Ο Martin Heidegger στο σημαντικό του έργο «ΕΙΝΑΙ και ΧΡΟΝΟΣ» μας επισημαίνει ότι η φαινομενολογία – φιλοσοφία είναι μια δυνατότητα:
«Δεν θα κατανοήσουμε τη φαινομενολογία αν δεν την συλλάβουμε ως δυνατότητα». Μια δυνατότητα λοιπόν που είτε την αδράχνει κανείς είτε την προσπερνάει παραμένοντας εγκλωβισμένος μέσω της βιομέριμνας του στην γεγονότητα και την καταπεκτωκότητα της δημόσιας εγκαθιδρυμένης ερμήνευσης των «πραγμάτων».
Τι μπορεί, όμως, να σημαίνει αδράχνω τη δυνατότητα και κάτω από ποιες συνθήκες είναι αυτό περισσότερο εφικτό; Αδράχνω τη δυνατότητα σημαίνει συλλαμβάνω αυθεντικά και στοχάζομαι την ανθρώπινη ύπαρξη, το dasein, το ον αυτό που μπορεί εκάστοτε να είναι ο καθένας μας και το οποίο δεν λαβαίνει απλώς χώρα ανάμεσα σε άλλα όντα ως ον παρευρισκόμενο, αλλά υπερέχει οντικά από το γεγονός ότι μέσα στο Είναι του νοιάζεται για το ίδιο τούτο Είναι του, δηλαδή την ανθρώπινη ύπαρξη μέσα στο χρόνο.
Η σύλληψη αυτή αποτελεί και το κομβικό αρχικό σημείο εκκίνησης για να ανακαλύψει και να κατανοήσει κανείς αυθεντικά την πορεία του dasein μέσα στο χρόνο ως τις μέρες μας. Η αποκωδικοποίηση των μυστικών αυτής της πορείας προσδίδει, σε όποιον αδράχνει τη δυνατότητα να ανακαλύψει αυθεντικά την ανθρώπινη φύση του, να συναντηθεί με το ουσιαστικό γίγνεσθαι των «πραγμάτων» και να απελευθερωθεί από τη δημόσια εγκαθιδρυμένη ερμήνευση κατακτώντας μια απύθμενη ελευθερία για να ζει αυθεντικά – ερωτικά και με πλήρες νόημα .
Αν και το κάλεσμα αυτής της δυνατότητας ισχύει καθημερινά ως μια ιδιαίτερη ή εξεζητημένη πρόσκληση για τον καθένα, που συνήθως η έμφαση στη βιομέριμνα μας εμποδίζει να δεχθούμε, υπάρχουν στιγμές που οι συνθήκες άρουν τα εμπόδια και διευκολύνουν την πρόσληψη και την αποδοχή του από την ανθρώπινη συνείδηση.
Οι συνθήκες αυτές, μας λέει ο Heidegger συντρέχουν όταν ο άνθρωπος βρεθεί αντιμέτωπος με το αυθεντικό Είναι προς θάνατο. Σ’ αυτό το πλαίσιο αναδύεται η αυθεντική αγωνία. Στην αγωνία ενυπάρχει η δυνατότητα μιας εξαιρετικής διάνοιξης γιατί η αγωνία εξατομικεύει. Αυτή η εξατομίκευση αποτραβά το dasein από την κατάπτωσή του και του κάνει φανερές την αυθεντικότητα και την αναυθεντικότητά του ως δυνατότητες του Είναι του. Με αυτή την αυθεντική αγωνία καταποντίζονται τα περιβαλλοντικά πρόχειρα όντα και γενικά τα ενδόκοσμα όντα. Έτσι η αγωνία αφαιρεί από το dasein τη δυνατότητα να κατανοεί καταπτωτικά τον εαυτό του με βάση τον κόσμο και τη δημόσια εγκαθιδρυμένη ερμήνευση. Η αγωνία ξαναρίχνει το dasein σε εκείνο για το οποίο αγωνιά, στη δυνατότητα για αυθεντικό μες-τον-κόσμο-Είναι.
Άρα αγαπητοί μου, για να μην μακρηγορώ άλλο, ο κορωνοϊός δεν διαμορφώνει ανάλογες συνθήκες; Δεν διευκολύνει την πρόσληψη του καλέσματος της φιλοσοφίας; Δεν μας δίνει και νέες δυνατότητες; Το στοίχημα είναι εάν θα τις αδράξουμε ή και πάλι θα τις προσπεράσουμε. Εσείς τι λέτε;
Νίκος Ζούκης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη