Thumbnail
Του Νίκου Τσούλια

Μπορεί να δημιουργηθεί πηγή άγχους σε μια πολύ όμορφη συνήθεια; Μπορεί κάτι που έχει αυταξία και πλήρες νόημα για τη ζωή να επιτρέπει να αναπτυχθεί παράπλευρά του εστία ανησυχίας; Κι όμως, σ’ αυτό τον κόσμο με τις τόσες και τόσες αντιφάσεις του είναι κι αυτό δυνατό.

Ανησυχώ ότι δεν θα προλάβω να τελειώσω τα διαβάσματά μου, να απολαύσω όλα εκείνα τα βιβλία που θεωρώ ότι πρέπει να γνωρίσω το ταξίδεμά τους. Η πνευματική παρακαταθήκη του ανθρώπου, που διαμόρφωσε το πολιτισμικό του σύμπαν, είναι μεγάλη. Οι τίτλοι ατέλειωτοι. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Τα κλασικά βιβλία σε καλούν ξανά και ξανά. Θέλουν πολλές συναντήσεις μαζί τους στις διάφορες φάσεις της ζωής. Αλλά και η επιλογή πέραν των κλασικών βιβλίων δεν είναι εύκολη. Οφείλεις να παρακολουθείς τη σύγχρονη βιβλιοπαραγωγή και να αντλείς από εδώ εκείνα τα βιβλία που έχουν κάτι να σου δώσουν, να σε προβληματίσουν, να σε συναρπάσουν, να σε ανησυχήσουν, να σε γοητεύσουν, να σου καταθέσουν μια άποψη για τη ζωή για να διασταυρωθεί με τη δική σου άποψη κι έτσι να κατακτήσεις μια φιλοσοφική στάση που διαρκώς θα συνδιαλέγεται και θα πορεύεται μαζί σου μέχρι την τελευταία σου ανάσα.

Αλλά το διάβασμα δεν είναι μόνο διάβασμα. Είναι περιπλάνηση στους λαβύρινθους του εαυτού σου και στα άπειρα σύμπαντα της πραγματικότητας και της ονειροφαντασίας. Είναι άσκηση πνεύματος, στάση ζωής. Το διάβασμα είναι και αυτοσκοπός και «μέσο». Και για τα μεν λογοτεχνικά βιβλία επικυριαρχεί ο αυτοσκοπός, αλλά στα επιστημονικά, στα φιλοσοφικά, στα κοινωνικά βιβλία και στα κάθε λογής δοκίμια το διάβασμα είναι κυρίως «μέσο» μάθησης ή επαγγελματικής χρήσης ή βιβλιογραφικής στήριξης στην αρθρογραφία και θέλεις εμβάθυνση και αφομοίωση, αποδελτίωση και δεύτερο διάβασμα – αλλιώς δεν υπηρετείται ο σκοπός του.

Υπάρχει και κάτι άλλο που καθιστά το ζήτημά μας ακόμα πιο σύνθετο και κυρίως πιο όμορφο. Η επιθυμία για διάβασμα όχι μόνο παραμένει ακέραια αλλά και θεριεύει στο πέρασμα του χρόνου. Δεν την ξεθωριάζει η ηλικία και το βάρος της. Ίσως να είναι και η μόνη βασική επιθυμία του ανθρώπου που παραμένει πάντα θαλερή. Ακόμα και η ερωτική επιθυμία, η πρώτη των επιθυμιών – που είναι ο μέγας τροφοδότης και ο μέγας υμνητής της ζωής – εμφανίζεται με διάθεση ωρίμανσης και ό,τι ωριμάζει έχει τη γνωστή απόληξή του

Αναλογίζομαι ότι για να παραμένει πάντα ακμαία η αναγνωστική επιθυμία σημαίνει ότι είναι θεία δωρεά. Είναι το μόνο ασφαλές καταφύγιο όταν η ανημπόρια και η υπεργηρία ξεθωριάσουν πολλές από τις φυσικές δυνάμεις του ανθρώπου, για να μπορεί να αρτιώνει την προσωπικότητά του μέσα από του διαβάσματος τα τόσα και τόσα μονοπάτια. Και πρέπει να ευχόμαστε να έχουμε καθαρότητα πνεύματος μέχρι τέλους ζωής, για να μπορούμε να απολαμβάνουμε τη γλύκα της μέσα στις αστείρευτες πηγές των βιβλίων. Εκείνο που δεν ξέρω είναι το εξής. Στην περίπτωση που μας επιφυλάσσεται κάποια μακροχρόνια ασθένεια, ο συνοδευτικός της πόνος θα είναι ανασταλτικός παράγοντας για το διάβασμα ή το διάβασμα θα απομειώνει του πόνου την επικράτεια άρα θα λειτουργεί και θεραπευτικά για τη γλύκανση της αρρώστιας;

Αφού έτσι έχουν τα πράγματα και με το τελευταίο ζήτημα που θίξαμε να είναι ανοιχτό και να μην απαντιέται με βεβαιότητα προς το ένα ή το άλλο σκέλος του ερωτήματος, ο άνθρωπος δεν έχει άλλη λύση προκειμένου να διαβάσει όσο το δυνατό περισσότερα καλά βιβλία μπορεί. Να διαβάζει, να διαβάζει, να διαβάζει… Υπάρχει και ένα όμορφο παράδειγμα / πρότυπο βιβλιοφάγου, ένας ήρωας των βιβλίων που δεν έμεινε μόνο αθάνατος αλλά και δημιούργησε μια πολύ όμορφη σύλληψη του ίδιου του Κόσμου και του ανθρώπου, ένας ήρωας που δραπέτευσε από τα βιβλία αποικίζοντας τη σκέψη μας στον αιώνα των αιώνων. Μας τον …αποκαλύπτει ο Θερβάντες. «Στο τέλος ο ιδάλγος μας, ο Δον Κιχώτης, απόχτησε μια τέτοια μανία για το διάβασμά του, που περνούσε τις νύχτες του διαβάζοντας από το βράδυ ως το πρωί, και τις ημέρες του από το πρωί ως το βράδυ. Κι έτσι ο λίγος ύπνος και το πολύ διάβασμα του ξέραναν το μυαλό σε βαθμό που να χάσει το λογικό του».

Και μη γελιόμαστε, κανένας δεν χάνει το λογικό του αν έχει πάθος με τον έρωτα και με το διάβασμα όπως ο Δον Κιχώτης. Αντίθετα βρίσκει τους πραγματικούς χυμούς της ζωής και μεθάει με αυτούς κάνοντας την πνευματικότητά του το Όλον του εαυτού του και έτσι γίνεται ιερό πρόσωπο!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»