Thumbnail
«Μπορούμε να ισχυριστούμε: Γνωρίζω, γεύομαι τη ζωή!»

Συχνά γίνεται παρανόηση μεταξύ γνώσης και πληροφορίας. Σήμερα δε η κοινωνία επικυριαρχείται από τον απέραντο κόσμο της πληροφορίας.

Πληροφορίες για καθετί, για όλα, περισσότερο για τα ασήμαντα και λιγότερο για τα σημαντικά. Η πληροφορία απειλεί να αποικίσει τη γνώση, απειλεί να ταυτιστεί μαζί της, να την αντικαταστήσει. Εμφανίζεται με ελκυστικό πρόσωπο, είναι ανάλαφρη, δεν κουράζει, προσλαμβάνεται χωρίς κόπο.

Αλλά το καίριο ερώτημα είναι το εξής: Ποιο, τελικά, είναι το όφελος του ανθρώπου από αυτή την καταιγίδα της πληροφόρησης; Ελάχιστο, και σε αντίβαρο αυτού ο χαμένος, ο σπαταλημένος χρόνος, το ρήμαγμα της πνευματικότητάς μας. Ανάλαφρες ιστορίες, ανούσια ενημέρωση για τους «celebrities» της μικρής, κυρίως, οθόνης, άπειρες απόψεις για τη μαγειρική, το ντύσιμο και την εμφάνιση, ηλιθιότητες που πλασάρονται ως «in».

Και όλο και περισσότερη πληροφόρηση, για να στομώσει η σκέψη του ανθρώπου, για να μην προλαβαίνει να αναλογιστεί, για να μη σκοτίζεται με τις έγνοιες και τα προβλήματά του (!). Λεηλατημένες συνειδήσεις αρκούνται στην παθητικότητα, καταναλώνουν κυριολεκτικά τη ζωή τους σε ένα διαρκές χάζεμα με σκουπιδοπληροφορίες.

Η γνώση έχει και αυτό το καθήκον. Να αντιδιαστέλλεται, να αντιπαρατίθεται με την πληροφορία, να επιζητεί να εκφράσει το σχηματικό «τρίγωνό της», την αλληλοσύνδετη σχέση μεταξύ της έρευνας, της εκπαίδευσης και της καινοτομίας, να συνδεθεί με τα μεγάλα ερωτήματα του ανθρώπου, της φιλοσοφίας και της επιστήμης, γιατί «η επιστημονική γνώση είναι αυτό που επέζησε των αντιρρήσεων και μπορεί να αντισταθεί στις μελλοντικές αντιρρήσεις» (Bourdieu P., Επιστήμη της επιστήμης και αναστοχασμός).

Να συνδεσμώνεται με τις ανησυχίες του ελεύθερου πνεύματος του ανθρώπου, το οποίο προάγεται με την αναζήτηση των εξηγήσεων, σημείο λυμένο από την εποχή του Δημόκριτου που «προτιμά να αποδείξει την αιτία έστω και μόνον ενός πράγματος, παρά να αποκτήσει τον θρόνο του περσικού βασιλείου» (Γκάνταμερ, Η απαρχή της γνώσης), που ανιχνεύει «μάλλον έναν κόσμο από δυνατότητες ή πιθανότητες και όχι έναν κόσμο από πράγματα ή γεγονότα» (W. Heisenberg, Physics and Pilosophy), να αποκρυσταλλώνει το αενάως μεταβαλλόμενο corpus της με «εκ των διαφερόντων καλλίστη αρμονία», έτσι που τελικά όλα να προκύπτουν μέσ’ από σφορδές αντιπαλότητες «και πάντα κατ’ έριν γίνεσθαι» (Diels – Kranz, Ι 152).

Παλιότερα, η γνώση καταδυναστευόταν από τις ανορθολογικές προκαταλήψεις, σήμερα τη θέση τους την έχει πάρει η χωρίς όρια ανούσια πληροφόρηση. Και στις δύο περιπτώσεις το εργαλείο εξήγησης του Κόσμου είναι το ίδιο, η μυθοπλασία, «θεϊκή» στην πρώτη περίπτωση, τεχνολογική στην δεύτερη, και στις δύο περιπτώσεις τα εργαλεία ανάλυσης είναι επινοημένα από «ιερατεία» για να χειραγωγηθεί ο άνθρωπος.

Εκεί που θρυμματίζεται το σώμα της γνώσης αναπτύσσεται η πληροφορία. Η γνώση δεν συνάπτεται μόνο με τα επιστημονικά ευρήματα αλλά είναι και η συνειδητοποίηση του κοινωνικού μας ρόλου, η ανάπτυξη ανθρώπινων δεσμών και σχέσεων, η ευδοκίμηση ερωτικών / συναισθηματικών σχέσεων.

Η σκέψη καρποφορεί στην αγάπη ή, για να είμαστε πιο ακριβείς, αποκτά άλλες δυναμικές στην περίπτωση της συναισθηματικής ωρίμανσης και τελειοποίησης αλλά και στην περίπτωση της πνευματικής ενατένισης. Αλλιώς σκέπτεται ο άνθρωπος, αν αγαπάει τους άλλους ανθρώπους και αλλιώς αν έχει μια μηχανοποιημένη σχέση με τον κοινωνικό περίγυρό του.

Η γνώση έχει ανάγκη την πληροφορία, αλλά ο άνθρωπος δε θα ζήσει ευτυχισμένος επειδή θα έχει περισσότερες πληροφορίες και τεχνολογικά αγαθά, αλλά θα κατακτά την ευτυχία από τη βαθιά επίγνωση του ιστορικού του ρόλου και από το κατά πόσο θα δίνει νόημα ο ίδιος στη ζωή του, το οποίο νόημα απαιτεί την αυτογνωσία και την ετερογνωσία.

Γιατί, όπως πολύ σωστά έχει επισημανθεί, «γνώση δεν είναι μόνο ό,τι μας δίνουν τα βιβλία, η σκέψη και η λογική, αλλά και ό,τι μας αποκαλύπτει ο ίδιος μας ο εαυτός όταν σκύβουμε και σιωπηλά τον ρωτάμε», είναι ο καρπός των βαθύτερων στοχασμών μας που συνδέονται με την υπαρξιακή μας αγωνία. Άλλωστε, θα μπορούσαμε να συμπυκνώσουμε την ίδια μας την ύπαρξη: στην έννοια της γνώσης.

Μπορούμε να ισχυριστούμε: Γνωρίζω, γεύομαι τη ζωή!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syllipsi.jpg
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Γιάφκα στο Παγκράτι: Σύλληψη 49χρονου για την αποθήκη «οπλοστάσιο» – Φιλόλογος φέρεται να είναι ο ενοικιαστής
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Bullying πατέρα σε 17χρονη μαθήτρια στη Γλυφάδα
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
Γλυφάδα: Πατέρας μαθήτριας χτύπησε 17χρονη μπροστά στα μάτια άλλων ανηλίκων
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
pada
Υπουργείο Παιδείας: Νέα απόφαση για αντιστοίχιση τμήματος του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή
Σε ΦΕΚ η νέα απόφαση αντιστοίχισης του τμήματος Τμήματος Ναυπηγών Μηχανικών του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή
Υπουργείο Παιδείας: Νέα απόφαση για αντιστοίχιση τμήματος του ΠΑΔΑ με Πολυτεχνική Σχολή