινε για να ικανοποιηθούν αιτήματα της μαθητικής κοινότητας και η απόφαση ήταν συλλογική και όχι μονομερής. «Οι τρεις μαθητές δεν ξύπνησαν ένα ωραίο πρωί και πήγαν να βάλουν λουκέτο στο σχολείο. Αντίθετα, υλοποίησαν την απόφαση του 15μελούς που κινούνταν στα πλαίσια της σύμφωνης γνώμης του συνόλου των μαθητών, καθώς όπως με ενημέρωσαν, μαζεύτηκαν 300 υπογραφές, προκειμένου η άτυπη επιτροπή να προχωρήσει στην κινητοποίηση».
Ο ίδιος επιμένει ότι η ζημιά ήταν ήσσονος αξίας, ωστόσο η ποινή που επιβλήθηκε στα παιδιά δεν είναι. «Αυτή είναι η αλήθεια. Γι’ αυτό και προσφεύγουμε στο Εφετείο. Όταν έχεις να κάνεις με παιδιά 15 χρονών, δεν αποφασίζεις να τους βάλεις για παράδειγμα στην υπηρεσία Πρασίνου ή στην καθαριότητα, για να τα συμμορφώσεις. Ακόμη κι έτσι, ο σκοπός της συμμόρφωσης θα μπορούσε να επιτευχθεί με 2-3 ώρες εργασίας και όχι με 80. Να πάνε μία μέρα συμβολικά να εργαστούν στο δήμο και να τελειώσει εκεί το ζήτημα».
Αξίζει να αναφέρουμε ότι αναμορφωτικά ή θεραπευτικά μέτρα δεν εγγράφονται στο Ποινικό Μητρώο των ανηλίκων. «Ακόμα και ποινή ισοβίου καθείρξεως να είχε επιβληθεί στα παιδιά, δεν επηρεάζει το Ποινικό τους Μητρώο».
Όσο για το ποιο θα μπορούσε να είναι το σκεπτικό του Δικαστηρίου για την επιβαλλόμενη ποινή του άρθρου 122 παρ. 1Ζ του ποινικού κώδικα, ο κ. Φουρφουλάκης κοντοστέκεται στην λέξη «πρόληψη». «Προς γνώση και συμμόρφωση, ώστε να αποφεύγονται ανάλογα φαινόμενα σε άλλα σχολεία εικάζω».
Σφοδρή αντίδραση από την ΕΛΜΕ Ρεθύμνου
Από την πλευρά της, η Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ρεθύμνου εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία εκφράζει την πλήρη αντίθεσή της τόσο με την καταδικαστική απόφαση όσο και με την προσπάθεια απόκρυψης του θέματος από το Σωματείο.
Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι "ανεξάρτητα με το αν συμφωνεί κάποιος με τη συγκεκριμένη μορφή αγώνα των μαθητών, στο Ρέθυμνο υπάρχει μια παράδοση τέτοιες καταστάσεις να τις διαχειριζόμαστε με παιδαγωγικό τρόπο και πάντα με πρώτο μέλημα την προστασία των παιδιών, όλων των παιδιών".
Στη συνέχεια αναφέρεται σχετικά με τον διευθυντή: "Όποιος φτάνει στο σημείο να οδηγεί τους μαθητές του σε δικαστήρια, αποδεικνύει πως έχει χάσει τον παιδαγωγικό του χαρακτήρα και πως λειτουργεί είτε σαν γραφειοκράτης δημόσιος υπάλληλος είτε σαν μέρος της πιο συντηρητικής ιδεολογίας. Σε κάθε περίπτωση τα μαθητοδικεία είναι μια απαράδεκτη πρακτική και πρέπει να καταδικαστεί ανοιχτά από όλους.
Ο συγκεκριμένος «συνάδελφος» -και όσοι στηρίζουν τέτοιες ενέργειες- χρειάζεται να απομονωθεί από τον Σύλλογο του, το Σωματείο αλλά και την τοπική κοινωνία."
Έτσι η ΕΛΜΕ Ρεθύμνου ζητά τη δια παντός απομπή του από το Σωματείο.
Παρέμβαση και του Υπουργείου Παιδείας
Σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου επισημαίνεται:
"Το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με αφορμή την καταδικαστική απόφαση σε κοινωνική εργασία τριών μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ρεθύμνου που πήραν μέρος στις καταλήψεις του περασμένου Σεπτεμβρίου, θεωρεί απαράδεκτη την αντιμετώπιση των μαθητών από την πλευρά του Διευθυντή του Σχολείου που προκάλεσε την εισαγγελική παρέμβαση χωρίς να έχουν διαπιστωθεί φθορές εντός του σχολείου. Υπερβολική κρίνεται και η απόφαση των δικαστικών αρχών που εξάντλησαν την αυστηρότητά τους στιγματίζοντας 14χρονα παιδιά εφ’ όρου ζωής, επειδή συμμετείχαν σε μια κατάληψη.
Τέτοια θέματα πρέπει να επιλύονται με ευθύνη των Διευθυντών Σχολείων, των Συλλόγων Διδασκόντων και των Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων, εντός της σχολικής μονάδας και όχι με προσφυγή στις δικαστικές αρχές."
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη