Θάνος Μικρούτσικος
Ο Θάνος αξιολογείται και για την αντίληψή του, για την επιδραστικότητα της μουσικής, ως φορέα κοινωνικής αλλαγής και εξέλιξης - Η παρουσία του δεν μπορεί να εγκλωβιστεί σε ιδεολογικά στεγανά. Ανήκει σε όλους.

Πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την ημέρα που ο Θάνος Μικρούτσικος εγκατέλειψε τα εγκόσμια. Και κατά την ρήση που συνοδεύει την υστεροφημία του, «κυνηγάει το αδύνατο» σε μια άλλη διάσταση που μόνο εκείνος οραματιζόταν όταν ήταν και στην ζωή. Γιατί ο Θάνος ως δημόσιο πρόσωπο ήταν πλήρης οραμάτων: Για το πως ήθελε τον κόσμο, το πως φανταζόταν την μουσική ή ακόμα και το πως η μουσική αντικατόπτριζε την εικόνα του για τον κόσμο .

Σε δημόσιες τοποθετήσεις του συνήθιζε να λέει πως την δεκαετία του ’70 έκανε μουσική για να αλλάξει τον κόσμο ενώ την δεκαετία του ’80 για να αλλάξει τον εαυτό του. Η μοίρα τα έφερε την δεκαετία του ’90 ως υπουργός πια να αναθεωρήσει την σχέση του με τον εαυτό του και την εξουσία. Προλαβαίνοντας ωστόσο, σε μια θητεία 2μιση ετών να πάρει σοβαρές νομοθετικές πρωτοβουλίες για τους μουσικούς με τους οποίους συμπορεύτηκε μια ζωή.

Κακά τα ψέματα όμως η αιχμή του δόρατος της παρουσίας του ήταν η μουσική και όχι οι κατά καιρούς πολιτικές τοποθετήσεις του. Και σε κάθε στροφή της ιστορίας ο Θάνος, εμφανιζόταν ιδιαίτερα «φορτισμένος» δίνοντας τον καλύτερο του εαυτό στην δισκογραφία. Ειδικότερα, η Μεταπολίτευση «ευθύνεται» για την ένταση που έδωσε ο Θάνος σε έργα όπως τα «Τροπάρια για φονιάδες» ή η «Φουέντε Οβεχούνα». Η «αλλαγή» του 1981 στην ουσία «γέννησε» το θρυλικό «Εμπάργκο» και το επικό «Η αγάπη είναι ζάλη», ενώ η «απόδραση» του Θάνου από το υπουργείο Πολιτισμού το 1996, χάρισε στην ανθρωπότητα και τους Έλληνες το έργο «Στου αιώνα την παράγκα» που βρίσκεται στις δισκοθήκες κάθε σπιτιού.

Κι όμως μοιάζει περίεργο, αλλά η παρουσία του Θάνου δεν θα μπορούσε να αποτιμηθεί ιστορικά μόνο μέσα από τις στροφές των δίσκων. Ή μόνο μέσα από τα λόγια του Αλκαίου και του Τριπολίτη που σιγοτραγουδάνε όλα τα ηλικιακά επίπεδα της συλλογικής μνήμης ακόμα και σήμερα  σε θέατρα, γήπεδα και μέγαρα μουσικής. Ο Θάνος αξιολογείται και για την αντίληψή του, για την επιδραστικότητα της μουσικής, ως φορέα κοινωνικής αλλαγής και εξέλιξης. Το Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας, το Μουσικό Αναλόγιο του Μεγάρου Μουσικής αλλά και το ημιτελές αλλά θεόρατο έργο του στην διοργάνωση της πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης «Πάτρα 2006» πιστοποιούν πως ο Θάνος λειτουργούσε  με πάθος, πίστη και όραμα . Ασχέτως αν οι εκάστοτε συνθήκες του επέτρεψαν να το υλοποιεί .

Λειτουργών με αυτόν τον τρόπο και έχοντας απαντήσει μέσα του τα ζητήματα ματαιότητας («παίζω αγώνες πυγμαχίας με τον χρόνο κερδίζοντας στα σημεία, τι σημασία έχει αν θα χάσω στο τέλος») όπως έλεγε, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στις πολιτιστικές υποθέσεις του τόπου του. Και η παρουσία του δεν μπορεί να εγκλωβιστεί σε ιδεολογικά στεγανά. Ανήκει σε όλους.

*Ο Διονύσης Γράψας είναι ιστορικός.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Τι σημαίνει η λέξη «γλίσχρος»;

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 30/12

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

arxaia
«Κάτω κόσμος» - Μια προσοδοφόρα επιχείρηση του δωδεκαθειστικού ιερατείου
Τι συνέβαινε στα Νεκρομαντεία τής Αρχαιότητας; - Μιλάει ο αρχαιολόγος και προϊστάμενος τής ΛΓ΄ ΕΠΚΑ Πρέβεζας-Άρτας, κ. Γιώργος Ρήγινος
«Κάτω κόσμος» - Μια προσοδοφόρα επιχείρηση του δωδεκαθειστικού ιερατείου
megas-alexandros
Ποια υπερτροφή που έδινε ο Μέγας Αλέξανδρος στον Βουκεφάλα
Mια δενδρώδης καλλιέργεια που ευδοκιμεί στη χώρα μας από την εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όχι μόνο δεν δείχνει να μην την «ενοχλούν» αυτές οι...
Ποια υπερτροφή που έδινε ο Μέγας Αλέξανδρος στον Βουκεφάλα