Το πολυσέλιδο πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας, το οποίο περιλαμβάνει και τη σύμβαση 717 για το σύστημα σηματοδότησης και αποκαλύπτει διαχρονικά λάθη και παραλείψεις δεκαετιών στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Πρόκειται για 190 σελίδες, οι οποίες σκιαγραφούν το αλαλούμ που επικρατεί στο ελληνικό Δημόσιο με ευθύνη των Αρχών, αλλά και εξωτερικών παραγόντων.
Πιο συγκεκριμένα, οι ελεγκτές της Αρχής Διαφάνειας που εξέτασαν την «αμαρτωλή» σύμβαση 717, για την αποκατάσταση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνας – Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα, από το 2012 έως το 2021, με το πόρισμά τους, βάζουν στο κάδρο των ευθυνών τον τρόπο χειρισμού της σύμβασης από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ αλλά και του αναδόχου, κοινοπραξία ΤΟΜΗ – Alstom.
Πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από τις 26 Σεπτεμβρίου του 2016, ωστόσο επτά χρόνια μετά ακόμη υπάρχουν τρομερές ελλείψεις και κενά.
Σύμφωνα με το πόρισμα, η διεύθυνση έργου δε μερίμνησε ώστε να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, αλλά παρέλειψε ακόμη και να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα εγκρίσεων των απαραίτητων μελετών:
«Σημαντικές καθυστερήσεις εκτέλεσης εργασιών ‘…κυρίως λόγω μη έγκαιρης παράδοσης χώρων και διάθεσης του απαιτούμενου στελεχιακού προσωπικού από τον ΟΣΕ…’».
«Εγώ έβλεπα έναν τοίχο και είχα στείλει επιστολές στους αρμόδιους. Τα τρένα πηγαίναν στα τυφλά, ήταν ένα έγκλημα, αν λειτουργούσε το σύστημα δε θα είχε γίνει το κακό», δήλωσε ο Χρήστος Κατσιούλης, πρώην πρόεδρος επιτροπής ΕTCS ΕΡΓΟΣΕ.
Το πόρισμα των 190 σελίδων συνεχίζει:
«Στο προϋπάρχον σύστημα Σηματοδότησης – Τηλεδιοίκησης που είχε εγκατασταθεί από παλαιότερες συμβάσεις του ΟΣΕ, λειτουργούσε για βραχύ χρονικό διάστημα διότι υπήρξαν σε μεγάλη έκταση ζημίες από βανδαλισμούς και κλοπές στον εξοπλισμό».
«Εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, το λάθος που έκανε ο σταθμάρχης να μη γυρίσει το κλειδί και να βάλει την επιβατική αμαξοστοιχία στην γραμμή καθόδου, δε θα το επέτρεπε η τηλεδιοίκηση, θα το έβλεπε», έχει πει ο Ιωάννης Κολλάτος, πρώην σταθμάρχης Λάρισσας.
Βανδαλισμοί και κλοπές
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι εκτεταμένοι βανδαλισμοί και οι κλοπές προκάλεσαν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του αντικειμένου της σύμβασης και των αναγκών του έργου σε υλικά και χρόνο, καθυστερώντας την ολοκλήρωση της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης.
«Δεν καλύπτεται η απαίτηση του άρθρου 57.1 του νόμου περί απρόβλεπτης περίστασης, ενώ περιλαμβάνονται εργασίες βελτίωσης της ποιότητας του έργου (όπως αντικατάσταση λαμπτήρων φωτοσημάτων), οι οποίες δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές».
«Όταν ήρθα στη Λάρισα, το 1994, ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια δε δουλεύει γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους τέσσερις με πέντε μήνες από αρχές Νοέμβριου του 2022», είχε πει ο Γιώργος Ζήνδρος, σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλου.
Το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας περιλαμβάνει αναλυτικούς οικονομικούς πίνακες αλλά και φωτογραφίες τεκμηρίωσης του έργου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη