Η συντονισμένη έκρηξη χιλιάδων βομβητών και γουόκι-τόκι που χρησιμοποιούσαν μέλη της Χεζμπολάχ έχει εγείρει ορισμένα ερωτήματα σχετικά με το αν ο μέσος κάτοχος smartphone («έξυπνα» κινητά τηλέφωνα) θα πρέπει να ανησυχεί ότι και η δική του συσκευή θα μπορούσε εξ αποστάσεως να ενεργοποιηθεί και να εκραγεί.
Το ανησυχητικό περιστατικό έχει επίσης πυροδοτήσει φόβους για το εάν τέτοιες τακτικές θα μπορούσαν να επεκταθούν στην τεχνολογία που χρησιμοποιούν εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά - όπως τα αγαπημένα μας smartphones, τα tablet και τα smartwatches.
Ειδικοί σε θέματα ασφάλειας υποβαθμίζουν την πιθανή απειλή που συνιστούν οι «έξυπνες» συσκευές λέγοντας ότι είναι εξαιρετικά απίθανο το τηλέφωνο του μέσου ανθρώπου να κινδυνεύει να εκραγεί όπως οι βομβητές και τα γουόκι-τόκι που ανατινάχθηκαν στον Λίβανο και τη Συρία.
«Η ανησυχία είναι κατανοητή και είναι τεχνικά δυνατό, αλλά είναι σχεδόν απίθανο», δήλωσε η Hadis Karimipour, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Λογισμικού στο Πανεπιστήμιο του Κάλγκαρι.
Η ίδια και άλλοι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας λένε ότι εξωτερικοί πράκτορες είχαν αποκτήσει φυσική πρόσβαση στους βομβητές και τους τροποποίησαν πριν εκραγούν. Αν και το Ισραήλ δεν έχει επιβεβαιώσει ούτε αρνηθεί την εμπλοκή του στις εκρήξεις, πιστεύεται ευρέως ότι αξιωματούχοι των μυστικών υπηρεσιών της χώρας ήταν υπεύθυνοι για τις επιθέσεις.
Η αναπληρώτρια καθηγήτρια που αποκλείει κάτι αντίστοιχο να μπορεί να συμβεί στα κινητά τηλέφωνα επιχειρηματολογεί σχετικά λέγοντας πως «αυτό είναι κάτι που χρειάζεται υψηλό επίπεδο πολυπλοκότητας» και «δεν μπορεί να συμβεί» κατά τη διάρκεια της κατασκευής των κινητών.
Για να παραβιαστεί με παρόμοιο τρόπο ένα smartphone, λέει, θα χρειαζόταν πρόσβαση στα τηλέφωνα σε επίπεδο υλικού εντός της αλυσίδας κατασκευής.
Είναι «πολύ, πολύ δύσκολο» να αποκτήσει κανείς πρόσβαση σε αυτή τη διαδικασία στις μεγάλες μάρκες που οι ποιοτικοί έλεγχοι είναι αυστηροί.
Ο Άλαν Γούντγουορντ, καθηγητής κυβερνοασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Σάρει, είπε στο WIRED: «Όταν ανοίγεις ένα smartphone, νομίζω ότι ο μόνος τρόπος για να βάλεις εκεί μέσα οποιαδήποτε ουσιαστική ποσότητα υψηλής εκρηκτικής ύλης θα ήταν να αντικαταστήσεις ένα από τα εξαρτήματα. ... (αλλά αυτό) θα έθετε σε κίνδυνο τη λειτουργικότητά του».
Με άλλα λόγια, ένας σαμποτέρ όχι μόνο θα έπρεπε να είναι σε θέση να αποσυσκευάσει, να τροποποιήσει και να επανασυσκευάσει τη συσκευή χωρίς σημάδια, αλλά οποιαδήποτε τέτοια τροποποίηση πιθανότατα θα είχε ως αποτέλεσμα κάποιου είδους δυσλειτουργία, όπως αισθητά μειωμένη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, υπερβολική παραγωγή θερμότητας ή έλλειψη της λειτουργικότητας.
Ο Josep Jornet, καθηγητής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο Northeastern λέει ότι είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στους βομβητές είναι πολύ παλιά.
Αν ανοίγατε μια παλιά ηλεκτρονική συσκευή, λέει ο Jornet, θα μπορούσατε να δείτε τα περισσότερα εξαρτήματα και ενδεχομένως να προσθέσετε κάτι χωρίς την ανάγκη μηχανήματος.
Αλλά σε ένα smartphone το άνοιγμά του αποτελεί πρόκληση καθώς είναι σφραγισμένο για να είναι αδιάβροχο. Ωστόσο, μόλις το ανοίξετε, θα βρείτε «πολλά μαύρα τσιπ ή ολοκληρωμένα κυκλώματα σε ένα κομμάτι πυριτίου» που καθιστούν δύσκολο αν όχι ακατόρθωτο να προστεθεί εκρηκτική ύλη.
Επιπλέον, σημειώνει ότι ναι μεν «θα ήταν δυνατό για άτομα με υψηλή εξειδίκευση να πάρουν τον έλεγχο του τηλεφώνου σας εξ αποστάσεως, είτε υπάρχει εκρηκτικό στο εσωτερικό του είτε όχι» αλλά «αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπορούσαν να κάνουν τη συσκευή να εκραγεί».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη