Η απάντηση στο ερώτημα που έθετε ο 2ος Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός «Map Competition» ήδη από τον τίτλο του «Χαρτογραφώντας την Προσβασιμότητα – Μπορεί ο συμμαθητής μου με αμαξίδιο να έρθει στο σχολείο;» δόθηκε και είναι μάλλον αρνητική αφού οι 472 μαθητές από 38 δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια που έλαβαν μέρος, υπό την επίβλεψη 95 εκπαιδευτικών, δημιούργησαν 191 ψηφιακούς χάρτες στους οποίους εντοπίζουν συνολικά 8.477 εμπόδια.
Ο διαγωνισμός, που είχε στόχο να ευαισθητοποιήσει τη σχολική κοινότητα γύρω από το θέμα της προσβασιμότητας, επεφύλασσε στους συμμετέχοντες μια διαδικτυακή «τελετή» βράβευσης.
Οι προτάσεις
Οι πρώτοι από κάθε κατηγορία (Δημοτικό / Γυμνάσιο / Λύκειο / Σχολείο Ειδικής Αγωγής) περιγράφουν στα «ΝΕΑ» τα ξεχωριστά συναισθήματα που βίωσαν μέσα από το παρθενικό τους ταξίδι στο σύμπαν της γεωχωρικής αφήγησης με τα ανησυχητικά ευρήματα. «Το σχολείο μας συμμετείχε με τους μαθητές του Στ2 τμήματος, την εκπαιδευτικό Πληροφορικής Ανθή Παπαβασιλείου και τον εκπαιδευτικό Παντελή Γκούμα. Οι μαθητές μας διαπίστωσαν στην πράξη τη δυσκολία που υπάρχει για τα ΑμεΑ στην πρόσβασή τους στο σχολικό κτίριο», αναφέρουν από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελεούσας Ιωαννίνων.
Οι ίδιοι οι μαθητές σημειώνουν στην εργασία τους: «Οι διορθώσεις που πρέπει να γίνουν από τον δήμο στην περιοχή μας είναι: νέα και πλατύτερα πεζοδρόμια. Περισσότερες διαβάσεις εκεί που χρειάζεται. Ράμπες στις άκρες των πεζοδρομίων. Νέο οδόστρωμα. Τουαλέτες για ΑμεΑ στα σχολεία. Ράμπες στο εσωτερικό των σχολείων». Από το 1ο Γυμνάσιο Χίου, ένας μαθητής σε αμαξίδιο υπογράφει την εισαγωγή της εργασίας των 33 συμμαθητών του. «Είμαι τρία χρόνια σε αυτό το σχολείο και δεν έχω καταφέρει να πάω στη μεγάλη αίθουσα εκδηλώσεών μας. Ποιος ο λόγος; Μα γιατί δεν έχω πρόσβαση στον πρώτο όροφο με το αμαξίδιό μου. Το γυμνάσιό μου είναι ένα πανέμορφο νεοκλασικό κτίριο, θυμίζει αρχαιοελληνικό ναό. Ανθρωποι το επισκέπτονται σαν μουσειακό χώρο. Εγώ όμως απλά περιορίζομαι στο ισόγειο. Αδικία; Και δεν είναι η μόνη».
Οι επιβλέποντες εκπαιδευτικοί (Κυριακή Βαγιάνου, Κατερίνα Επιτροπάκη, Δέσποινα Κάβουρα) περιγράφουν: «Αφορμή για αυτό το ταξίδι ήταν ο Αλέξανδρος, μαθητής μας σε αμαξίδιο. Μελετήσαμε την αναπηρία μέσα από την ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων με ήρωες ανάπηρους, δημιουργήσαμε ένα ψηφιακό παιχνίδι και εμπνευστήκαμε μια δική μας ιστορία (animation). Συνειδητοποιήσαμε ότι τα εμπόδια προκαλούν την αναπηρία και ότι ο καθένας μας έχει να κερδίσει ζώντας σε μια συμπεριληπτική κοινωνία».
Η εμπειρία των μαθητών
Για λογαριασμό του Γενικού Λυκείου Φιλοθέης, ο διευθυντής Πέτρος Ματζάκος μιλά για τη χαρτογράφηση των πέντε μαθητριών που εντόπισαν 1.531 εμπόδια – δέντρα, κολόνες, χαλασμένα πεζοδρόμια, αυτοκίνητα, κάδους, σκαλοπάτια. «Καταγράφηκαν τα εμπόδια, οι ράμπες και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των πεζοδρομίων με σκοπό τον χαρακτηρισμό της καταλληλότητάς τους. Τα συμπεράσματα της εργασίας και οι προτάσεις για βελτίωση της κατάστασης παρουσιάστηκαν στον δήμαρχο με στόχο την έναρξη συζητήσεων και δράσεων. Οι συμμετέχουσες μαθήτριες έμαθαν να τηρούν χρονοδιαγράμματα, να συνεργάζονται, να βάζουν στόχους και να προσπαθούν για την υλοποίησή τους».
Και από το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο Αιγάλεω, οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής Κατερίνα Τρανού και Γιώργος Ματσιανούδης περιγράφουν την εμπειρία των δώδεκα μαθητών – χαρτογράφων: «Ακούγοντας για τον διαγωνισμό, θεωρήσαμε υποχρέωσή μας να γνωστοποιήσουμε τις δυσκολίες που συναντούν οι μαθητές ειδικά στο δικό μας σχολείο που απευθύνεται σε παιδιά με αναπηρία. Καταγράψαμε τη διαδρομή ως τις στάσεις λεωφορείων και μετρό και τον χώρο του σχολείου. Δημιουργήσαμε χάρτες και συμπεράναμε ότι η διαδρομή αλλά και το σχολείο είναι μερικώς προσβάσιμα για άτομα με αμαξίδιο».
Δράσεις εξωστρέφειας
Εκ μέρους του διοργανωτή φορέα, της ΑΜΚΕ Spotlight on Innovation (Spotin), η Αλκυόνη Μπαγλατζή και η Αφροδίτη Ρήγα σημειώνουν: «Μαθητές και εκπαιδευτικοί χαρτογράφησαν τα προσβάσιμα και μη προσβάσιμα σημεία στην περιοχή τους, έφτιαξαν ψηφιακούς χάρτες, δημιούργησαν κόμικς και βιντεοκλίπ. Πήραν συνεντεύξεις από ανθρώπους με κινητική αναπηρία, «περπάτησαν» διαδρομές με αμαξίδιο κι έκαναν δράσεις εξωστρέφειας για να ενημερώσουν την τοπική κοινωνία. Yπήρξαν και περιπτώσεις σχολείων που ήρθαν σε επαφή με τις τοπικές Αρχές για υποβολή βελτιωτικών προτάσεων. Με αφορμή τον διαγωνισμό, μάθαμε, ευαισθητοποιηθήκαμε, συνεργαστήκαμε δημιουργικά σε ένα θέμα που μας αφορά όλους».
Πηγή: in.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη