Αγαπάμε τα βουνά και τη θάλασσα διπλά: συνειδητά (επιλέγοντάς τα για διακοπές, αναψυχή, δραστηριότητες κλπ) και ασυνείδητα ως πρωταρχικά βιώματα, που ενσωματώνονται στον βαθύτερο πυρήνα της ύπαρξής μας και της ζωής μας ως κραταιό και συστατικό στοιχείο του φυσικού μας περιβάλλοντος.
Και η εξήγηση απλή και στέρεα είναι. Ζυμωμένη είναι η πατρίδα μας με βουνά και θάλασσα, με βράχους και νερό – λιγοστά τα άλλα στοιχεία της.
Οι γεωφυσικοί χάρτες, που φτιάχναμε στο δημοτικό σχολείο, γεμάτοι με καφετί χρώμα ήταν στα ψαροκόκκαλα των βουνών στην ηπειρωτική μα και στη νησιώτικη Ελλάδα και με γαλάζιο χρώμα στα ατέλειωτα πελάγη και στις θάλασσες που περιτριγύριζαν κάθε γωνιά της.
«Να προσέχετε, μην ξεχάσετε εκεί που έχουμε τις λιγοστές μεγάλες πεδιάδες: στο νομό μας (στην Ηλεία), στον Θεσσαλικό κάμπο, στη Δυτική Μακεδονία, στον Έβρο και στη Θράκη και κοντά στα μεγάλα ποτάμια μας», τόνιζε με έμφαση ο δάσκαλος των παλιών καιρών και απαιτούσε να ξέρουμε όλα τα γεωγραφικά κλπ στοιχεία της πατρίδας (βουνά, οροσειρές, ποτάμια, λίμνες, ακρωτήρια, κόλπους, πελάγη, πόλεις…) απέξω και ανακατωτά, να τα δείχνουμε στο χάρτη αμέσως χωρίς σκέψη και συλλογισμούς.
Βουνά και θάλασσες παντού, μα πουθενά η ίδια εικόνα. Ο καλλιτέχνης της φύσης είναι γενναιόδωρος. «Δεν ήθελε πολλή παραγωγή, ήθελε αισθητική». Ποικιλομορφία, εικόνες με πολλούς χρωματισμούς, με γραμμές πληθωρικές, να δίνουν ξεχωριστούς ορίζοντες στον κάθε τόπο και στον κάθε άνθρωπο, και το ηλιόφως να πλημμυρίζει, να διαχέεται και να αντανακλάται στη σκληρότητα των βουνών και στην απεραντοσύνη των θαλασσών.
Και να μην ξέρεις γιατί να είναι τόσο κοντινά, βουνό και πέλαγος… Να θέλει άραγε το Πήλιο να ρίχνει τη σκιά του ή να καθρεφτίζεται στου Αιγαίου και στου Παγασητικού τα νερά ή τα πελάγη αυτά να γλυκοφιλούν τους πρόποδές του και να του σμιλεύουν τις μορφές του ή κάτι άλλο να συμβαίνει που στων καιρών το μακρύ διάβα μπορεί μόνο να φανερωθεί; Ποιος μπορεί να γνωρίσει τα τόσα και τόσα σμιλέματα των βραχονησίδων, των ακρωτηρίων, των κολπίσκων, των παράκτιων σπηλαίων, των αψίδων, των ατέλειωτων σχημάτων που έχουν γίνει στις απέραντες ακτογραμμές της Ελλάδας από των κυμάτων και των ανέμων τα καλοκαιρινά παιχνιδίσματα και τις χειμωνιάτικες ορμές;
Τα βουνά έχουν Μορφή, έχουν γεωλογική ταυτότητα, κρύβουν αιώνες και αιώνες πάνω τους. Σαν τα περιδιαβαίνεις αναζητάς κομμάτια του ουρανού ανακατωμένα με τα δικά τους σχήματα, που διαρκώς αλλάζουν και το πνεύμα σου ατενίζει όλο και πιο ψηλά, θέλεις να κλέψεις κομμάτια της δικής τους αιωνιότητας.
Στων θαλασσών τη χάρη σαν βυθίζεσαι άλλες είναι οι αισθήσεις του γυμνού σου σώματος, οι στοχασμοί σου τόσο διαφορετικοί και αν ανακαλύπτεις των βυθών τα σχήματα ένας κόσμος ολόκληρος, αθέατος αναζητά τις δικές σου ερμηνείες, το δικό σου φανέρωμα.
Βουνά και θάλασσες… Ο Όλυμπος, η Πίνδος, ο Σμόλικας, η Ροδόπη, η Ίδη, ο Χελμός, το Βελούχι… ο Θερμαϊκός, το Αιγαίο, το Ιόνιο, το Κρητικό, ο Σαρωνικός, ο Κορινθιακός… δεν είναι μόνο φυσικά στοιχεία της κοινής συλλογικής μας ταυτότητας μα και κομμάτια του συναισθήματός μας με τις τοπικές ιδιαιτερότητες να δίνουν στον καθένα μας το δικό του ξεχωριστό αγαπημένο είδωλο.
Γιατί δεν υπάρχει Έλληνας που να μην έχει δίπλα του κάποιο βουνό ή κάποια θάλασσα, να μην είναι του παιδικού του ορίζοντα Μορφή, εικόνα του λατρευτή!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη