Σαφής ανάγκη καθορισμού προτεραιοτήτων και φυσικά ανεύρεσης πόρων, αποτελούν σήμερα τους κύριους προβληματισμούς για τις επόμενες… στάσεις του δικτύου του ΜΕΤΡΟ της Αττικής. Τη στιγμή που η νέα Γραμμή 4 προχωρά κανονικά, το ζητούμενο είναι ο σχεδιασμός για τις μελλοντικές επεκτάσεις να ανταποκρίνεται στις όλο και μεγαλύτερες ανάγκες που προκύπτουν και προφανώς να βρεθούν και τα απαιτούμενα κονδύλια για την υλοποίησή τους, κάτι που σήμερα φαντάζει δύσκολο, όπως αναφέρει άρθρο του capital.gr.
Όπως ανέφερε η προϊσταμένη του τμήματος Σχεδιασμού Μεταφορών της Διεύθυνσης Μελετών της Ελληνικό Μετρό, Άννα Αναστασάκη, μιλώντας στην ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, μεσούσης της εβδομάδας, ο σχεδιασμός προβλέπει την προσθήκη 58,6 χιλιομέτρων γραμμών και 48 νέων σταθμών. Εφόσον ολοκληρωθούν τα έργα αυτά, το δίκτυο στην Αττική θα αποτελείται από έξι γραμμές και συνολικά 110 σταθμούς, περιλαμβάνοντας και την υπό κατασκευή νέα Γραμμή 4, που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί προς το τέλος της δεκαετίας.
Γραμμή 2
Προφανώς όμως, η σειρά και ο χρόνος υλοποίησης των επεκτάσεων αυτών θα απαιτήσει ιδιαίτερους χειρισμούς, αν κρίνει κανείς από την στασιμότητα που επικρατεί την τελευταία διετία στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την επέκταση της Γραμμής 2 προς τα δυτικά και συγκεκριμένα προς Παλατιανή, Ίλιον και Άγιο Νικόλαο. Πρόκειται για ένα έργο, συνολικού προϋπολογισμού 682 εκατ. ευρώ, για το οποίο έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τις εταιρείες ΤΕΡΝΑ, Intrakat, Άβαξ-Ghella-Alstom και ΑΚΤΩΡ-Metlen.
Όπως αντιλαμβάνεται κανείς, όταν έγινε η σχετική διαδικασία, η Άκτωρ δεν είχε ακόμα πουληθεί στην Intrakat και η τελευταία δεν είχε μετασχηματιστεί στη σημερινή Aktor. Αυτό αρκεί για να αντιληφθεί κανείς το πόσο πίσω χρονικά βρίσκεται ο διαγωνισμός, καθώς ακόμα δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενοι πόροι για να προχωρήσει στην δεύτερη φάση της υποβολής των οικονομικών και τεχνικών προσφορών.
Ακόμα όμως κι αν βρεθούν, δεν είναι και σίγουρο ότι θα αφορούν την συγκεκριμένη επέκταση, καθώς, όπως προκύπτει από την πορεία της ανάπτυξης του λεκανοπεδίου, οι μεγαλύτερες ανάγκες έχουν μετατοπιστεί προς το νότιο τομέα της Αττικής, λόγω του Ελληνικού. Έτσι, μία από τις προτάσεις που εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν σύντομα, αφορά στην επέκταση της υφιστάμενης Γραμμής 2, που σήμερα καταλήγει στο Ελληνικό. Στο επίκεντρο βρίσκεται η επέκταση κατά 4,4 χιλιόμετρα, ώστε το ΜΕΤΡΟ να φτάσει μέχρι την Γλυφάδα. Το έργο υπολογίζεται ότι θα απαιτήσει 400 εκατ. ευρώ, με την χάραξη να ξεκινά από το Ελληνικό και μέσω της Άνω Γλυφάδας, θα καταλήγει στο κέντρο της Γλυφάδας, πλησίον της πλατείας του Αγίου Κωνσταντίνου. Πρόκειται για ένα έργο που ακόμα βρίσκεται στο αρχικό στάδιο των μελετών, παρότι, μάλλον θα έπρεπε να βρίσκεται στο τελικό στάδιο της ανάθεσης του σχετικού διαγωνισμού. Θα εξυπηρετεί πληθυσμό 25.177 κατοίκων και 4.788 θέσεις εργασίας.
Παράλληλα, εξετάζεται χρηματοοικονομικά και τεχνικά το ενδεχόμενο άφιξης σταθμού μετρό και εντός του μητροπολιτικού πόλου Ελληνικού. Αν και μέσα στην έκταση λειτουργεί service line του τραμ, η οποία οδηγεί αποκλειστικά στο αμαξοστάσιο, εκτιμάται πως μόνο συμπληρωματικά θα μπορούσε το τραμ να σηκώσει την κίνηση μίας πόλης 30.000 κατοίκων, όπως αυτή που αναπτύσσεται στο παλιό αεροδρόμιο. Άρα, μία σύνδεση με το μετρό θεωρείται ιδανική λύση.
Αντίστοιχα, προς εξέταση είναι άλλη μια επέκταση της Γραμμής 2 προς το υπό σχεδιασμό κυβερνητικό Πάρκο, στις παλιές εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στη Δάφνη. Η επέκταση περιλαμβάνει τους σταθμούς Παγκράτι, Βύρωνας και ΠΥΡΚΑΛ. Είναι προφανές ότι εφόσον προχωρήσει το έργο αυτό, θα απαιτήσει και τις αντίστοιχες υποδομές μετακίνησης των 14.000 υπαλλήλων που θα εργάζονται εκεί, καθώς το έργο προβλέπει την φιλοξενία 9 υπουργείων και σειρών φορέων του δημοσίου. Έτσι, είναι σημαντική και η σύνδεσή του με τον κοντινότερο σταθμό του ΜΕΤΡΟ, που σήμερα είναι αυτός της Δάφνης.
Γραμμή 4
Σε μεταγενέστερο στάδιο, πιθανότατα την δεκαετία του 2030, θα προχωρήσουν και οι επεκτάσεις της νέας Γραμμής 4, της οποίας κατασκευάζεται η πρώτη φάση με 15 νέους σταθμούς, που θα εξυπηρετούν ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως η Κυψέλη, τα Εξάρχεια, του Γουδή και το Γαλάτσι. Στη συνέχεια σχεδιάζεται σειρά επεκτάσεων. Η πρώτη θα κινείται προς τα δυτικά με κατάληξη την Πετρούπολη. Θα περιλαμβάνει έξι σταθμούς σε Νέα Ιωνία, Πευκάκια, Ν. Φιλαδέλφεια, Πύργος Βασιλίσσης, Ίλιον και Πετρούπολη.
Ωστόσο, η πιο σημαντική θα είναι η επέκταση προς τα βόρεια προάστια, που αρχικά θα φτάσει στο Μαρούσι και στη συνέχεια και μέχρι την Λυκόβρυση. Η κρισιμότητα του συγκεκριμένου έργου έγκειται στο ότι έχει την προοπτική να "ανακουφίσει" τον κυκλοφοριακό φόρτο της Λ. Κηφισίας, αναβαθμίζοντας την πρόσβαση των κατοίκων του λεκανοπεδίου προς το σημαντικό επιχειρηματικό κέντρο της Αττικής, λόγω της συγκέντρωσης του μεγαλύτερου όγκου γραφειακών χώρων στην περιοχή. Πρόκειται για ένα έργο που θα κοστίσει τουλάχιστον 1 δις ευρώ. Η επέκταση αυτή θα ξεκινά από του Γουδή και θα προσθέτει άλλους επτά σταθμούς σε Λ. Κατεχάκη, Φάρο (Ψυχικό), Φιλοθέη, Σίδερα (Χαλάνδρι), Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισο Αμαρουσίου, ΟΤΕ, Μαρούσι, ενώ σε δεύτερο χρόνο θα επεκταθεί μέχρι την Πεύκη και την Λυκόβρυση.
Άλλο ένα από τα έργα, που επείγουν, λόγω και της υποχρέωσης που έχει αναλάβει το ελληνικό δημόσιο απέναντι στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (χωρίς πάντως σημαντική πρόοδο μέχρι σήμερα), αφορά την επέκταση της Γραμμής 1 του ΜΕΤΡΟ από το Θησείο, με καταληκτικό σταθμό το Κέντρο Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ). Το έργο εκτιμάται ότι θα απαιτήσει κεφάλαια άνω των 400 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνοντας ενδιάμεσους σταθμούς σε Καλλιθέα (Χαμοστέρνας, Πλ. Δαβάκη), τον Λόφο Φιλαρέτου στις Τζιτζιφιές και καταλήγοντας στο ΚΠΙΣΝ. Αυτήν την περίοδο προχωρά η μελετητική ωρίμανση του συγκεκριμένου έργου, κάτι που εκτιμάται ότι θα απαιτήσει περίπου δύο χρόνια από σήμερα. Η συγκεκριμένη επέκταση εκτιμάται ότι θα καλύψει τις ανάγκες 85.835 κατοίκων και 25.655 εργαζομένων. Η επιβατική κίνηση καθημερινά θα ανέλθει το 2030 σε 65.000 άτομα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση