fournos_mikrokimaton
Πώς να προφυλαχθείτε από το οικοσύστημα μικροβίων μέσα στο φούρνο μικροκυμάτων σας

Τα «ακρόφιλα» βακτήρια ζουν παντού, από τους πάγους της Ανταρκτικής μέχρι τα έγκατα της Γης και τους ηφαιστειακούς πόρους στον βυθό των ωκεανών. Όπως φαίνεται, ζουν και στον φούρνο μικροκυμάτων σας.

Η πρώτη έρευνα για τα μικρόβια που αναπτύσσονται στους φούρνους μικροκυμάτων έρχεται να προστεθεί σε προηγούμενες μελέτες για το μικροβίωμα οικιακών συσκευών όπως τα πλυντήρια πιάτων και οι καφετιέρες.

Η νέα μελέτη που παρουσιάζεται στην επιθεώρηση Frontiers in Microbiology καταρρίπτει μια και καλή την εντύπωση ότι τα μικροκύματα και η θερμότητα σκοτώνουν τα βακτήρια που προκαλούν γαστρεντερίτιδες, όπως τα βακτήρια Escherichia coli και Salmonella.

Πλούσια οικοσυστήματα

H ομάδα της Άμπα Ιγκλέσιας, μικροβιολόγου στο Πανεπιστήμιο της Βαλένθια στην Ισπανία, χρησιμοποίησε μπατονέτες με βαμβάκι για να συλλέξει δείγματα από 30 φούρνους μικροκυμάτων –ορισμένοι από σπίτια, άλλοι από γραφεία και κάποιοι από εργαστήρια, όπου χρησιμοποιούνται για τη θέρμανση διαλυμάτων και άλλων υλκών.

Στη συνέχεια ακούμπησαν τις μπατονέτες σε τρυβλία Πετρί με θρεπτικά μέσα και εξέτασαν τις μικροβιακές αποικίες που εμφανίστηκαν λίγες ημέρες αργότερα. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν επίσης γενετικές αναλύσεις για να ταυτοποιήσουν τους μικροοργανισμούς στα δείγματα.

Συνολικά, 101 διαφορετικά βακτήρια βρέθηκαν στις καλλιέργειες, με συχνότερα είδη από τα γένη Bacillus, Micrococcus και Staphylococcus, τα οποία ζουν συχνά στο ανθρώπινο δέρμα και σε επιφάνειες που αγγίζονται συχνά.

Σε κάποιους οικιακούς φούρνους μικροκυμάτων βρέθηκαν επίσης βακτήρια Klebsiella και Brevundimonas, γνωστές αιτίες γαστρεντερικών λοιμώξεων.

Η μεγαλύτερη ποικιλία μικροβίων βρέθηκε όπως ήταν αναμενόμενο στους φούρνους εργαστηρίων, συμπεριλαμβανομένων ακρόφιλων ειδών που είναι γνωστό ότι αντέχουν την αφυδάτωση, τα μικροκύματα και τις υψηλές θερμοκρασίες.

Τέτοια μικρόβια δεν υπάρχουν μόνο στα εργαστήρια αλλά και στο περιβάλλον. «Δεν χρειάζεται να πας πολύ μακριά σε εξωτικά μέρη –από γεωγραφική άποψη- για να βρεις μια μεγάλη ποικιλία μικροοργανισμών» σχολίασε στον δικτυακό τόπο του Nature ο Μανουέλ Πορκάρ, μέλος της ομάδας.

Οι ερευνητές δεν αποκλείουν μάλιστα το ενδεχόμενο να έχουν πάρει αυτά τα βακτήρια έναν ξεχωριστό εξελικτικό δρόμο λόγω των πιέσεων που δέχονται από τις ακραίες συνθήκες των φούρνων.

Πώς να καταπολεμήσουμε τα ανθεκτικά μικρόβια

Αν και τα μικρόβια που βρίσκονται σε φούρνους μικροκυμάτων δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερα αυξημένο κίνδυνο για την υγεία μας σε σύγκριση με άλλες επιφάνειες της κουζίνας, η υγιεινή παραμένει σημαντική. Οι ειδικοί συνιστούν τα εξής:

• Τακτικός καθαρισμός: Χρησιμοποιείτε τακτικά ένα διάλυμα αραιωμένης χλωρίνης ή ένα εμπορικό απολυμαντικό σπρέι για τον καθαρισμό του εσωτερικού του φούρνου μικροκυμάτων. Αυτό θα βοηθήσει στη μείωση της μικροβιακής ανάπτυξης.
  • Σκούπισμα μετά από χρήση: Σκουπίζετε το εσωτερικό του φούρνου με βρεγμένο πανί μετά από κάθε χρήση για να αφαιρέσετε τυχόν υπολείμματα τροφών και να αποτρέψετε την ανάπτυξη μικροβίων.
  • Καθαρισμός χυμένων υγρών: Καθαρίστε αμέσως τα χυμένα υγρά για να αποφύγετε τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για την ανάπτυξη βακτηρίων.

Με την εφαρμογή αυτών των απλών τακτικών, μπορούμε να μειώσουμε την παρουσία ανθεκτικών μικροβίων και να διατηρήσουμε την υγιεινή του χώρου μας.

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση